پنچری تایر، آتش گرفتن گاز، و ریختن مواد غذایی روی فرش از جمله انواع حوادث روزمره هستند که بسیاری از اوقات سال با آن مواجه می‌شویم اما اینکه چگونه این حوادث روزمره را مدیریت کنیم نیاز به راهکارهایی دارد که به روشهای مدیریت حوادث روزمره خواهد پرداخت.

حوادث روزمره شماره ۱: قطع شدن برقحوادث روزمره قطع شدن برق

هنگامی که برق خانه شما ناگهان قطع می‌شود ولی همسایگان شما هنوز برق دارند، احتمالا مشکلی در برق خانه شما پیش آمده. یک چراغ قوه را بردارید و از کنتور برق، فیوز، کلید قطع کننده یا جعبه فیوز که معمولا در حیاط خانه است بازرسی کنید. بررسی کنید ببینید آیا کلیدهای قطع کننده مدار پریده‌اند. آیا فیوزها مشکلی دارند، آیا فیوز پریده یا سوخته. فیوزهای معمولی دارای یک قطعه سرامیکی هستند که ممکن است سوخته باشد. گاهی اوقات فیوز شل می‌شود، آن را سفت کنید. فیوزهای اتوماتیک با افزایش جریان برق از حد تعیین شده، مدار را قطع می‌کنند. با آزمون و خطا فیوزها را یکی یکی بررسی کرده. اغلب اوقات مشکل از جعبه کنتور و فیوز است. وگرنه یک تعمیرکار را صدا بزنید.

هر کار برقی خطرناک است، اگر اشتباه انجام شود، می‌تواند موجب آسیب جدی شود. کایل گوسلی، کارشناس بهبود خانه می‌گوید: علاوه بر این که اگر چیزی اشتباه برطرف شود و کار توسط یک حرفه‌ای با گواهی کار انجام نشود، بیمه نامه شما نامعتبر خواهد شد. با شرکت برق خود تماس بگیرید تا تایید کنید که قطعی برق در کل محله نیست. سپس با یک برقکار مجاز تماس بگیرید. سعی نکنید کارهای پیچیده برق را خودتان انجام دهید.

حوادث روزمره شماره ۲: هنگامی که ناودان خانه پر شده استحوادث روزمره پر شدن ناودان

باد یا باران می‌تواند همراه  با برگ و شاخه درخت و مواد دیگر همراه باشد و ناودان‌های مسدود شده می‌توانند باعث ایجاد آسیب جدی به خانه شما شوند. اگر ناودان نزدیک زمین است که هیچ در غیر اینصورت با استفاده از یک نردبان می‌توانید آن را پاک کنید. اما گسوئلی هشدار می‌دهد: مگر اینکه تجربه کار ایمن را داشته باشید، در عین حال نردبان باید ۶ فوت ارتفاع داشته باشد و مطمئن باشید که انجام آن عاقلانه است در غیر اینصورت از یک حرفه‌ای درخواست کمک کنید که دیگر خطر سقوط هم شما را تهدید نکند.

حوادث روزمره شماره ۳: ورود مورچه‌ها، مگس‌ها، زنبورها و یا جوندگانحوادث روزمره حمله آفات به خانه

اگر مورچه‌ها در حال راهپیمایی هستند- یا ساس‌ها، زنبورها، موش‌ها، خفاش‌ها یا موش‌ها یا سایر آفات به خانه شما وارد شده‌اند و در خانه خیلی راحت راه می‌روند، آفت‌کش‌ را بردارید و در نقاط اصلی، جایی که بیشترین تجمع آفات وجود دارد، استفاده کنید. این نقاط می‌تواند در اطراف قاب پنجره، در پشت کابینت‌ها و یا نزدیک لوله‌ها باشد. با این حال اگر مشکل همچنان ادامه داشته باشد یا به نظر می‌رسد که میزان آلودگی خارج از کنترل شما است با یک حرفه‌ای تماس بگیرید. اما در مورد مورچه‌ها من همیشه نصیحت اوتو (شخصیت یک برنامه علمی در گذشته) را بخاطر دارم که می‌گفت: مورچه‌ها هر وقت غذایشان تمام شود، می‌روند.

حوادث روزمره شماره ۴: حوادث وقتی شیر آب مرتبا چکه می‌کندحوادث روزمره چکه کردن شیر آب

چکه کردن آب به صورت یکسره می‌تواند عصبی کننده باشد و هر روز چندین لیتر آب را هدر می‌دهد. این یکی از رایج‌ترین دلایل برای درخواست از یک لوله کش برای حضور در خانه است. قبل از انجام این کار، سعی کنید شیر را سفت کنید یا واشر آن را عوض کنید. اگر به نظر می‌رسد که فرسوده شده و نیاز به جایگزین دارد، فقط کافی است که به فروشگاه ابزارآلات ساختمانی محله خود بروید و یک نو را جایگزین آن کنید. اکثر آنها سایز استاندار دارند و براحتی در لوله جای می‌گیرند. اگر شما نمی‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید و یا نشت شدیدتر شد، در اینصورت با یک لوله کش تماس بگیرید.

حوادث روزمره شماره ۵: قفل شدن در اتاقحوادث روزمره قفل شدن در

قفل‌ها گاهی اوقات گیر می‌کنند و می‌توانند برای همه به خصوص برای بچه‌ها بسیار ناخوشایند باشد. اما شما مجبور نیستید از طریق شکستن پنجره یا  در از اتاق خارج شوید. گام اول این است که ببینید کسی که پشت در است می‌تواند به شما بگوید که در چطور قفل شده است. اگر نمی‌داند، دسته در را چک کنید تا ببینید آیاسوراخ کوچک در مرکز است. اگر اینطور است، یک گیره کاغذ را صاف کرده و در سوراخ کلید فرو کنید تا از سوراخ عبور کرده و قفل را از طرف دیگر باز کند. اگر این مورد نیست گسوئلی توصیه می‌کند: قاب را بوسیله باز کردن پیچ‌های لولا باز کنید، سپس آن را کمی هل دهید، در این صورت چهارچوب در شما تا حد زیادی دست نخورده باقی می‌ماند.

حوادث روزمره شماره ۶: آتش گرفتن فرآتش گرفتن فر

هنگامی که مواد غذایی نشت می‌کند یا بر روی کف آشپزخانه می‌ریزد، خانه شما را سریعا دود پر می‌کند، واردا اپستاین مادر یک کودک ۱۲ ساله و کارشناس سایت رفتار با کودکان می‌گوید اگر غذا هنوز در حال پختن است، فر را خاموش نکنید، یک لایه غلیظ جوش شیرین را توی فر بپاشید. این کار دود را متوقف می‌کند، بنابراین شما می‌توانید پخت و پز را کامل کنید. اپستاین گفت: بعدا از یک خاک انداز و برس استفاده کنید و همه جوش شیرین و خمیر سوخته را از از توی فر با برس پاک کنید.

حوادث روزمره شماره ۷: وقتی تخم مرغ روی کف آشپزخانه می‌ریزدحادثه خانگی شکستن تخم مرغ

شما در حال پخت و پز هستید و تخم مرغ ها ناگهان روی کف زمین سقوط می‌کنند و پخش زمین می‌شوند. تخم مرغ‌های شکسته فقط کثیف نیستند، می‌توانند لغزنده و خطرناک هم باشند و یکی از دشوارترین بهم ریختگیها در آشپزخانه برای تمیز کردن هستند. اپستین می‌گوید: با پاک کردن فقط تخم مرغ بیشتر کف زمین پخش می‌شود. بنابراین از این ترفند استفاده کنید. اگر مقداری نمک را روی تخم مرغ بپاشید و چند دقیقه صبر کنید، تخم مرغ به هم می‌چسبد و غلیظ می‌شود و شما می‌توانید آن را براحتی تمیز کنید.

حوادث روزمره شماره ۸: پنچری تایرحادثه پنچر شدن تایر

شما در جاده هستید، ناگهان احساس وحشت می‌کنید، این یعنی احتمالا تایر شما  پنچر شده است. اگر در بزرگراه، در تاریکی یا در یک منطقه خطرناک هستید، برای کمک تماس بگیرید. اگر در جاده‌ای پر رفت و آمد هستید با امداد جاده تماس بگیرید، اگر شماره یک شرکت خدمات خودرویی جاده را در اختیار دارید با آن تماس بگیرید. اگر این شماره‌ها را نمی‌دانید یا در جاده‌ای کم رفت و آمد هستید با پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرید. اگر تجهیزات لازم(یک آچار چرخ، جک و لاستیک زاپاس)  برای تعویض تایر را دارید می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. اپستین می‌گوید همه از تعویض تایر متنفر هستند، می‌توانید آچار اهرمی مناسب را که برای کاربری شما راحت باشد انتخاب کنید. می‌توانید یک نوع اتوماتیک آن را که بدون زحمت و استفاده از نیرو، پیچها را به راحتی باز می‌کند، از قبل خریداری کنید.

حوادث روزمره شماره ۹: وقتی ماهیتابه یا مایکروفر شما دچار آتش سوزی می‌شودحادثه آتش گرفتن ماهیتابه

وقتی که ماهیتابه شما دچار آتش سوزی می‌شود، اولین قدم این است که با یک وسیله خاموش کننده، آن را خاموش کنید و یک درب روی ظرف قرار دهید تا از سوختگی پوست جلوگیری شود. اپستین می‌گوید اگر شما وسیله خاموش کننده ندارید، یک حوله بردارید آن را با آب به طور کامل خیس کنید، آب آن را بچلانید و سپس روی ماهیتابه را با آن بطور کامل بپوشانید. فراموش نکنید ابتدا گاز را خاموش کنید اگر شما یک آتش خاموش کن دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر به هر دلیلی آتش سوزی در آشپزخانه ادامه یافت، با ۱۲۵ تماس بگیرید و از خانه خارج شوید. اگر آتش سوزی در مایکروفر اتفاق افتاد فورا آن را از برق جدا کنید و درب آن را ببندید تا آتش خاموش شود. اگر به نظر می‌آید که آتش از مایکروفر به بیرون پخش می‌شود با آتش نشانی تماس بگیرید.

حوادث روزمره شماره ۱۰: سوختن دست یا بریدن آن هنگام آشپزیحادثه روزمره بریدگی یا سوختگی

جریسا جانسون پزشک اورژانس بیمارستان فلوریدا می‌گوید: اولین کاری که به هنگام مواجه شدن با یک آسیب سوختگی باید انجام دهید این است که بلافاصله آن را با آب بشویید و یک پماد ضد باکتری استفاده کنید. اگر بیش از یک سوختگی جزئی باشد با پزشک خود تماس بگیرید. اگر دست خود را تصادفی بریدید و بریدگی عمیق است، بهتر است در مدت ۱۲ ساعت به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. انتظار نداشته باشید که زخم خود را بهبود ببخشید و خطر ابتلا به عفونت را بالا ببرید. دکتر بری می‌گوید: بیماری که بریدگی بزرگ دارد و ۲۴ ساعت صبر می‌کند و بعد به اورژانس می‌آید، این تاخیر برای مراجعه مانع از درمان بهینه زخم می‌شود.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : ریدرز دایجست