آموزش درست کردن کلوچه کنجدی حرفه ای در منزل

طرز تهیه کلوچه کنجدی

نحوه درست کردن کلوچه کنجدی نرم و خوشمزه با ماندگاری بالا

کلوچه کنجدی یکی از شیرینی‌های مخصوص ایرانیه که معمولا برای عید نوروز به مقدار زیاد پخته میشه. این کلوچه سنتی، بافت خیلی نرم و لطیفی داره و بهتره بدونید که خیلی هم شیرین نیست. با یه بار درست کردن این کلوچه عاشقش میشید، چون طعم به شدت جذابی داره.

طرز تهیه کلوچه کنجدی خیلی راحته و خیلی وقتتون رو نمی‌گیره، اما برای رسیدن به بافت اصلی و نرم این کلوچه بهتره که مرحله به مرحله طبق دستور پخت پیش برید. درست کردن این کلوچه خیلی لذت بخشه و به راحتی میتونید با طعم های مختلف درستش کنید.

درست کردن کلوچه خانگی یکی از بهترین قسمت‌های آشپزیه، چون هم خیلی مقرون به صرفه‌اس، و هم خیلی سالمه و به دست خودتون درست میشه. بهتره دست به کار بشید و مواد اولیه لازم رو تهیه کرده و با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز پخت کلوچه کنجدی مخصوص رو به شما آموززش بدیم.


مواد لازم برای تهیه کلوچه کنجدی به روش مجلسی

  • تخم مرغ ۲ عدد
  • شکر ۱ لیوان
  • آرد قنادی ۳ لیوان
  • پودر هل ۱ قاشق چای خوری
  • وانیل نوک قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع ¾ لیوان
  • ماست شیرین ۳ قاشق غذا خوری
  • کنجد به میزان لازم
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر کاکائو ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه کلوچه کنجدی مخصوص


مرحله اول (مخلوط کردن ماست و بکینگ پودر)

طرز تهیه کلوچه کنجدی رو با انتخاب یه کاسه مناسب شروع کنید. در ادامه ماست شیرین رو به همراه بکینگ پودر داخل کاسه بریزید و به خوبی هم بزنید تا با هم یکدست بشن و اجازه بدید تا این مخلوط، به خاطر داشتن بیکنگ پودر، به خوبی پف کنه.

مرحله دوم (مخلوط کردن تخم مرغ، شکر و وانیل)

در ادامه یه کاسه بزرگ و ماسب برای درست کردن خمیر کلوچه انتخاب کنید و سپس، تخم مرغ‌ها رو داخل کاسه بشکنید و یه مقدار هم بزنید و سپس شکر و وانیل رو بهش اضافه کنید و با دور تند همزن، به مدت ۱۰ دقیقه به خوبی هم بزنید تا یه مایه سفید و کشدار به دست بیاد.

مرحله سوم (اضافه کردن روغن مایع)

روند آماده سازی مواد اولیه کلوچه کنجدی رو با اضافه کردن روغن مایع به مخلوط تخم مرغ ادامه بدید. مواد رو به خوبی هم بزنید تا کاملا ترکیب بشن و در ادامه مخلوط ماست و بکینگ پودر رو داخل کاسه تخم مرغ بریزید و به خوبی با همزن هم بزنید.

مرحله چهارم (الک کردن آرد)

قبل از اضافه کردن آرد به مواد، بهتره که آرد رو ۳ مرتبه داخل یه کاسه الک کنید و دوباره آرد رو داخل الک بریزید و این دفعه آرد رو داخل کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ، اضافه کرده و کم کم با استفاده از لیسک هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه.

نکته: آرد رو کم کم اضافه کنید و هر بار به خوبی هم بزنید تا از گلوله شدنش جلوگیری بشه.

مرحله پنجم (اضافه کردن پودر کاکائو به نصف خمیر)

بعد از اضافه کردن آرد باید یه مایه شبیه به حلوا به دست بیاد. حالا خمیر به دست اومده این کلوچه خوشمزه رو به ۲ قسمت تقسیم کنید. به مقدار گفته شده، پودر کاکائو رو تو یکی از قسمت‌های خمیر مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن.

مرحله ششم (قرار دادن خمیر داخل فریزر)

نحوه درست کردن کلوچه کنجدی به این صورته که خمیر ساده و کاکائویی رو داخل نایلون بزارید و سپس، به مدت ۲ ساعت داخل فریزر قرار بدید تا به خوبی بافت خمیر سفت بشه و به راحتی بتونید بهش حالت بدید.

مرحله هفتم (گرم کردن فر)

در این مرحله بهتره فر رو با دمای ۱۸۰ درجه بزارید تا کاملا گرم بشه. بعد از گذشتن مدت زمان گفته شده، بهتره که خمیرها رو از فریزر بیرون بیارد. برای این که خمیر به دست نچسبه، یه مقدار دستتون رو چرب کنید و یه مقدار از خمیر رو بردارید.

مرحله هشتم (شکل دادن به خمیر کلوچه)

برای شکل دادن به خمیر کلوچه، بهتره که با دست به خوبی خمیر رو به شکل یه گردو، گرد کرده و سپس یه مقدار کنجد روی خمیر بپاشید. همه‌ی خمیر رو به همین ترتیب شکل بدید و روشو با کنجد بپوشونید.

مرحله نهم (پختن کلوچه در فر)

برای پختن کلوچه‌ها، یه کاغذ روغنی روی سینی فر قرار بدید و سپس، خمیرها رو با فاصله روی سینی بچینید. سینی رو طبقه وسط فر بزارید و بسته به نوع فر، حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان بدید تا به خوبی پخته بشن.

مرحله دهم (آماده شدن کلوچه)

کلوچه کنجدی خوشمزه‌ای که پختید آماده شده، بهتره که سینی رو از فر بیرون بیارید و اجازه بدید تا کلوچه‌ها، با دمای محیط هماهنگ بشن و سپس روی ظرف مناسب بچینید و نوش جان کنید.


نکات مهم برای طبخ کلوچه کنجدی

  • کلوچه در هنگام پختن پف می‌کنه، پس بهتره همه‌ی خمیرها رو با فاصله روی سینی بچینید.
  • بهتره خمیرها رو به یک اندازه و یک حجم شکل بدید تا موقع پختن به اندازه پخته بشن.
  • از اضافه کردن مقدار زیاد از حد آرد خودداری کنید، چون باعث میشه بافت کلوچه سفت بشه.
  • حتما خمیر کلوچه رو قبل از پختن، داخل فریزر بزراید تا کاملا سرد بشه.

سخن آخر

کلوچه سنتی کنجدی، یکی از بهترین شیرینی‌هاییه که به راحتی تو خونه تهیه میشه. اما برای درست کردن خمیر این کلوچه، بهتره که با صبر و حوصله طبق مراحل گفته شده‌ برای طبخ این شیرینی پیش برید تا به طعم اصلی و خوشمزه‌ای که داره برسید.

همونطور که مشاهده کردید، این کلوچه با دو طعم متفاوت، یعنی ساده و کاکائویی طبخ شده و به راحتی می‌تونید از زعفران و گلاب و طعم‌های مختلف برای درست کردن این کلوچه استفاده کنید.

آخرین بروز رسانی در: 26 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه