آموزش درست کردن شیرینی نخودچی مخصوص عید نوروز

طرز تهیه شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی یکی از شیرینهای معروف ایرانی است که از قدیم الایام پای ثابت شیرینیهای عید نوروز بوده است. این شیرینی بسیار نرم و ترد است به طوری که موقع فرو رفتن در دهان بدون هیچ زحمتی آب می‌شود و مزه خوشایند نخودچی را ایجاد می‌کند و البته با دست نیز به همان سرعت خرد شده و پخش می‌شود. بنابراین روش خوردن آنها مستقیما از دست به دهان است!

در دوران کودکی ما یعنی در دهه ۶۰ این شیرینیها به صورت بسته بندی و با چند طعم و رنگ مختلف مثل زعفرانی، هل و … همراه با یک نوع شیرینی ترش که هرگز نفهمیدم چه هستند در یک بسته بندی قرار می‌گرفتند و هر بخش شامل یک نوع شیرینی نخودچی بود و یکی از کارهای ما این بود که هر بار به مهمانی می‌رویم یکی از آنها را امتحان کنیم تا بتوانیم یک طعم متفاوت را کشف کنیم. بدترین قسمت آن خوردن شیرینی ترش وسط بود که من را از خوردنش باز می‌داشتند و تنها یک بار توانستم آن را تجربه کنم و بسیار هم بدمزه بود. البته امروزه دیگر این نوع بسته بندی منسوخ شده و من هرگز آنها را ندیدم.

شیرینی نخودچی رژیمی

این شیرینی همانطور که عنوان شده بدون گلوتن است چون در تهیه آن تنها از آرد بدون گلوتن نخودچی یا نخود بوداده استفاده شده است. بنابراین این شیرینی برای افراد مبتلا به سلیاک به شدت توصیه می‌شود. کار کردن با آرد نخودچی البته به سادگی کار با آردهای دیگر نیست.

قالب بیسکویت یا کلوچه به شکل دادن این شیرینی کمک می‌کند اما چون این شیرینی سریعا تمایل به خرد شدن دارد موقع انتقال آن به سینی فر خیلی دقت کنید. در این دستورالعمل خبری از آب نیست از این جهت این شیرینی جزو شیرینی های خشک محسوب می‌شود در عوض روغن گیاهی نقش متصل کننده دارد و آرد نخودچی را به چسبانده و باعث فرم دهی آن می‌شود. این خمیر جزو آنهایی ست که نیازمند استراحت است که معمولا حداقل یک ساعت باید استراحت داده شود.

شیرینی نخودچی با طعم هل

همانطور که می‌دانید در مواد تشکیل دهنده این شیرینی خبری از تخم مرغ، شیر و کره نیست و کلیه مواد تشکیل دهنده آن گیاهی هستند و از این لحاظ یک شیرینی وگان محسوب می‌شود که جزو پیشنهادهای نوروزی ما برای گیاهخواران و بخصوص کسانی ست که در سال جدید تصمیم دارند سبک زندگی خود را عوض کنند.


طرز تهیه شیرینی نخودچی برای عید نوروز

مواد تشکیل دهنده

  • آرد نخود ۱ پیمانه
  • شکر پودر شده ۱/۲ پیمانه
  • پودر هل ۱/۲ قاشق چایخوری
  • روغن گیاهی ۱/۳ پیمانه
  • شربت گلاب ۲ قاشق چایخوری
  • پسته ۱۰ تا ۱۵ عدد (درشت خرد شده)

مرحله اول

  • آرد نخود را الک کنید و آرد را به مدت یک دقیقه در یک ماهیتابه خشک بو بدهید و بگذارید خنک شود. اگر آرد نخودچی دارید این مرحله را انجام ندهید.
  • پسته را خرد کنید و کنار بگذارید.
  • در صورت نیاز، هل را پودر کنید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

همه مواد تشکیل دهنده از جمله روغن، شکر، هل و شربت گلاب را در یک کاسه ترکیب کنید.

طرز تهیه شرینی نخودچی یا نان نخودچی

آنها را با همدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر را تشکیل دهند. من از همزن برقی استفاده نمیکنم و فقط آنها را با دست بهم می‌زنم.

روی سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا زمانی که قابل کار کردن و یکدست باشد. این خمیر بسیار شکننده است.

آن را در سلفون کاملا بپیچانید و به مدت یک ساعت و نیم کنار بگذارید. در یخچال نگذارید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

فر را تا ۳۰۰ درجه فارنهایت (۱۵۰ درجه سلسیوس) گرم کنید و یک سینی فر را با کاغذ فر بپوشانید.

خمیر را با وردنه روی یک سطح آرد (نخودچی) پاشی شده پهن کنید تا زمانی که ضخامت آن به ۱/۲ تا ۳/۴ اینچ برسد. کلوچه‌ها را با استفاده از قالب شیرینی دلخواهتان برش بزنید و کلوچه‌ها را به آرامی روی سینی قرار دهید. بین هر کدام یک اینچ فاصله بگذارید.

طرز قالب زدن شیرینی نخودچی

این کار را برای باقیمانده خمیر تکرار کنید.

پسته‌های خرد شده را روی شیرینی‌ها بپاشید.

پختن شیرینی نخودچی

آنها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بپزید و بعد از پختن چند دقیقه‌ای در سینی بگذارید تا خنک شوند.

طرز تهیه شیرینی نخودچی به صورت تصویری

سپس با دقت آنها را به یک توری خنک کننده انتقال دهید تا به طور کامل خنک شوند.

شیرینی نخودچی رژیمی


نکات مهم پخت شیرینی نخودچی رژیمی

  • رنگ شیرینی بستگی به نوع آردی دارد که از آن استفاده می‌کنید. شما می‌توانید مقدار کمی زعفران دم کرده غلیظ برای طعم زعفرانی و رنگ زرد اضافه کنید. برای بدست آوردن رنگهای دیگر می‌توانید از رنگهای خوراکی استفاده کنید. پودر چغندر که قبلا روش درست کردن آن را به شما آموزش دادم یک نمونه خوب از رنگ گیاهی است که باعث ایجاد رنگی صورتی در شیرینی نخودچی شما خواهد شد.
  • موقع انتقال کلوچه‌ها چه به سینی فر و چه موقع انتقال به توری خنک کننده دقت کنید که خرد نشوند.
  • این شیرینی بدون گلوتن و وگان است بنابراین اگر حساسیت به گندم یا گلوتن دارید و یا رژیم غذایی گیاهخواری مطلق را دنبال می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت از این شیرینیها استفاده کنید.
  • میزان شکر آن کاملا بستگی به ذائقه شما دارد.
  • در صورت در اختیار نداشتن شربت گلاب می‌توان ۱/۲ قاشق غذاخوری گلاب را جایگزین کرد.
  • برای نگهداری شیرینی نخودچی آنها را در یک ظرف در بسته در کابینت به مدت ۲ هفته نگه دارید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منابع: aheadofthyme | vidhayshomecooking

آخرین بروز رسانی در: 14 دسامبر 2022| نویسنده: هالث