آموزش درست کردن زولبیا حوشمزه مجلسی با ماندگاری بالا

طرز تهیه زولبیا مجلسی خانگی

نحوه درست کردن زولبیا خوشمزه مخصوص رمضان

زولبیا یکی از شیرینی‌های مناسبتی و خیلی خوشزه‌اس که طرفدارهای خیلی زیادی داره و این شیرینی به شیوه‌های مختلف پخته میشه و روش‌های طبخ خونگی و قنادی این شیرینی مخصوص ماه رمضان با هم فرق داره.

طرز تهیه زولبیا خانگی یه روش سالم و مقرون به صرفه‌اس که می‌تونید بدون نیاز به مهارت خاصی تو آشپزی، تو خونه زولبیا درست کنید و به خاطر استفاده از روغن سالم و مواد اولیه مرغوب، خیالتون از سالم بودن این شیرینی هم راحت باشه.

برای این که بدونید زولبیا چطوری پخته میشه، در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز تهیه زولبیا به ۳ روش متفاوت رو به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه زولبیا با آرد

مواد لازم
نشاسته گل۱ لیوان
آرد سفید۱ قاشق غذا خوری
بکینگ پودرنصف قاشق چای خوری
زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای تهیه شربت
آب۲ لیوان
شکر۳ لیوان
جوهر لیمونوک قاشق مربا خوری
گلاب¼ پیمانه
زعفران غلیظبه مفدار لازم

نکته: قبل شروع پخت زولبیا خونگی، بهتره شربت رو درست کنید.

نحوه درست کردن شربت زولبیا مجلسی

۱- برای درست کردن شربت زولبیا یه قابلمه مناسب روی حرارت بالا بزارید و به مقدار گفته شده آب داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا به جوش بیاد. سپس با قل قل زدن آب، جوهر لیمو رو به آب اضافه کنید.

۲- حالا جوش شیرین رو اضافه کرده و بدون هم زدن، شکر رو داخل آب بریزید و باز هم بدون هم زدن مواد، اجازه بدید تا شکر به همراه جوش خوردن آب، کاملا حل بشه.

۳- در ادامه بریم سراغ رنگ و طعم زولبیا، و زعفران و گلاب رو هم به مواد اضافه کنید. برای شکرک نزدن شربت زولبیا، حرارت رو پایین بیارید تا روند به قوام رسیدن شربت به آرامی طی بشه.

نکته: مفدار پایین بودن شعله رو با توجه به نوع جنس قابلمه محاسبه کنید.

۴- شربت زولبیا تاثیر زیادی روی ماندگاری این شیرینی داره. اگه شربت به اندازه کافی به قوام نرسه، زولبیا نرم میشه و خب اصلا خوشمزه نیست. اگه شربت بیش از اندازه غلیظ بشه، زولبیا شکرک میزنه و باز هم برای خوردن مناسب نیست.

۵- برای به قوام رسیدن شربت، حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس، یک قطره از شربت رو بین دوتا انگشت تست کنید. اگه به دست چسبید و کش اومد، یعنی شربت آماده شده و حرارت رو خاموش کنید و بدون دست زدن بزارید خنک بشه.

طرز تهیه زولبیا مجلسی حرفه ای مخصوص رمضان

مرحله اول

طرز تهیه زولبیا خوشمزه رو با انتخاب یه ظرف مناسب و جادار برای درست کردن خمیر شروع کنید. به مقدار گفته شده نشاسته داخل ظرف بریزید و سپس، ماست رو هم اضافه کنید.

مرحله دوم

حالا وقتشه که مواد رو به خوبی مخلوط کنید و هم بزنید و بعد از یکدست شدن، آرد رو اضافه کرده و یه مقدار هم بزنید و حالا بکینگ پودر رو هم داخل ظرف بریزید و مواد رو هم بزنید تا با هم ترکیب بشن.

مرحله سوم

در ادامه زعفران رو اضافه کنید تا رنگش کل مواد و در بر بگیره. بعد از مخلوط کردن مواد زولبیا، یه صافی آماده کنید و مواد رو برای گرفتن ناخالصی از صافی رد کنید.

مرحله چهارم

برای آماده شدن خمیر زولبیا، نیاز داره که روی ظرف رو با سلفون بپوشونید و بزارید به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیققه استراحت کنه. بعد از گذشت این مدت، حباب‌های خیلی ریزی روی خمیر مشاهده می‌کنید.

مرحله پنجم

خمبر زولبیا رو با یه قاشق هم بزنید. درست کردن این شیرینی به قیف نیاز داره. بهتره از قیف‌های یک بار مصرف یا جای‌‌سس استفاده کنید. در ادامه مواد رو داخل قیف مورد نظر بریزید.

مرحله ششم

قابلمه مناسبی برای سرخ کردن شیرینی زولبیا آماده کنید و روی گاز با حرارت ملایم قرار بدید. حالا روغن بریزید و اجازه بدید تا کاملا داغ بشه. در غیر این صورت خمیر زولبیا به خوبی پخته نمیشه.

مرحله هفتم

بعد از داغ شدن روغن، مواد رو به صورت چرخشی (شکل زولبیا) داخل قابلمه قیف کنید. ابتدا اجازه بدید تا طرف پایین زولبیا به خوبی طلایی بشه و سپس، اون رو برگردونید تا طرف دیگش هم سرخ بشه.

مرحله هشتم

حالا زولبیا خوشمزه‌ای که پختید رو از قابلمه بیرون بیارید و داخل شربت سرد شده قرار بدید تا طعم بگیره و رنگش هم بیشتر بشه. به همین ترتیب، همه‌ی خمیر زولبیا رو درست کنید.

نکته: وقتی زولبیا ها رو از شربت بیرون آوردید، روی صافی قرار بدید تا شربت اضافیش گرفته بشه.

نکات تکمیلی زولبیا با نشاسته و آرد

  • برای شکرک نزدن شربت بار، حتما از جوهر لیمو استفاده کنید.
  • برای براق شدن زولبیا میتونید از گلوکز برای پخت شربت استفاده کنید.
  • یادتون باشه که برای درست کردن این شیرینی خوشمزه از نشاسته درشت استفاده کنید.
  • بهتره از ماست ترش استفاده کنید تا طعم زولبیا عالی تر از قبل بشه..
  • سرخ کردن زولبیا باید به اندازه باشه. یعنی نه زیاد سرخ کنید که سفت بشه و نه کم، چون نرم میشه.

طرز تهیه زولبیا آسان بدون نشاسته

نحوه درست کردن زولبیا بدون نشاسته به روش حرفه ای

زولبیا با این که یکی از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار محسوب میشه و مخصوصا یکی از پر طرفدار‌ترین شیرینی‌ها برای ماه رمضانه، با این حال یکی از روش‌های پخت زولبیا اینه که بدون نشاسته اون رو بپزید. در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه زولبیا خوشمزه

مواد لازم برای ۴ نفر
آب۱ پیمانه
آرد۱ پیمانه
بکینگ پودر۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری

دستور پخت:

مرحله اول

برای درست کردن زولبیا بدون نشاسته، یه ظرف مناسب انتخاب کنید و آرد رو داخل الک بریزید و داخل ظرف مورد نظر الک کنید تا نرم بشه و سپس بکینگ پودر رو هم اضافه کنید و مواد رو مخلوط کنید.

نکته: هم زدن مواد رو با همزن دستی انجام بدید.

مرحله دوم

برای درست شدن مایه زولبیا، به مقدار گفته شده آب رو به صورت کم کم به آرد اضافه کنید. توجه داشته باشید اگه آب رو یکدفعه بریزید، مایه شل میشه و ممکنه زولبیا به خوبی آماده نشه.

گام سوم

مواد داخل ظرف رو به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست بشن  و سپس، زعفران بریزید و دوباره مخلوط کنید تا رنگ زعفران کل مایه زولبیا رو به رنگ خودش بگیره.

مرحله چهارم

در ادامه برای درست شدن هرچه بهتر خمیر، روی ظرف رو با سلفون بپوشونید و بزارید تا به مدت بیش از ۱ ساعت تو دمای محیط استراحت کنه تا مایه خودش رو بگیره و برا پختن آماده بشه.

مرحله پنجم

حالا موقشه مایه استراحت کرده زولبیا رو یه مقدار هم‌بزنید، و قیف رو کنار دستتون بزارید. در ادامه یه ماهیتابه مناسب واسه پخت زولبیا آماده کنید و بهش روغن اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار بدید تا به خوبی داغ بشه.

مرحله ششم

بعد از داغ شدن روغن، مایه زولبیا رو داخل قیف بریزید و به صورت دورانی داخل روغن داغ قیف کنید و بزارید مواد به یک اندازه و با حالت درست قیف بشه و سپس، صبر کنید تا یک طرف زولبیا کاملا سرخ و طلایی بشه.

مرحله هفتم

هر دو طرف زولبیا که پخته شد، با توجه به طرز خت شربت بار که تو دستور بالا بهش اشاره کردیم، زولبیا آماده شده رو بلافاصله از ماهیتابه بیرون بیارید و یکدفعه داخل شربت قرار بدید تا طعم بگیره و خوشمزه بشه.

نکات لازم تهیه زولبیا ساده و خوشمزه

  • برای پخت زولبیا، به هر روش بهتره که روند سرخ شدن با حرارت پایین طی بشه.
  • یادتون باشه که آب رو م کم اضافه کنید و مخلوط کنید.
  • در صورتی که مایه زولبیا شل شد، یه مقدار کم آرد اضافه کنید.
  • اگه خمیر زولبیا خیلی سفت شد، آب اضافخ کنید.

طرز تهیه زولبیا خانگی ترد و براق به روش بازاری

نحوه درست کردن زولبیا برای ماه رمضان به روش قنادی

مواد لازم برای زولبیا بازاری

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد سفید۱ قاشق غذا خوری
گلاب۱ قاشق غذا خوری
اسانس هل۲ قطره
نشاسته۵۰ گرم
ماست¼ لیوان
کره½ قاشق چای خوری
جوش شیرین¼ قاشق چای خوری
روغن مایعبه اندازه کافی

دستور پخت زولبیا به روش قنادی

  1. نحوه درست کردن زولبیا به روش قنادای رو با بیرون گذاشتن کره و ماست برای رسیدن به دمای محیط شروع کنید. در ادامه یه ظرف مناسب انتخاب کرده و ماست رو به همراه نشاسته داخلش بریزید.
  2. حالا مواد رو با همزن دستی به خوبی هم بزنید و بعد از یکدست شدن، ۴ دقیقه کنار بزارید تا استراحت کنه. در ادامه آرد رو ۲ مرتبه داخل یه کاسه الک کنید تا نرم بشه و بعد از استراحت مواد، داخل ظرف بریزید.
  3. برای گلوله نشدن آرد، کم کم آرد بریزید و هر بار با قاشق مواد رو به خوبی مخلوط کنید تا خمیر به دست بیاد. وقتشه که کره به دمای محیط رسیده رو به مواد داخل ظرف اضافه کرده و به خوبی هم بزنید.
  4. در ادامه بهتره اسانس هل، گلاب و جوش‌شیرین رو هم به مایه زولبیا بازاری اضافه کرده و با هم زن دستی، به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست بشن. بهتره غلظت مایه زولبیا شبیه به ماست بشه.

نکته: اگه مایه زولبیا خیلی سفت شد، یه مقدار گلاب اضافه کنید و اگه شل شد، به مقدار کم آرد اضافه کنید.

  1. برای درست شدن زولبیا، یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا به آرامی داغ بشه و سپس بهتره که مایه زولبیا رو داخل قیف بریزید یا می‌تونید از جای سس استفاد کنید.
  2. بعد از داغ شدن روغن، مایه زولبیا رو به صورت دورانی و چرخشی به صورت یکدست داخل روغن شناور قیف کنید. این کار رو با سرعت عمل بالا انجام بدید و صبر کنید یک طرف زولبیا سرخ بشه.
  3. یک طرف زولبیا که سرخ شد، با کفگیر سوراخ دار اون رو برگردونید تا طرف دیگه‌اش هم سرخ و طلایی بشه. در ادامه بلافاصه از تابه بیرون بیارید و داخل شربت بار سرد شده قرار بدید.

نکته: برای نرم نشدن زولبیا، اون‌ها رو بعد از سرخ کردن روی هم قرار ندید.

  1. حالا زولبیا رو از شربت بیرون بیارید و روی صافی بزارید تا شربت اضافیش گرفته بشه و تا زمان خنک شدن هم، زولبیا ها رو روی هم قرار ندید تا حالت ترد اون‌ها حفظ بشه.

سخن آخر

اینم از نحوه درست کردن زولبیا خانگی حرفه‌ای به روش‌های مختلف. یادتون باشه که از نکات گفته شده تو دستور پخت استفاده کنید تا در آخر یه زولبیا ترد و خوشمزه با طعم بی نطیر داشه باشید.

این شیرینی روش پخت خیلی ساده‌ای داره، به طوری که می‌تونید در کمترین زمان زولبیا تو خونه طبخ کنید. این شیرینی تو ماه رمضان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیره و طعم بی نظیر و ماندگاری بالایی داره.

آخرین بروز رسانی در: 7 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه