در همه‌گیری کرونا مسائل دانش آموزان و کرونا چالش‌های زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. به دلیل همه‌گیری کرونا، برای اولین بار میلیون‌ها دانش‌آموز (و والدین آن‌ها) در حال تلاش برای یادگیری از راه دور هستند. در این مقاله ما نکاتی را ارائه داده‌ایم که به خانواده‌ها کمک کنیم تا یاد بگیرند خودشان را برای تغییرات ناشی از این ایام آماده کنند، با استرس مسائل دانش آموزان و کرونا کنار بیایند و در موقعیت آموزشی جدید که ایجاد شده موفق شوند.

دکتر لی ‌دافی (Leigh Duffy) – استاد فلسفه کالج ایالتی بوفالو در نیویورک- در مورد دو فرزند ۸ و ۱۰ ساله خود می‌گوید: “خنده‌دار است، من همیشه فکر می‌کردم کار درستی انجام می‌دهم که بچه‌هایم دارای دستگاه‌های الکترونیکی نیستند.” این خانواده هیچ رایانه یا آی‌پد مشترکی ندارد، و بچه‌هایش زمان صفحه نمایش بسیار محدودی دارند. همین که بچه‌ها کتاب می‌خوانند و بیرون بازی می‌کنند بسیار خوشحال هستند. با این حال، وقتی ویروس کرونا همه‌گیر شد، بچه‌ها ناگهان مجبور شدند در خانه درس بخوانند و از طریق فضای مجازی سرکلاس بروند و آن‌ها بلد نبودند با لپ‌تاپ مادرشان کار کنند: مرورگر Chrome چیست؟ چگونه می‌توانم فایلی را بارگذاری کنم؟ دکتر لی دافی می‌گوید: “من در ابتدا فکر می‌کردم که این روش فرزند‌پروری خوب است، اما معلوم شد که این روش به مشکل برمی‌خورد .”

تجربیات او نشان می‌دهد که هنگام همه‌گیری ویروس کرونا و مواجهه با چالش‌های دانش آموزان و کرونا،  والدین چقدر کم برای درس خواندن فرزندانشان در خانه  آماده هستند و اغلب خانواده‌ها هنگام آماده شدن برای بازگشت به مدرسه با مشکل بزرگی مواجه شدند. دکتر دافی علاوه‌بر کمک به دو کودکش در درس خواندن در خانه، استادیار فلسفه در ایالت SUNY Buffalo  نیز است. به عبارت دیگر، او دیدگاه یک مربی را دارد که مجبور بوده دوره‌های دانشگاهی خود را نیز در یک محیط آنلاین برگزار کند.

من با دکتر دافی در مورد تجربیات او به‌عنوان مربی و والدی که بچه مدرسه‌ای دارد صحبت کردم تا بفهمم درباره درس خواندن از راه دور چه نکات خوبی وجود دارد و اگر دوباره در شرایط مشابهی قرار گیرد چه چیزهایی را بهبود خواهد داد. برای تهیه این مقاله من هم‌چنین با کارولین اوسلی نسمن  (Caroline Ousley Naseman) مصاحبه کرده‌ام، کسی که بیشتر تحصیلات خود را در خانه فراگرفته است. اوسلی ناسمن در کنار خواهر و برادرش در خانه درس خواند و در سال ۲۰۱۷ تحصیلاتش را در خانه به پایان رساند. اکنون به عنوان یک جوان بزرگسال با بینشی که نسبت به گذشته‌اش دارد، او در موقعیتی منحصربه‌فرد است و می‌تواند در مورد نکاتی که درس خواندن در خانه را به یک تجربه موفق تبدیل می‌کند برایمان صحبت کند.

از طریق این مکالمات، ما نکاتی را درمورد والدینی که بچه‌ مدرسه‌ای دارند و در حال تلاش برای مدیریت درس خواندن از خانه هستند، استخراج کرده‌ایم. این نکات به‌طور کلی بیان شده‌اند و ممکن است برای هر دانش‌آموز یا خانواده‌ای مناسب نباشد. شما و دانش‌آموزانی که در خانه دارید بیشترین اطلاعات را درمورد وضعیت خودتان دارید. علاوه‌براین، برای دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه یا توانایی‌های متفاوت، چالش‌های درس خواندن از خانه ممکن است دشوارتر باشد. بنابراین این نکات را متناسب با نیازهای خود و خانواده‌تان تنظیم کنید و به یاد داشته باشید که هیچ‌کس نمی‌داند چطور به روش “درستی” این نکات را عملی کند. همه در حال تلاش برای رسیدن به موقعیتی بهتر هستیم.

مدرسه و کرونا

۱. اجازه دهید بچه‌ها به روش خودشان درس بخوانند

هر دانش‌آموزی دارای علایق منحصربه‌فرد است و از نظر ظرفیت توجه و مهارت استفاده بدون حواس‌پرتی از فن‌آوری متفاوت از بقیه افراد است. یادگیری در خانه در مقایسه با یادگیری در کلاس امکان شخصی‌سازی بسیار بیشتری را فراهم می‌کند و دانش‌آموزان مجبور نیستند از یک قاعده کلی تبعیت کنند.

من از کارولین اوسلی ناسمن پرسیدم که او چه تفاوتی بین نحوه یادگیری نسبت به خواهر و برادرش مشاهده کرده است. او گفت: “همه ما روی موضوعات مختلف متمرکز بودیم بنابراین سبک یادگیری ما متناسب با خود ما و مطالبی که مطالعه می‌کردیم، بود. برادرم با رویکرد عملی، یادگیری عالی دارد، در‌حالی‌که خواهرم با رویکرد نظری ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و من دارای رویکردی در میانه این دو روش هستم.”

در خانه بودن باعث می‌شود دانش‌آموزان دستِ بازتری در پیگیری انگیزه‌هایشان داشته باشند. اگر در یادگیری سریع مهارت یا مفهوم جدیدی موفق شدند، آن‌ها را تشویق کنید تا آن مهارت یا مفهوم را به روشی خلاقانه به کار گیرند. سایت‌های یادگیری آنلاین، مانند آکادمی خان (که رایگان است) می‌توانند به هدایت کردن دانش‌آموزان در هنگام ناکافی بودن کتاب‌های درسی و جروه‌ها کمک کنند. علاوه‌براین، هزینه تدریس خصوصی ویدئویی بسیار کمتر از تدریس خصوصی است. این منابع باعث می‌شود دانش‌آموز با سرعت خود درس بخواند، در صورت لزوم از کمک بیشتری برخوردار شود و درمورد موضوعات یا ایده‌هایی که علاقه آن‌ها را برمی‌انگیزد عمیق‌تر شود.

۲. برای حل چالش‌های دانش آموزان و کرونا کمک بگیرید و کمک کنید

دکتر دافی به عنوان یک مربی و والد می‌گوید در صورت نیاز از کمک گرفتن نترسید. او می‌گوید: “بسیاری از ما (در ابتدای شیوع همه‌گیری ویروس کرونا) ناامید شدیم. زیرا احساس تنهایی می‌کردیم درحالی‌که درباره کوهی از مسائل بی‌اطلاع بودیم و آگاهی نداشتیم و فکر می‌کردیم همه روش‌ها را باید خودمان بررسی کنیم.” برای مثال،  او در خانه‌اش بسیار روی یادگیری عملی متمرکز بود درحالی‌که فرزندانش داشتند یاد می‌گرفتند که چگونه از لپ‌تاپ او استفاده کنند. بچه‌های او  فقط با Chromebook آشنا بودند، همان چیزی که آن‌ها در مدرسه استفاده می‌کردند. در مشورت با والدین دیگر متوجه شد که امکان گرفتن Chromebook از مدرسه نیز وجود دارد.

اغلب اوقات اگر ما برای کمک گرفتن تلاش کنیم این کمک در دسترس است اما گاهی ما به این نکته توجه نمی‌کنیم و می‌خواهیم خودمان به تنهایی برای مشکلات راه‌ حل پیدا کنیم.

دانش آموزان و کرونا

۳. هم به مهارت‌های سخت و هم به مهارت‌های نرم توجه کنید

اوسلی ناسمن می‌گوید: “بعضی از بهترین چیزهایی که من از درس خواندن در خانه یاد گرفتم، درباره مهارت‌های زندگی بود که لزوماً در یک محیط سنتی مدرسه‌ای آموزش داده نمی‌شوند: انضباط شخصی، مسئولیت‌پذیری، مدیریت کارها بدون اینکه مهلت تعیین شده‌ای توسط شخص دیگری وجود داشته باشد”. مدرسه دارای شئون بیشتری از دانشگاه است. دانش‌آموزان کم‌سن‌تر مهارت‌های حرکتی، نحوه مشارکت کردن و رعایت کردن نوبت را می آموزند، و دانش‌آموزان بزرگتر، نکات بیشتر درمورد نحوه تعامل و معاشرت، مهارت‌های مدیریت زمان و … یاد می‌گیرند.

دکتر دافی می‌گوید کاری که در سال تحصیلی آینده به‌صورت متفاوت‌تر انجام خواهد داد آموزش مهارت‌های بشتری در سازماندهی و مدیریت کارها و وظایف است. فرزند کوچکتر او برای انجام کارهای مدرسه نیاز به بررسی دوازده وب‌سایت مختلف داشت و در پیگیری آن‌ها به مشکل برمی‌خورد. دکتر دافی می‌گوید او می‌خواهد فرزندانش “بدانند که چگونه می‌توانند در هر بار ورود به سایت به جای بی‌نظمی و هرج و مرج، سازماندهی کردن را یاد بگیرند. من می‌توانم به آن‌ها یاد بدهم که چگونه از نرم‌افزارهای مدیریت رمز عبور استفاده کنند یا به آن‌ها نشان دهم که چگونه یک ثبت مکتوب از نام‌های کاربری و رمزهای عبور تهیه کنند اگر فقط دو یا سه بار باشد، اما مدیریت و سازماندهی این کارها را خودشان نیز باید یاد بگیرند. “

۴. فضای خاصی را برای درس خواندن در نظر بگیرید

درس خواندن در خانه مانند کار کردن در خانه است و  ایجاد مرز مشخص بین زندگی شخصی و کار یا درس خواندن بسیار آسان خواهد شد اگر بین آن‌ها “مرزهای واقعی” ایجاد کنید. مکان خاصی را برای کارهای مربوط به مدرسه انتخاب کنید. این مکان خاص می‌تواند یک میز کار باشد یا به‌طور ساده یک صندلی مخصوص پشت میز آشپزخانه. سعی کنید این مکان متفاوت از مکانی باشد که بچه‌هایتان اوقات دیگرشان را سپری می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر بچه‌هایتان اکثر فعالیت‌هایشان پشت میز آشپزخانه است، از آن‌ها بخواهید یک صندلی برای کارهای مدرسه و یک صندلی دیگر برای وعده‌های غذایی و …  انتخاب کنند.

علاوه‌براین، اینکه دانش‌آموز شما مجبور باشد هر صبح بعد از بیدار شدن به دنبال مداد، شارژر لپ‌تاپ یا کتاب خاصی بگردد، خود یکی از عوامل انرژی‌بر و حواس‌پرت‌کننده است. یک استراتژی برای بهبود اینگونه مسائل این است که این ابزار و وسایل را در نزدیکی محلی که برای کارهای مربوط به مدرسه در نظر گرفته‌اید، داخل یک سبد یا جعبه نگه دارید. به‌این‌ترتیب، وقتی زمان درس خواندن به پایان می‌رسد، دانش‌آموزان می‌توانند همه ملزومات درسی‌شان را به سرعت کنار بگذارند و از حالت درس و مدرسه خارج شوند. بیرون آوردن و کنار گذاشتن وسایل مربوط به مدرسه، نشانه شروع و پایان کارهای مربوط به مدرسه است. این کار به نظم ذهنی بچه‌هایتان کمک زیادی می‌کند.

وقتی بحث کاهش حواس‌پرتی مطرح می‌شود، مهم است که فضای مجازی درس خواندن فرزندتان را طوری سروسامان دهید که برای یادگیری مناسب باشد. مثلاً اگر برای فرزندتان یک حساب کاربری جداگانه در ویندوز ایجاد کنید، می‌توانید مطمئن شوید که فضای لپ‌تاپ آن‌ها یک محیط مناسب و سازگار برای درس خواندن است. این نکته به‌ویژه اگر فرزندان شما از لپ‌تاپ شما استفاده می‌کنند بسیار مهم است. ایجاد یک حساب کاربری جداگانه در ویندوز از دسترسی آن‌ها به فایل‌های افراد دیگری که از رایانه مشترک استفاده می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

درس خواندن در خانه

۵. برای حل چالش دانش آموزان و کرونا ثبات ایجاد کنید

دکتر دافی می‌گوید: “من این را به‌عنوان یک مربی و والد می‌گویم: یک برنامه مشخص و داشتن یکنواختی در زندگی، زندگی را بسیار بهتر می‌کند.” داشتن مهارت‌های مربوط به انعطاف‌پذیری مطمئناً می‌تواند در روزهایی که اوضاع خیلی طبق خواسته ما پیش نمی‌رود برای ما کمک‌کننده باشد، اما داشتن انتظارات واضح از روال روزانه می‌تواند به کودکان کمک کند احساسات معتدلی را در طول روز تجربه کنند، به خصوص در این روزها که اتفاقات غیرطبیعی و خارج از روال همیشگی، بسیار محتمل است. بنابراین تا جایی که می‌توانید برنامه منظم و پیش‌بینی‌پذیر داشته باشید.

۶. اما سعی کنید انعطاف‌پذیری‌تان را نیز تقویت کنید

یکنواختی زندگی باعث می‌شود بتوانیم انتظارات واضحی از آینده داشته باشیم. در مقابل یکنواختی، انعطاف‌پذیری به شما قدرت آزادی می‌دهد. قدرت آزادی برای حل مسائل. انعطاف‌پذیری به شما اجازه می‌دهد مشکلات را راحت‌تر و به نحو موثرتری حل کنید. به‌عنوان مثال اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی نتواند به  امکانات آنلاین ارائه‌‌شده توسط مدرسه‌اش دسترسی پیدا کند، اگر دارای مهارت‌های انعطاف‌پذیری و سازگاری باشد ممکن است بتواند راه‌حلی بیابد که در ادامه روز مشکلش را به نحوی حل کند.

به معنای بهتر، یادگیری در خانه برای شما این امکان را فراهم می‌کند که انعطاف‌پذیری را برای زندگی بهتر و متفاوت‌تر، تجربه و تمرین کنید.

۷. بین انواع تجربه‌های یادگیری ارتباط برقرار کنید

معمولاً آموزش در کلاس مجازی از این جهت که دانش‌آموزان با چیزی که قرار است یاد بگیرند ارتباط ذهنی برقرار می‌کنند یا نه، محدودیت‌های بیشتری نسبت به کلاس واقعی دارد. وقتی از دکتر دافی پرسیدیم که او در ترم آینده در مقایسه با ترم گذشته چه کاری را ممکن است متفاوت‌تر انجام دهد، گفت “من سعی می‌کنم هر موضوعی که بچه‌هایم در حال یادگیری هستند را با یک فعالیت عملی مرتبط کنم تا با آن موضوع ارتباط بهتری برقرار کنند و در عین حال از نشستن مداوم پشت صفحه نمایش هم جلوگیری شود. ” این استراتژی برای بچه‌هایی که عاشق فعالیت در فضای باز هستند، بسیار عالی است. دانش‌آموزان را تشویق کنید تا با علایق و کنجکاوی‌هایشان ارتباط برقرار کنند.

اوسلی نسمن در این زمینه توصیه‌های عمومی‌تری دارد. او می‌گوید: “به کودک‌تان گوش فرا دهید و به او اجازه دهید تجربیات مربوط به یادگیری را خودش هدایت کند.” “نیازی به عجله در کارها یا دستور دادن و علامت‌گذاری چک‌لیست مهارت‌های آن‌ها نیست. با این حال، به عنوان والد، ​​مهم است که گهگاه وارد عمل شوید و اطمینان حاصل کنید که اصول اساسی و کلی که در رابطه با فرزندپروری دارید رعایت می‌شود.”

۸. چالش دانش آموزان و کرونا هر روز وجود دارد، پس بپذیرید که هر روز ایده‌آل نخواهد بود

وقتی برای اولین بار در زندگی، کار یا تحصیل به خانه منتقل می‌شود ، عموماً مردم در روزهایی که کارهایشان خوب پیش نمی‌رود کمتر نسبت به خود و خانواده‌شان گذشت می‌کنند. درواقع وقتی بچه‌ها به مدرسه می‌روند، هر روز یادگیری کاملی ندارند، اما والدین همیشه متوجه این مسئله نمی‌شوند.

وقتی کارها خوب پیش نمی‌روند ابتدا اتفاقات بد آن رو را بپذیرید و سعی در انکار یا حذف آن‌ها نداشته باشید و به خودتان گوشزد کنید که از حرکت بازنایستید. معمولاً به بزرگسالان توصیه می‌شود وقتی با روز بدی مواجه می‌شوند ابتدا آن روز را با همه اتفاقاتش به آغوش کشند و در آن روز خودمراقبتی را قبل از ایجاد بهره‌وری و بازدهی در اولویت قرار دهند، اما همه این توصیه‌ها در مورد بچه‌ها نیز صادق است، زیرا آن‌ها نیز به دلیل همه‌گیری کرونا، مانند پدرو و مادرشان استرس‌های اضافی را متحمل شده‌اند. بنابراین در مواجهه با روزهای بد، متوقف نشوید و فقط سعی کنید به نحو خوبی از آن‌ها عبور کنید.

دانش آموزان و کرونا

۹. زمان استراحت در نظر بگیرید

دکتر دافی و بچه‌هایش در فصل بهار هر روز صبح را با یک پیاده‌روی صبحگاهی شروع می‌کردند. این برنامه درواقع برای حفظ نظم و جبران زمانی بود که بچه‎ها در راه مدرسه پیاده‌روی می‌کردند. بعد از پیاده‌روی، در ساعت ۹:۰۰، بچه‌ها درس خواندن را شروع می‌کردند. بعد از اتمام زمان مدرسه، در ظهر استراحت می‌کردند. او می‌گوید: “بچه‌ها در طول زمان مدرسه منتظر ظهر هستند که بتوانند نیم ساعت بیرون بروند.”

داشتن زمان‌های استراحت و وقفه‌های قابل پیش‌بینی می‌تواند به دانش‌آموزان در مدیریت وقت و توجه‌شان کمک کند. همچنین به آن‌ها زمان می‌دهد تا انرژی بگیرند و درباره فعالیت‌هایشان با دیگر اعضای خانواده صحبت کنند و بازخورد بگیرند که این موارد بسیار مهم هستند. وقفه‌های قابل پیش‌بینی می‌تواند استرس را از بین ببرد و بهره‌وری و بازدهی را حتی برای کودکان، افزایش دهد.

۱۰. برای دو تا چهار ساعت درس خواندن برنامه‌ریزی کنید

مربی آموزشی، آنا همایون، والدین و سایر مربیان را تشویق می‌کند که ” دو تا چهار ساعت مطالعه مفید را هدف قرار دهید”. درواقع هنگامی که ساعات استراحت، ناهار و سایر منابع حواس‌پرت‌کننده را در نظر بگیرید، ممکن است متوجه شوید که برنامه‌ریزی برای شش ساعت مطالعه در روز نهایتاً منجر به سه و نیم یا چهار ساعت مطالعه مفید می‌شود که برای برخی از بچه‌ها بسیار زیاد است. بنابراین طوری برنامه‌ریزی کنید که بچه‌ها دو تا چهار ساعت مفید مطالعه کنند.

کودکان و کرونا

۱۱. در برابر چالش‌های دانش آموزان و کرونا بهترین تلاش خود را به کار گیرید

وقتی دکتر دافی مجبور شد مدرسه و درس خواندن دو فرزندش را به فضای خانه و خانواده منتقل کند و فهمید که بچه‌هایش با مهارت‌های رایانه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، تفکرش درباره محدود بودن زمان صفحه نمایش بچه‌ها را تغییر داد. او می‌گوید: “هر دو فرزندش اکنون ایمیل دارند و هر دو مشغول بازی‌های کامپیوتری نیز هستند  مدت زمان صفحه نمایش آن‌ها هنوز هم بسیار محدود است، اما برای رفع نیازهای رایانه‌ای آن‌ها کافی است.”

در زمانه‌ای که اتفاقات پیش رویمان به‌طور مداوم تغییر می‌کنند، پیش‌بینی اینکه زندگی در یک ماه یا یک سال آینده چگونه خواهد بود دشوارتر از هر زمان دیگری است. و وقتی نمی‌توانیم خوب پیش‌بینی کنیم، نمی‌توانیم به‌خوبی برنامه‌ریزی کنیم. زندگی و شخصیت خودتان را آماده سازگاری و انعطاف کنید و به خاطر داشته باشید که همه ما بهترین تلاش‌مان را به کار می‌گیریم.

شما چه چالش‌هایی درباره دانش آموزان و کرونا داشته‌اید و به چه راه حل‌هایی برای آن‌ها رسیده‌اید؟ تجربیات ارزشمندتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذاید 🙂

برای دریافت نکات بیشتر در‌مورد اینکه والدین چگونه می‌توانند به فرزندانشان کمک کنند تا زندگی آنلاین‌شان را مدیریت کنند، می‌توانید مقاله زیر را بخوانید:

کودکان و اینترنت؛ ده نکته‌ای که در ایام کرونا والدین باید در این مورد بدانند.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : pcmag