طرز تهیه حلوای لبو بدون آرد

حلوای لبو بدون آرد

حلوای لبو یکی از حلواهای کمتر شناخته شده‌ای ست که چندان در بین مردم جا نیفتاده و شاید هم برای اولین بار با آن روبر شده‌اید. خب بسیاری از افراد دور و بر ما لبو دوست ندارند چون تصور چیزی شیرین در میان سبزیجات و به عنوان یک غذای گرم کمی دور از تصور است. البته همین وضع در مورد هویج هم صادق است اما اکثریت ترجیح می‌دهند به چشم میوه به آن نگاه کنند.

راستش من خیلی هم طرفدار حلوا نیستم چون حلواهای خیلی چرب و شیرین گاهی اوقات و نه همیشه باعث درد و ناراحتی معده من می‌شود اما همیشه دوست دارم که نمونه‌های جدید آن را امتحان کنم.

شاید برایتان جالب باشد که من معمولا حلوا را همراه با چای میخورم و همچنین حلوای داغ با نان لواش یکی از آن موهبتهای دلپذیری ست که روزهای قبل از عید در ایام علفه به عنوان شیرینی خیرات داده می‌شود.

حلوای لبو، بدون آرد فاقد گلوتن

حلوا در کشور ما آنقدر محبوب و متنوع است که پای ثابت بسیاری از مراسمات و دور همی‌هاست. به همین صورت انواع مختلفی از حلوا هم در کشور ما وجود دارد از حلوای آرد برنج و خرما گرفته تا حلوای هویج و یا حلوا با شیره انگور. من خیلی از اینها را نخورده‌ام اما امتحان کردن آنها را حق خودم می‌دانم. بنابراین این حلوای لبو را به شما دوستان مجله قرمز تقدیم می‌کنم.

حلوای لبو، بدون آرد فاقد گلوتن

من ابتدا آن را همراه با تصاویر به شما یاد می‌دهم سپس آن را به صورت خلاصه در پایین توضیح می‌دهم. از اول بگویم که این حلوا رنگ متفاوت و جالبی دارد که به شما توصیه می‌کنم کنار حلوای زعفرانی‌تان آن را فراموش نکنید بخصوص برای مهمانی‌ها اما برویم سر اصل مطلب یعنی شیوه پختن آن:

برای درست کردن این دسر، ابتدا کار ما با لبو شروع می‌شود. آنها را بشویید و پوست بگیرید، سپس آنها را با ریزترین رنده، رنده کنید (البته بزرگتر از زِستر). آنها را آبگیری کنید یا آب آنها را دور نریزید و موقع کار با آنها سعی کنید حتما دستکش بپوشید چون شما که نمی‌خواهید دستانتان رنگ خون بگیرد و دیگران به شما به چشم یک قاتل نگاه کنند!

حلوای لبو، بدون آرد فاقد گلوتن

در یک ماهیتابه، روغن حیوانی (در صورت دلخواه روغن گیاهی را استفاده کنید) و بادام زمینی‌ها را تفت بدهید تا حدی که قهوه‌ای طلایی شود. آنها را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید. سعی نکنید که از آنها به عنوان میان وعده استفاده کنید چون هم داغ هستند و هم قرار است که با حلوای لبو استفاده شوند!

لبوهای رنده شده را به باقی مانده روغن حیوانی اضافه کنید و تا زمانی که مقداری از آب آن بخار شود، تفت بدهید. شیر (یا آب) را اضافه کنید، خوب بهم بزنید، در ماهیتابه را بگذارید و آن را بپزید تا زمانی که لبوها کامل بپزند.

حلوای لبو، بدون آرد فاقد گلوتن

شکر را در آن بریزید و منتظر بمانید تا شکر ذوب شود. هم زدن را تا زمانی که به شربت تبدیل شود ادامه دهید و به پختن با درب باز ادامه دهید تا زمانی که حلوای لبو غلیظ شود.

حلوای لبو، بدون آرد فاقد گلوتن

حلوا را از روی گاز بردارید، روی آن را با بادام هندی تزئین کنید و سرو کنید. این حلوای لبو چه سرد باشد و چه گرم یک پیشنهاد عالی برای تزئین روی بستنی ساده وانیلی است و همجنین یک جایگزین برای مربای صبحانه. اوه یک مورد را فراموش کردم این یک حلوای بدون گلوتن است واو چه عالی!

حلوای لبو، بدون آرد فاقد گلوتن

نکات لازم در مورد حلوای لبو

  • برای درست کردن این حلوا بصورت وگان، روغن گیاهی را جایگزین روغن حیوانی کنید و شیر را هم به جای آب استفاده کنید. شیر آن را مقداری خامه‌ای تر می‌کند اما استفاده از آب هم خوب است و مزه عالی دارد.
  • لبو را با رنده متوسط به ریز رنده کنید. این کار آشپزی را سریعتر می‌کند و غلظت شبیه به پالپ آن را کاهش می‌دهد البته هنوز هم کمی قطعات ریز در آن موجود است.
  • منتظر بمانید تا شکر به حالت شربت غلیظ شود و این غلیظ شدن را ادامه دهید تا زمانی که تقریبا همه مایع خشک شود. به خاطر داشته باشید که حلوا با سرد شدن غلیظتر می‌شود.

طرز تهیه حلوای لبو

مواد لازم

  • ۳ پیمانه لبوی شسته، پوست گرفته، رنده شده با ریزترین رنده
  • ۱ پیمانه شکر باری مزه دهی
  • ۲ تا ۳ قاشق روغن حیوانی (جایگزین آن کره گیاهی یا روغن مایع خوراکی)
  • ۱/۴ پیمانه شیر (جایگزین وگان آ« شیر نارگیل یا آب است)
  • ۱۰ تا ۱۵ عدد بادام هندی پوست گرفته برای تزئین

دستورالعمل حلوای لبو

  1. روغن حیوانی را در ماهیتابه پهنی ذوب کنید. بادام هندی را در آن تفت دهید تا زمانی که قهوه‌ای طلایی شوند. روغن آنها را گرفته و کنار بگذارید.
  2. در همان ماهیتابه، لبوهای ریز رنده شده را بریزید و بهم بزنید تا زمانی که کمی از آب آن بخار شود.
  3. شیر را افزوده، خوب بهم بزنید، درب آن را گذاشته تا زمانی که خام نباشد.
  4. شکر را در آن بریزید، هم زدن را دامه دهید تا حلوا غلیظ شود بنابراین در حالی که هنوز کمی آب دارد آن را از روی گاز بردارید.
  5. بادام هندی را روی حلوا بگذارید و سرو کنید. هم سرد و هم گرم آن خوشمزه است. نوش جان!

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: loveismytummy

آخرین بروز رسانی در: 29 سپتامبر 2022| نویسنده: هالث