آموزش درست کردن ادویه گرام ماسالا

ادویه گرام ماسالا

ادویه گرام ماسالا خانگی با عطر و طعمی عالی و موادی کاملا ارزان ساخته می‌شود و دقیقا بر اساس ذائقه شما و خانواده‌تان فراهم می‌آید. این ادویه خوش عطر را می‌توانید در انواع غذاها مثل خورش، سوپ، سس و حتی پلوها استفاده کنید. اگر این ادویه را در خانه درست کنید، دیگر هرگز به سراغ ادویه‌های فروشگاهی نخواهید رفت.


ادویه گرام ماسالا چیست؟

ادویه گرام ماسالا چیست؟

گرام ماسالا، مخلوطی از چندین ماده خوش بو و خوش عطر است که در جنوب آسیا و در کشورهایی همچون هند، پاکستان، نپال، بنگلادش، سری لانکا و افغانستان استفاده می‌شود. این ادویه در کشور ما کمتر شناخته شده است. متداول‌ترین نوع آن از شمال هند منشا گرفته است. از این ادویه برای ایجاد طعم‌های مخلوط و چند لایه به انواع کاری، گوشت قرمز و ماهی، عدسی و غذاهای گیاهی، سوپ‌ها و انواع خورشها استفاده می‌شود.

ادویه گرام ماسالا را می‌توانید در بسیاری از ادویه فروشی‌ها، عطاری‌ها و فروشگاه‌های محصولات هندی و جنوبی پیدا کنید. شاید با خودتان بگویید چه نیازی به درست کردن ادویه هست در حالی که می‌توانم براحتی آن را از مغازه تهیه کنم. باید بدانید که درست کردن ادویه درخانه نه تنها لذت بخش است بلکه به شما یک عطر و طعم تازه و عالی می‌دهد. شما می‌توانید هر بار برای هر غذا، مقداری ادویه را به صورت کاملا تازه تهیه کنید و عطری قوی و طعمی عالی‌تر به غذاهایتان بدهید.

یک مورد دیگر اینکه؛ احتمالا برایتان پیش آمده که موقع خریدن ادویه جدید، متوجه عطر و بوی برخی از مواد درون آن شوید؛ چون از یک ماده معطر بیش از اندازه استفاده شده است. به عنوان مثال ماده‌ای همانند زیره بوی تندی دارد و وجود مقدار کمی از آن به تنهایی عطری بسیار قوی ایجاد می‌کند و اگر کمی بیشتر شود، می‌تواند بر سایر طعم‌ها غلبه کند. اما در ادویه دست ساخته خودتان می‌توانید مقدار هر ماده را کنترل کرده و عطر دلخواه را ایجاد کنید.

یک خوبی دیگر درست کردن ادویه در خانه برای کسانی ست که دچار آلرژی‌های خاص مثل سلیاک و یا حساسیت به گلوتن و یا گندم هستند. اگر جزو این دسته افراد هستید، جای آنکه ادویه بدون گلوتن را با قیمتی گرانتر بخرید، می‌توانید با دانستن ترکیب هر ادویه آن را در خانه درست کنید و با خیال راحت از آن برای انواع غذاها استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سلامت محصولی که در خانه درست می‌کنید، مطمئن باشید چون ادویه‌ها معمولا در شرایطی نامناسب نگهداری می‌شوند و ممکن است حاوی میکروارگانیزم‌های بیماری‌زا باشند.


ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد و در چه غذاهایی استفاده می شود؟

ادویه گرام ماسالا

نخست اینکه در زبان هندی گرام به همان معنای گرم فارسی است  و ماسالا هم اصطلاحی است که برای هر نوع ادویه مخلوط استفاده می‌شود. بنابراین گرام ماسالا به معنای ادویه گرم است. همانطور که از نامش بر می‌آید ادویه‌ای با طبع گرم است که طعمی کمی شیرین، فلفلی، چوبی و با قدری از نوتهای گلی است. مزه ادویه بستگی به نوع مواد به کار رفته و نسبت آنهاست. برای مثال می‌توانید مقدار رازیانه را کمی بیشتر کنید تا طعم و بوی شیرین و شبیه به شیرین بیان به ادویه شما بدهد. تخم گشنیز هم بوی عطر مانند دارد. ادویه‌ها هم مثل عطرها می‌توانند امضای آشپزی شما شوند!


تفاوت گرام ماسالا و کاری

ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد

  • اگر این سوال را از یک هندی بپرسید شاید به شما بخندد چون کاری در اصل به معنای هر نوع غذای درست شده با آب ساست مثل انواع خورش. اما آن کاری مصطلح شده در بین مردم با گرام ماسالا کمی تفاوت دارد چون با وجود اشتراکاتی همچون تخم گشنیز، زیره و دارچین اما هر کدام ادویه‌های دیگری هم دارند که مخصوص به خود است.
  • مهمترین تفاوت آنها در وجود ماده زرد رنگ و طعم دهنده زردچوبه است که شما در گرام ماسالا هرگز نخواهید دید. در ادویه‌های ایرانی مثل ادویه پلویی، خورشی، فلافل، قورمه سبزی و ادویه ماهی، همگی واجد زردچوبه هستند اما در گرام ماسالاد نه. بنابراین موقع غذا درست کردن باید جداگانه زردچوبه اضافه کنید. همچنین ادویه کاری حاوی زنجبیل و خردل است در حالی که در گرم ماسالا وجود ندارند.

طرز تهیه ادویه گرم ماسالا خانگی

مواد لازم

  • تخم گشنیز: ۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • دانه زیره سبز: ۲ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • دانه رازیانه: ۲ قاشق چایخوری
  • میخک: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  • دانه هل سبز: ۱ قاشق چایخوری
  • چوب دارچین: ۲ عدد ۵ سانتی (با چکش خرد شود۹
  • برگ بو: ۴ عدد، خرد شود
  • جوز: ۱/۲ از یک عدد (با چکش خرد شود)
  • فلفل قرمز خشک:‌۱ عدد یا ۱ قاشق چایخوری خشک شده

درست کردن با ادویه کامل:

  1. یک ماهیتابه را روی گاز گذاشته و بدون روغن، حدود ۱ تا ۲ دقیقه بگذارید تا گرم شود. دانه‌ها و گیاهان خشک را در آن ریخته و حدود ۱ تا ۲ دقیقه گرم کنید. مواظب باشید تا نسوزد.ادویه گرام ماسالا چه کاربردی دارد
  2. بگذارید قدری خنک شوند. در غیر اینصورت بخار و رطوبت هنگام خرد کردن ادویه‌ها موجب چسبیدن و کلوخه شدن آنها می‌شود.
  3. ادویه‌ها را داخل یک آسیاب قهوه یا آسیاب مخصوص ادویه بریزید تا خوب پودر شوند. حدود ۳۰ ثانیه. اگر آسیاب شما ضعیف است، زمان بیشتری را وقت بگذارید. اما یادتان باشد نباید آرد شوند.ادویه گرام ماسالا برای چه غذاهایی استفاده میشود
  4. آن را الک کنید و قطعات خرد نشده را جدا کنید.
  5. بقیه مواد ادویه در صورت باقی ماندن و همچنین قطعات درشت را در آسیاب بریزید.

درست کردن با ادویه‌های پودر شده

  1. برای ادویه‌های پودر شده، لازم است که مخلوط ادویه‌ها را داخل یک کاسه بریزید.
  2. پودر رازیانه سخت‌تر با بقیه ترکیب می‌شود؛ بنابراین دانه‌های رازیانه را ابتدا در کیسه ریخته با چکش بکوبید تا خیلی ریز شوند.

ادویه جایگزین

  • این نوع ادویه بهترین نوع برای انواع دستورالعمل‌هاست. اما شما می‌توانید از ادویه‌های پودر شده مطابق دستورالعمل استفاده کنید.
  • ادویه چات ماسالا و کاری را هم می‌توان جایگزین این ادویه کرد اگر چه همین عطر و طعم را ایجاد نمی‌کنند و غذای شما طعمی متفاوت خواهد داشت.

روش نگهداری

طرز تهیه ادویه ماسالا

  • برای نگهداری ادویه گرم ماسالا همانند سایر ادویه‌ها باید از ظرفهای دردار استفاده کرد. اگر ظرفهای شما از نوع تیره باشند، خیلی خوب است چون کمتر در معرض نور قرار می‌گیرد. برای نگهداری می‌توانید از کشوهای ادویه هم استفاده کنید.
  • یکی از بهترین روشها برای نگهداری طولانی مدت ادویه، گذاشتن آنها در ظرف دردار یا کیسه زیپ لاک و گذاشتن در فریزر است. به این ترتیب اطمینان حاصل می‌کنید که عطر و طعم آنها حفظ می‌شود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: cookingclassy

آخرین بروز رسانی در: 11 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث