خطر سکته مغزی در همه گروه‌های سنی اگرچه برابر نیست ولی وجود دارد، سکته مغزی چیزی است که می‌تواند در هرکسی و تقریباً در هر سنی اتفاق بیفتد و همچنین می‌تواند بیمار را با نتایج فاجعه‌بار همراه کند. درحالی‌که روشی ۱۰۰ درصد تضمینی برای جلوگیری از آن وجود ندارد، اما تغییراتی که در شیوه زندگی شما ایجاد می‌شود و همچنین تغییرات در رژیم غذایی شما وجود دارد می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد.FoodRevolution.org توضیح می‌دهد: “بهترین راه برای کاهش خطر سکته مغزی و جلوگیری از سکته مغزی بهبود رژیم غذایی شما است.” بااین‌حال، اگر در فکر تغییراتی در رژیم غذایی خود هستید، ممکن است بخواهید مصرف گوشت قرمز را قطع یا کاهش دهید و روی این هشت گزینه مواد غذایی گیاهی تمرکز کنید. در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شکلات ( Chocolate) : کاهنده خطر سکته مغزی

ما فکر کردیم که این مطلب را با چیزی آغاز کنیم که ممکن است بسیاری از افراد را هیجان‌زده کند – طبق یک مقاله بی‌بی‌سی، شکلات درواقع باعث کاهش بیماری‌های قلبی و خطر سکته مغزی می‌شود. بااین‌حال، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود و قابل‌ذکر است که مقدار متوسط (۱۶ گرم به ۱۰۰ گرم روزانه) شکلات مفید است. یک مطالعه برای حمایت از این نظر وجود دارد و این فقط یک آرزو نیست. بی‌بی‌سی توضیح می‌دهد که دانشگاه آبرده در مورد عادت‌های غذایی بیش از ۲۰۰۰۰ کودک را از اواسط تا اواخر کودکی موردبررسی قرارداد و نتیجه‌گیری آن این بود که کسانی که مصرف “یک بسته کوچک از شکلات را در روز مصرف می‌کنند در آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ۱۱ درصد و خطر ابتلا به سکته مغزی ۲۳ درصد کاهش می‌یابد. “این امر ممکن است به دلیل” اثر محافظتی “شکلات (مانند کاهش فشارخون) باشد.

میوه‌های خانواده مرکبات (Citrus Fruits )

خبر خوب برای خانم‌ها این است که با توجه گزارش یک مقاله از LiveScience مصرف پرتقال یا گریپ‌فروت می‌تواند شانس شمارا برای ابتلا به سکته مغزی کاهش دهد. منبع این مطالعه نشان می‌دهد که زنان “که بیشتر میوه‌های از خانواده مرکبات مصرف می‌کنند” در آن‌ها خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک (سکته ای‌که در آن جریان خون به مغز مسدود می‌شود) ۱۹ درصد کاهش می‌یابد. در این مقاله خاطرنشان می‌شود که تحقیقات قبلی نشان داده است که فلاونوئیدها موجود در میوه‌های مرکبات (و سایر مواد غذایی که در این مقاله ظاهر می‌شوند) دارای مزایایی برای سلامتی ما هستند، اما به نظر نمی‌رسد که همه منابع آن‌ها با کاهش خطر سکته مغزی ارتباط داشته باشند. همچنین این مقاله خاطرنشان می‌سازد که مرکبات دارای زیرمجموعه فلاونوئیدها هستند که فلاوانون ها نامیده می‌شوند که این مطالعه را دارای بیشترین اثر مفید در پیشگیری از سکته مغزی یافته است.

غلات کامل ( Whole Grains)

غذاها در این گروه غنی از فیبر هستند و با خطر پایین‌تر سکته همراه است. مقاله‌ای از دانشکده پزشکی هاروارد می‌نویسد. در این مقاله یادآور می‌شود که در ۸ مطالعه در سرتاسر جهان افرادی که مصرف فیبرهای غذایی به‌اندازه ۷ گرم در روز افزایش دادند، ۷ درصد کاهش خطر سکته مغزی را در آن‌ها نشان می‌داد. این مقاله می‌افزاید که شما می‌توانید ۷ گرم فیبر از اقلام ازجمله یک‌کاسه از پاستای کامل دانه را مصرف کنید همچنین شما می‌توانید از سایر دانه‌های غلات مانند برنج قهوه‌ای، نان تهیه‌شده از گندم کامل و کوینو نیز مصرف کنید.

بادام زمینی ( Peanuts)

انجمن ملی بادام‌زمینی (که با گالری بادام‌زمینی اشتباه گرفته نشود) دراین‌باره می‌گوید که خوردن بادام‌زمینی در هرروز می‌تواند خطر سکته مغزی و سایر بیماری‌ها را کاهش دهد. این منبع می‌گوید که بررسی‌های منظم در مورد ۲۰ مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بادام‌زمینی در هرروز به‌عنوان یک میان وعده سالم خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این مقاله توضیح می‌دهد که آجیل و بادام‌زمینی منبع جامد مواد مغذی دارای فیبر هستند و ما قبلاً متوجه شده‌ایم که فیبر در کاهش خطر سکته مفید است. فیبر کمک می‌کند تا کلسترول بالا که عامل خطر سکته مغزی است کنترل شود. مصرف پنج اونس آجیل در هر هفته به‌عنوان بخشی از یک رژیم متعادل، ایده آل است.

