آموزش درست کردن شیر جو دو سر در منزل

طرز تهیه شیر جو دوسر خانگی

شیر جو دوسر یکی از آن شیرهای گیاهی خوشمزه است که فقط نیاز به جو دوسر، آب و مخلوط کن دارد. این شیر با استفاده از یک غله بسیار مفید و پرفیبر درست می‌شود. برای اینکه یک شیر گیاهی غلیظ و همانند نمونه‌های تجاری داشته باشید، چند ترفند ذکر شده که به شما کمک می‌کند.

شیر جو دوسر چه مزایایی دارد؟

چندین نوع شیر گیاهی وجود دارد که هر کسی بنا بر سلیقه خود می‌تواند آن را در خانه درست کرده و یا خریداری کند. شیر غیر آجیلی تخم کتان با قیمتی ارزان و شیر بادام با طعم آجیلی و شیر نارگیل خوشمزه و خامه‌ای و همچنین شیر سویای پر خاصیت مواردی هستند که در سایت دستورالعمل آنها آمده است و می‌توانید برای انواع اسموتی، نان، کیک و شیرینی و یا حتی انواع سوپ استفاده کنید.

ریختن مقداری شیر گیاهی در قهوه صبحگاهی، آن را دلپذیرتر می‌کند. شما می‌توانید شیر جو دوسر را هم به لیست شیرهای گیاهی‌تان اضافه کنید و از این انتخاب عالی خرسند باشید چون این یک شیر گیاهی ارزان، پرخاصیت، غلیظ و با توجه به این دستورالعمل با میزان شیرینی دقیق است.

شیرهای جو دوسر تجاری خیلی غلیظ و خوشمزه به نظر می‌رسند اما لازم است بدانید که برای بدست آوردن این ترکیب خامه‌ای به آنها روغن اضافه می‌کنند و با افزودن مواد همچون صمغ زانتان یک ترکیب خیلی غلیظ درست می‌کنند که موجب می‌شود به مدت طولانی به صورتی یکدست و بدون ته نشین شدن بماند. بنابراین اگر می‌خواهید شیر جو دوسر بدون این مواد افزودنی داشته باشید بهتر است که آن را در خانه درست کنید.

چه نوع جو دوسری از همه بهتر است؟

شیر جو دوسر خانگی

چندین نوع جو دوسر در فروشگاه‌ها و همچنین بیکری‌های رژیمی وجود دارد. جو دوسر نیم دانه، آرد جو دوسر، جو دوسر پرک شده و جو دوسر فوری. جو دوسر پرک شده بهترین انتخاب است. همانطور که در اوتمیل اورنایت گفته شد، جو دوسر فوری که در واقع نوعی جو دوسر لطیف و تا حدودی پخارپز شده است بافتی نرم و خمیری ایجاد می‌کند بنابراین مناسب این کار نیست. برخی از جوهای دو سر بیش از اندازه پردازش شده و برخی دیگر برعکس بسیار سفت هستند و بنابراین برای شیر جو دوسر بهتر است نوع پرک شده را انتخاب کنید.

توجه کنید که جو دوسر از نوع بدون گلوتن و ارگانیک باشد چون اگر به مزارع گندم رفته باشید حتما تعدادی جو دوسر خودرو را هم مشاهده می‌کنید که اینها واجد گلوتن هستند و برای افراد دارای حساسیت به گلوتن مناسب نیستند. بسیاری از جوهای دوسر حین پردازش شدن با غلاتی مثل گندم، جو یا حتی چاودار مخلوط می‌شود و هم چنین جو دوسرهای غیر ارگانیک حاوی مقادیر بالای گلیکوفسفات است که یک علف کش تجاری است.

چگونه از ته نشین شدن شیر جو دوسر جلوگیری کنیم؟

اغلب شیرهای گیاهی که در خانه درست می‌شوند مثل جو دوسر و حتی شیر غلیظی مثل بادام پس از مدتی ته نشین می‌شوند و ظاهر خوبی پیدا نمی‌کنند اما شما با انجام این چند ترفند می‌توانید از این فرایند پیشگیری کنید:

  • استفاده از آب سرد: گرما جوهای دوسر را نشاسته‌ای و چسبناک می‌کند (مثل همان چیزی که موقع درست کردن اوتمیل اتفاق می‌افتد) بنابراین از آب سرد یا چند قالب یخ استفاده کنید.
  • زیادی مخلوط نکنید: اگر آن را به مدت طولانی در مخلوط کن، بهم بزنید شروع به گرم شدن می‌کند و همان مشکلی که در بالا گفته شد، بوجود می‌آید. فقط ۳۰ ثانیه ماندن در مخلوط کن کافی ست.
  • خوب آبکش کنید: معمولا برای شیر آجیلی از پارچه‌هایی با بافت باز مثل پارچه تنظیف به صورت چند لایه استفاده می‌شود اما برای شیر جو دوسر بهتر است از پارچه‌ای با بافت متراکم‌تر مثل دستمال ظرف خشک کن استفاده کنید. یادتان باشد از الک، آبکش یا پارچه تنظیف استفاده نکنید.
  • کیسه را زیاد نچلانید: برای شیرهای آجیلی معمولا کیسه را خیلی محکم می‌چلانیم تا کل مایعات از آن خارج شود اما در اینجا نباید کیسه را سخت فشار دهید چون مواد نشاسته‌ای از داخل کیسه خارج می‌شوند و همانی می‌شود که قبلا گفتیم. البته می‌توانید از یک تی شرت تمیز هم استفاده کنید.

مواد لازم برای شیر جو دوسر خانگی

طرز تهیه شیر جو دوسر

  • جو دوسر پرک: ۱ پیمانه
  • آب: ۴ پیمانه آب سرد
  • مواد اختیاری
  • خرما: ۱ عدد
  • نمک: کمی
  • اسانس وانیل: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری (برای شیر شکلاتی)
  • توت تازه: ۱/۴  پیمانه (برای شیر توت فرنگی)

طرز تهیه شیر جو دوسر

  1. جو دوسر، آب، نمک و شیرین کننده و مواد افزودنی دیگری که می‌خواهید را داخل یک مخلوط کن با سرعت بالا بریزید. درب آب را گذاشته و با دست‌تان یک حوله را روی ان نگه دارید تا از بیرون ریختن مواد از دریچه جلوگیری شود. فقط ۲۰ تا ۳۰ ثانیه آن را در دستگاه، مخلوط کنید یا تا وقتی که مخلوط، ظاهرش نشان دهنده ترکیب شدن مواد باشد. البته که ۱۰۰% یکدست نخواهد شد. در حقیقت زیاد مخلوط کردن موجب بافتی لزج و ته نشین شدن مواد می‌شود.
    شیر جو دوسر خانگی
  2. مقدار کمی از مواد را باقاشق برداشته و طعم و مزه آن را امتحان کنید، اگر شیرینی آن مطابق میلتان نیست می‌توانید خرمای بیشتری اضافه کنید.
  3. روی یک پارچ بزرگ یا کاسه، یک حوله نازک آشپزخانه یا یک تی شرت تمیز بگذارید. می‌توانید اول یک آبکش و بعد حوله بگذارید تا هر گونه ماده باقیمانده‌ای جدا شود. از پارچه تنظیف استفاده نکنید.
  4. شیر بدست آمده را داخل یک ظرف دردار بریزید و در یخچال بگذارید. آن را به مدت ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. گموقع خوردن آن را تکان داده و سرد بنوشید. هرگز آن را گرم نکنید چون غلیظ شده و بافت ژله‌ای پیدا می‌کند. می‌توانید آن را به گرانولا، اسموتی و غذاهای بیکری اضافه کنید.

روشهای نگهداری شیر جو دوسر

طرز تهیه شیر جو دوسر

بعد از اینکه شیر را از صافی رد کردید، آن را در ظرفهایی دردار همانند شیشه‌های بلند مخصوص آب میوه که در اغلب فروشگاه‌های لوازم خانگی موجود است، بریزید یا در شیشه مربایی بزرگ نگه دارید. سپس در یخچالبه مدت یک هفته نگهداری کنید. از آنجایی که در شیر جو دوسر خانگی هیچ ماده نگهدارنده‌ای وجود ندارد، پس از مدتی ماندن در یخچال، مواد شیر از هم جدا می‌شوند. این امری طبیعی است و فقط قبل از خوردن آن را تکان دهید.


روشهای استفاده

بعد از درست کردن شیر گیاهی جو دوسر می‌توانید آن را همانند شیر لبنی، شیر آجیلی و انواع دیگر شیر استفاده کنید. یکی از روشها استفاده از آن به صورت سرد و همراه با یخ است، افزودن آن به قهوه یا استفاده در کافه لاته نیز گزینه خوبی است. استفاده از آن برای درست کردن انواع اوتمیل فوری و یا اوتمیل اورنایت هم پیشنهاد خوبی برای صبحانه است.

استفاده از آن به جای شیر حیوانی در دستورهای کیک و نان همانند کیک شکلاتی گیاهی، انواع مافین و کاپ کیک و یا نان رول دارچینی هم برای شما خوشایند و مفید خواهد بود. از آنجایی که شیر جو دوسر طعم خاصی ندارد، استفاده از آن در غذاها و سس‌ها توصیه نمی‌شود.

تفاله باقیمانده از فرایند تهیه شیر را می‌توانید در کلوچه، گرانولا یا حتی در اسموتی برای تقویت مواد مغذی آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای ماسک صورت استفاده کنید و یا در حمام به عنوان یک پاک کننده بدن و یا در وان از آن بهره گیرید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع

minimalistbaker

downshiftiology

loveandlemons

آخرین بروز رسانی در: 11 جولای 2022| نویسنده: هالث