محصولات پاک کننده که برای تمیز کردن مبل، فرش و سایر وسایل خانه استفاده می‌شوند سرشار ا زمواد سمی شیمیایی هستند که کارسینوژن نام دارند. سعی کنید با استفاده از محصولات و پاک کننده‌های طبیعی که در زیر توضیح داده می‌شود، خانه‌تان را بدون مواد شیمیایی نگه دارید.

پا ک کردن لکه‌ها از مرمر: با استفاده از پاک کننده طبیعی لیمو و نمکپاک کننده طبیعی

آب لیمو و نمک را با هم ترکیب کرده بصورت خمیر درآورید و آن را روی لکه بمالید. فقط دقت کنید که خیلی محکم نسابید و موقعی که لکه از بین رفت آن را خوب بشویید. اگر از این محصولات طبیعی پاک کننده استفاده می‌کنید، می‌توانید تمیز کردن کامل خانه در یک روز هم یاد بگیرید.

تمیز کردن مایکروفر: آب لیمو را گرم کنیدپاک کننده طبیعی

بعضی از مواد غذایی را هرگز نباید در مایکروفر قرار داد. خوشبختانه آب لیمو جزو آنها نیست. ۲ پیمانه آب را با ۱/۴ پیمانه آب لیمو ترکیب کرده و در ظرف مناسب مایکروفر قرار دهید. سپس آن را به مدت ۸ دقیقه روی حرارت بالا قرار دهید. بخار بلند شده از محلول تکه‌های غذای خشک و چسبیده به داخل مایکروفر را نرم خواهد کرد که به این ترتیب جدا کردن آنها آسانتر خواهد بود.

پاک کردن جرم ماشین ظرفشوییپاک کننده طبیعی

داخل ماشینهای ظرفشویی به دلیل رسوب مواد معدنی دچار جرم و پوسیدگی خواهد شد. یک پاکت پودر شربت لیمو را داخل بخش مواد پاک کننده ماشین ظرفشویی بریزید و آن را روی حالت چرخش داغ بگذارید. ماشین ظرفشویی شما برق خواهد زد! بعد از آن برای تمیز کردن ظرفها و سایر چیزهای دیگری که نمی دانستید می‌توانید در ماشین ظرفشویی بگذارید، استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ها از لباسها و فرشها: استفاده از آب گازدارپاک کننده طبیعی

یکی از محبوبترین پاک کننده‌های طبیعی آب گازدار است. به جای استفاده از ضد لکهای شیمیایی، لکه‌ها را با آب گازدار پاک کنید. اگر چیزی روی فرش ریختید، لکه را به آرامی با حوله پاک کنید.

جلا دهنده نقره جات: نشاسته ذرتپاک کننده طبیعی

شما می‌توانید به آرامی و بدون مواد شیمیایی خشن و فقط با مخلوط نشاسته ذرت و آب بصورت خمیری غلیظ، نقره‌های خود را برق بیندازید. روی نقره‌ها از این مخلوط بزنید و بگذارید تا پاک کننده عمل کنند. سپس محلول را با یک تکه پارچه به آرامی پاک کرده تا درخشش جواهرات خود را ببینید.

پاک کردن مس و برنج: پاک کننده سرکه را امتحان کنیدپاک کننده طبیعی

سرکه یک محلول جادویی برای تمیز کردن همه چیز است؛ این ماده چند کاره اغلب اوقات عصای دست خانم خانه دار است. ۲ قاشق غذاخوری آرد، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۲ قاشق غذاخوری نمک ید دار معمولی را ترکیب کنید. این خمیر را روی مس و برنج بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را با یک پارچه بدون کرک پاک کنید.

پاک کننده لکه روی رنگ خودرو: سس مایونزپاک کننده طبیعی

با هیچ ساینده‌ای، موضع لکه را نسابید. در عوض، کمی سس مایونز را روی لکه مالیده و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس با یک پارچه نرم، مایونز و لکه را پاک کنید. ماشین را به صورت عادی بشویید و حالا باید بهتر از قبل باشد. البته بهتر است با بهترین روشهای شستشوی خودرو در خانه آشنا شوید.

برق انداختن سطوح چوبی: روغن زیتونپاک کننده طبیعی

اکثر پولیشهای شیمیایی اکثرا سیلیکونی هستند که معمولا به مرور زمان کدر می‌شوند. در عوض، کمی روغن زیتون خالص را با یک پارچه تمیز روی آن بمالید و پولیش بکشید تا یک سطح براق و در عین حال سازگار با محیط زیست داشته باشید.

پاک کردن اجاق گاز کثیف: با پاک کننده طبیعی نمکپاک کننده طبیعی

مواد سرریز شده غذا چه ته فر باشد چه روی گاز، فقط کافی است یک لایه ضخیم از نمک را روی مواد سر ریزشده در حالی که هنوز آبکی است بریزید (یا اگر خشک شده با کمی آب آن را مرطوب کنید). وقتی که فر یا گاز سرد شد، فقط با یک اسفنج لایه نمک را پاک کنید. همچنین می‌توانید از این روش برای برخی از حوادث روزمره آشپزخانه هم استفاده کنید.

رفع سوسک و حشرات: پاک کننده طبیعی شکریپاک کننده طبیعی

یک ترکیب عالی دیگر برای درست کردن پاک کننده طبیعی جوش شیرین و شکر است. اگر بچه یا حیوان خانگی داشته باشید دلتان نمی‌خواهد از محصولات سمی برای کشتن حشرات استفاده کنید. در عوض، مقادیر مساوی از شکر و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و در گوشه و کنار کابینت و پشت آنها بریزید. سوسکها جذب شکر می‌شوند اما با خوردن جوش شیرین می‌میرند. جوش شیرین فقط برای تمیز کردن نیست.

پا ک کردن حلقه‌های آب: جوش شیرین بمالیدپاک کننده طبیعی

اگر کسی فراموش کرد که از زیر لیوانی استفاده کند، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کند. سپس آن را با حرکتی چرخشی بمالد تا زمانی که لکه از بین برود. جوش شیرین به همین دلیل یک پاک کننده مشهور است.

پاک کننده فرش و گلیم: با پودر بچه شروع کنیدپاک کننده طبیعی

برای تمیز کردن محل بازی بچه‌ها و حیوانات خانگی روی فرش یا گلیم نیازی نیست از پاک کننده خشن فرش استفاده کنید. ابتدا، با پاشیدن پودر بچه روی سطح با استفاده از الک بو را از بین ببرید و یک شب تا صبح بگذارید بمانید. به هنگام صبح پودر را با جاروبرقی پاک کنید. سپس یک جاروی تمیز را داخل مخلوطی از ۳ لیتر آب گرم و ۱ پیمانه سرکه بزنید. روی گلیم را با این جارو برس زده و بگذارید خشک شود. می توانید چند پاک کننده فرش خانگی را هم یاد بگیرید.

پاک کردن شیشه‌ها: اسپری پاک کننده سرکهپاک کننده طبیعی

مقدار مساوی از آب و سرکه سفید را داخل یک بطری اسپری بریزید و روی سطوح شیشه‌ای اسپری کنید. سپس با یک پارچه نرم برق بیندازید. این محلول با قیمتی بسیار ارزانتر همان کاری را می‌کند که یک شیشه شوی صنعتی می‌کند و حتی بهتر از آن.

واکس کفش: روغن بچهپاک کننده طبیعی

فقط چند قطره روغن بچه را روی سطوح چرم (کفش، کیف یا حتی کاپشن) بزنید و با یک پارچه نرم بکشید. دقت کنید که هر گونه روغن اضافی را پاک کنید.

تمیز کردن کاشی و وان: استفاده از پاک کننده تارتارپاک کننده طبیعی

این یکی از بهترین مواد پاک کننده طبیعی برای لکه‌ها است. چند قاشق کرم تارتار را برداشته و پراکسید هیدروژن (یک عامل پاک کننده غیر سمی) را قطره قطره به آن اضافه کنید تا زمانی که مخلوط یک خمیر غلیظ را تشکیل دهد. آن را روی لکه‌ها ریخته و بگذارید خشک شود. بعدا فقط با آب گرم بشویید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: rd