آموزش درست کردن دوغ خوشمزه برای سرما خوردگی بدون گاز با ماست

طرز تهیه دوغ خوشمزه خانگی

آموزش درست کردن دوغ خوشمزه از شیر و ماست در خانه

دوغ به عنوان یکی از خوشمزه ترین نوشیدنی های تهیه شده از شیر و ماست طرفدار های به شدت زیادی داره و از دوغ محلی گرفته تا کارخانه ای و حتی دوغی که خودتون تو خونه درست میکنید، همه و همه نشون از تنوع بیش از اندازه ایه که این نوشیدنی خوشمزه و قدیمی داره.

طرز تهیه دوغ با شیر و یا ماست یا از ترکیب هردوی اینها به شدت کار ساده ایه و با درست کردن دوغ در خانه متوجه کم شدن هزینه‌ های این نوشیدنی میشید و در عین مقرون به صرفه بودن، میتونید هربار با سلیقه خودتون دوغ رو به شیوه ها و طعم های مختلف تهیه کنید.

اگه علاقه دارید که خودتون دوغ درست کنید بهتره که دست به کار بشید و با تهیه مواد اولیه لازم و مطالعه این مقاله با دو نوع روش طرز تهیه دوغ با شیر و بدون شیر آشنا بشید.

طرز تهیه دوغ گاز دار با شیر

مواد لازم برای ۴ نفر
ماست۴ قاشق غذا خوری
شیر۱ لیتر
نمک۱ قاشق سوپ خوری
شکرنصف قاشق سوپ خوری
قند۱ حبه بسیار کوچیک

طرز تهیه دوغ محلی خانگی با شیر

مرحله اول

طرز تهیه دوغ محلی با شیر درست کردن با این حرکت شروع میشه که در ابتدا باید شیر و آب رو با هم مخلوط کرده و یه لیوان از این مخلوط رو جدا کرده و کنار بزارید.

نکته: سعی کنید برای درست کردن دوغ از شیر محلی استفاده کنید.

مرحله دوم

بقیه مخلوط شیر و آب رو داخل یه قابلمه مناسب و جادار بریزید و روی حرارت ملایم بزارید که دمای مایعات بالا بیاد و گرم بشه اما فراموش نکنید که نباید داغ بشه و فقط کافیه با انگشتتون تستش کنید که گرم شده باشه.

مرحله سوم

برای تهیه دوغ خانگی خوشمزه کافیه که بعد از گرم شدن مخلوط شیر و آب، به مقدار گفته شده در داخل دستور نمک، شکر و ماست رو به همراه یک لیوان شیری که کنار گذاشته بودید رو بهش اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.

مرحله چهارم

حالا وقتشه که مخلوط آماده شده رو برای جا افتادن و درست شدن دوغ، داخل بطری بریزید. برای این کار بطری مناسبی رو انتخاب کرده و مخلوط رو داخلش بریزید؛ اما اجازه بدید که سر بطری خالی بمونه و فضای خالی داشته باشه.

مرحله پنجم

بطری حاوی دوغ رو به خوبی تکون بدید که مواد کاملا با هم  یکدست شده و در آخر درب بطری رو محکم ببندید و در جای گرمی قرار بدید که باعث بشه دوغ به سرعت آماده بشه.


دستور دوم

طرز تهیه دوغ با ماست بدون شیر

مواد لازم برای ۴ نفر
ماست۴ قاشق غذا خوری
آب۴ پیمانه
نمک۱ قاشق چای خوری
نعناع خشکنصف قاشق غذا خوری
قند۲ حبه کوچیک

مراحل تهیه دوغ با ماست بدون شیر

  1. برای درسن کردن دوغ خانگی از ماستی استفاده کنید که به خوبی ترش شده باشه و یه ظرف مناسب رو انتخاب کرده و ماست رو داخلش بریزید و با یه قاشق هم بزنید که کاملا یکدست بشه و سپس ۴ پیمانه آب به ظرف حاوی ماست اضافه کنید.
  2. نحوه آماده سازی مواد برای دوغ به این صورته که نمک رو به مخلوط ماست و آب اضافه کرده و به خوبی هم بزنید که به خوبی حل بشه و در ادامه نعناع خشک رو اضافه کنید و دوغ رو در داخل بطری مناسب بریزید.
  3. این مرحله رو با اضافه کردن حبه های قند به دوغ ادامه بدید و درب بطری رو ببندید و به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی تکون بدید که قند کاملا حل بشه وتا اینجای کار، دوغ خانگی ای که درست کردید آماده‌اس و میتونید مصرف کنید.
  4. به هر حال اگه تمایل دارید که دوغ گاز دار داشته باشد، بهتره که بطری حاوی دوغ رو در پشت پنجره، داخل تراس یا حیاط گذاشته و به مدت یک هفته، هر روز دوغ رو ۲ الی ۳ دقیقه تکون بدید.
  5. بعد از گذشت مدت زمان گفته شده، دوغ شما آماده اس و بهتره که داخل یخچال بزارید که به خوبی سرد بشه.

در آخر هم باید بگم که دونستن طرز تهیه نوشیدنی ای که دوست دارید بهتون کمک میکنه که وقت خرید این نوشیدنی به صورت آماده، راحت تر و با دانش بیشتری نسبت به طعم و مزه دلخواهتون خرید کنید، چون به هر حال خودتون میدونید که دوغ های زیادی با طعم های مختلف وجود داره و در نهایت بهترین و سالمترین روش برای تهیه این نوشیدنی اینه که خوتون درستش کنید و از خوردنش لذت ببرید، امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه