اولین نکته‌ای که باید درمورد کودکان و اینترنت بدانید این است که بچه‌های شما هرگز جهان بدون اینترنت را ندیده و نشناخته‌اند. درست است که این واقعیت گاهی ترسناک جلوه می‌کند اما با نکات مطرح شده در این پست امیدواریم حل مسئله کودکان و اینترنت برای شما ساده‌تر شود.

والدینی که این مطلب را می‌خوانند احتمالاً زندگی قبل از اینترنت را خوب به یاد می‌آورند، اما فرزندان شما هرگز آن فضا را درک نکرده‌اند. امکان دسترسی به اینترنت، خیلی ساده و راحت برای آن‌ها وجود دارد. به این سادگی که شیر آب را باز می‌کنید و آب بدست می‌آورید. اینترنت را روشن می‌کنید و به انواع فیلمها و بازی‌ها و امکان برقراری مکالمه با دوستان و … و تقریباً در مورد هر چیزی مواردی به دست شما خواهد رسید! شما باید با این مسئله روبرو شوید زیرا فرزندان شما به گونه‌ای با هم ارتباط برقرار کرده اند که هیچ نسل قبلی این نوع ارتباط را تجربه نکرده است.

محدودیت در ایجاد اجتماعات و حفظ فاصله اجتماعی که از همه‌گیری ویروس کرونا ناشی شده است، باعث می‌شود کودکان و نوجوانان بیش از پیش آنلاین شوند و مسئله کودکان و اینترنت بیش از پیش اهمیت پیدا کند. در این دوران نمی‌توانید به سینما بروید؟ با دوستان خود به صورت آنلاین فیلم تماشا می‌کنید. نمی‌توانید روی مبل بنشینید و تنها بازی‌های ویدیویی انجام دهید؟ با وجود یک اینترنت خوب، بازی آنلاین هم خوب است. به احتمال زیاد بسیاری از مدارس برای یادگیری حضوری باز نمی‌شوند، بنابراین بچه‌های شما اجبارا دروس خود را از طریق اینترنت می‌گذرانند.

همه چیز خیلی راحت به نظر می‌رسد، اما ممکن است یک یا دو نگرانی برای شما باقی بماند. در دوران قبل از ارتباطات آنلاین، والدین می‌توانستند فرزندان خود را تحت نظر داشته باشند. دوستانشان برای انجام بازی‌ها به خانه می‌آمدند. باید با معلمان آن‌ها ملاقات می‌کردید. اگر بیرون می‌رفتند، می‌دانستید که کجا می‌روند (یا حداقل می‌گفتند که کجا می‌روند). اما لطفا نگران نباشید ما چند نکته و ایده برای کمک به شما در مراقبت از کودکان و اینترنت در محیط مدرن و اتصال آنلاین داریم. با ما همراه باشید.

 

۱. به یاد داشته باشید احتمالا بچه‌های شما بیش از شما به تکنیک‌های فضای مجازی وارد هستند.

اگر هدف شما این است که استفاده فرزندتان از فناوری را کنترل کنید، احتمالاً موفق نخواهید شد. اکثر بچه‌ها در این زمینه از والدین خود پیشی می‌گیرند. برخی از شما ممکن است بخاطر داشته باشید که والدین‌تان برای کار با انواع فناوری‌ها از شما کمک می‌خواستند. این موضوعی است که در همه نسل‌ها وجود دارد. اگر بچه‌های شما Wi-Fi شما را راه‌اندازی می‌کنند، بیرون راندن آن‌ها از شبکه‌شان کار دشواری است!

وقتی بحث ایمنی آنلاین پیش می‌آید، اگر روی ارتباطات کار کنید موفق‌تر خواهید بود تا کنترل کردن. به جای تحمیل محدودیت‌های سخت‌گیرانه مثلاً در بازی، یک قدم به عقب برگردید و در مورد اهمیت این محدودیت‌ها فکر کنید. با بچه‌ها در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید و نظرات آن‌ها را گوش دهید. تعجب نکنید اگر آن‌ها برای شما پیوندی به مقاله‌ای ارسال کنند که از موقعیت آن‌ها پشتیبانی و حمایت می‌کند!

ممکن است انتخاب شما نصب یک سیستم کنترل برای والدین باشد، اما عاقلانه خواهد بود اگر سیستمی را انتخاب کنید که بر همکاری در کنترل تأکید داشته باشد. آیا می‌دانید پروکسی ناشناس ایمن چیست؟ فرزند شما احتمالاً دقیقاً می‌داند که چگونه فیلتر والدین را با استفاده از یکی از آن‌ها دور بزند. استفاده از سیستمی که قوانین ساده‌‌ی خانه را مشخص می‌کند، مانند نرم‌افزارNorton Family Premier ، شروع خوبی است. این نرم‌افزار در کنار نرم‌افزارهای Kaspersky Safe Kids و Net Nanny ، هنگامی که کودک شما در آستانه ورود به یک سایت نامناسب یا تمام شدن زمان در نظر گرفته شده توسط شما است، می‌تواند به‌ جای مسدود کردن، هشدار دهد.

کودکان و اینترنت

۲. در موضوع کودکان و اینترنت، از عقل و درایت خود کمک بگیرید.

بچه ها کارهای دیوانه وار انجام می‌دهند. این کار آن‌هاست! اگر کمی سرکش نشوند نمی‌فهمند چه عواملی موثر است و چه عواملی نه. شما از مزیت عقل و درایت برخوردارید و می‌توانید با مهار رفتارهای عجولانه و نصب نرم‌افزارهای مناسب بدترین عواقب این مسئله را دفع کنید.

احتمالا می‌دانید که رایانه‌های شما به آنتی ویروس احتیاج دارند، حتی اگر سعی کنید روی پیوندهای مشکوک کلیک نکنید. مطمئنا بچه‌های شما کلیک‌های شتاب‌زده و نسنجیده‌ی بیشتری دارند، بنابراین به این محافظت، بیشتر نیاز دارند. نرم‌افزارهای لیست زیر به شما امکان می‌دهد محافظت از همه دستگاه‌های خانواده خود را مدیریت کنید. اگرچه همه آن‌ها انتخاب ویراستاران ما نیستند، اما همه آن‌ها به شما کمک می‌کنند از یک کنسول، محافظت از خانواده را مدیریت کنید.

  1. Webroot SecureAnywhere AntiVirus
  2. Sophos Home Premium
  3. Emsisoft Anti-Malware

۳. برای ایجاد محدودیت‌های زمانی کودکان و اینترنت، عجولانه رفتار نکنید!

قبلا این قانون خیلی واضح بود: زمان زیاد استفاده از انواع صفحه نمایش برای بچه‌ها مضر است، تمام! آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کرد بچه‌ها را تا دو سالگی از وسایل الکترونیکی دور نگه دارید و سپس تا پنج سالگی حداکثر یک ساعت در روز اجازه دهید. اما این چیزی نیست که آن‌ها اکنون می‌گویند. آکادمی از این محدودیت‌های خاص عقب‌نشینی کرده است و یک رویکرد جامع‌تر را توصیه می‌کند که شامل اختصاص وقت بدون فن‌آوری‌ها برای فرزندان و ایجاد یک الگوی رفتاری خوب برای آن‌ها است. بله، این رویکرد می‌تواند به معنای ترک عادت‌های خودتان به عنوان مثال نشستن ساعت‌ها در برابر انواع برنامه‌های تفریحی یا اخبار باشد.

مقایسه‌ی زمان مدرسه آنلاین در برابر کل زمان اختصاص داده شده به فعالیت مجازی کودکان، یک ایده وحشتناک است. ممکن است خلاف این را در نظر بگیرید و با موفقیت در انجام کارهای مدرسه، به بچه ها اجازه دهید با موبایل و تبلت اوقات خوش بیشتری داشته باشند.

در واقع، برخی از سیستم‌های کنترل برای والدین، ​​سیستم‌های پاداش را در کنار محدودیت‌های زمانی برای صفحه نمایش اعمال می‌کنند و به بچه‌ها اجازه می‌دهند زمان بیشتری بدست بیاورند. نرم‌افزار Screen Time این امکان را به شما می‌دهد که وظایف و کارهایی که بچه‌ها برای کسب زمان بیشتر می‌توانند انجام دهند را لیست کنید. تصمیم با کودک است که یک کار را انتخاب کند و به پایان برساند و تا یک اعلان به والدین ارسال شود. نرم افزار Circle Home Plus  نیز شامل یک سیستم پاداش است که می‌تواند به کودکان زمان آنلاین بیشتر، زمان خواب دیرتر، یا یک امکان برای استفاده از اینترنت خارج از برنامه معمول بدهد.

۴. تصور نکنید کودک شما در این زمینه مسئولیت‌گریز است!

وقتی خانه مدرسه است و مدرسه خانه، بچه‌ها ممکن است در تمرکز روی مطالعه با مشکل روبرو شوند. این بدان معنا نیست که آن‌ها تنبل هستند، به این معنی است که آن‌ها به برخی از ساختارها احتیاج دارند. تنظیم و اختصاص یک حساب کاربری جداگانه در رایانه فرزندتان که مخصوص مدرسه است، این ساختار را ایجاد می‌کند. می‌توانید این حساب را به ابزارهای لازم برای مدرسه مجهز کنید و برنامه‌های حواس‌پرت کننده مانند بازی‌ها را پاک کنید.

تعیین یک زمان خاص برای کار در حساب کاربری در نظر گرفته شده برای مدرسه ممکن است تمام ساختاری باشد که کودک شما به آن نیاز دارد. اگر این مسئله به مشکل تبدیل شود، ممکن است بخواهید از نرم‌افزارهای کنترل برای والدین استفاده کنید تا حساب “سرگرم کننده” در زمان مدرسه در دسترس نباشد. اما به یاد داشته باشید بعضی از بچه‌ها این مسئله را به عنوان یک چالش در نظر می‌گیرند.

مدرسه و کرونا

۵. یک کلاس درس در خانه ایجاد کنید.

بچه‌هایی که سال‌های ابتدایی مدرسه را تجربه می‌کنند هنوز ساختارهای مربوط به مدرسه در آن‌ها درونی نشده است. می‌توانید برای آن‌ها یک مکان مشخص برای کارهای مدرسه در نظر بگیرید. کامپیوتری که کودک تکالیفش را با استفاده از آن انجام می‌دهد در اتاق خانواده یا مکان عمومی دیگری قرار دهید تا بتوانید پیشرفت آن‌ها را زیر نظر بگیرید. در این صورت نیاز شما به نرم‌افزارهای کنترل والدین خیلی کمتر خواهد شد.

بچه‌های بزرگتر ممکن است عادت کرده باشند که تکالیف خود را روی میز ناهار‌خوری پخش کنند. در این صورت اگر می‌خواستید آن‌ها را دید بزنید و  از چگونگی انجام تکالیف‌شان باخبر شوید، خیلی راحت بود. در مقابل اگر آن‌ها در اتاق‌هایشان ساکت باشند و با لپ‌تاپ یا تبلت کار کنند واقعاً نمی‌دانید چه خبر است. یک فضای عمومی جذاب و دل‌انگیز برای انجام کارهای مدرسه در نظر بگیرید.

۶. به معلمانی که در حوزه استفاده از تکنولوژی ماهر نیستند کمک کنید.

 در بسیاری از مناطق، کلاس‌ها به صورت  آنلاین یا ترکیبی از حضوری و آنلاین تشکیل می‌شوند. و بسیاری از معلمان اصلا برای آن آماده نیستند. آن‌ها برای تدریس در کلاس استاندارد مدرسه آموزش دیده‌اند نه برای شگفتی‌های آموزش از راه دور. برای کمک به معلمان، اولین قدم آشنایی با سیستمی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. نرم‌افزار Google Classroom  یکی از گزینه‌هایی است که معلمان از آن استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید با اطمینان پیدا کردن از اینکه همه چیز از سمت شما به درستی تنظیم شده است به روند تحصیل آنلاین فرزندانتان کمک کنید. در صورت لزوم تجهیزات جدید بخرید. ممکن است لازم باشد برای خرید یک لپ‌تاپ جدید برای فرزندتان برنامه‌ریزی کنید. در این زمینه خرید لپ‌تاپ‌هایChromebook  برای بودجه‌های کم‌تر، مناسب است.

۷. مراقب دوستان کودکان خود باشید.

قبل از عصر اینترنت، نگه داشتن فرزندان در خانه به منزله‌ی شکنجه‌ای محض بود. بدون بیرون رفتن برای بازی کردن و بدون تعامل با دوستانشان (مگر با استفاده از تلفن ثابت). اما بچه‌های عصر مدرن از خیلی راه‌ها می‌توانند با هم ارتباط دشته باشند و والدین به سختی می‌توانند مانع این ارتباطات شوند. ارسال پیامک؟ روش قدیمی و پیش پا افتاده‌ای است. فیس بوک؟ این مورد برای والدین مناسب است نه برای کودکان. نظرتان درمورد WhatsApp، TikTok، Discord و Twitch چطور است؟ یک ابزار ارتباطی مناسب به آن ها بدهید که آن‌ها ایزوله نباشند.

در گذشته، برخی از سیستم‌های نظارت والدین وعده داده بودند که والدین می‌توانند پیام‌های فرزندان خود را به صورت لحظه‌ای ردیابی و کنترل کنند. شما می‌توانستید نرم‌افزار Norton را به نحوی پیکربندی کنید تا محتوای متن‌های موجود در مخاطبین ناشناخته را برای شما ارسال کند، در این مرحله می‌توانستید به مخاطب اعتماد کنید و محتوای پیام را ببینید یا مخاطب را بلاک کنید. وقتی Android  دریافت متون را محدود و قرق کرد این ویژگی به پایان رسید اما این موضوع با توجه به راه‌های فراوان دیگری که برای برقراری ارتباط کودکان وجود دارد، مهم نیست.

نرم‌افزار نظارت والدین  Bitdefender فراتر رفت و متن ها و تصاویر ارسال شده با  WhatsApp،Facebook Messenger  و Instagram را تجزیه و تحلیل کرد. تجزیه و تحلیل این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی و به دنبال الگوهای سوءاستفاده یا آزار و اذیت بود و در صورت لزوم به والدین هشدار می‌داد بدون این که حریم خصوصی کودک را با دسترسی مستقیم والدین به پیام‌ها نقض کند. اما نگهداری این سرویس بسیار دشوار بود و Bitdefender بعد از مدتی این سرویس را مسدود کرد.

در این زمینه فناوری واقعاً نمی‌تواند به شما کمکی بکند. اگر یک سیستم پیام‌رسانی را کنترل و ردیابی کنید، فرزند شما سیستم دیگری را پیدا می‌کند و آیا واقعاً می‌خواهید همه پیام‌های فرزند خود را بخوانید؟ که این کار تهاجمی و ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. هیچ یک از ما در این مجله متخصص رفتار با کودک نیستیم، اما مطمئناً منطقی است که خطوط ارتباطی را باز نگه دارید.

۸. برای مدیریت کودکان و اینترنت، همه نوع یادگیری را تشویق کنید.

یادگیری فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد و تنها چیزی هم که در مدرسه اتفاق می‌افتد یادگیری نیست. در اتاق ناهار معاشرت و اجتماعی شدن وجود دارد، در زنگ تفریح  بازی وجود دارد و و در رفتن به باشگاه‌ها بعد از مدرسه، علاقه‌های خاص وجود دارد. در موضوع معاشرت نمی‌توانید کمک زیادی بکنید اما می‌توانید بچه‌هایتان را تشویق کنید که یک موضوع مورد علاقه‌شان را فقط برای تفریح و سرگرمی یاد بگیرند. منابعی که به شما کمک کرد تا تابستان بدون مدرسه را با بچه‌های کم سن و سال پشت سر بگذارید، فقط به دلیل شروع مدرسه متوقف نشوند. بچه‌های شما با هم ارتباط دارند، بنابراین از این واقعیت استفاده کنید و آن‌ها را به فضاهایی که یادگیری در آن‌ها سرگرم‌کننده است، هدایت کنید.

۹. امکانات کودکان خود را از لحاظ فناوری، بالا ببرید.

اطمینان از اینکه فرزندان شما وسایل مورد نیاز مدرسه را در اختیار دارند، حداقل کار ضروری است. وقتی این کار را انجام دادید، بررسی کنید که آیا می‌توانید کمی بیشتر برای ارتقا سطح فناوری خود انجام دهید. فقط لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی نیستند که بچه ها به آن‌ها نیاز دارند. بررسی کنید ببینید آیا روتر (router) شما می‌تواند از عهده بار کارهای شما و بچه‌ها برآید؟

بچه‌های بزرگتر ممکن است تا دیر وقت مشغول انجام مشق شب یا فعالیت‌های دیگر باشند. نور آبی می‌تواند چرخه خواب را مختل کند بنابراین مراقب سطح نور آبی مانیتورها باشید و از تنظیمات کاهش نور آبی که در ویندوز و سایر سیستم عامل‌ها قرار دارند استفاده کنید. حتی بهتر است یک عینک مسدودکننده نور آبی را بررسی کنید.

۱۰. گاهی همه چیز را خاموش کنید!

این که بچه‌های شما کاملاً در خانه هستند به این معنی نیست که آن‌ها (یا شما) همیشه باید متصل به اینترنت باشند. برای فعالیت‌های خانوادگی که نیازی به دستگاه‌های متصل به اینرنت نیست، زمان‌هایی را در نظر بگیرید. اینکه این فعالیت‌ها چه باشند به آنچه خانواده شما می‌خواهد بستگی دارد. ممکن است یک شب بازی خانوادگی یا یک اردوگاه در حیاط پشتی را انتخاب کنید.

این یک ایده است. می‌توانید آتش درست کنید، در تاریکی بنشینید و داستان‌های ترسناکی را برای بچه‌ها تعریف کنید. داستان‌هایی درباره چگونگی بزرگ شدن شما با اتصال‌های دیال-آپ یا بدون اینترنت. یادش بخیر.

شما چه تجربیاتی درباره مدیریت کودکان و اینترنت در ایام کرونا داشته‌اید یا از چه نرمافزارهایی درمورد این مسئله استفاده کرده‌اید که موثر بوده است؟ در قسمت نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید…


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : pcmag