در حالی که علت دقیق این بیماری التهابی روده، که به عنوان بیماری کرون شناخته شده، اخیرا تشخیص داده شده است، محققان بیشتر و بیشتر در مورد عادات و رفتارهای روزمره که اثرات آن را تشدید می‌کنند، می‌آموزند. گاهی اوقات بیماران نادانسته با بعضی از رفتارهای غلط باعث ایجاد التهاب کرون و بدتر شدن این بیماری می‌کنند، برای اینکه با راه‌هایی که به صورت نامشخص باعث بدتر شدن این بیماری می شود، آشنا شوید ادامه مطلب را بخوانید.

شما کمبود یک برنامه درمانی مناسب داریدبیماری کرون

کارشناسان سلامت معتقدند که پیروی نکردن از توصیه‌های پزشکی برای افرادی که دارای بیماری کرون هستند، می‌تواند خطرناک باشد. دکتر انیش پاتل متخصص گوارش گفت: نخست اینکه ما می‌دانیم که این یک بیماری مادام العمر است که ماهیت پیشرونده‌ای دارد که بدین معناست که اگر مراقبت نشود، این بیماری بدتر خواهد شد. و به همین دلیل است که مراقبت کردن این علائم مهم است. علاوه بر این داروهایی که برای درمان استفاده می‌شوند احتمالا در رده داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شوند و استفاده اتفاقی از این داروها بدون کنترل پزشکی برای بدن خطرناک است. دکتر پاتل گفت: اگر شما یک برنامه درمانی خاصی را دنبال نمی کنید، حتی اگر اخیرا بیماری خودتان را با مسئول مراقبتی ویژه‌ای در میان گذاشته‌اید به دنبال مراقبتهای داخل خانه نیز باشید.

اگر بیماری کرون دارید از مراجعه به متخصص غفلت نکنیدبیماری کرون

به دلیل ماهیت مزمن این بیماری و این واقعیت که بیماری کرون می‌تواند بر روی هر بیمار تاثیر متفاوتی داشته باشد، دکتر پاتل می‌گوید که مراجعه منظم و برنامه ریزی شده با پزشکتان برای مراقبت کوتاه مدت و طولانی مدت از این بیماری حیاتی است. وی می‌افزاید: یک متخصص گوارش می‌تواند مراقبت از بیمار دارای کرون را از طریق مراجعات منظم، بررسی خون و مدفوع، آندوسکوپی و کنترل تغذیه، هدایت کند. شما می‌توانید با متخصص در مورد تحقیقات جدید روی تغییر رژیم غذایی که می‌تواند تفاوت فاحشی ایجاد کند، صحبت کنید.

بر رژیم غذایی خود نظارت نداریدبیماری کرون

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرون می‌توانند به علت جذب ضعیف مواد مغذی یا کمبود مواد مغذی دچار کم خونی شوند، جسیکا دی لوئیز، دستیار پزشک در مورد اهمیت یک رژیم غذایی متعادل توضیحاتی ارائه می‌دهد. وی توصیه می‌کند همچون اغلب بیماران کرون، برای تنقلات و وعده‌های غذایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید تا مطمئن شوید که بدن بیش از اندازه دچار کمبود آنها نشده باشد. این بدان معناست که همیشه سه وعده غذای متعادل و میان وعده‌های سالم داشته باشید. اگر مطمئن نیستید که چه نوع رژیم غذایی برای شما مناسب است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا به شما کمک کند تا گزینه‌های مغذی را انتخاب کنید. متخصص تغذیه همچنین یک رژیم غذایی مناسب بیماری کرون را برای بیمار تعیین می کند

 یک دفترچه برای ثبت تغذیه خود نداریدبیماری کرون

یکی از بهترین پیشنهادهای کارشناسانی که بیماران با بیماری کرون را درمان می‌کنند استفاده از یک دفترچه یادداشت و ثبت غذا برای ردیابی و بررسی همه چیزهایی است که به بدن خود وارد می‌کنید. به این ترتیب می‌توانید بگویید که کدام غذا ممکن است یک بخش از التهاب کرون را ایجاد کند. دی لوییس با این قضیه موافق است که لازم است بیماران ثبت کنند که چه احساسی دارند و چه علائمی را تجربه می‌کنند و همچنین سطح اشتها و عادات دستشویی رفتن خود را در نظر بگیرند که آیا با غذا ارتباطی وجود دارد یا خیر. در روزهای آینده شیوه استفاده از یک دفتر روزنگار غذایی را به شما یاد خواهیم داد.

به طور منظم ورزش نمی‌کنیدبیماری کرون

همچون هر بیماری مزمنی، ورزش منظم فواید مهمی را بوجود می‌آورد. مطالعات متعدد نشان دهنده اهمیت ورزش به طور خاص برای افراد مبتلا به بیماری کرون است. تحقیقات منتشر شده در مجله Pharmacological Reports نشان داد که فعالیت بدنی شدید علائم بیماری کرون را به طور قابل توجهی کاهش داده است علاوه بر این ورزش به طور مستقیم سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین ورزش بیشتر، آمادگی سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با علائم بیماری را بیشتر خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید که در هنگام تمرین به بدن خود گوش دهید بویژه که اگر شما اخیرا دچار التهاب شده‌اید و در صورت نیاز ورزش خود را تغییر دهید.

چربی کافی در رژیم غذایی شما وجود نداردبیماری کرون

منظور ما از چربی در تغذیه شما سیب زمینی سرخ کرده و فست فودها نیست بلکه منظور ما این است که به دنبال منابع غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ که برای سلامت شما مفید هستند، باشید و این منابع غذایی را بیشتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید چون آنها نقش مهمی در کاهش التهاب دارند. در حالی که تحقیقات اطلاعات مشخصی در مورد نقش ویژه آنها در مورد بیماری کرون نمی‌دهد، دی لوئیس اظهار می‌کند که غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا۳ یا مکمل‌ امگا۳ همان چیزی است که باید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این غذاها شامل سالمون، هالیبوت، ساردین، گردو، تخم کتان یا تخم شربتی هستند.

با وجود التهاب رژیم غذایی خود را تغییر نمی‌دهیدبیماری کرون

اگر چه ممکن است تمایل نداشته باشید یک رژیم غذایی تماما مایع را استفاده کنید اما در طول التهاب کرون این رژیم غذایی می‌تواند واقعا موثر باشد. دی لوئیس توضیح می‌دهد: انتخاب رژیم غذایی مایع یا غذاهای پوره شده وقتی که بیماری کرون شما را اذیت می‌کند باعث می‌شود به روده شما استراحت بدهد در عین حال که به آسانی جذب مواد غذایی را انجام می‌دهد. میوه‌های تازه و سبزیجات، مکمل‌های نوشیدنی و یا پودر ویتامین را انتخاب کنید تا مطمئن شوید مواد مغذی کافی را دریافت می‌کنید. وی توصیه می‌کند اگر کمبودهای خاصی وجود داشته باشد با پزشک خود درباره آنها صحبت کنید تا بدانید که چه غذاهای نرمی برای شما مناسب هستند.

شما مقدار زیادی کافئین نوشیده و آب کمی مصرف می‌کنیدبیماری کرون

اگر صبح هنگام بیدار می‌شوید و با یک فنجان قهوه در دست روزتان را آغاز می‌کنید، شما تنها کسی نیستید که این کار را می‌کنید اما اگر چندین و چند بار در روز فنجان قهوه‌تان را پر می‌کنید بدون اینکه آب آشامیدنی بنوشید، ممکن است بیماری شما بدتر شود و در همین راستا دی لوئیس اظهار می‌کند که بسیاری از مشکلات کرون با علامت ناخواسته اسهال همراه می‌شود به همین دلیل باید بدنتان همیشه هیدراته باشد. او به بیماران کرون توصیه می‌کند که مقدار زیادی آب در بازه‌های کوچک زمانی بنوشند و مصرف کافئین را کاهش بدهند زیرا ممکن است باعث ایجاد عود یا بدتر شدن علائم شوند. وی می‌گوید: به طور کلی ۴۰۰ میلی گرم یا کمتر کافئین در هر روز مصرف کنید.

 از کنار گذاشتن لبنیات امتناع می‌کنیدبیماری کرون

اغلب ما از طرفدارن پروپاقرص بستنی، پنیر، شیر و سایر گروه‌های لبنی هستیم اما واقعیت این است که حدود ۷۵ درصد جمعیت جهان وقتی که از شیر مادر گرفته می شوند، توانایی هضم لاکتوز را ندارند و این قند موجود در لبنیات را از دست می‌دهند. به این معنی که برای این افراد خوردن لبنیات می‌تواند علائم التهاب، اسهال، ناراحتی شکمی یا  التهاب کرون را ایجاد کند. وی توصیه می‌کند در صورتی که حذف لبنیات از رژیم غذایی گزینه مناسبی برای شما است ، در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست