اگر این روزها مهمان زیاد به سراغ شما می‌آید و یا برای انجام کارهای خانه و تمیز کردن آن سردرگم شده‌اید این راهنمایی مرحله به مرحله به شما یاد می‌دهد که چگونه تمیز کردن خانه را به صورت کامل و تمیز تنها در یک روز انجام دهید و چگونه از نظافت کردن خانه لذت ببرید.

وسایل نظافت را آماده کنیدتمیز کردن خانه

شب قبل از روزی که برای تمیز کردن خانه در نظر گرفته‌اید، همه وسایل و لوازم تمیز کننده را جمع آوری کنید و کنار هم بگذارید. علاوه بر محصولات پاک کننده، کیسه‌ زباله، دستکش ظرفشویی، برس و یک وسیله پخش کننده موزیک برای ایجاد انگیزه و هیجان را کنار سایر وسایل بگذارید. با گذاشتن همه وسایل مورد نیاز در یک جا دیگر لازم نیست که برای پیدا کردن آنها از این ور به آن ور بروید و بخاطر آنها درگیری ذهنی داشته باشید.

اول غذا بعد تمیز کردن خانهآماده کردن غذا

ممکن است وسوسه شوید که مستقیم به سمت تمیز کردن خانه بروید اما بهتر است ابتدا برای وعده‌های غذایی برنامه ریزی کنید تا ادامه کار شما راحت‌تر باشد. یک صبحانه سالم شما، روز شما را در مسیری صحیح جهت می‌دهد، سپس برای شام و ناهار برنامه ریزی کنید، البته استفاده از وسیله‌ای مانند آرام پز و یا سفارش دادن غذا از بیرون، یک راه نجات برای شما خواهد بود. سعی کنید مقداری اسنک ساده دم دست بگذارید تا موقع ماراتن تمیز کردن خانه ضعف نکنید. ابتدا باید مقداری کره بادام زمینی را برای درست کردن یک ساندویچ سریع پیدا کنید، سپس یک ظرف غذای دردار را روی میز کار بگذارید.

از تایمر استفاده کنیدزمان سنج

تصمیم بگیرید که چه مدت زمانی را می‌خواهید برای هر اتاق صرف کنید سپس تایمر را روی آن زمان تنظیم کنید تا زمانتان را از دست ندهید. وقتی هدف شما تمیز کردن یک اتاق باشد، خودتان را وارد چالشی سرگرم کننده کرده‌اید اما شما که نمی‌خواهید تمام روز را صرف تمیز کردن یک اتاق کنید بنابراین با خودتان بگویید آیا می‌توانم آن را در عرض ۴۵ دقیقه تمیز کنم، به این ترتیب کل وقتتان در آن اتاق تلف نمی‌شود.

برای تمیز کردن خانه ابتدا سراغ ماشین لباسشویی برویدتمیز کردن خانه

برای تمیز کردن خانه با رفتن به تمامی اتاقها، هر چیزی را که نیاز به شستن در لباسشویی دارد، جمع کنید. همان طور که در حال انجام کار هستید این کار را هم انجام دهید. ملحفه تختخواب، پرده‌های دوش، دم فرشی، پادری حمام، رو بالشی و غیره را می‌توانید برای شستشو بدون استفاده از دست و با ماشین لباسشویی جمع آوری کنید.

تمیز کردن خانه از جلوی در شروع می‌شودتمیز کردن خانه و ورودی خانه

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن اتاقهای داخل خانه کنید، به بیرون خانه هم کمی توجه کنید. در صورت لزوم گرد و غبار بیرون خانه را تمیز کنید و لامپ دم در را در صورت خراب بودن تعویض کنید و زنگ در و صندوق پستی را تمیز کنید. دفعه بعد که به خانه بر می‌گردید، ورودی خانه واقعا به استقبال شما می‌آید.

تمیز کردن داخل خانه را از حمام آغاز کنیدتمیز کردن خانه

حالا که برای تمیز کردن خانه آماده هستید، تمیزی داخل خانه را از داخل حمام شروع کنید. نواک کارشناس خدماتی و نویسنده کتاب می‌گوید: اکثر مردم از تمیز کردن حمام وحشت دارند، به همین خاطر اگر شما تمیز کردن خانه را از حمام شروع کنید، بقیه کارها برای شما راحت‌تر می‌شود. با استفاده از محصولاتی که ساییدگی ایجاد نکنند، شروع به کار کنید. با خمیری ساخته شده از آب و جوش شیرین داخل و بیرون سنگ روشویی، دستشویی فرنگی و وان را بشویید به خصوص سمت بیرون آنها را تاکید کنید. می‌توانید قرصهای آنتی اسید را در کاسه قرار دهید تا به تمیز کردن و ضد عفونی سطوح کمک کند. برای تمیز کردن رسوبات معدنی سردوش، یک کیسه پلاستیکی را تا نیمه از سرکه پر کنید و آن را به سردوش متصل کنید. در حالی که بقیه قسمتهای حمام را تمیز می‌کنید، بگذارید این محلولها اثر جادویی خود را بگذارند.

کف حمام را خوب بسابید
تمیز کردن خانه

در همان حال که محصولات پاک کننده آلودگی‌ها را تمیز می‌کنند، از قدرت بازوانتان برای سایر لکه‌های اطراف حمام استفاده کنید. جوش شیرین را روی روشویی بپاشید و آن را با یک دستمال نرم و مرطوب بسابید. همچنین آب آن را خالی کنید و با یک مسواک کهنه قسمت داخلی آن را هم با جوش شیرین تمیز کنید. روشویی را با آب جوش بشویید تا جوش شیرین شسته شود. آینه را با یک دستمال میکروفایبر تمیز پاک کنید، نیازی به استفاده از محلول پاک کننده نیست.

نوبت تمیز کردن اتاق خواب استتمیز کردن خانه

بهتر است که قبل از اینکه میانه روز برسد یعنی قبل از زمانی که به فکر چرت زدن بیفتید، به دنبال تمیز کردن اتاق خواب باشید. همانند سایر اتاقها بهتر است به صورت چرخشی اتاق خواب را تمیز کنید یعنی از سقف تا کف اتاق؛ بنابراین خاک دوباره به جاهایی که تمیز کردید بر نمی‌گردد. اگر پنکه سقفی دارید با استفاده از یک ترفند شروع کنید: یک روبالش را برگردانید به همان صورتی که باز است و انگار می‌خواهید بالش در آن فرو کنید آن را روی یکی از تیغه‌های پنکه ببندید. همانطور که پنکه حرکت می‌کند روبالشی باعث می‌شود که به جای اینکه گرد و غبار را جمع کند، به سمت کف اتاق پایین بیاید. وقتی که پنکه تمیز شد از یک دستکش کاموایی تک انگشتی استفاده کنید تا پرده‌های خانه خود را پاک کنید.

از جابجایی مبلمان اتاق خواب اجتناب کنیدتمیز کردن خانه

شما در مرحله اول ملحفه‌های اتاق خواب را در لباسشویی گذاشته‌اید اما حالا زمان خوبی برای تمیز کردن تشک است. مقداری جوش شیرین را روی تشک خود بریزید. با استفاده از این ماده سطح pH تشک شما متعادل می‌شود و بوی بد آن از بین می‌رود. مجبور نیستید که تشک را برگردانید اما یک ملحفه تمیز برای خواب استفاده کنید. بعد از چند ساعت برگردید و جوش شیرین روی تشک را با استفاده از جارو برقی پاک کنید. بعد از این کار کل اتاق خواب را خیلی تمیز جارو بکشید تا مطمئن شوید که زیر تخت و میز کنار تختخواب کامل تمیز شده است. اگر کمد کشویی کنار تخت فضای خالی در زیر ندارد، دو کشوی پایینی را باز کنید تا بتوانید زیر میز آرایشی را تمیز کنید.

اتاق نشیمن را تمیز کنیدتمیز کردن خانه

از یک گردگیر غلطکی برای پاک کردن گرد و خاک از لامپهای اتاق نشیمن استفاده کنید. موقع تمیز کردن خانه به هنگام آخر هفته زمانی عالی برای لکه‌هایی است که مورد غفلت واقع شده‌اند، همچنین از گوش پاک کن برای پاک کردن شکافهای کنترل وسایل الکترونیک و یک دستمال میکروفایبر برای تمیز کردن اثر انگشت روی کلیدها و پریزها استفاده کنید. از یک محلول سرکه برای قرنیز استفاده کنید سپس آن را با یک دستمال خشک پاک کنید. این محلول عطر و بوی خوبی دارد اما ضد گرد و غبار نیز هست بنابراین موها و گرد و غبار فورا روی قرنیز نمی‌نشیند.

مبلمان نشیمن را تمیز کنیدتمیز کردن خانه

کمی روغن نارگیل را روی یک دستمال میکروفایبر بزنید، سپس روی بخش چوبی مبلمان بکشید. چوب مبلمان زیبا و براق خواهد شد و این ماده خیلی ارزانتر از پولیشهای چوبی مخصوص است. برای تمیز کردن نیمکت، همه بالشتکها را بردارید تا بتوانید میان درزهای مبل را با جارو برقی خوب تمیز کنید. تنگ کردن فضاهای میان باعث می‌شود تا در روزهای آینده تمیزتر بماند. بعدا فقط با چرخاندن سر جاروبرقی میان بالشتکها، مبل تمیز می‌شود.

تمیز کردن اتاق ناهارخوریتمیز کردن خانه

اگر در اتاق ناهاخوری شمع روشن می‌کنید، دیوارها را با محلولی با سهم مساوی از آب و سرکه سفید تمیز کنید تا از شر هر گونه دود خلاص شوید. بعد همانطور که میز غذا و صندلی را تمیز می‌کنید، توجه کنید که زیر صندلی‌ها را هم تمیز کنید. افراد اغلب اوقات غذا را در دستان خود نگه می‌دارند، صندلی را می‌کشند اما هرگز فکر نمی‌کنند که زیر آن را باید تمیز کرد. رومیزی‌ها را در فریز گذاشته تا قطعات ریخته شده شمع کاملا سفت شود و به راحتی جدا شود در این فاصله یک رومیزی تمیز را جایگزین کنید.

کابینتهای آشپزخانه را تمیز کنید.تمیز کردن خانه

یکی از بخشهای مهم در تمیز کردن خانه، تمیز کردن آشپزخانه است. با استفاده از استراتژی بالا به پایین که در قبل گفته شد، دسته‌های کابینت و درهای آن را تمیز کنید. ممکن است موقعی که در کابینت را تمیز می‌کنید تعجب کنید که آنها چقدر کثیف هستند در حالی که خیلی تمیز به نظر می‌رسیدند. این بخاطر این است که آنها اغلب اوقات با یک لایه چربی پوشانده شده‌اند. آنها را با یک اسپری پاک کننده چند منظوره تمیز کنید، سپس بخش چوبی را با روغن نارگیل برق بیندازید. بعد فریزر و یخچال خود را برای مواد غذایی که ممکن است خراب شده یا فاسده شده باشند، بررسی کنید و آن را تمیز کنید. واشر لاستیکی درب یخچال را با آب و صابون بشویید تا سفت و محکم شود و از خروج هوای سرد جلوگیری شود.

گاز و اطراف آن را تمیز کنیدتمیز کردن خانه

روی اجاق گاز و اطراف آن کثیفترین بخش آشپزخانه هستند، زیرا مقدار زیادی گرد و خاک و روغن رو روی خودشان جمع می‌کنند. اگر می‌خواهید تمیز کردن خانه را خیلی خوب انجام دهید، توصیه می‌کنیم سینک را با آب جوش پر کنید، سپس یک چهارم پیمانه جوش شیرین به آن اضافه کنید و کمی مایع ظرفشویی در آن بریزید. فیلتر هود را در محلول به مدت چند دقیقه بخیسانید، سپس فیلتر را بشویید. برای تمیز کردن بدون مواد شیمیایی، از نصف لیموترش که در جوش شیرین فرو رفته استفاده کرده روی اجاق گاز، در فر، روی کابینت و روی یخچال بکشید تا تمیز شوند. مرکبات چربی زدای طبیعی هستند و جوش شیرین هم که یک ماده ساینده است. فراموش نکنید که روی کابینت را خوب تمیز کنید چون اغلب اوقات مواد غذایی را روی آن قرار می‌دهید. با گذاشتن یک کاسه آب به مدت چند دقیقه در مایکروفر، مواد غذایی جای مانده در آن نرم شده و براحتی تمیز می‌شوند. سپس از یک کارت هدیه قدیمی برای پاک کردن لکه‌های غذا استفاده کنید.

 کار تمیز کردن خانه با نظافت و مرتب کردن کمدها به پایان می‌رسدتمیز کردن خانه

برای اتمام کار تمیز کردن خانه به سراغ گنجه‌های لباس و کمدها برای جابجایی لباسهای فصلی بروید. کتهای ضخیم را در قسمت عقب گذاشته و کتهای خنک را جایگزین کنید و کلاه‌ها و شالهای بهاره مورد علاقه و عینکهای آفتابی را جلوی چشم بگذارید. همین کار را در گاراژ انجام دهید و این بار بیلچه و پاروی برفی و وسایل زمستانی یا فصل قبل را کنار گذاشته و راکتهای تنیس و توپهای والیبال و فوتبال و سایر ورزشهای مخصوص فصل را جایگزین کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست