آموزش درست کردن خورشت بادمجان اصیل ایرانی با گوشت و بدون گوشت با قارچ برای 4 نفر

طرز تهیه خورش بادمجان مجلسی

نحوه طرز پخت خورش بادمجان مجلسی بدون لپه با مرغ و گوشت

خورش بامجان یکی از خورش های اصیل ایرانیه که علاقه‌مندان به غذاهای روغن انداخته و غلیظ رو به خوبی راضی نگه میداره و همینطور، به دلیل داشتن بادمجان طعمی خاص با عطر و بویی متفاوت نسبت به بقیه خورش ها داره، اما شبیه به قیمه درست میشه. این غذا با گوشت گوسفندی، گوساله، مرغ و بوقلمون هم طبخ میشه.

طرز تهیه خورش بادمجان خوشمزه خیلی راحته و نیاز به مهارت آشپزی نداره، اما به دلیل اینکه این خورش ساده، با مواد اولیه لعابداری که باعث بشه این خورش غلیظ بشه تهیه نمیشه، نیاز داره که با حرارت ملایم و مدت زمان زیادی بپزه تا به خوبی آب اضافی اون گرفته بشه و جا بیوفته.

یک روز رو تصور کنید که مهمون دارید و می‌خواید یه غذایی درست کنید که خیلی وقتتون رو برای آماده سازی مواد اولیه نگیره و همینطور، با توجه به ذائقه و استفاده از سلیقه خودتون بتونید مواد اولیه رو کم یا زیاد کرده و محدود به دستور غذایی خاصی نباشه، این غذا چیزی نیست جز خورش بادمجان خوشمزه که به خوبی خونه رو از رایحه مطبوع خودش پر میکنه و بخش آشپزی مجله قرمز با یه دستور جا افتاده طرز پخت خورش بادمجان رو با نکات مهم برای شما همراهان گرامی آماده کرده که امیدوارم خوشتون بیاد.

مواد لازم برای تهیه خورش بادمجان خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشی۳۰۰ گرم
بادمجان۵ عدد
رب گوجه۲ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد متوسط
گوجه فرنگی۲ عدد
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنصف قاشق غذا خوری
زردچوبهنصف قاشق غذا خوری
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش بادمجان غلیظ رستورانی


مرحله اول

طرز تهیه خورش بادمجان خوشمزه با این حرکت شروع میشه که باید برای گرفتن تلخی و کمترین جذب روغن، بادمجان‌ها رو بشویید و پوست بگیرید و سپس از وسط نصف کرده و روی سینی بچینید و روی اون نمک بپاشید.


مرحله دوم

این مرحله از آماده سازی خورش بادمجان، پیاز رو به صورت نگینی ریز خورد کنید و یه قابلمه روی حرارت ملایم گذاشته و یه مقدار روغن داخلش بریزید و داغ که شد، پیاز‌ها رو اضافه کرده و تفت بدید.


مرحله سوم

زرد چوبه رو داخل قابلمه بریزید و با پیاز به خوبی تفت بدید تا مواد با هم یکدست بشن و در آخر گوشت‌های خرد شده رو اضافه کنید و تفت دادن رو ادامه بدید تا رنگ گوشت عوض بشه.


مرحله چهارم

برای اینکه بعد از پختن خورش بادمجان گوشت سف نشه و، عصاره خودش رو حفظ کنه، اون رو رزیاد سرخ نکنید و در ادامه، فلفل سیاه رو اضافه کرده و تفت بدید و سپس رب گوجه رو داخل قابلمه بریزید.


مرحله پنجم

طرز پخت خورش بادمجان رو با سرخ کردن رب گوجه تو یه گوشه از قابلمه ادامه بدید تا بوی خامی رب گرفته بشه و رنگش آزاد بشه و سپس با گوشت مخلوط کنید و، تا دو بند انگشت بالای مواد آب اضافه کنید.

نکته: تا آخرین لحظه از پخت خورش نمک رو به غذا اضافه نکنید، چون باعث میشه که گوشت سفت بشه.


مرحله ششم

حرارت رو بالا ببرید تا آب به جوش بیاد و بعد روی متوسط بزارید تا روند پخت خورش تا حدود ۱ ساعت و نیم الی ۲ ساعت به آرامی طی بشه و در این موقع بهتره بریم برای سرخ کردن بادمجان‌ها.


مرحله هفتم

بادمجان ها رو با آب بشویید تا نمک اضافی اونها گرفته بشه و یه تابه مناسب روی حرارت ملام گذاشته و یه مقدار روغن بریزید و بعد از داغ شدن، شروع کنید به سرخ کردن بادمجان ها از هر دو طرف و کنار بزارید.


مرحله هشتم

برای اینکه خورش رنگ لعاب بیشتری داشته باشه گوجه‌ها رو داخل تابه سرخ کنید و در ادامه، بعد از پختن و نرم شدن گوشت، بادمحان ها و گوجه های سرخ شده رو به همراه یه مقدار نمک، در نیم ساعت آخر، به آرامی داخل خورش بریزید.


مرحله نهم

خورش بادمجان از جمله خورش هایی محسوب میشه که لعاب زیاذی نداره و بهتره که درب قابلمه رو به صورت نیمه باز قرار بدید تا روند پختن و جا افتادن غذا به آرامی طی بشه.


مرحله دهم

حالا وقتشه که از خورش بچشید و اگه روعن انداخته و جا افتاده بود، یعنی عذای شما آماده اس و میتونید داخل ظرف سرو کشیده و به همراه برنج نوش حان کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان با مرغ

  1. نحوه درست کردن خورش بادمجان با مرغ هیچ فرقی با دستور غذایی بالا نداره و شما میتونید با استفاده از قسمت‌های مختلف مرغ، هم از ران و هم از سینه استفاده کرده و به اندازه دلخواه برش بزنید.
  2. برای گرفتن بوی زهم مرغ، در ابتدا قسمت‌های گوشت مرغ رو با یه مقدار آب، داخل یه قابلمه بریزید تا آب به جوش بیاد و فقط کافیه که روی آب کف جمع بشه، سپس اون آب رو خالی کرده و در آخر با توجه به دستور بالا، قسمت های مرغ رو با پیاز و زردچوبه تفت داده و آب اضافه کنید تا روند پخت خورش شروع بشه.
  3. یادتوب یاشه که درست کردن خورش بادمجان با گوشت مرغ، مدت زمان کمتری نسبت به پختن با گوشت قرمز نیاز داره و زودتر جا میوفته.

طرز تهیه خورش بادمجان گیاهی با قارچ

خورش بادمحان میتونه تموم ذائقه‌ها رو در بر بگیره و حتی واسه افرادی که گیاهخوار هستن، یا از مصرف گوشت پرهیز میکنن مناسب باشه، و با توجه به استفاده از باذمچان و قارچ خواص زیادی رو برای مصرف کننده اش داشته باشه.

طرز پخت خورش بادمجان با قارچ به این صورته که قارچ ها رو به اندازه‌های درشت خورد کنید و با پیاز و روغن تفت داده و در ادامه با توجه به دستور پختی که در بالا داره، روند پخت رو ادامه بدید و بهتره بدونید که این غذا به سرعت آماده میشه و خیلی وقتتون رو نمیگیره.

سخن آخر

با توجه به دستورهای متنوعی که انواع خورش های ایرانی برای پخته شدن دارن، خورش بادمجان رو می‌شه یکی از ساده ‌رین روش‌های پخت خورش دونست که به غیر از زمان جا افتادنش، خیلی وقته شما رو درگیر طبخ مواد اولیه نمیکنه و همینطور دستور غذایی محدودی نداره و میتونید این خورش رو با گوشت قرمز، مرغ و یا قارچ به صورت گیاهی هم بپزید. به هر حال ما در این مقاله برای شما دستور پخت این غذا رو با گوشت قرمز آماده کردیم که امیدوارم خوشتون اومده با شه.

بیشتر بخوانید: انواع غذا با بادمجان
آخرین بروز رسانی در: 30 اکتبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه