آموزش درست کردن خورش آلو مسما مرغ گیلانی با طعم بی نظیر

طرز تهیه خورش آلو مسما

نحوه درست کردن خورش آلو مسما گیلانی با مرغ با طعم عالی

خورش آلو مسما با داشتن یه طعم ملس و مایه‌ای با بافت غلیظ به رنگی تیره که به طور معمول با مرغ طبخ میشه، طعم به شدت خاصی داره و همین باعث شده، که برای مهمانی‌های رسمی و خودمونی پخته بشه و به خوبی با ظاهر زیبایی که داره سفره رو تزیین کنه و فضا رو از عطر و بوی خودش پر میکنه.

طرز تهیه خورش آلو مسما خیلی راحته و با توجه به این که این خورشت با مرغ تهیه میشه توی روند پخت، خیلی دردسر نداره و وقتتون رو نمیگیره. این خورش که اصالتی گیلانی داره، با انواع آلو و البته به شیوه‌های مختلفی طبخ میشه و همین دلیلی هست که با توجه به ذائقه‌ها تو همه شهرهای ایران طبخ میشه.

برای درست کردن خورشت آلو مسما هم میتونید از قسمت‌های مختلف مرغ استفاده کنید، و هم میتوند با گوشت قرمز برای تهیه این خورشت شمالی لذیذ اقدام کنید. در ادامه، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه پخت خورش آلو مسما خوشمزه و ملس با مرغ رو آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه آلو مسما

مواد لازم برای ۴ نفر
سینه و ران۴ تکه
پیاز۳ عدد
آلو خورشتی۱۰ عدد
آلو سیاه۱۰ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زرد چوبهنصف قاشق چای خوری
روغنبه میزان لازم
نمکبه مقدار دلخواه

طرز تهیه خورشت آلو مسما خوشمزه و غلیظ


مرحله اول

طرز تهیه خورشت آلو مسما خوشمزه رو با مزه دار کردن مرغ شروع کنید. به این صورت که ابتدا تکه‌های مرغ رو بشویید و پوستشون رو جدا کنید، سپس روی سینی بچینید. یه کاسه آماده کرده و یه مقدار نمک، فلفل سیاه، زرد چوبه و روغن داخلش بریزید.


مرحله دوم

مواد رو با هم مخلوط کنید و در ادامه روی پوست مرغ بمالید و اجازه بدید در حدود ۲۰ دقیقه مواد به خورد مرغ بره و مزه دار بشه. یه تابه مناسب روی حرارت متوسط بزارید و بهش روغن اضافه کنید.


مرحله سوم

برای درست کردن خورشت آلو مسما ابتدا بزارید تا روغن داغ بشه و سپس گوشت مرغ مزه دار شده رو داخل قابلمه قرار بدید و به صورت یکدست هر دو طرفشون رو سرخ کنید و سپس کنار بزارید.


مرحله چهارم

ادامه روند آماده سازی خورشت آلو مسما رو با پوست گرفتن و خورد کردن یک عدد پیاز به صورت خلالی و نازک ادامه داده و سپس با یه مقدار روغن داخل قابلمه‌ای که برای پخت خورشت در نظر گرفتید بریزید.


مرحله پنجم

به خوبی پیاز رو تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه. آلوها رو هم داخل قابلمه بریزید و با پیاز یه مقدار تفت بدید تا خودشون رو بگیرن و موقع پختن از له شدن بافت آلوها جلوگیری بشه.


مرحله ششم

حالا وقتشه که رب گوجه رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی با هم بززنید تا بوی خامی رب گرفته بشه و رنگش ازاد بشه. در ادامه با بقیه مواد به خوبی مخلوط کنید تا با هم یکدست بشن.


مرحله هفتم

در ادامه‌ی طبخ خورش آلو مسما بهتره که تکه‌های مرغ سرخ شده رو، داخل قابلمه قرار بدید و با پیاز و آلو به خوبی تفت بدید و سپس ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و بزارید تا مواد کاملا پخته بشن.

نکته: این خورشت باید به صورت کم آب و غلیظ سرو بشه.


مرحله هفتم

اجازه بدید تا آب اضافی خورشت کشیده بشه و کم کم روغن بندازه، سپس یه مقدار فلفل سیاه داخل قابلمه بریزید و به خوبی مواد رو هم بزنید و با توجه به ذائقه خودتون بهتره که نمک اضافه کنید و از خورشت بچشید.


مرحله هشتم

طعم خورش آلو مسما رو میتونید با استفاده از رب انار یا آب نارنج و آبغوره  تغییر بدید و کاملا اختیاریه که با توجه به ذائقه خودتون، میتونید در آخر پخت خورشت، این مواد رو هم اضافه کنید.


مرحله نهم

آلو مسما حالا دیگه آماده شده و داخل ظرف سرو بکشید و در کنار برنج سر سفره بزارید و نوش جان کنید. در صورت تمایل میتونید با وارد شدن به این لینک نحوه درست کردن برنج دم کشیده رو مشاهده کنید.


سخن آخر این که با توجه به پخت آسون و بی دردسر آلو مسما، بهتره بدونید که این غذای خوشمزه رو میتونید با سلیقه خودتون با انواع مواد های غذایی مختلف تهیه کرده و با طعم های گوناگون طبخش کنید. خورش آلو مسما یکی از معروف ترین غذاهای شمال کشور محسوب میشه که به خاطر داشتن طعم خاص، طرفدارهای مخصوص به خودش رو داره.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه