آموزش درست کردن شیرینی نان چایی نرم و لطیف به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی نان چایی قزوین

نحوه درست کردن شیرینی نان چایی به روش سنتی

شیرینی نان چایی قزوین یکی از انواع میان وعده‌های سنتی ایرانیه که به صورت شیرینی خشک برای ایام نوروز تهیه میشه و  همچنین یکی از خوش طعم‌ترین شیرینی‌هایه که برای یه میان وعده عصزانه با چایی، حرف اول رو می‌زنه.

طرز تهیه شیرینی نان چایی قزوینی خیلی راحته اما نیاز به رعایت اصول پخت و پیروی از دستور آشپزی رو داره. نکته مهم اینه که برای به دست آوردن طعم اصیل این شیرینی، بهتره که خمیر به روش کاملا حرفه‌ای به دست بیاد که در ادامه این مطلب بهش اشاره شده.

پختن شیرینی تو خونه یکی از بهترین راه‌های سالم برای خوردن یه میان وعده یا حتی استفاده برای مهمونی‌های خودمونیه. در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه طبخ شیرینی نان چایی قزوینی به ورش سنتی آشنا کنیم تا با پختنش، عطر و بوی مطبوع کل فضای خونه رو پر کنه.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان چایی قزوین مجلسی

مواد لازم
آرد قنادی۲/۵ لیوان
پودر قند½ لیوان
روغن جامد½ لیوان
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری
ماست۲ قاشق غذا خوری
عسل۱ قاشق چای خوری
کنجدبه مقدار دلخواه
پودر هل۱ قاشق چای خوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی خوشمزه نان چایی قزوین


مرحله اول (گرم کردن روغن جامد)

طرز تهیه شیرینی نان چایی قزوین رو با گرما دادن به روغن شروع کنید. به این صورت که یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و روغن جامد رو داخلش بریزید و بزارید که گرم و شل بشه.

نکته: برای طبخ این نوع شیرینی، بهتره روغن از حالت سفت بیرون بیاد و بافت شل داشته باشه.


مرحله دوم (اضافه کردن پودر قند)

در ادامه روغن گرما دیده رو داخل یه ظرف مناسب بزرگ و گود بریزید و سپس پودر قند رو به روغن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست بشن. اگه قصد دارید این شیرینی رو به مدت طولانی نگه داری کنید، بهترین کار اینه از روغن جامد قنادی استفاده کنید.


مرحله سوم (مخلوط کدرن مواد با همزن برقی)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی نان چایی رو با هم زدن روغن و پودر قند ادامه داده و سعی کنید از هم زن برقی برای این کار استفاده کنید. تا جایی مواد رو هم بزنید تا روغن به رنگ سفید در بیاد.


مرحله چهارم (اضافه کردن زرده تخم مرغ، ماست و مواد طعم دهنده)

حالا وقتشه که زرده‌های تخم مرغ رو جدا کرده و داخل ظرف بریزید و سپس ماست، پودر هل، زعفران دم کرده رو هم اضافه کنید. ابتدا با قاشق یه مقدار مواد رو هم بزنید و در ادامه، با همزن به مدت ۲ دقیقه مواد رو مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن.


مرحله پنجم (اضافه کردن آرد و بکینگ پودر)

بعد از مخلوط کردن مواد باید بوی هل پخش بشه و زعفران به خوبی رنگ مواد رو تغییر بده. برای به دست آوردن خمیر بهتره که آرد رو نصف کنید و سپس ابتدا بکینگ‌پودر ریخته و نصف آرد رو داخل ظرف حاوی مواد بریزید.

نکته: یادتون باشه که آرد رو به صورت کم کم اضافه کنید.


مرحله ششم (نحوه اضافه کردن آرد)

روند پخت شیرینی نان چایی قزوین رو با مخلوط کردن مواد با همزن برقی ادامه بدید. زمانی که آرد به خوبی مخلوط شد، در ادامه باقی مانده آرد رو هم به صورت کم کم اضافه کنید. ابتدا یه مقدار بریزید، هم بزنید و دوباره اضافه کنید تا از گلوله شدن آرد جلوگیری بشه.


مرحله هفتم (ورز دادن خمیر شیرینی)

در این مرحله و بعد از مخلوط کردن مواد، یه خمیر مناسب و یکدست به وجود میاد. سطح کار رو آماده کنید و یه مقدار کم، آرد بپاشید و خمیر رو، به سطح کار انتقال داده و به خوبی ورز بدید تا خمیر آماده بشه.


مرحله هشتم (مقدار ورز دادن خمیر نان چایی)

ورز دادن خمیر رو تا جایی ادامه بدید که به دستتون نچسبه و کاملا نرم و یکدست بشه. بهتره که بافت خمیر کاملا منسجم باشه. یادتون باشه  برای رسیدن به این مرحله، بهتره که از ورز دادن خمیر دست بر ندارید.


مرحله نهم (استراحت دادن به خمیر)

حالا وقتشه که خمیر رو دوباره داخل ظرف بزارید و روی اون رو با سلفون بپوشیونید. برای استراحت دان به خمیر و آماده شدنش، ظرف رو به مدت ۴۵ دقیقه داخل یخچال بزارید که بریم سراغ ادامه کار.


مرحله دهم (صاف کردن خمیر شیرینی با وردنه)

بعد از مدت زمان گفته شده، خمیر رو از یخچال بیرون بیارید و روی سطح کار قرار داده و با استفاد از وردنه به خوبی اون رو صاف کنید تا ضخامتش به ۴ میلی‌متر برسه. سینی فر رو تمیز کرده و روی اون رو با کاغذ روغنی بپوشونید.

نکته: بهتره که خمیر به صورت کاملا یکدست صاف بشه.


مرحله یازدهم (درست کردن رومال)

برای پخت شیرینی نان چایی قزوین، خمیرو روی سینی فر قرار داده و با استفاده از کاتر، به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. برای رومال کردن شیرین به کاسه مناسب انتخاب کرده و یک قاشق ماست، یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق زعفران به همراه یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید.


مرحله دوازدهم (رومال کردن خمیر نان چایی قزوینی)

مواد رومال رو به خوبی هم‌ بزنید تا کاملا یکدست بشه و با استفاده از یک قلم مو، مواد به دست اومده رو بر روی خمیرهای برش خورده بمالید تا هم خوشمزه‌تر بشه و هم این که رنگ شیرینی مجلسی بشه.


مرحله سیزدهم (پختن شیرینی در فر)

بهتره که فر رو با دمای ۱۸۰ درجه از قبل گرم کرده باشید تا به دمای مناسب پخت شیرینی برسه. سپس سینی حاوی خمیر شیرینی رو داخل فر قرار بدید و نیم ساعت صبر کنید تا این شیرینی سنتی پخته بشه.


مرحله چهاردهم (تا قبل از خنک شدن شیرینی به آن دست نزنید)

در آخر پخت بهتره که روی شیرینی به رنگ طلایی در بیاد. حالا که مرحله پخت تموم شده، می‌تونید سینی رو از فر خارج کرده، اما به شیرینی‌ها دست نزنید تا زمانی که خنک بشن. چون باعث میشه بافت شیرینی از هم جدا بشه.


مرحله پانزدهم (آماده شدن نان چایی)

شیرینی نان چایی قزوینی شما آماده شده، و بعد از خنک شدن اون‌ها رو از روی سینی فر برداشته و داخل ظرف سرو بچینید و نوش جان کنید.


نکات تکمیلی برای تهیه شیرینی نان چایی قزوین

  • فر رو از قبل با دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید.
  • بهتره برای رسیدن به طعم اصیل این شیرینی سنتی، از ماست چکیده و شیرین استفاده کنید.
  • حتما آرد رو به صورت کم کم به مواد اضافه کنید تا گلوله نشه.
  • برای پخت این شیرینی به روش اصیل، بهتره که از روغن جامد قنادی استفاده کنید.
  • خمیر باید در حدی نرم و لطیف بشه که اگه با دست گلوله‌اش کنید، بافتش ترک نخوره.

سخن آخر

شیرینی نان چایی یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین شیرینی‌های سنتی که خواستگاهش همنطور که از اسمش پیداست، به شهر قزوین برمیگرده و طرفدارهای زیادی داره. برای درست کرد این نوع شیرینی، نیاز به مهارت آشپزی ندارید، اما بهتره که از دستور پخت پیروی کنید تا به طعم اصیل این شیرینی سالم و خوشمزه برسید.

در صورتی که تجربه درست کردن نان چایی رو دارید، خوشحال میشیم که نکات مهم پخت این شیرینی رو با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید. ممنون که ما رو همراهی می‌کنید.

آخرین بروز رسانی در: 8 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه