جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
با این شیوه که بصورت دوره ای رژیم باشید،بیشتر چاق می‌شوید

رژیم گرفتن بصورت ناپایدار باعث اضافه وزن میشود

تکرار رژیم‌های غذایی ممکن باعث اضافه وزن شما شود.دلیل این اتفاق برداشتی است که مغز ما از رژیم‌های غذایی دارد.مغز تصور میکند که در بدن ما قحطی آماده است! یک قحطی موقت.در نتیجه فرد را وادار به خوردن چربی هرچه بیشتر می‌کند تا در آینده از قحطی در امان باشد.این تحقیقات در دانشگاه‌های اگزتر (شهری در جنوب انگلستان) انجام شده است.

چرا نمی‌توانیم بعد از رژیم لاغر بمانیم؟نوسان و ناپایداری در رژیم های غذایی باعث اضافه وزن می شود

این اظهارات روشن می‌کند که چرا افرادی که با هدف لاغری رژیم های کم کالری انتخاب می‌کنند هنگامی که رژیمشان به پایان می‌رسد،بصورت افراطی غذا میخورند و در نتیجه نمی‌توانند در وزن ایده‌آل خود بمانند و در مقابل،افرادی که رژیم نمی‌گیرند در واقع به خود می‌آموزند که منابع غذایی همیشه در دسترس هستند و احتیاجی‌ به ذخیره‌ی چربی‌ بیشتر نیست.
تحقیقات انجام شده در “مجله تکامل” بر اساس زیر نظر گرفتن حیواناتی مثل پرنده‌ها صورت گرفته است.
حیوانات در پاسخ به قحطی یا کمبود غذا‌، وزن اضافه می‌کنند.به همین دلیل است که پرنده‌های باغستانی در زمستان چاق‌تر هستند چراکه دسترسی به دانه‌ها و حشرات در این فصل کمتر می‌باشد.
محققان روی گونه‌ای از حیوانات‌، که ساختار ریاضی مغز آنها به شکلی‌ بود که متوجه این موضوع، که آیا در حال حاضر غذا به فراوانی‌ یافت میشود یا خیر می‌شدند،‌‌ اما نمی‌توانستند زمان تغیرات را تشخیص دهند، تحقیق به عمل آوردند.
نتیجه آنکه، این گونه قبل از اینکه تصمیم بگیرد چقدر باید چاق شود تا در هنگام قحطی در امان باشند اول باید یاد می‌گرفت این تغییر چگونه و چه زمانی رخ می‌دهد.
این گونه نشان داد اگر در اغلب مواقع دسترسی به منابع غذایی سخت باشد (که در هنگام رژیم هست) حیوان باید وزن اضافه کند.
دکتر اندرو هیگینسن (Andrew Higginson) سخنران ارشد روانشناسی‌ در دانشگاه اگزتر گفت:در نهایت شگفتی، گونه مورد آزمایش اثبات کرد میانگین اضافه وزن در افرادی که مدام رژیم می‌گیرند بیشتر از کسانی‌ است که تابحال رژیم نگرفته‌اند
“دلیل این اتفاق آن‌ است که دسته دوم می‌دانند که ذخایر غذایی همیشه در دسترس هستند پس نیاز کمتری به ذخیره‌ی چربی‌ می‌باشد”
در حالی‌ که روز به روز تعداد افراد چاق دنیا بیشتر می‌شود دانشمندان به دنبال دلیلی‌ هستند که بتواند توضیح دهد: چرا بیشتر افراد برایشان سخت است که از پرخوری بیش از حد پرهیز کنند.
انسان‌ها در جهانی‌ تکامل یافته‌اند که گاهی اوقات غذا به فراوانی‌ یافت می‌شده و گاهی هم نیز بسیار کمیاب بوده است.در درجهٔ دوم، همیشه تصور شده است که افراد چاق که چربی بیشتری دارند احتمال زنده ماندنشان بیشتر بوده.
امروزه مردم زیادی گرفتار چرخه‌‌ی معیوب اضافه وزن و گرفتن رژیم‌های طاقت فرسا شده‌اند که به آن “yo-yo dieting” یا رژیم‌های ناپایدار نام داده‌اند و تنها توجیه قانع کننده‌ی این، آن است که مغز می‌خواهد چربی بیشتری برای بدن ذخیره کند
گونه‌ای‌‌ که مورد آزمایش قرار گرفت اثبات کرد که میل به غذا خوردن و پرخوری هنگام رژیم گرفتن به شدت افزایش پیدا می‌کند و‌ این ولع حتی وقتی فرد دچار اضافه وزن هم می‌شود نیز کم نمی‌شود زیرا مغز دیگر قانع شده که قحطی نزدیک است.
پروفسور جان مک نامارا (John McNamara) از دانشگاه Bristol’s School of Mathematics اضافه کرد: این نمونه ساده که مورد آزمایش واقع شد نشان داد وزن اضافه کردن به این معنی‌ که فیزیولوژی انسان‌ها بد عمل یا ایراد دارد نیست بلکه مغز می‌تواند بسیار بی‌‌ نقص عمل کند اما نا معلوم بودن دسترسی به ذخایر غذایی است باعث صادر شدن دستور اضافه وزن می‌شود.

راه حل چیست؟

پس مردم چگونه باید وزن کم کنند؟
دکتر Higginson: بهترین راه برای وزن کم کردن ایجاد یک وضعیت ثابت و پایدار است.کافی‌ است بصورت همیشگی‌ اندکی‌ کمتر از حد معمول بخورید و همچنین ورزش کنید، در این صورت احتمال اینکه به وزن مناسب و ایده‌آل خود برسید بیشتر است تا اینکه بخواهید رژیم های کم کالری بگیرید.
منبع: https://www.sciencedaily.com
ترجمه تخصصی توسط تیم ورزشی مجله قرمز

 

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

با سبک جدید کانتور کردن در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
321
ترفندهای آرایش چشم برای خانم‌هایی که چشمان گود دارند
339
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
براش های آرایشی خود را به این روش تمیز کنید و بشویید
183
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
کوتیکول خشک ناخن‌ها را به این روش درمان و برطرف کنید
303
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
برای داشتن مژه های زیبا و طبیعی این ترفندها را به کار ببرید
1,002
اگر در ارتفاع بالا زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید
اگر در مناطق مرتفع زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید
128

مقالات سلامت

عوارض پروبیوتیکها
عوارض پروبیوتیکها چیست و چگونه باید آنها را مصرف کرد؟
17
داروی نابومتون
داروی نابومتون و معرفی ویژگی های اساسی این دارو ضد التهاب
198
علائم سپسیس
علائم سپسیس یا عفونت خون را با ۱۱ نشانه خاموش شناسایی کنید
247
التهاب پلک
درد و التهاب پلک چه عللی دارد، چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟
243
خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
479
معرفی داروی اورسودیول
داروی اورسودیول و نگاهی جامع به ویژگی های این دارو
199

مقالات آشپزی

نان چاودار دانمارکی
طرز تهیه نان چاودار دانمارکی (RugbrØd) به صورت مرحله به مرحله
48
کلوچه جو دوسر
کلوچه جو دوسر با کشمش و گردو و طعم دارچین
195
کیک شکلاتی بدون آرد
کیک شکلاتی بدون آرد و بدون گلوتن و آموزش گاناش شکلات
275
گشنیز پلو
گشنیز پلو ساده با طعم لیمو؛ پلویی خوش عطر برای همراهی با غذاهای دریایی
266
بیسکویت زیره
بیسکویت زیره هندی، بیسکویتی ساده و سریع برای همراهی با چای
280
سالاد تخم مرغ
سالاد تخم مرغ کلاسیک با طعمی عالی و مناسب ساندویچ
362

مقالات تغذیه

خواص دانه رازیانه
دانه رازیانه و نگاهی گذرا به فواید پرشمار این ماده غذایی مفید
479
خواص گندم سیاه
خواص گندم سیاه برای سلامتی و روشهای استفاده از آن
83
خواص بادام زمینی
خواص بادام زمینی برای سلامتی و بهترین نوع آن چیست؟
102
پاستیل مولتی ویتامین
پاستیل مولتی ویتامین از چه موادی تشکیل شده، فواید و عوارض آن چیست؟
192
افزایش قد
افزایش قد و معرفی چند ماده مغذی تاثیر گذار در این فرایند طبیعی
714
روشهای کاهش قند خون
روشهای کاهش قند خون بدون دارو و بررسی باورهای اشتباه بیماران دیابتی
374