در شرایط فعلی کرونا، وب سایت های یادگیری آنلاین بسیار پر جنب و جوش شده‌اند. با وجود ویروسی که بسیاری از ما را مجبور می‌کند در مورد کارهایمان و نحوه انجام آن‌ها تجدید نظر کنیم – به ویژه هنگامی که صحبت از آموزش می‌شود – سایت های یادگیری آنلاین به ما این امکان را می‌دهند که ذهن و روحیه خلاقیت خود را گسترش دهیم. مهم نیست کجای دنیا باشید و یا تجربه قبلی شما در یک موضوع بسیار کم باشد، در هر صورت می‌توانید در مورد هر چیزی اطلاعات کسب کنید تنها به این شرط که به اینترنت دسترسی داشته باشید.
“یادگیری” محدود به دروس آموخته شده در مدرسه نیست. سایت‌هایی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها مهارت‌های جدید نرم‌افزاری را بیاموزید، مدیر بهتری شوید، هنر نوشتن رویدادها را یاد بگیرید، آموزش نحوه راه‌اندازی چرخ خیاطی را ببینید و به سخنان یک استاد مشهور جهان در زمینه خود گوش دهید که چگونه به این جایگاه رسیده‌اند. آیا به دنبال مهارت‌های عملی هستید؟ مهارت‌های تجاری؟ پیشرفت حرفه‌ای؟ ایده گرفتن؟ یا آیا دانشجویی هستید که به تدریس خصوصی نیاز دارید؟ شما می‌توانید هر یک از این موارد و موارد دیگر را به صورت آنلاین یاد بگیرید.
برای این مقاله، ما وب‌سایت های یادگیری آنلاین را بررسی کرده‌ایم که هر کسی می تواند از آن‌ها استفاده کند و نیازی به آزمون دادن و قبول شدن ندارند. به عبارت دیگر، با اتمام دروس نمی‌توانید مدرک دانشگاهی یا اعتبارات دانشگاهی کسب کنید. برخلاف کالج‌ها و دانشگاه‌های آنلاین، وب‌سایت‌های یادگیرنده از شما نمی‌خواهند که برای برنامه آن‌ها درخواست پذیرش دهید. در عوض، هر کسی می‌تواند در اوقات فراغت خود ثبت نام کرده و کنجکاوی‌ها خود را پاسخ دهد.
همچنین به سایت‌هایی توجه کرده‌ایم که به صورت رایگان محتوا ارائه می‌دهند یا از شما می‌خواهند برای دسترسی به فهرست گسترده یادگیری، حق اشتراک بپردازید. این مورد متفاوت از وب‌سایت‌هایی است که دوره ها را به صورت جداگانه می‌فروشند. سایت Teachable یک نمونه برجسته در این مورد است. مطمئناً می‌توانید دوره‌های بسیار خوبی را در Teachable و سایت‌های دیگر مانند آن بیابید، اما باید هزینه هر یک از دوره‌ها را به صورت جداگانه پرداخت کنید.

چگونه از طریق سایت های یادگیری آنلاین آموزش ببینیم؟

تمام منابع موجود در لیست ارائه شده در این مقاله، که بهترین سایت‌های یادگیری هستند، از ویدئو به عنوان روش اصلی آموزش استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها امکاناتی مانند آزمون‌های تعاملی، فایل‌هایPDF ، ارائه لینک به منابع بیشتر و ارائه زمینه‌های مباحثه (امکاناتی بیشتر از ارائه یک بخش برای نظرات) را اضافه کرده‌اند تا همه افرادی که در آن موضوع مشغول و درگیر شده‌اند، بتوانند از یکدیگر بیاموزند.
ویدئوها ممکن است مستقل باشند، گرچه معمولاً بخشی از یک مجموعه هستند. یک دوره ممکن است شامل چندین ساعت فیلم باشد، اما همیشه به قطعات متعدد تقسیم می‌شوند. بهترین سایت های یادگیری آنلاین برای مقدار محتوای هر ویدئو و همچنین ترتیب فیلم‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند و معمولا از این روند مراقبت می‌کنند. به این ترتیب، روند یادگیری شما به صورت فزاینده است. یعنی به طور معمول ایده‌ها یا مفاهیم جدید را بر مبنای آنچه قبلاً یاد گرفته‌اید، بنا می‌کنید.
هنگامی که آزمونی می‌دهید، اگر حساب شما بخشی از یک حساب کاربری تجاری یا مرتبط با کلاس رسمی یا تدریس خصوصی باشد، این آزمون‌ها می‌توانند برای شما خصوصی باشند یا با مدیر یا مربی به اشتراک گذاشته شوند. در این صورت آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا ببینید چه میزان اطلاعات جدیدی را یاد گرفته‌اید. برخی از سایت‌ها پس از اتمام دوره، گواهی ارائه می‌دهند. به طور کلی این گواهی‌ها به طور گسترده‌ای توسط نهادهای دیگر پذیرفته شده نیستند، اما ممکن است در برخی موارد برای شما مفید باشند. به عنوان مثال، اگر کارفرمای شما هزینه اشتراک شما در یک وب‌سایت یادگیرنده را پرداخت کند، می‌توانید این گواهینامه‌ها را به عنوان مدرک گذراندن آن دوره ارائه دهید.
بیایید شش مورد از بهترین وب‌سایت های یادگیری را با دقت بیشتری بررسی کنیم، ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند و مواردی که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

مسترکلاس یکی از سایت های یادکیری آنلاین
یکی از سایت های یادگیری آنلاین MasterClass است

با سیستم MasterClass انگیزه‌ی یادگیری‌تان بیشتر می‌شود

MasterClass یک سایت آموزشی است که هر موقع نیاز دارید، می توانید به آن سر بزنید و از طریق آن ساعت‌ها فایل ویدئویی مشتمل بر صحبت‌های استعدادهای برتر راجع به رشته‌هایشان، دریافت کنید. به عنوان مثال، چند نفر از افراد مشهور که در دوره‌های این وب‌سایت وجود دارند عبارتند از Steph Curry درمورد بسکتبال، Alice Waters درمورد آشپزی در خانه، Penn و Teller درمورد شعبده‌بازی و Ron Howard درمورد فیلم‌سازی.
MasterClass همزمان بسیار پرارزش، آموزشی و قابل تأمل است. کیفیت این سایت یادگیری به تنهایی باعث می‌شود با خود بگویید “چطور اینقدر خوب است؟”
در گذشته نه چندان دور، MasterClass کارهای خوبی در زمینه بهبود انتخاب اساتید خود انجام داده است تا افراد رنگین‌پوست و خانم را نیز بیشتر شامل شود (قبلاً از این نظر ضعیف بود). کاتالوگ کلاس‌ها همیشه در حال رشد است. محتوا بالاترین نرخ را دارد و کیفیت آن‌ها استثنایی است.

آکادمی خان

آکادمی Khan مباحث پایه‌ای و اصول را آموزش می‌دهد

آکادمی خان وب‌سایتی صد در صد رایگان برای مطالب آموزشی است.

این آکادمی توسط یک سازمان غیرانتفاعی به همین نام اداره می‌شود و مأموریت آن این است که یادگیری را در دسترس همه قرار دهد. خواه دانشجو باشید و به تدریس خصوصی در یک موضوع خاص احتیاج داشته باشید یا یک بزرگسال که به دوره‌های یادآوری در اقتصاد یا تاریخ جهان نیاز دارد، آکادمی خان نیاز شما را تحت پوشش قرار داده است. این وب‌سایت ریاضیات، علوم، تاریخ هنر و بسیاری از موضوعات دیگر را پوشش می‌دهد. در صورت لزوم، دوره‌ها با توجه به درجه و رتبه‌ای که با سیستم‌های آموزش آمریکایی مطابقت دارند (به عنوان مثال کلاس پنجم هنرهای زبانی) برچسب‌گذاری می‌شوند. Khan دوره‌هایی نیز دارد که دانش‌آموزیان را برای آزمون‌ AP (Advanced Placement) آماده می‌کند. این آکادمی حتی یک اپلیکیشن تلفن همراه با محتوای آموزشی برای کودکان ۲ تا ۷ سال دارد.
در حالی که دوره‌های این اکادمی بسیارگسترده هستند، اما در این فهرست کاستی‌های کمی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، آکادمی خان کلاس‌های موسیقی، درک موسیقی یا زبان‌های خارجی برگزار نمی‌کند. اما این آکادمی دوره‌های خود را به زبان‌های دیگر، یعنی اسپانیایی ، فرانسوی و پرتغالی برزیلی نیز ارائه می‌دهد. پشتیبانی از زبان‌های بیشتر در حال انجام است.

آکادمی Khan با توجه به محتواهایی که ارائه می‌دهد و این نکته که استفاده از آن کاملا رایگان است، بهترین سایت یادگیری برای موضوعات دانشگاهی است.

بهترین سایت یادگیری آنلاین

سایت یادگیری Skillshare تمرکزش بر خلاقیت است

اگر شعار شما “هرگز یادگیری را متوقف نکنید” است و دارای شخصیت خلاقی هستید، سایت یادگیریSkillshare برای شما مناسب است. این سایت برای افرادی که دارای فروشگاه و مشاغل خلاق هستند، بسیار مناسب است. می‌توانید از آن برای یادگیری یک مهارت حرفه‌ای که دارای چشم‌اندازی خلاقانه است، مانند فروش کالاهای خانگی خود در اینستاگرام یا انتخاب یک سرگرمی، کاردستی یا مهارت جدید مانند آشپزی، استفاده کنید. Skillshare همچنین دارای کلاس‌هایی است که توسط افراد مشهور تدریس می‌شود، مانند دوره زندگی‌نامه نویسی Mary Carr. در این سایت دوره‌های زیادی را خواهید دید که مهارت‌های خلاقیت و فنی دیگری مانند فتوشاپ را نیز آموزش می‌دهند.
بسیاری از دوره های Skillshare دارای امکانات تکمیلی مانند کاربرگ و منابع خواندنی، به علاوه فضاهای تعاملی است که دانشجویان کار خود را به اشتراک می‌گذارند و به یکدیگر بازخورد می‌دهند. Skillshare دنیایی از مطالب را برای یادگیری ارائه می‌دهد که می‌تواند به سود حرفه شما باشد، خلاقیت شما را برانگیزد، یا به سادگی به شما کمک می‌کند تا کار جدیدی انجام دهید. قیمت اشتراک نیز منصفانه است و می‌توانید نمونه برخی از دوره‌ها را به صورت رایگان دریافت کنید.

آموزش و کرونا

سایت The Great Courses Plus آموزش همراه با سرگرمی را ارائه می‌دهد

نیازی نیست همه یادگیری‌ها در جهت پیشرفت شغلی یا توسعه مهارت‌ها باشد.The Great Courses Plus سایتی شگفت‌انگیز است که می‌توانید در آن به صورت مفرح درمورد هر آنچه که به ذهن شما می‌رسد، یاد بگیرید. این سایت یک سرویس پخش مبتنی بر اشتراک است که در آن به نوعی تلاقی بین یک تلویزیون مستند و یک سخنرانی با متن جذاب دیده می‌شود. این سایت، آموزش و سرگرمی را با مجموعه‌هایی درمورد تاریخ پارک‌های ملی ایالات متحده، روانشناسی، مذهب و موارد دیگر ترکیب می‌کند. حتی برخی از فیلم‌ها با مشارکت شبکه نشنال جئوگرافیک (National Geographic) و شبکه تاریخ (The History Channel) ساخته شده‌اند.
فیلم های The Great Courses Plus را می‌توانید در رایانه و همچنین از طریق اپل تی‌وی ( Apple TV)، روکو (Roku) و چند دستگاه دیگر تماشا کنید. این سرویس “Plus” را با مشابه آن یعنی ” The Great Courses” ، که در آن باید هزینه هر سریالی که می‌خواهید تماشا کنید و مالک آن باشید را پرداخت کنید، اشتباه نگیرید. سرویس “Plus” پیشنهاد بسیار بهتری است. اگر به دنبال یک سرویس اشتراکی هستید که بتوانید ویدئوهای آگاهی‌بخش تماشا کنید، “The Great Courses Plus” کاملا مناسب است.

یادگیری با لینکدین

سایت Learning LinkedIn کمک می‌کند تا دانش کسب و کار خود را بهبود دهید

Learning LinkedIn ، که قبلاً دارای آدرس Lynda.com بود ، دوره‌هایی را برای حرفه‌ای‌ها در طیف وسیعی از موضوعات، از مهارت‌های نرم‌افزاری گرفته تا مهارت‌های تجاری نَرم ارائه می‌دهد. این سایت شامل همه دوره‌های آموزشی است که یک متخصص حرفه‌ای می‌تواند نیاز داشته باشد، از آموزش مدیریت گرفته تا کارآفرینی. با داشتن اشتراک پولی لینکداین می‌توانید آموزش‌های Learning LinkedIn را دریافت کنید. این اشتراک مزایای دیگری نیز دارد، از جمله ویژگی‌های پیشرفته در لینکداین.
در مورد کیفیت دوره‌ها، کمی نابسامان است و سیستم طبقه‌بندی که برای یافتن کلاس‌ها استفاده می‌کنید می‌تواند بهتر باشد. با این حال، به طور کلی‌، این سایت یکی از بهترین سایت‌ها برای رشد در زمینه‌های شخصی و حرفه‌ای است.

سایت یودمی

سایت یادگیری آنلاین یودمی (Udemy) متخصص توسعه مهارت‌های حرفه‌ای است

مشابه بخش آموزشی لینکدین، نکته جالب یودمی توسعه شخصی و حرفه‌ای است، که در آن آموزش عالی مدیریت، آموزش نرم‌افزار، دوره‌های برنامه‌نویسی و موارد دیگر وجود دارد. می‌توانید هزینه‌های دوره‌های یودمی را جدا جدا بپردازید، اما معامله بهتر این است که با خرید اشتراک تجاری به بیش از ۴۰۰۰ کلاس دسترسی پیدا کنید.
علاوه بر ارائه دوره‌های آنلاین، Udemy از مربیان و اساتیدی که می‌خواهند دوره های خود را ارائه دهند و آن‌ها را در این پلت‌فرم بفروشند نیز استقبال می‌کند. در مقایسه با سایت های یادگیری آنلاین دیگر که میزبان انواع محتواهای یادگیری هستند، یودمی منابع و امکانات شگفت‌انگیزی برای معلمان دارد، از جمله ارائه لیستی از موضوعات مورد تقاضا که به طور مرتب به روز می‌شود.

سایت های یادگیری آنلاین باعث می‌شوند با سرعت مناسب خودتان بیاموزید

دفعه بعدی که احساس کردید به ایده‌های تازه‌ای نیاز دارید، در یکی از این سایت‌ها چرخی بزنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. ممکن است ببینید محو و غرق ایده‌های جدید شده‌اید و در حال یادداشت‌برداری درباره موضوعات مفید هستید. خوبی سایت‌های یادگیری آنلاین این است که به هیچ تعهدی نیاز ندارند، بنابراین می‌توانید هر آنچه را که می‌خواهید با سرعت و برنامه مناسب خود یاد بگیرید.


ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : pcmag