با موادی که در خانه دارید محلول تمیز کننده فرش درست کنید


قبل از اینکه فرش خود را به قالیشویی بسپارید، خودتان با محلولهای خانگی یک پاک کننده فرش خانگی درست کنید. آنها حتی بهتر از شامپو فرش صنعتی هستند. پاک کننده فرش خانگی هر نوع لکه‌ای را از لکه رنگ تا ادرار پاک می‌کند.


۱. ماءالشعیر

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

پاک کردن لکه چای یا قهوه از روی فرش به نظر غیر ممکن می‌آید، اما شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه آن را از طریق ریختن کمی ماء الشعیر روی فرش پاک کنید. ماء الشعیر را به آرامی درون مواد فرش بمالید و لکه باید ناپدید شود. ممکن است مجبور شوید این فرایند را چندین بار تکرار کنید تا تمام لکه از بین برود.


۲. آمونیاک

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

لکه‌ها را از فرش و رومیزی با محلولی که از یک پیمانه آمونیاک در ۲ لیتر آب گرم درست می‌شود، پاک کنید. اگر به طور کامل پاک نشد، دوباره محلول را استفاده کنید.


۳. سرکه

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

سرکه قهرمان لکه بری است (و تمیز کنندگی در اصل). سعی کنید این فرمولهای متفاوت را برای یک پاک کننده فرش خانگی استفاده کنید تا چندین لکه معمول فرش را پاک کنید.

  • لکه‌های رنگ روشن را با مخلوطی از ۲ قاشق غذاخوری نمک حل شده در ۱/۲ پیمانه سرکه سفید بسایید. اجازه دهید تا محلول خشک شود، سپس روی آن را جاروبرقی بکشید.
  • برای لکه‌های بزرگتر یا تیره‌تر، ۲ قاشق غذاخوری بوراکس به مخلوط اضافه کنید و به همان روش قبلی از آن استفاده کنید.
  • برای هر چیز دیگری از جمله خاک و لکه‌های دیگر، خمیری با یک قاشق غذاخوری سرکه و ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت تهیه کنید و با استفاده از یک پارچه خشک آن را به لکه بمالید. اجازه دهید برای ۲ روز روی لکه بماند، سپس با جاروبرقی آن را پاک کنید.
  • برای رنگی که روی فرش پخش شده، از محلول ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری سرکه، ۱ و ۱/۲ پودر ماشین لباسشویی و دو پیمانه آب اسفنج کنید. اسفنج را در این محلول زده و روی لکه رنگ بزنید، سپس اسفنج را با آب سرد بشویید.
  • برای لکه‌های میوه و آب میوه، ۱ قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی را با ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط کرده و با دو پیمانه آب ترکیب کنید. محلول را به لکه و بخش لکدار بمالید.
  • برای لکه‌های قهوه و چای به میزان مساوی از سرکه و اب را با هم ترکیب و روی لکه بمالید.

۴. پاک کننده فرش با کرم اصلاح

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

یکی از بچه‌های شما کمی آب میوه روی فرش ریخته است، پس بهتر است که کرم اصلاح را از توی قفسه حمام بردارید. ابتدا روی لکه را یک اسفنج مرطوب بزنید، مقداری کرم اصلاح را روی آن بریزید، سپس با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

کرم اصلاح همچنین روی لکه‌های چرب و روغنی عالی عمل می‌کند: خیلی راحت کرم را روی لکه بزنید، اجازه دهید خشک شود، یک پارچه نرم مرطوب روی آن بسابید و لکه را بردارید.


۵. پاک کردن فرش با نشاسته ذرت

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

وای نه جوهر روی فرش! در این مورد کمی شیر ممکن است شما را از عزا گرفتن باز دارد. شیر را با نشاسته ذرت مخلوط کنید تا خمیر شود. این خمیر را بر روی لکه جوهر استفاده کنید.

اجازه دهید پاک کننده فرش خانگی چند ساعتی روی فرش بماند و خشک شود، سپس باقی مانده را با مسواک بردارید و روی آن را جارو برقی بکشید تا کاملا برداشته شود. نشاسته ذرت همچنین برای لکه‌های چربی و روغن عالی است. روی لکه‌ها هر چقدر که می‌خواهید نشاسته ذرت بپاشید، اجازه دهید برای چند ساعت بماند و سپس جارو برقی بکشید. پاک کردن لکه جوهر آنقدرها هم سخت نیست.


۶. نمک

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

از مقداری نمک برای تقویت پاک کننده فرش خانگی‌ که ساخته‌اید استفاده کنید.

  • برای لکه‌های چربی غذا روی فرش، ۱ سهم نمک را با ۴ سهم الکل مالشی ترکیب کنید و آن را محکم روی لکه چربی بمالید. مراقب باشید که در جهت خواب قالی باشد.
  • سس گوجه فرنگی روی فرش ریخته؟ خیلی سریع عمل کنید چون وقتی خشک شود، پاک کردن آن تقریبا غیر ممکن است. نمک را روی بخش ریخته شده بریزید، اجازه دهید برای چند دقیقه بماند و سپس جاروبرقی بکشید. روی آن را اسفنج بکشید و دوباره نمک بپاشید و جارو برقی بکشید، تا زمانی که لکه به طور کامل برداشته شود این کار را تکرار کنید.

۷. تمیز کننده فرش خانگی با بوراکس

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

تمام بخشهای لکه را مرطوب کنید، سپس مقداری بوراکس را روی آن بمالید. اجازه دهید ناحیه خشک شود، سپس جاروبرقی بکشید یا با محلولی به طور مساوی از سرکه و آب صابون خیس کنید و اجازه دهید خشک شود. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. فراموش نکنید که برای اولین بار این پاک کننده خانگی را بر روی یک گوشه غیر قابل توجه تست کنید و سپس این کار را روی لکه انجام دهید.


۸. اسپری پاک کننده فرش با روان کننده WD-40

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

اجازه ندهید لکه مرکب یا لکه‌های دیگر فرش زیبای شما را خراب کند. روی لکه را با WD-40 اسپری کنید، یک یا دو دقیقه منتظر بمانید، سپس از پاک کننده فرش معمولی استفاده کنید یا آن را به آرامی با اسفنج و آب گرم و صابون تمیز کنید. اینکار را ادامه دهید تا زمانی که لکه به طور کامل از بین می‌رود.


۹. هیدروژن پروکساید

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

نمی‌توانید بگویید آن لکه چیست؟ هنوز هم می‌خواهید آن لکه را پاک کنید؟ نگران نباشید، پاک کننده فرش خانگی می‌تواند لکه‌های نامعلوم را نیز پاک کند. سعی کنید با این پاک کننده خانگی آن را پاک کنید به این صورت: یک قاشق چایخوری از پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با کمی کرم تارتار یا کمی خمیر دندان غیر ژله‌ای مخلوط کنید. خمیر را با استفاده از یک پارچه نرم روی لکه بمالید. لکه هر چه که باشد، باید از بین رفته باشد.


۱۰. جوش شیرین

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

همه آن پاک کننده فرشهای خانگی قبلی یک طرف و جوش شیرین هم طرف دیگر. این ماده بهترین گزینه برای تمیز کردن سریع لکه استفراغ یا ادرار از روی فرش است.

آنچه از لکه را که می‌توانید پاک کنید سپس روی ناحیه کثیف جوش شیرین بریزید و روی آن را با حوله کاغذی بمالید خیلی آرام. بگذارید مخلوط خانگی به طور کامل خشک شود سپس آنچه باقی مانده با جارو برقی، جارو کنید.

جوش شیرین لکه را پاک و ضد عفونی کرده و بوی آن را از بین می‌برد. وقتی جوش شیرین را با نمک با اندازه‌های مساوی ترکیب کنید، می‌توانید جوش شیرین را حتی برای لکه‌ چربی نیز بکار برد. مخلوط را روی لکه چربی بپاشید و از یک برس سفت استفاده کنید تا همه بخشهای لکه را در بر بگیرد. اجازه دهید ۴ تا ۵ ساعت روی لکه باقی بماند و سپس آن را با جارو برقی به طور کامل بردارید. شما می‌توانید حتی شیشه‌های خانه را نیز با استفاده از جوش شیرین تمیز کنید.


۱۱. پودر ترد کننده گوشت

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

زانوی شما خراشیده شده و خون روی فرش ریخته؟ پاک کردن لکه خون از روی فرش چطور انجام می‌شود؟ خب لکه‌ها را با مقداری مساوی از آب سرد و پودر ترد کننده گوشت بپوشانید و اجازه بدهید که این پاک کننده فرش خانگی برای ۳۰ دقیقه روی لکه بماند. آن را با آب سرد و اسفنج تمیز کنید.


۱۲. آب گازدار

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

آب گازدار روی لکه ادرار حیوانات و روی لکه‌های دیگر اثر گذار است. خیلی فوری اضافی ادرار را با حوله کاغذی پاک کنید؛ سپس با آب گازدار خیس کنید، بمالید و با شامپو فرش بسایید. آب گازدار لکه قهوه و چای را نیز برمی‌دارد. هر قدر می‌خواهید روی لکه بریزید و تمیز کنید تا خشک شود.


۱۳. دستمال مرطوب بچه

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

از دستمال مرطوب بچه روی فرش یا گلیم برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. آنها یک تمیز کننده فرش خانگی عالی را درست می‌کنند، آنها هم لکه و هم آب را به خود جذب می‌کنند. از دستمال مرطوب همچنین می‌توانید به عنوان یک پاک کننده خانگی در هنگام ریختن آب و مایعات روی لباس و مایعات استفاده کنید.


۱۴. مسواک

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

برداشتن لکه می‌تواند یک زجر باشد به خصوص که اگر مایع روی بافتهای نرم فرو رفته باشد. برای برداشتن آن لکه‌های عمیق، سعی کنید از یک مسواک نایلون نرم استفاده کنید، سعی کنید آن را به آرامی همراه با پاک کننده لکه  (سفید کننده یا سرکه برای مثال) به کار ببرید تا زمانی که لکه از بین برود.


۱۵. یخ

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

آدامس گاهی اوقات روی فرش می‌افتد، چه باید کرد؟ خب قطعات یخ را می‌توان به عنوان پاک کننده فرش خانگی استفاده کرد. قطعات یخ را در کیسه پلاستیکی بریزید و روی لکه استفاده کنید، سپس با یک چاقوی کره آن را بردارید و با تری کلرو اتیلن که یک مایع پاک کننده خشک است، پاک کنید.


۱۶. مایع پاک کننده خشک

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

مایع پاک کننده خشک یا همان مایع چند منظوره برای پاک کردن لکه چربی، رژلب، کره و لکه‌های چرب نامعلوم عالی هستند. روغن اضافی را با یک حوله کاغذی بردارید و سپس مایع چند منظوره را روی لکه استفاده کنید. آنها را از لبه‌ها به مرکز حرکت دهید.


۱۷. پاک کننده رنگ

پاک کننده فرش,تمیز کننده قوی فرش خانگی

برای پاک کردن لاک ناخن، رنگ یا مرکب با پاک کننده رنگ به آرامی روی لکه را پاک کنید، اگر اینکار انجام نشد، سعی کنید که پاک کردن را با پاک کننده چند منظوره انجام دهید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست