آموزش درست کردن شیرینی گل رز خوشمزه و حرفه ای با طعم به یاد ماندنی

طرز تهیه شیرینی گل رز

نحوه درست کردن شیرینی تاتلی یا گل رز ترکی با طعم مخصوص خانگی

شیرینی گل رز یا تاتلی یکی از جذاب‌ترین شیرینی‌های ترکیه‌اس که به خاطر ظاهر زیبا و شبیه به گل رز، و همچنین طعم مخصوصی که هم به واسطه مواد اولیه و هم شربت به دست میاد، طرفدارهای زیادی داره و برای تزیین سفره مهمونی حرف اول رو می‌زنه.

طرز تهیه شیرینی گل  رز نیاز به مهارت آشپزی نداره و اگه علاقه دارید که این شیرینی رو تو خونه درست کنید، بهتره بدونید که فقط با پیروی از دستور پخت، به سادگی این شیرینی تهیه میشه. بهتره مرحله به مرحله و طبق نکات گفته شده پیش برید تا به طعم و ظاهر اصلی این شیرین ترکیه‌ای برسید.

به خاطر نزدیک بودن ذائقه غذایی بین ایران و ترکیه، این شیرینی تو کشور ما طرفدارهای زیادی پیدا کرده و پختنش تو خونه باعث میشه که فضا با عطر و بوی مخصوص پر بشه. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن شیرینی گل رز مخصوص آشنا کنیم.

مواد لازم برای شیرینی گل رز ترکی به روش مجلسی

مواد لازم برای خمیر شیرینی گل رز
تخم مرغ۱ عدد
کره به دمای محیط رسیده۱۰۰ گرم
روغننصف پیمانه
ماست¼ پیمانه
ایرمیک یا آرد سمولینا¼ پیمانه
سرکه سفید۱ قاشق چای خوری
وانیل¼ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
آرد سفید قنادیحدود ۲/۵ پیمانه
مواد لازم برای تهیه شربت
شکر۱/۵ پیمانه
آب۱/۵ پیمانه
آبلیمو۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شیرینی گل رز تاتلی مخصوص


مرحله اول (درست کردن شربت)

طرز تهیه شیرینی تاتلی یا گل رز رو با انتخاب یه قابلمه مناسب برای درست کردن شربت شروع کنید. در ادامه آب و شکر رو داخل قابلمه بریزید و با حرارت متوسط بزارید تا آب به جوش بیاد و به واسطه قل قل زدن، شکر حل بشه.


مرحله دوم (اضافه کردن آبلیمو به شربت)

در ادامه بعد از شفاف شدن مایه شربت، حرارت رو پایین بیارید و اجازه بدید حدود ۳ دقیقه روند جوشیدن شربت، با دمای پایین طی بشه و سپس آبلیمو رو داخل قابلمه بریزید و از روی حرارت بردارید تا خنک بشه و به دمای محیط برسه.


مرحله سوم (مخلوط کردن تخم مرغ و وانیل)

برای آماده سازی مواد اولیه شیرینی گل رز، در ابتدای کار یه ظرف مناسب و جادار انتخاب کنید و تخم مرغ رو به همراه وانیل، داخل ظرف بریزید و با استفاده از همزن دستی، به خوبی هم بزنید تا تخم مرغ از حالت لختگی بیرون بیاد.


مرحله چهارم (اضافه کردن ماست و سرکه)

این مرحله ماست رو به مخلوط تخم مرغ و وانیل اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا با هم ترکیب بشن و سپس، سرکه سفید رو اضافه کرده و به خوبی مواد رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشن و بعد روغن مایع رو داخل ظرف بریزید.


مرحله پنجم (اضافه کردن آرد سمولینا و بکینگ پودر)

روند درست کردن خمیر گل رز رو با اضافه کردن کره‌ی به دمای محیط رسیده ادامه بدید و، به خوبی مواد رو هم بزنید. آرد سمولینا و بکینگ پودر رو هم با مواد داخل کاسه مخلوط کنید. بهتره آرد سمولینا رو به صورت کم کم و در طی چند مرحله اضافه کنید.

نکته: آرد سمولینا باعث میشه که شربت به صورت کامل به شیرینی جذب بشه.


مرحله ششم (نحوه اضافه کردن آرد)

حالا وقتشه که آرد رو اضافه کنید، اما بهتره بدونید که مقدار آرد برای این شیرینی مشخص نیست و بهتره به صورت چشمی تا زمان جمع شدن بافت خمیر، آرد بریزید. یادتون باشه که قبل از ریختن آرد، اون رو الک کرده و سپس کم کم اضافه کنید تا از گلوله شدنش جلوگیری بشه.


مرحله هفتم (مقدار آرد)

با استفاده از لیسک مواد رو به خوبی هم بزنید تا خیمر سفت بشه و در ادامه با دست خمیر رو به خوبی ورز بدید تا یه حالت نچسب و نرم و لطیف پیدا کنه. بهتره مقدار آرد رو به خوبی اندازه بگیرید، چون آرد زیاد از حد، باعث میشه خمیر شیرینی خراب بشه.


مرحله هشتم (صاف کردن خمیر با وردنه)

برای شکل دادن به خمیر، اون رو روی سطح کار قرار بدید و سپس خمیر رو بین دو لایه کاغذ روغنی بزارید و با وردنه خیمر رو صاف کنید. ضخامت خمیر نباید از نیم سانتی‌متر بیشتر بشه.


مرحله نهم (قالب زدن خمیر تاتلی)

خمیر صاف شده رو با استفاده از کاتر شیرینی گرد، قالب بزنید. در صورتی که کاتر در اختیار ندارید، از یه استکان کوچیک گرد برای این کار استفاده کنید. حالا ۵ عدد از خمیرهای گرد شده رو به طوری که هر دایره روی نصف دایره قبلی قرار بگیره، روی هم بچینید و یه صف متشکل از ۵ عدد خمیر گرد شده تشکیل بدید.


مرحله دهم (نحوه رول کردن خمیر)

نحوه درست کردن شیرینی گل رز ترکی رو با جمع کردن خمیر ادامه بدید. به این صورت که از اولین دایره خمیر که در زیر قرا داره، شروع کرده و خمیر رو رول کنید. حالا به یه چاقو خمیر رل شده رو از وسط نصف کنید.


مرحله یازدهم (پوشاندن سینی فر با کاغذ روغنی)

این مرحله اگه به رول خمیر از وسط نصف شده نگاه کنید، شبیه به گل رز شده و بهتره که با استفاده از دست یه مقدار خمیر شیرینی رو جمع کنید تا خودش رو بگیره. سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشونید و شیرینی ها رو روی سینی با فاصله از هم بچینید.


مرحله دوازدهم (پختن شیرینی گل رز در فر)

دمای فر رو بر روی ۱۹۰ درجه قرار بدید و یه کاسه آب برای بخار کردن داخل فر قرار بدید. بعد از داغ شدن فر، سینی حاوی شیرینی رو داخل فر بزارید حدود نیم ساعت زمان بدید تا شیرینی ها به خوبی پخته بشن.

نکته: یادتون باشه که دمای فرهای مختلف با هم متفاوته.


مرحله سیزدهم (آماده شدن شیرینی تاتلی)

شیرینی گل رز خوشمزه شما آماده شده، بهتره از فر بیرون بیارید و سپس شربت به دمای محیط رسیده رو روی شیرینی‌ها بریزید و بزارید تا نیم ساعت شربت به خورد شیرینی تاتلی بره. در ادامه از شربت بیرون بیارید و به خوبی تزیین کرده و نوش جان کنید.


نکات لازم برای تهیه شیرینی گل رز حرفه ای

  • قبل از شروع پخت شیرینی بهتره مواد اولیه یخچالی رو بیرون بزارید تا با دمای محیط هماهنگ بشن.
  • برای این شیرینی از ماست همزده یا خامه ای استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن شیرینی می‌تونید قبل از رول کردن خمیر، روی اونها پودر بادام بریزید و سپس رول کنید.
  • تا جای ممکن اجازه بدید تا شیرینی توی شربت استراحت کنه تا خوشمزه‌تر بشه.

سخن آخر

پخت شیرینی تاتلی تو خونه، یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های آشپزیه که به راحتی شما رو سرگرم می‌کنه و پختن این شیرینی، کلی نکات مهم آشپزی و شیرینی پزی یادتون میده. همونطور که گفته شد، مقدار آرد استفاده برای این شیرینی مشخص نیست و باید به صورت چشمی آرد اضافه کنید، به اندازه‌ای که نه زیاد باشه و نه کم.

آخرین بروز رسانی در: 19 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه