آموزش درست کردن اسکندر کباب خانگی با گوشت فیله گوساله

طرز تهیه اسکندر کباب ترد با سس مخصوص

نحوه درست کردن اسکندر کباب خوشمزه و مجلسی در خانه

اسکندر کباب یه روش بسیار جالب و خوشمزه‌اس برای کباب کردن گوشت گوسفند و گوساله که این کباب شباهت‌های زیادی به دونر کباب هم داره. با این تفاوت که این کباب به راحتی تو خونه تهیه میشه و مطمئن باشید که موقع خوردنش بین همه دعوا میشه.

طرز تهیه اسکندر کباب مخصوص راحته اما نیاز به صبر و حوصله داره به این دلیل که چندین مواد اولیه مختلف رو باید به صورت‌‌های جدا از هم طبخ کنید. اما بهتره بدونید ارزش وقت گذاشتن رو داره، چون طعم مخصوص این غذا رو هیچوقت فراموش نمی‌کنید.

تاریخچه این کباب خیلی خوشمزه به قرن ۱۹ در کشور ترکیه و زمان حکومت عثمانی برمیگرده و در اون زمان اقای اسکندر، که در شهر بورسا قصابی داشته، به دستور پخت این کباب دست پیدا میکنه و به سرعت تو همه جهان مشهور میشه.

اگه به دنبال یه غذای جدید و متفاوت میگردید که هم طعم جذاب و لذیذی داشته باشه و هم این که ظاهر شیک و تو دل برو برای سر سفره داشته باشه، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن اسکندر کباب خوشمزه و مجلسی رو بهتون آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه اسکندر کباب

مواد لازم برای ۴ نفر
فیله گوساله۱ کیلو
روغن زیتون۳ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد
کره۳ قاشق غذا خوری
نمکبه میزان لازم
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
مواد لازم برای سس مخصوص
پوره گوجه۱/۳ لیوان
کره۲ قاشق
روغن زیتون۳ قاشق غذا خوری
آب جوش۱ لیوان
نمکبه مقدار کافی
فلفل سیاهبه مقدار لازم
مواد لازم برای سرو
نان بربری یا پیتابه تعداد لازم
کره۴ قاشق غذا خوری
فلفل سبز۴  عدد
گوجه فرنگی۱ عدد
ماستبه مقدار لازم

طرز تهیه اسکندر کباب ترکیه ای خوشمزه


مرحله اول

طرز تهیه اسکندر کباب مخصوص رو با فریز کردن فیله گوساله شروع کنید. به این صورت که فیله رو داخل نایلون فریزر بزارید و به مدت ۳ ساعت داخل فریزر قرار بدید تا بافت گوشت به خوبی سفت بشه.


مرحله دوم

برای درست کردن اسکندر کباب، بهتره گوشت به صورت لایه‌های خیلی نازک برش بخوره و برای این کار، فیله گوساله رو از فریزر بیرون آورده و با چاقوی آشپزخانه، به ورقه های نازک برش بزنید.


مرحله سوم

روند آماده سازی اسکندر کباب رو با شستن و پوست کندن پیاز ادامه داده وبه خوبی با رنده ریز، رنده کنید، سپس با استفاده از صافی آب پیاز رو بگیرید و داخل ظرف جداگانه بریزید.


مرحله چهارم

فیله گوساله ورقه‌ای شده رو داخل طرف حاوی آب پیاز قرار بدید و با دست مخلوط کنید، و بعد روی ظرف رو با سلفون بپوشونید و در ادامه داخل یخچال به مدت ۱ ساعت قرار بدید که طعم بگیره.


مرحله پنجم

برای پختن اسکندر کباب، گوشت رو از پخچال بیرون بیارید و سپس یه تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار بدید و فیله‌های ورقه‌ای شده رو داخل تابه بزارید و یه مقدار هم بزنید و درب تابه رو ببندید تا گوشت آب بندازه.


مرحله ششم

در ادامه بهتره که اجازه بدید تا گوشت به خوبی بپزه و آب اضاقی داخل تابه هم تبخر بشه. بعد از این درب تابه رو باز کنید و به مقدار گفته شده روغن زیتون و کره اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.


مرحله هفتم

حالا وقتشه که فیله‌های گوساله رو به خوبی سرخ کنید و سپس یه مقدار نمک و فلفل سیاه داخل تابه بریزید و به خوبی با گوشت مخلوط کنید تا یکدست بشن و در ادامه تابه رو از روی حرارت بردارید که بریم سراغ سس.


مرحله هشتم

برای درست کردن سس اسکندر کباب بهتره که گوجه‌های رو پوست بگیرید و در ادامه در صورتی که از غذا ساز استفاده می‌کنید اونها رو خورد کنید و در غیر این صورت با رنده پوره کنید و آب اضافیش رو بگیرید.


مرحله نهم

روند پختن سس رو با انتخاب یه قابلمه مناسب ادامه بدید و روی حرارت ملایم قرار بدید و روغن زیتون و کره رو اضافه کرده وبه خوبی هم بزنید و پس از داغ شدن پوره گوجه فرنگی رو اضافه کرده و کاملا هم بزنید.


مرحله دهم

نحوه آماده سازی مواد اولیه اسکندر کباب رو با اضافه کردن ۱ لیوان آبجوش به قابلمه ادامه داده و پس از مخلوط کردن اجازه بدید سس به غلظت برسه و آب اضافی‌ای که داره تبخیر بشه و بعد نمک و فلفل سیاه رو هم اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.


مرحله یازدهم

این مرحله بهتره که به سراغ مواد سرو اسکندر کباب برید و برای این کار نان پیتا یا بربری رو به صورت مربع‌های کوچیک خرد کنید، و یه تابه مناسب روی حرارت بزارید و بهش کره اضافه کرده تکه‌های نان رو سرخ کنید.


مرحله دوازهم

تکه‌های نان رو بعد از سرخ شدن از تابه بیرون بیارید و یک عدد گوجه رو نصف کرده و به همراه فلفل سبز در داخل تابه سرخ کنید و بیرون بیارید و بعد به سراغ انتخاب ظرف سرو مناسب برید.


مرحله سیزدهم

تکه‌های نان سرخ شده رو داخل طرف بچینید و سپس سس گوجه رو، روی نان‌ها بریزید و بعد تکه‌های گوشت سرخ شده اسکندر کباب رو هم روی سس بچینید و گوجه و فلفل رو هم در کنار ظرف قرار بدید.


مرحله چهاردهم

اسکندر کباب مجلسی و خوشمزه ای پختید آماده‌اس، بهتره روش سرو این غذای ترکی محبوب اینه که با ماست سرو کنید و نوش جان.


سخن آخر هم این که درست کردن این کباب در دسر‌های کباب کردن بر روی منقل رو نداره و به راحتی تهیه میشه و فقط کافیه صبور باشید و طبق اصول دستور پختید پیش برید تا در آخر به طعم اصیل این غذا نزدیک بشید.

اسکندر کباب یه گزینه بسیار عالی واسه وقتیه که به دنبال یه غذای خاص واسه سر سفره مهمونی‌هاتون میگردید. برای درست کردن این کباب ما از گوشت فیله گوساله استفاده کردیم که بعد از پختن و سرخ شدن، سس هم با استفاده از گوجه فرنگی طبخ میشه و در ادامه یه سراغ مواد سرو رفته پس از سرخ کردن نان با کره، اسکندر کباب آماده میشه.

آخرین بروز رسانی در: 22 نوامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه