آموزش درست کردن شیرینی بهشتی یا کرکی معروف در خانه

طرز تهیه شیرینی بهشتی

نحوه درست کرن شیرینی بهشتی یا کرکی مخصوص با ماندگاری زیاد

شیرینی بهشتی یا کرکی یه نوع خیلی خوشمزه از خانواده شیرینی‌های خشک محسوب میشه که به خاطر داشتن ماندگاری بالا و همچنین، طعم خیلی خوب، برای عید نوروز توی اکثر خونه‌ها پخته میشه و طرفدارهای زیادی داره.

طرز تهیه شیرینی بهشتی خیلی لذت بخشه و برای درست کردنش بهتره با پیروی از دستور پخت و استفاده از ترازو برای وزن کردن مواد، برای پختن شیرینی کرکی اقدام کنید. این شیرینی به خاطر نداشتن تخم مرغ و شیر، ماندگاری بالایی داره.

این شیرینی خوشمزه رو به راحتی می‌تونید برای مدت طولانی نگه داری کنید و هرچی هم بیشتر بمونه، مزه‌اش بهتر میشه. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن شیرینی بهشتی یا کرکی مجلسی آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی بهشتی یا کرکی

مواد لازم
روغن قنادی۱۰۰ گرم
پودر قند۹۰ گرم
روغن مایع۲۰ گرم
وانیلوک قاشق چای خوری
آرد سفید۲۱۰ گرم
پودر هلنوک قاشق چای خوری
پودر کاکائو۱ قاشق غذا خوری
سیاه دانهبرای تزیین

طرز تهیه شیرینی بهشتی مجلسی


مرحله اول (صاف کردن روغن)

طرز تهیه شیرینی بهشتی رو با صاف کردن روغن قنادی شروع کنید. در صورتی که روغن صاف در اختیار نداشتید، بهتره برای درست کردن روغن صاف، ابتدا روغن جامد رو داغ کنید تا ذوب بشه و سپس دوباره بزارید تا خودش رو بگیره و سفت بشه.


مرحله دوم (مخلوط کردن پودر قند و روغن صاف قنادی)

این مرحله در ابتدای کار، یه کاسه مناسب بزرگ و جادار انتخاب کنید و سپس پودر قند و روغن صاف رو داخل کاسه بریزید. حالا با استفاده از هم‌زن برقی، مواد رو به مدت ۵ دقیقه با دور تند هم بزنید تا یه مایه کرم رنگ صاف و روشن به دست بیاد.


مرحله سوم (اضافه کردن پودر هل، روغن مایع و وانیل)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی بهشتی رو با اضافه کردن پودر هل، روغن مایع و وانیل به مواد داخل کاسه ادامه بدید و به خوبی مواد رو با همزن، هم بزنید تا با هم یکدست بشن و طعم مواد به خورد هم بره.


مرحله چهارم (الک کردن آرد سفید)

حالا وقتشه که آرد سفید رو داخل الک بریزید و ۳ بار الک کنید تا کاملا نرم و لطیف بشه و در ادامه آرد رو، دوباره داخل الک ریخته و در طی ۳ مرحله به مواد داخل کاسه اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید تا یه خمیر یکدست به وجود بیاد.


مرحله پنجم (تقسیم کردن مایه شیرینی برای اضافه کردن پودر کاکائو)

در صورتی که تمایل دارید شیرینی دورنگ بپزید، بهتره که خمیر رو به دو قسمت تقسیم کنید و یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو داخل یه قسمت از خمیر ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا کاملا رنگ بگیره و آماده‌ی پختن بشه.


مرحله ششم (قیف کردن مایه شیرینی روی سینی فر)

برای درست کردن شیرینی بهشتی، مایه این شیرینی رو که به دو قسمت تقسیم کردید، به صورت جداگانه داخل قیف بریزید و ابتدا روی سینی فر رو با کاغذ روغنی پوشونید و با استفاده از قیف، با فاصله از هم، مواد شیرینی رو بر روی کاغذ قیف کنید.


مرحله هفتم (تزیین شیرینی ها)

برای تزیین شیرینی ها بهتره که مقداری سیاه دانه روی اونها‌ بپاشید. یادتون باشه که فر رو قبل از شروع آماده سازی مواد، با دمای ۱۷۰ درجه گرم کنید، تا برای پختن شرینی ها آماده بشه.


مرحله هشتم (پختن شیرینی در فر)

در ادامه بهتره بعد از گرم شدن فر، سینی رو داخل طبقه وسط فر قرار بدید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی بهشتی کاملا پخته بشه. زمانی که زیر شیرینی ها طلایی شد یا به اصطلاح رنگ گرفت، سینی رو از فر خارج کنید.


مرحله نهم (آماده شدن شیرینی بهشتی یا کرکی)

شیرینی بهشتی خوشمزه شما آماده شده، ابتدا بدون دست زدن به بافت شیرینی، بهتره بزارید تا کاملا خنک بشه و سپس داخل ظرف مناسب بچینید و به همراه یه نوشیدنی گرم، نوش جان کنید و از دست‌پخت خودتون لذت ببرید.

نکات لازم برای تهیه شیرینی بهشتی حرفه ای

  • برای کیفیت بیشتر شیرینی آرد و پودر قند رو حتما ۳ بار الک کنید.
  • مخلوط روغن صاف و پودر قند رو تا جایی هم بزنید تا کاملا کرم رنگ و پوک بشه.
  • میتونید یک قسمت از شیرینی رو با طعم زعفران یا طعم های دلخواهتون درست کنید.
  • به جای استفاده از هل، میتونید زنجبیل استفاده کنید تا یه طعم متفاوت به خودش بگیره.
  • تا جای ممکن، برای درست کردن شیرینی مواد رو با ترازو اندازه بگیرید.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کرددی، شیرینی کرکی به خاطر داشتن بافت نرم و پوک، و همچنین به خاطر نداشتن شیر و تخم مرغ، ماندگاری بالایی داره و اگه به خوبی درست بشه، وقتش به شیرینی دست بزنید، مثل بشمک به دست میچسبه.

برای درست کردن این شیرینی ایرانی، بهتره که مواد اولیه رو با ترازو اندازه گیری کنید و با اصول پخت پیش برید تا در نهایت مایه این شیرینی صاف و منسجم بشه و به طعم مخصو و اصیلی که داره برسید.

آخرین بروز رسانی در: 3 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه