آموزش درست کردن خورشت کرفس خوشمزه با عطر و بوی عالی برای 4 نفر

طرز تهیه خورشت کرفس لعابدار و غلیظ به روش رستورانی

نحوه درست کردن خ ورشت کرفس جا افتاده با طعم لذیذ

خورشت کرفس یکی از بهترین روش‌های استفاده از کرفس برای غذا و استفاده از این گیاه خوشمزه و پر خاصیته و روش پختی شبیه به بقیه خورشت ها داره که باید صبر و حوصله داشته باشید تا به خوبی جا بیوفته و روغن بندازه، اما این خورشت در بین همه محبوب نیست.

طرز تهیه خورشت کرفس رو باید با رعایت نکات پخت پیش ببرید تا هم به خوبی غلیظ بشه و هم این که لعاب بندازه. در این صورت اون دسته افرادی که رو هم که به این خورشت علاقه ندارن، با دیدنش گشنشون میشه و همه سر سفره جمع میشن.

برای تهیه این خورشت خوشمزه که علاقه‌مندان مخصوص به خودش رو داره نیاز نیست که یه آشپز حرفه‌ای باشید، فقط کافیه که با علاقه و رعایت دستور پخت مرحله به مرحله پیش برید و دست آخر از دسپخت خودتون لذت ببرید.

برای درست کردن یه خورشت کرفس خوشمزه و خوش رنگ، جوری که بوش تو همه‌ی خونه بپیچه، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت کرفس مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۳۵۰ گرم
کرفس۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم
جعفری۱۰۰ گرم
نعناع۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
آبغوره یا آب نارنجبه اندازه کافی
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنوک قاشق چای خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه خورشت کرفس خوشمزه و لعابدار


نکته: برای تهیه خورشت کرفس بهتره که قبل از شروع آشپزی کرفس رو به اندازه‌های کوچیک خورد کنید و یه مقدار تفت بدید که اندازش  تغییر کنه و رنگش عوض بشه. یادتون باشه که نباید خیلی زیاد سرخ بشه. در ادامه هم اگه نعنا و جعفری سرخ کرده داشتید استفاده کنید، در غیر این صورت نعنا و جعفری رو تفت بدید اما نه در حدی که نعنا تلخ بشه.

مرحله اول

طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی رو با شستن و پوست گرفتن پیازها شروع کرده و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در ادامه یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کرده و اجازه بدید که داغ بشه، سپس پیاز خرد شده رو داخل تابه بریزید و تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه و بعد زردچوبه رو هم با پیاز تفت بدید.


مرحله دوم

در این مرحله گوشت خورشتی‌ای که به اندازه متوسط خرد شده رو داخل قابلمه بریزید و با پیاز و زردچوبه تفت بدید تا کاملا یکدست بشن. زمانی که رنگ گوشت عوض شد، کرفس تفت داده شده رو هم داخل قابلمه بریزید و به خوبی با بقیه مود هم بزنید.

نکته: سعی کنید تکه‌های گوشت رو نه زیاد ریز و نه خیلی درشت خورد کنید. و اگه گوشت رو زیاد سرخ کنید سفت میشه.


مرحله سوم

روند پخت خورشت کرفس رو با اضافه کردن آب جوش به قابلمه ادامه بدید. یادتون باشه که اندازه آب در حدی باشه که روی مواد رو بپوشونه و در صورتی که زیاد باشه، آبکی میشه. حالا وقتشه که درب قابلمه رو ببندید و اجازه بدید تا در حدود ۱ ساعت و نیم الی ۲ ساعت گوشت و بقیه مواد به خوبی پخته بشن.

نکته: برای بهتر جا افتادن خورش کرفس اجازه بدید که با حرارت ملایم روند پختن رو طی کنه.


مرحله چهارم

نعنا و جعفری رو اگه از قیل آماده نکردید، بهتره بدونید که الان بهترین موقع خورد کردن و تفت دادنه و اگه تمایل داشتید ۵۰ گرم برگ کرفس رو با مخلوط نعنا جعفری تفت بدید. فراموش نکنید که زیاد سرخ کردن باعث تلخ شدن نعنا میشه. در همینن حین اگه خواستید داخل خورش لیمو عمانی بریزید، اون رو سوراخ کرده و داخل لیوان آب بندازید.


مرحله پنجم

همونطور که داریم روند پختن خورشت خوشمزه کرفس رو ادامه میدیم، بعد از گذشتن ۱ ساعت از پختن گوشت، سبزی‌های تفت داده شده رو به مواد اظافه کنید و یه یه بار هم بزنید که به خوبی مخلوط بشن و دوباره درب قابلمه رو ببندید که به خوبی خورشت جا بیوفته.


مرحله ششم

حالا که گوشت به خوبی پخته و نرم شده، لیمو عمانی یا آبغوره، یا آبلیمو، رو به همراه فلفل و نمک رو به اندازه دلخواه به خورشت اظافه کنید و درب قابلمه رو نیمه باز بزارید که با حرارت ملایم خورشت کرفس به خوبی جا بیوفته و آب اظافی خورش گرفته بشه که هم خوش‌طعم باشه و هم به زیبایی سفره شما کمک کنه.

اینم از طرز تهیه خورشت کرفس خوشمزه و خانگی با خاصیت های فراوان تقدیم به شما و نوش جان.


رازهای خوشمزه شدن و لعابدار شدن خورشت کرفس

  • تفت دادن سبزی خورشت با روغن و حرارت ملایم باعث میشه که لعاب داشته باشه.
  • اظافه کردن اب زیاد به خورشت کرفس باعث میشه که به اندازه کافی لعاب نداشته باشه.
  • گوشت گوشفندی استخوان دار به خورشت لعاب بیشتری میده.
  • هرچه روند پخت با حرارت کم و ملایم باشه، خورشت خوشمزه‌تر وغلیظ‌تر میشه.
  • برای داشتن طعم و رنگ متفاوت در خورشت کرفس، یه قاشق رب رو به همراه گوشت تفت بدید.
  • برای بهتر جت افتادن خورش کرفس، صبور باشید و اجازه بدید که حدود ۲ ساعت به آرامی پخته بشه.

در آخر هم بهتره بدونید که برای داشتن یه طعم عالی باید غذا رو با علاقه بپزید و فراموش نکنید که آشپزی با صبر و حوصله قطعا شما رو به نتیجه دلخواه میرسونه. ممنون که با ما همراه بودید.

آخرین بروز رسانی در: 22 نوامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه