جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
بیماری چاقی

چاقی و نقش عوامل ژنتیکی در پیدایش و شیوع این بیماری

چاقی و اضافه وزن  از عدم تعادل انرژی  نشأت می‌گیرد و این حالت هنگامی رخ می‌دهد که در یک فرد میزان کالری ورودی به بدن، بیش از میزان کالری مصرفی بدن و سوخت و ساز در فرد باشد. چاقی یک مشکل جدی سلامت عمومی است. دلیل آن این  است که چاقی  با برخی از علل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده و در سراسر جهان، از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان در ارتباط است. در این مقاله در مورد،رفتارهای فرد، محیط پیرامون فرد، و  ژنتیکی که نقشی در ایجاد پیدایش اضافه وزن و چاق در افراد دارند، صحبت می‌کنیم.

آیا ژن‌ها نقش مهمی در  ایجاد بیماری چاقی دارند؟

در دهه‌های اخیر، چاقی در جمعیت‌هایی که محیط دچار عدم فعالیت بدنی و افزایش مصرف غذاهای پر کالری هستند اپیدمی (همه گیر) شده است. هرچند، همه افرادی  در چنین محیطی زندگی می‌کنند به این بیماری دچار نخواهد شد، و همه افراد چاق توزیع چربی یکسانی در بدن خود ندارند و یا از مشکلات بهداشتی یکسانی رنج نمی‌برند. این تفاوت‌ها را می‌توان در گروه‌هایی از مردم با پس زمینه‌های نژادی و قومی یکسان و حتی درون خانواده دید. تغییرات ژنتیکی که مسئول اپیدمی بیماری چاقی و اضافه وزن هستند در جمعیت‌های انسانی، خیلی به آرامی به رخ می‌دهد. با این وجود، تفاوت  در  این است چگونه افراد به همان محیط و عوامل ژنتیکی که در بروز این بیماری مزمن نقش دارد،  پاسخ نشان دهند و تأثیر پذیرند.

چگونه ژن می‌تواند بر پیدایش  این بیماری تأثیر بگذارد؟

ژن‌ها دستورالعمل‌هایی را به بدن برای پاسخ به تغییرات در محیط می‌دهد. مطالعات شباهت‌ها و تفاوت‌ها در میان اعضای خانواده، دوقلوها و فرزندخوانده‌ها شواهد علمی غیر مستقیمی را نشان می‌دهد  که بخش قابل توجهی از تنوع در وزن در میان بزرگ سالان به علت عوامل ژنتیکی است. مطالعات دیگری افراد چاق و غیر چاق را در مورد تنوع در ژن که می‌تواند رفتارهای فرد (مانند تمایل  پرخوری و یا تمایل به تحرک) را تحت تأثیر قرار  دهد یا سوخت و ساز بدن (مانند ظرفیت کاهش استفاده از چربی در رژیم غذایی به عنوان سوخت، و یا افزایش تمایل به ذخیره  چربی در بدن بدن) را مقایسه کرده‌اند. این مطالعات تفاوت‌هایی در چندین ژن که ممکن است به چاقی با افزایش گرسنگی و مصرف غذا کمک  کند را شناسایی کرده‌اند. به ندرت، یک الگوی روشن برای ارث بردن چاقی در یک خانواده، که توسط یک نوع خاص از یک ژن منفرد (چاقی تک ژنی) ایجاد می‌شود، وجود دارد. چاقی، احتمالاً  در اثر مجموعه‌ای از فعل و انفعالات پیچیده در میان چندین ژن و عوامل محیطی که کمتر شناخته شده‌اند (چاقی چند عاملی) ایجاد  می‌شود.

عوامل ژنتیکی تاثیر گذار بر چاقی

فرضیه “ژنوتیپ صرفه جو

هرگونه توضیحی در  اپیدمی این بیماری با در نظر گرفتن  هر دو عامل  ژنتیک و محیط زیست است. یک توضیح این است که عدم تطابق بین محیط امروزی و “ژن صرفه جو در انرژی” که در گذشته‌های دور یعنی در  هنگامی که منابع غذایی غیر قابل پیش بینی بوده است، وجود دارد. به عبارت دیگر، با توجه به فرضیه  “ژنوتیپ صرفه جو، همان ژنی که به اجداد ما برای  زنده ماندن در  قحطی گاه و بی گاه  کمک می‌کرده است، در حال حاضر توسط محیط‌هایی که در طول سال مواد غذایی فراوان دارند، به چالش کشیده است.

آیا بهداشت عمومی می‌تواند به ژنومیک کمکی بکند؟

در حال حاضر، آزمایش‌های ژنتیکی برای هدایت رژیم غذایی شخصی و یا برنامه‌های فعالیت بدنی مفید نیست. تحقیقات در مورد تغییرات ژنتیکی که باعث تغییر در رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی می‌شود هنوز در مراحل اولیه است. انجام یک کار خوب از نظر توضیح چاقی با توجه به ژن‌ها و عوامل محیطی می‌تواند در ترغیب مردم که در حال تلاش برای رسیدن به و حفظ یک وزن سالم هستند، کمک کند.

سوابق خانوادگی در این زمینه چه تاثیری دارد؟

مراقبین سلامت  به طور معمول  تاریخچه سلامتی خانواده برای کمک به شناسایی افراد در معرض خطر بالای ابتلا به  بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان را جمع آوری و بررسی می‌کنند. تاریخچه سلامتی خانواده نشان دهنده اثرات ژنتیک به اشتراک گذاشته در از جمله بستگان نزدیک است. خانواده‌ها نمی‌توانند ژن‌های خود را تغییر دهند، اما آنها می‌توانند محیط خانواده را برای تشویق به عادات غذا خوردن سالم و فعالیت بدنی تغییر دهند. این تغییرات می‌تواند به بهبود سلامت اعضای خانواده و بهبود تاریخچه سلامتی خانواده در نسل بعدی کمک کند.

اگر شما یا اعضای خانواده شما  دچار چاقی و یا اضافه وزن هستید، چگونه می‌توان به شما در این زمینه اطلاع رسانی کرد؟

 اکثر مراقبین سلامت  از نمایه  توده بدنی (Body Mass Index) برای تعیین اینکه آیا یک فرد دارای اضافه وزن است، استفاده می‌کنند. شما می‌توانید نمایه توده بدنی (BMI)  خود را با یک ماشین حساب محاسبه کنید. روش محاسبه به این صورت است که شما باید وزن خود (بر حسب کیلوگرم) را تقسیم بر مجذور قد (بر حسب متر) خود کنید.

بی ام آی و چاقی

منبع: CDC

این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

آرایش بدون آرایش ، ترفندهایی برای آرایشی که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد
آرایش بدون آرایش ، ترفندهایی برای آرایشی که کاملا طبیعی به نظر می‌رسد
9
زیباترین رنگ‌های لاک ناخن تابستانی که امسال می‌توانید امتحان کنید
زیباترین رنگ‌های لاک ناخن تابستانی که امسال می‌توانید امتحان کنید
41
اگر پوست چرب و جوشدار دارید از محصولات حاوی این مواد و ترکیبات استفاده نکنید
اگر پوست چرب و جوشدار دارید از محصولات حاوی این مواد و ترکیبات استفاده نکنید
65
مهم‌ترین لوازم آرایش ضروری که باید در کیف آرایشی شما وجود داشته باشد
مهم‌ترین لوازم آرایش ضروری که باید در کیف آرایشی شما وجود داشته باشد
121
زیباترین و جدیدترین مدل‌های موی پاییزی که امسال می‌توانید امتحان کنید
زیباترین و جدیدترین مدل‌های موی پاییزی که امسال می‌توانید امتحان کنید
134
عطرهای پاییزی چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین عطرهای پاییزی کدامند؟
عطرهای پاییزی چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین عطرهای پاییزی کدامند؟
78

مقالات سلامت

معرفی داروی اوزمپیک
داروی اوزمپیک ( سماگلوتاید) و معرفی ویژگی ها و نکات حین مصرف
2
سرطان گلو
سرطان گلو ؛ انواع، علائم، روشهای تشخیص و انواع درمانها و مراقبتهای پس از درمان
6
ویژگی های نمک دریا
نمک دریا و معرفی ۱۹ مورد از خواص شگفت انگیز آن
51
قطره چشم خانگی
قطره چشم خانگی را با موادی ساده و ارزان در خانه درست کنید
79
فولیک اسید برای درمان کم خونی
معرفی کامل داروی فولیک اسید (Folic Acid) برای درمان کم خونی
97
درمان زخم معده
درمان زخم معده با درمانهای سنتی و خانگی طبق تحقیقات و انواع درمانهای دارویی
116

مقالات آشپزی

سالسا
طرز تهیه سالسا به سبک رستوران به همراه چندین دستورالعمل متنوع اضافی
110
شیره خرما
طرز تهیه شیره خرما بهترین و سالمترین جایگزین عسل برای گیاهخواران
318
نان موزی ساده
ساده ترین روش برای تهیه نان موزی عالی و با چندین و چند گزینه تغییر در دستورالعمل
191
کوفته کلم
طرز تهیه کوفته کلم با سس مخصوص جایگزین دلمه کلم برای افرادی که وقت ندارند
312
نان پیتا با خمیر ترش
نان پیتا با خمیر ترش یک نان عالی برای ساندویچ و انواع غذاهای خانگی
340
سالاد پاستا رنگی
سالاد پاستا رنگی با سبزیجات تابستانی و سس ایتالیایی
553

مقالات تغذیه

غذاهای صاف کننده شکم با انواع متنوع که در کوچک کردن شکم به شما کمک می‌کنند
غذاهای صاف کننده شکم با انواع متنوع که در کوچک کردن شکم به شما کمک می‌کنند
33
فواید آب زغال اخته
آب زغال اخته چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد و چگونه از بیماریها پیشگیری می‌کند؟
99
تقویت استخوان و سلامت اسکلت بدن با 25 ماده غذایی متنوع
تقویت استخوان و سلامت اسکلت بدن با ۲۵ ماده غذایی متنوع و روش استفاده
368
کاهش نفخ
کاهش نفخ به ۱۸ روش متنوع با راه حلهای کوتاه مدت و بلند مدت
428
غذاهای ضد التهاب
غذاهای ضد التهاب با ۱۵ نوع مختلف که دردهای شما را کاهش می‌دهند
301
غذاهای کاهش دهنده قند خون
غذاهای کاهش دهنده قند خون با ۱۳ نوع متنوع که قند خون را بالا نمی برند
584