بادام زمینی و خطر سکته مغزی

سیب زمینی شیرین ( Sweet Potatoes)

این مواد غذایی خوشمزه دارای پتاسیم بالایی هستند، که ممکن است خطر سکته را کاهش دهد، مقاله‌ای از LiveScience توضیح می‌دهد: این منبع به‌طور خاص دارای مزایای غذاهای غنی از پتاسیم برای زنان مسن (۵۰ تا ۷۹ ساله) است. در این مقاله، محققان به‌طور متوسط در ۱۱ سال به بررسی بیش از  ۹۰۰۰۰زن در آن سن با بررسی میزان مصرف پتاسیم آن‌ها در ارتباط با وقوع سکته مغزی یا مرگ در طول دوره مطالعه، پرداختند. نتیجه‌گیری این بود که زنان  مصرف‌کننده مقدار بیشتر پتاسیم خطر ابتلا به سکته مغزی را ۱۲ درصد کمتر از زنان  که کمترین مقدار پتاسیم را مصرف می‌کنند، تجربه می‌کنند. بنا بر ، یادداشت LiveScience پتاسیم به کنترل اثرات نمک در رژیم غذایی (مانند فشارخون بالا) کمک می‌کند.

سیر( Garlic)

یک وب‌سایت به نام MiracleOfGarlic.com به ما می‌گوید که مصرف سیر می‌تواند از حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری کند. این منبع دلایل ابتلا به سکته مغزی را توضیح می‌دهد: رگ‌های خونی دچار گرفتگی می‌شوند که می‌توانند فشارخون بالا یا ایجاد لخته‌ها را افزایش دهد. حمله قلبی یا سکته مغزی یک انسداد مربوط به گردش خون به قلب و مغز است. علاوه بر کاهش میزان شکر در رژیم غذایی، می‌توانید سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که بر اساس این منبع می‌تواند باعث کاهش کلسترول و رسوبات چربی و همچنین کاهش خونریزی در بدن شما شود تا احتمال لخته شدن را کاهش دهد. همچنین این منبع اشاره می‌کند که اگر شما قبلاً داروهای رقیق کننده  خون را مصرف کرده‌اید، باید مراقب اثرات سیر باشید.

سیر و کاهش خطر سکته مغزی

قهوه ( Coffee)

بسیاری از آمریکایی‌ها می‌توانند این را تحسین کنند که قهوه یک سرگرمی بزرگ آمریکایی است. WebMD دراین‌باره می‌گوید که زنانی که به‌طور خاص یک فنجان یا بیشتر قهوه را به‌طور روزانه مصرف می‌کنند می‌توانند در معرض خطر سکته مغزی کمتری باشند. در این تحقیقات که بر روی ۳۴ ۶۷۰ زن ۴۹ تا ۸۳ ساله انجام شد، نشان داده شد که افرادی که بیشتر از یک فنجان قهوه روزانه مصرف می‌کنند تا ۲۵ درصد ریسک سکته مغزی در آن‌ها کاهش می‌یابد. ” درواقع در مورد قهوه‌ای همان چیزی که ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد ناشناخته است”، ممکن است عوامل ضدالتهابی در این امر نقش داشته باشند؛ اما همچنین این مطالعه هشدار می‌دهد که افزایش مصرف قهوه تنها باهدف اجتناب از مشکلات بهداشتی آغاز نشود، چراکه “ادبیات پزشکی در مورد اثرات قهوه بر خطر قلبی عروقی تا حدودی مخلوط شده است و کاملاً مشخص نیست”.

گوجه( Tomatoes)

مدرسه پزشکی هاروارد نیز گزارش می‌دهد که گوجه‌فرنگی که بخشی از خانواده میوه‌هاست می‌تواند خطر سکته مغزی را به دلیل محتوایی به نام لیکوپن کاهش دهد که به گوجه‌فرنگی (و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها) رنگ درخشانی می‌دهد. همچنین لیکوپن همچنین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که رادیکال‌های آزاد را که می‌توانند به DNA و سلول‌ها آسیب برساند حذف می‌کند. درحالی‌که رژیم غذایی غنی از لیکوپن می‌تواند به جلوگیری از سرطان‌های خاص کمک کند، یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که مزایای باعث کمک به جلوگیری از سکته مغزی می‌شود. محققان فنلاند نشان دادند که مردانی با بالاترین سطح از این آنتی‌اکسیدان در خون آن‌ها، ۵۵٪ شانس ابتلا به هر نوع از سکته مغزی در آن‌ها کاهش می‌یابد.

منبع: Activebeat.com

این مقاله به‌طور اختصاصی توسط گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.