اکثر ما آرزوی داشتن شکمی صاف داریم اما چگونه می‌توان به آن دست پیدا کرد؟ آیا غذاهای صاف کننده شکم واقعیت دارند؟ آیا می‌توانید با خوردن یکسری غذا به این امر دست یابید؟ بله واقعیت این است که برخی از غذاها به دلیل داشتن فوایدی موثر به این امر کمک می‌کنند.

غذاهای صاف کننده شکم: جو دوسر و آجیلغذاهای صاف کننده شکم

جسیکا کاردل متخصص تغذیه و سخنگوی موسسه تغذیه و رژیمهای غذایی می‌گوید: یک راه مطمئن برای دستیایی به شکمی صاف افزایش مقدار فیبر محلول است که مصرف می‌کنید. غذاهایی که غنی از فیبر محلول هستند شامل جو دوسر، آجیل، انواع لوبیا و توتها هستند. شما باید روزانه ۲۳ تا ۲۵ گرم در هر روز استفاده کنید بخصوص اگر دیابت دارید. فیبر محلول برای کنترل قند خون شما نسبت به غذاهایی مثل نان که می‌توانند قند خون شما را به یکباره بالا ببرند و بعد پایین بیاورند، کار بهتری انجام می‌دهد.

غذاهای صاف کننده شکم: موزغذاهای صاف کننده شکم

موز بخاطر قند بالا بد نام است و به عنوان غذاهای صاف کننده شکم دور از ذهن به نظر می‌رسد اما این میوه واقعا منبع خوبی از مواد مغذای است. بخصوص پتاسیم موجود در موز می‌تواند به خروج مایعات اضافی از بدن کمک کند. اگرمثلا بخاطر خوردن غذاهای شور در شب قبل و تجمع آب وزنتان افزایش یافته است، غذاهای با پتاسیم بالا می‌توانند آن آب اضافی را خارج کنند.

میوه کوچک کننده شکم: هندوانه غذاهای صاف کننده شکم

هندوانه میوه دیگری است که خودش را جزو غذاهای صاف کننده شکم قرار داده است چون پتاسیم بالایی دارد که آب اضافی بدن را خارج می‌کند. یک تحقیق در دانشگاه کنتاکی نیز دریافت که نوشیدن آب هندوانه می‌تواند وزن بدن را کاهش دهد و حتی کلسترول را پایین بیاورد.

غذاهای صاف کننده شکم: ماست پروبیوتیکغذاهای صاف کننده شکم

غذاهای پروبیوتیک حاوی باکتریهای مفیدی هستند که می‌توانند گوارش را تنظیم کنند. محققان دانشگاه مانیتوبا در کانادا پژوهشی انجام دادند که طی آن داوطلبان دارای اضافه وزن را با یک وعده روزانه ماست تغذیه کردند. نیمی از شرکت کنندگان ماستی با یک یا دو باکتری خورند. در یک ماه و نیم کسانی که ماست پروبیوتیک مصرف کردند بسته به اینکه چه نوع باکتری که به آنها داده شد، ۳ یا ۴ درصد از چربی بدن خود را از دست دادند. کاردل استفاده از یک غذای غنی از پروبیوتیک را در هر روز برای گوارشی سالم توصیه می‌کند مانند یکی از این مواد غذایی غنی از پروبیوتیک که در مطالب قبلی گفته شد.

غذاهای صاف کننده شکم: خیارغذاهای صاف کننده شکم

اگر مرتبا از تنقلات شیرین یا شور استفاده کنید، چربی اضافی شکم می‌تواند به یکباره بالا برود و وقتی که روی ترازو می‌ایستید شگفت زده می‌شوید. در برابر باز کردن بسته چیپس سیب زمینی مقاومت کنید و در عوض ورقهای نازک سیب زمینی ورقه‌های خیار را مصرف کنید. مقدار آب بالا و کالری پایین خیار را یک میان وعده خوب می‌سازد علاوه بر این فیبر محلول می‌تواند شکم شما را پر کرده و شما را سیر نگه می‌دارد و به همین دلایل در لیست غذاهای صاف کننده شکم ما قرار می‌گیرد.

غذاهای صاف کننده شکم: پاپایابستن منافذ پوست صورت

پاپایا به دلیل حضور نداشتتن در همه بازارها جزو میوه‌های کمتر مورد توجه است اما ارزش اضافه کردن به لیست مواد غذایی شما را دارد. این میوه حاوی مقدار زیادی آنزیم پروتئولیتیک است که گوارش را آسانتر کرده و منبع خوبی از ویتامین A و ویتامین C هستند (آنها دو برابر پرتقال ویتامین C دارند).

مارچوبه سبزی صاف کننده شکمغذای مرطوب کننده

بله مارچوبه می تواند ادرار را بدبو کند اما از آنجایی که فواید سلامتی بسیاری دارد باید بهر حال آن را مصرف کنید. مقادیر بالای اسید آمینه آسپاراژین، مارچوبه را یک دیورتیک طبیعی می‌کند. به عنوان تنها یک فنجان مارچوبه حاوی سه گرم فیبر است بنابراین در فاصله وعده‌های غذایی شما را سیر می‌کند. سبزیجات دیگر غنی از فیبر شامل فلفل دلمه‌ای، بروکلی و نخودها هستند.

نعناع سبزی خوشبو و موثر برای تناسب اندامغذاهای صاف کننده شکم

احساس نفخ می‌کنید؟ یک آب نبات نعنایی در دهان بگذارید. کراندال خاطر نشان می‌کند که عصاره نعناع به کاهش گاز و تسهیل هضم و کاهش تحریک سیستم گوارشی کمک می‌کند. حتی بود کردن نعناع می‌تواند گرسنگی شما را کاهش دهد و از پر خوری جلوگیری کند.

غذاهای صاف کننده شکم: چای بابونه غذاهای صاف کننده شکم

اگر زیاد کار می‌کنید، شغل شما می‌تواند توضیح دهد که چرا جورابهایتان تنگتر از حالت عادی می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که استرس می‌تواند واقعا شما را بیمار کند و حتی بر وزن شما اثر بگذارد. کراندال هشدار می‌دهد استرس واقعا چاقی شکمی را افزایش می‌دهد. چای بابونه بطور طبیعی بدن شما را آرام می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد. آبرسانی بدن روش دیگری برای مبارزه با چاقی شکمی است و نوشیدن چای می‌تواند به شما کمک کند تا به اندازه مصرف آن ۱۰ لیوان مایعات توصیه شده در روز برسید.

غذاهای صاف کننده شکم: شکلات تلخشکلات تلخ بخورید تا کمتر به محیط زیست صدمه بزنید

قبل از اینکه شکلات خریداری کنید باید برچسب آن را بررسی کنید تا بیش از آنچه که فکر می‌کنید، سالم باشد. شکلات تلخ حاوی بیش از ۶۰ درصد کاکائو با خواص آنتی اکسیدانی بالا است. کرندال گفت: این شکلاتها می‌توانند التهاب را کاهش دهند و میل شما را به شیرینی کاهش دهند، پس فقط دنبال شکلات شیری نباشید. یک مطالعه در دانشگاه سن دیه گو نیز نشان داد که افرادی که به طور منظم شکلات می‌خورند توده بدنی پایینتری نسبت به افرادی داشتند که دفعات کمتری از آن استفاده کردند. همیشه مقداری شکلات تلخ در کیفتان داشته باشید تا با میل به شیرینی مقابله کنید.

غذاهای صاف کننده شکم: فلفل چیلیغذاهای صاف کننده شکم

شام امشبتان را با فلفل چیلی تندتر کنید اگر به ما اعتماد کنید شکمتان از شما تشکر خواهد کرد. فلفل چیلی نه تنها متابولیسم را بالا می‌برد بلکه کپسایسین یعنی ماده فعال موجود در آن که باعث تندی آن می‌شود ممکن است به پیشگیری از پرخوری و میل به غذا کمک می‌کند. سینتیا ساس دبیر بخش تغذیه سایت Health.com توصیه می‌کند که فلفل چیلی را به املت، سالاد یا غذاهای سرخ کردنی اضافه کنید تا روند صاف کردن شکم را افزایش دهید.

حبوبات نیام دار سیر کننده عالی غذاهای صاف کننده شکم

دانه‌هایی که در غلاف رشد می‌کنند (همانند عدس، نخود، لوبیای سفید و نخود سبز) حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر هستند که شما را از رفتن به طرف میان وعده‌های چرب باز می‌دارند. و از آنجایی که منبع خوب آهن هستند، طبق گفته کارشناسان تغذیه متابولیسم شما را در حالتی روان حفظ می‌کنند. البته باید افزود که این غذاها جزو غذاهای سیر کننده هم هستند بنابراین سعی کنید آنها را در سالاد یا همراه غذاهایی پروتئینی مصرف کنید.

غذاهای صاف کننده شکم: آووکادوآووکادو تازه

ما راجع به آووکادو در مقالات تغذیه صحبتهای زیادی کردیم و دلیل خوبی برای آن داریم. تنها یک دانه از آن حاوی مقدار زیادی مواد مغذی با ۱۳ گرم فیبر و ۲۰ گرم اسیدهای چرب که هر دو در کاهش دادن دور کمر مفید به فایده هستند. در پژوهشی در سال ۲۰۱۵ در ایالات پنسیلوانیا افرادی که به طور مرتب یک دوز مشخص از چربی اشباع نشده دادند به میزان ۱/۶ درصد کاهش چربی نسبت به افرادی داشتند که از آن استفاده نکرده بودند.

بادام شیرین  میان وعده سیر کننده غذاهای مفید برای کبد

اگر بین وعده‌های غذایی شکمتان شروع به قار و قور کرد یک مشت بادام ممکن است راه حل خوبی باشد. همانند شکلات تلخ و آووکادو، آجیل حاوی چربیهای غیر اشباعی ست که به لاغر شدن شما کمک می‌کند. علمی در ورای این قضیه است: یک تحقیق جدید منتشر شده در مجله موسسه قلب آمریکا نشان داد افرادی که یک میان وعده ۴۰ گرمی از بادام در طول روز استفاده کردند کاهش وزن بیشتری نسبت به آنهایی داشتند که تنقلات با کربوهیدرات بالا خورده بودند.

چای سبز، قهرمان کاهش وزن غذاهای صاف کننده شکم

خبرهای خوب به کسانی که چای می‌نوشند: دم کردن روزانه چای می‌تواند برای دور کمر شگفتی بیافریند. آنتی اکسیدانهای موجود در این نوشیدنی باستانی می‌توانند میزان انرژی شما را افزایش دهند، به گوارش کمک کند و چربی بسوزاند. دلیل بیشتری می‌خواهید، تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند استارت کاهش وزن را هم راه اندازی کند. با توجه به تحقیق منتشر شده در مجله تغذیه بالینی، شرکت کنندگانی که چای سبز می‌نوشند می‌توانند به طور میانگین حدود ۱کیلو و ۳۰۰ گرم کاهش وزن داشته باشند.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست