جالب و خواندنی


زعفران یا طلای سرخ، یکی از محصولاتی است که در همه جای جهان طرفدار دارد. زعفران گیاهی است با گل ارغوانی با ۶ گلبرگ زیبا که از ۳ کلاله قرمز محافظت می‌کند. این سه کلاله قرمز رنگ، همان ادویه لذیذ با رنگ و عطر فراوان است که با تلاش فراوان تهیه می‌شود و به همین جهت یکی از گران‌ترین ادویه‌های دنیا به شمار می‌آید. از آن جایی که ایران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشور تولید کننده زعفران به شمار می‌آید، بسیاری از کشورهای همسایه نیز در رقابت با ایران یا به تولید زعفران دست زده‌اند و یا به فروش زعفران ایرانی اقدام می‎کنند.

قیمت زعفران در ترکیه چقدر است؟ راهنمای خرید بهترین زعفران از استانبول

ترکیه نیز یکی از این کشورهاست که با توجه به رفت و آمد زیاد ایرانی‌ها، مرکز خوبی برای خرید و فروش زعفران به شمار می‌آید. بنابراین بد نیست با مطالعه این مطلب به عنوان راهنمای خرید زعفران از استانبول بدانیم  قیمت زعفران در ترکیه و هزینه خرید زعفران در استانبول چقدر است، چگونه می‌توان این محصول را در ترکیه خرید و یا احیانا برای فروش این محصول گران‌قیمت و خوش عطر اقدام نمود.

قیمت زعفران در استانبول

زعفران در استانبول یکی از کالاهای لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود که می‌توان آن را از طریق فروشگاه‌ها یا سایت‌ها خریداری کرد. اگر بخواهیم بدانیم قیمت زعفران در استانبول چقدر است، می‌توانیم ببیینم در سایت‌های ترکیه و یا فروشگاه‌ها، ۱۰۰ گرم زعفران حدود ۵۴۰ دلار به فروش می‌رسد. در واقع قیمت بهترین زعفران در استانبول برای هر گرم حدود ۳ تا ۸ دلار است و اگر بخواهیم آن را با لیر بسنجیم، به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ هزار لیر خرید و فروش می‌شود.

نکته این است که کسانی که بلیط استانبول را از طریق فلایتیو خریداری کرده‌اند، می‌توانند ۱۰۰ گرم از این کالای لوکس را بدون گمرک و بدون داشتن هیچ مجوزی به ترکیه و یا سایر کشورهای خارجی ببرند. در واقع مسافران می‌توانند به صورت چمدانی به صادرات زعفران در حجم پایین بپردازند و حتی از این طریق با فروش زعفران در شهر استانبول، بخشی از هزینه‌های سفر خود را تامین نمایند. اگر قصد این کار را دارند، بهتر پیش از سفر از قیمت زعفران اطلاع دقیق داشته باشند تا بتوانند زعفران خود را به قیمت مناسب بفروشند.

قیمت زعفران کیلویی در ترکیه

در بازارهای ترکیه زعفران به دو شکل خرده‌فروشی یا جزئی و عمده‌فروشی معامله می‌شود. زعفران نیز مانند همه کالاهای دیگر در خرده فروشی و فروش جزئی گران‌تر از قیمت عمده و کیلویی است و قیمت زعفران فله در ترکیه از قیمت جزئی آن کمتر است. زیرا هزینه بسته‌بندی و کار بازاریابی روی قیمت زعفران تاثیر می‌گذارد. زعفران فله معمولا در بسته‌بندی‌های ۵۰۰ گرمی به بازار عرضه می‌شود و باید در نظر داشت که قیمت زعفران کیلویی در ترکیه ارزان‌تر از قیمت فروش جزئی آن است.

قیمت زعفران در ترکیه چقدر است؟ راهنمای خرید بهترین زعفران از استانبول

باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که قیمت زعفران در ایران در فصل‌های مختلف فرق دارد و به دلیل نوسانات بازار نمی‌تواند ثابت باشد. بنابراین قیمت زعفران صادراتی نیز تحت تاثیر همین موضوع است. در نظر داشته باشید که زعفران صادراتی به دو صورت سرگل و نگین عرضه می‌شود. در ترکیه هر یک کیلوگرم زعفران از ۱۰۰۰ دلار به بالا فروخته می‌شود و تا ارقام بسیار بالاتر هم می‌رود. البته این قیمت‌ها بر اساس برند زعفران و محل ارائه و عرضه آن متفاوت است و در واقع نمی‌توان قیمت دقیقی برای این کالا آن هم به صورت کیلویی ارائه داد.

قیمت زعفران ایرانی در ترکیه

یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده قیمت زعفران، محل کاشت و برداشت زعفران است. زعفران ایرانی کاشت شهر قاین از بالاترین کیفیت در دنیا برخوردار است و به همین دلیل قاین را شهر زعفران جهان می نامند. بدون تردید با توجه به این که ایران صادرکننده برتر زعفران در جهان است، قیمت زعفران ایرانی در ترکیه از قیمت زعفران‌های ترکیه‌ای بیشتر است.

از آنجا که زعفران کالایی است که به صورت کم خریداری شده و مصرف می‌شود، معمولا در مقادیر کم و با بسته‌بندی‌های شیک به فروش می‌رسد. با این همه هنگام خرید زعفران در ترکیه، باید به بسته‌بندی آن دقت کرد که بتوان محصول ایرانی را خرید. شاید قیمت زعفران ایرانی در رقابت با زعفران ترکیه کمی بیشتر باشد اما قطعا کیفیت بهتری خواهد داشت. قیمت یک گرم زعفران ایرانی در ترکیه حداقل ۸ دلار است.

قیمت زعفران در ترکیه چقدر است؟ راهنمای خرید بهترین زعفران از استانبول

راهنمای خرید زعفران از استانبول

توجه به این نکته که در بخش‌هایی از کشور ترکیه نیز زعفران کاشته می‌شود، می‌تواند قیمت زعفران در ترکیه را تعیین کند. در ترکیه و در درجه اول در منطقه دریای اژه زعفران کشت می‌شود و این زعفران به فروش می‌رسد. مرکز اصلی تولید زعفران ترکیه شهر سافران‌بلو (Safranbolu) واقع  در استان کاراکوب (Karabük) است.

یکی از برندهای بسته‌بندی و فروش زعفران در ترکیه آریفگولو (arifoglu) نام دارد. مسافران استانبول باید هنگام خرید زعفران در ترکیه به محل تولید آن دقت کنند و اشتباها زعفران ترکیه‌ای را به جای زعفران ایرانی خریداری نکنند. در ترکیه زعفران به پنج شکل نگین، سرگل، پوشال، دسته و کنج به فروش می‌رسد و برای صادرات به آمریکا نیز به همین شکل ارائه می‌شود. نگین و سرگل از سایر مدل‌های زعفران گران‌تر و با کیفیت‌تر هستند.

آدرس زعفران فروشی های برتر استانبول

هر چند که زعفران ممکن است در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی استانبول وجود داشته باشد اما قطعا بعضی از زعفران فروشی ها که به صورت حرفه‌ای به این کار مشغول هستند، می‌توانند کالاهایی با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر را به مشتریان خود عرضه کنند. در ادامه چند نمونه از این زعفران فروشی ها را به شما معرفی می‌کنیم.

قیمت زعفران در ترکیه چقدر است؟ راهنمای خرید بهترین زعفران از استانبول<

  • فروشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی آریفگلو (Arifoğlu Natural and Organic Products)

آدرس: خیابان رستم پاشا، داخل بازار ادویه مصری، پلاک ۳۱

Adress: Rüstem Paşa Caddesi, Mısır Çarşısı İçi, No:31, 34116 Fatih/İstanbul, Türkiye

تلفن: ۰۰۹۰۲۱۲۵۲۲۶۶۱۲

  • فروشگاه ادویه نوری (Nurı Spice Shop)

آدرس: خیابان رستم پاشا، بازار مصری، داخل بازار ادویه، پلاک ۵۵

Address: Rüstem Paşa, Egyptian Bazaar, Çiçek Pazarı Sk. D:55, 34116 Fatih/İstanbul, Türkiye

تلفن: ۰۰۹۰۲۱۲۵۲۰۲۳۳۱

  • فرشگاه شاه سلطان (Şah Sultan)

آدرس: خیابان رستم پاشا، بازار مصری، داخل بازار ادویه، پلاک ۷۲

Address: Rüstem Paşa Caddesi, Mısır Çarşısı içi No:72, 34116 Fatih, Türkiye

تلفن: ۰۰۹۰۵۳۶۵۰۳۵۷۰۱