جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
با این شیوه که بصورت دوره ای رژیم باشید،بیشتر چاق می‌شوید

رژیم گرفتن بصورت ناپایدار باعث اضافه وزن میشود

تکرار رژیم‌های غذایی ممکن باعث اضافه وزن شما شود.دلیل این اتفاق برداشتی است که مغز ما از رژیم‌های غذایی دارد.مغز تصور میکند که در بدن ما قحطی آماده است! یک قحطی موقت.در نتیجه فرد را وادار به خوردن چربی هرچه بیشتر می‌کند تا در آینده از قحطی در امان باشد.این تحقیقات در دانشگاه‌های اگزتر (شهری در جنوب انگلستان) انجام شده است.

چرا نمی‌توانیم بعد از رژیم لاغر بمانیم؟نوسان و ناپایداری در رژیم های غذایی باعث اضافه وزن می شود

این اظهارات روشن می‌کند که چرا افرادی که با هدف لاغری رژیم های کم کالری انتخاب می‌کنند هنگامی که رژیمشان به پایان می‌رسد،بصورت افراطی غذا میخورند و در نتیجه نمی‌توانند در وزن ایده‌آل خود بمانند و در مقابل،افرادی که رژیم نمی‌گیرند در واقع به خود می‌آموزند که منابع غذایی همیشه در دسترس هستند و احتیاجی‌ به ذخیره‌ی چربی‌ بیشتر نیست.
تحقیقات انجام شده در “مجله تکامل” بر اساس زیر نظر گرفتن حیواناتی مثل پرنده‌ها صورت گرفته است.
حیوانات در پاسخ به قحطی یا کمبود غذا‌، وزن اضافه می‌کنند.به همین دلیل است که پرنده‌های باغستانی در زمستان چاق‌تر هستند چراکه دسترسی به دانه‌ها و حشرات در این فصل کمتر می‌باشد.
محققان روی گونه‌ای از حیوانات‌، که ساختار ریاضی مغز آنها به شکلی‌ بود که متوجه این موضوع، که آیا در حال حاضر غذا به فراوانی‌ یافت میشود یا خیر می‌شدند،‌‌ اما نمی‌توانستند زمان تغیرات را تشخیص دهند، تحقیق به عمل آوردند.
نتیجه آنکه، این گونه قبل از اینکه تصمیم بگیرد چقدر باید چاق شود تا در هنگام قحطی در امان باشند اول باید یاد می‌گرفت این تغییر چگونه و چه زمانی رخ می‌دهد.
این گونه نشان داد اگر در اغلب مواقع دسترسی به منابع غذایی سخت باشد (که در هنگام رژیم هست) حیوان باید وزن اضافه کند.
دکتر اندرو هیگینسن (Andrew Higginson) سخنران ارشد روانشناسی‌ در دانشگاه اگزتر گفت:در نهایت شگفتی، گونه مورد آزمایش اثبات کرد میانگین اضافه وزن در افرادی که مدام رژیم می‌گیرند بیشتر از کسانی‌ است که تابحال رژیم نگرفته‌اند
“دلیل این اتفاق آن‌ است که دسته دوم می‌دانند که ذخایر غذایی همیشه در دسترس هستند پس نیاز کمتری به ذخیره‌ی چربی‌ می‌باشد”
در حالی‌ که روز به روز تعداد افراد چاق دنیا بیشتر می‌شود دانشمندان به دنبال دلیلی‌ هستند که بتواند توضیح دهد: چرا بیشتر افراد برایشان سخت است که از پرخوری بیش از حد پرهیز کنند.
انسان‌ها در جهانی‌ تکامل یافته‌اند که گاهی اوقات غذا به فراوانی‌ یافت می‌شده و گاهی هم نیز بسیار کمیاب بوده است.در درجهٔ دوم، همیشه تصور شده است که افراد چاق که چربی بیشتری دارند احتمال زنده ماندنشان بیشتر بوده.
امروزه مردم زیادی گرفتار چرخه‌‌ی معیوب اضافه وزن و گرفتن رژیم‌های طاقت فرسا شده‌اند که به آن “yo-yo dieting” یا رژیم‌های ناپایدار نام داده‌اند و تنها توجیه قانع کننده‌ی این، آن است که مغز می‌خواهد چربی بیشتری برای بدن ذخیره کند
گونه‌ای‌‌ که مورد آزمایش قرار گرفت اثبات کرد که میل به غذا خوردن و پرخوری هنگام رژیم گرفتن به شدت افزایش پیدا می‌کند و‌ این ولع حتی وقتی فرد دچار اضافه وزن هم می‌شود نیز کم نمی‌شود زیرا مغز دیگر قانع شده که قحطی نزدیک است.
پروفسور جان مک نامارا (John McNamara) از دانشگاه Bristol’s School of Mathematics اضافه کرد: این نمونه ساده که مورد آزمایش واقع شد نشان داد وزن اضافه کردن به این معنی‌ که فیزیولوژی انسان‌ها بد عمل یا ایراد دارد نیست بلکه مغز می‌تواند بسیار بی‌‌ نقص عمل کند اما نا معلوم بودن دسترسی به ذخایر غذایی است باعث صادر شدن دستور اضافه وزن می‌شود.

راه حل چیست؟

پس مردم چگونه باید وزن کم کنند؟
دکتر Higginson: بهترین راه برای وزن کم کردن ایجاد یک وضعیت ثابت و پایدار است.کافی‌ است بصورت همیشگی‌ اندکی‌ کمتر از حد معمول بخورید و همچنین ورزش کنید، در این صورت احتمال اینکه به وزن مناسب و ایده‌آل خود برسید بیشتر است تا اینکه بخواهید رژیم های کم کالری بگیرید.
منبع: https://www.sciencedaily.com
ترجمه تخصصی توسط تیم ورزشی مجله قرمز

 

دیدگاه ها 0
2000
  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

آرایش به سبک سلنا گومز ستاره محبوب و پرطرفدار
آرایش به سبک سلنا گومز ستاره محبوب و پرطرفدار
1,046
مدل‌های جدید مو که در سال 2019 محبوب و پرطرفدار هستند
مدل‌های جدید مو که در سال ۲۰۱۹ محبوب و پرطرفدار هستند
798
مهم‌ترین نکات مراقبت پوست برای خانم‌های بالای سی سال
مهم‌ترین نکات مراقبت پوست برای خانم‌های بالای سی سال
736
نکات مهم آرایشی که تنها سلبریتی‌ها از آن‌ها آگاه هستند
نکات مهم آرایشی که تنها سلبریتی‌‌ها از آن‌ها آگاه هستند
752
رنگ‌های زیبای زمستانی برای آرایش ناخن‌های شما در این فصل
رنگ‌های زیبای زمستانی برای آرایش ناخن‌های شما در این فصل
461
با روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال 2019 آشنا شوید
با روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال ۲۰۱۹ آشنا شوید
631

مقالات سلامت

معرفی داروی سولفاسالازین
داروی سولفاسالازین و نگاهی جامع به ویژگی های این دارو
4
تسکین درد و کاهش آن
تسکین درد و کاهش آن با انواع روشهای طبیعی بدون استفاده از دارو
50
علل تهوع صبحگاهی
علل تهوع صبحگاهی به جز بارداری و روشهای درمان آن چیست؟
122
چای خواب آور
۶ چای خواب آور عالی که به داشتن خوابی خوب کمک می‌کنند
171
معرفی داروی سوکرالفیت
داروی سوکرالفیت و بررسی نکات کلیدی در مصرف این دارو
144
داروی کوئستران
داروی کوئستران (کوله استایرامین) و معرفی کارکرد و نکات کلیدی در مصرف آن
223

مقالات آشپزی

سالاد تخم مرغ
سالاد تخم مرغ کلاسیک با طعمی عالی و مناسب ساندویچ
65
سوپ مینسترونه
سوپ مینسترونه کلاسیک؛ وگان و بدون گلوتن با گزینه‌های قابل تغییر
103
مافین موزی با شکلات چیپسی
مافین موزی با شکلات چیپسی؛ عصرانه‌ای نرم و لطیف
133
پای لیمو
پای لیمو خوش عطر و بسیار ساده برای مهمانیهای بهاری
257
مرغ سوخاری در فر
مرغ سوخاری در فر با کمترین مقدار روغن و طعم و رنگی عالی
228
شیرینی نخودچی
طرز تهیه شیرینی نخودچی (نان نخودچی) با طعم هل؛ بدون گلوتن و وگان
417

مقالات تغذیه

خواص بادام زمینی
خواص بادام زمینی برای سلامتی و بهترین نوع آن چیست؟
14
پاستیل مولتی ویتامین
پاستیل مولتی ویتامین از چه موادی تشکیل شده، فواید و عوارض آن چیست؟
106
افزایش قد
افزایش قد و معرفی چند ماده مغذی تاثیر گذار در این فرایند طبیعی
510
روشهای کاهش قند خون
روشهای کاهش قند خون بدون دارو و بررسی باورهای اشتباه بیماران دیابتی
261
عوامل عود بیماری التهاب مفاصل
بیماری التهاب مفاصل و بدترین غذاهای مصرفی برای این بیماری
444
خواص دانه کنجد
خواص دانه کنجد با ۱۵ خاصیت عالی برای سلامتی کل بدن و حتی تیروئید
555