روغن های نباتی یکی از اقلام و مواد غذایی پر مصرف و کاربردی در آشپزخانه شما است. شاید به خاطر بعضی ویژگی‌های مضر روغن‌های جامد و حیوانی میل به مصرف روغن‌های نباتی که غالباً مایع هستند رو به افزایش رفته است. هرچند به خاطر بعضی موارد و افزودنی‌ها در این روغن‌ها و تاکید بر فواید روغن‌های حیوانی تا حدودی مسئله کاربرد این روغن‌ها به چالش کشیده است. در این مورد پالم که به صورت ترکیب با ذرت دیگر روغن‌ها استفاده می‌شود به خاطر مضراتش یکی از مسائل پربحث روز است. این روغن‌ها دارای نقطه دود بالایی هستند بنابراین در مقابل دماهای زیاد دود نمی‌کنند و همین طور به راحتی در فروشگاه‌های نزدیک خانه یافتمی‌شوند. اما موضوعی دیگر که می‌تواند برای بررسی جالب باشد، تصور نبود این روغن و حتی هر نوع روغنی در آشپزخانه است. در این صورت به صورت پیش فرض امور آشپزخانه به خصوص پختن و سرخ کردن با مشکل مواجه می‌شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد  که راه‌هایی جایگزین را با هم مرور کنیم تا در صورت نبود روغن نباتی بتوانید پخت و پز خود را با خیال راحت انجام دهید.

 

روغن ترد کننده شیرینی جایگزینی مناسب برای روغن های نباتی

روغن تردکنندهٔ شیرینی (چرب مایه، روغن صاف قنادی) یک روغن ساده به شکل نیمه جامد بوده که از بهترین جایگزین‌ها برای روغن‌های نباتی است. این روغن که در برندهای مختلفی در بازار موجود بوده بدون طعم است و مزه است که قبل از استفاده از آن به شکل مایع در بیاید. البته با توجه به شرایط ممکن است این موارد جایگزین مناسب یا غیر مناسبی باشد و باید همه شرایط را در نظر گرفت.

 

مارگارین

مارگارین نیز به مانند روغن‌های نباتی یک محصول روغنی با به یس گیاهی است و همین امر به خوبی می‌تواند این ماده غذایی را جایگزین خوبی برایروغن‌های نباتی کند. تنها تفاوت مارگارین این است که به آن طعمی شبیه کره داده می‌شود و این امر ممکن است طعم کره‌ای را به غذای شما اضافه کند. جدای از موارد فوق به یاد داشته باشید که قبل مصرف، مارگارین حتماً ذوب شود.

 

کره

کره یکی از مشتقات به فرم جامد تولید شده پر از چربی از  شیر است و از ویژگی‌های آن این است که وقتی به جای روغن‌های نباتی در غذا استفاده شود، باعث ایجاد بافتی خامه‌ای و عالی در غذای پخته شده خواهد شد. از این رو بعضی از افراد به علت ساختار نسبت بهتر غذای درست شده و همچنین طعم عالی ایجاد شده استفاده از کره را به دیگر گزینه‌ها من جمله روغن‌های مایع و با به یس  گیاهی ترجیح می‌دهنداز این رو می‌تواند در کباب کردن و یا سرخ کردن به کار رود. جدای از نقاط قوت استفاده از کره دارای یک ضعف نیز هست و آن پایین بودن دمای دود کردن کره نسبت به روغن‌های نباتی است.

 

ماست

ماست نیز همچون گزینه‌هایی قبلی می‌تواند گزینه مناسبی به خصوص در پخت کیک و کیک میوه باشد. ماست به افزایش پتانسیل حفظ رطوبت  در غذا کمک کرده و در صورت استفاده از ماست پر چرب، چربی غذایی تهیه شده را نیزتأمین خواهد کرد.

جایگزین های روغن های نباتی

پوره سیب

پوره سیب از جمله مواد غذایی است که می‌تواند به عنوان گزینه‌ای سالم و بر پایه گیاه  و دارای مقدار کمی چربی  و صد البته تأمین کننده همان مقدار رطوبت است. البته پوره سیب نمی‌تواند به تنهایی به کار برده شود و لازم است برای پخت و پز به صورت تلفیقی استفاده شود، در صورت عدم استفاده منبع روغنی دیگری، غذای درست شده ممکن است دارای شکلی خشک و فاقد تردی مورد نیاز باشد. پوره سیب همچنین گزینه خوب برای رژیم‌هایغذایی برای لاغری بدون آسیب به بافت و طعم غذا است.

 

موز

مانند مواد قبلی که ذکر شد موز نیز  می‌تواند  باعث تأمین رطوبت و ساختار مناسب به غذا یا خوراکی تهیه شده بدون اضافه کردن چربی شود. با این حال، موز دارای عطر و طعمی مشخص است، پس مطمئن شوید که طعم دهنده‌هایغذایی می‌تواند آن را پوشش دهد.

جایگزین روغن های نباتی

منبع مقاله :organic facts
این مقاله به طور اختصاصی توسط مجله قرمز ترجمه شده است.