جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
چای سبز

چای سبز و رابطه مصرف این داروی گیاهی با کاهش وزن و مبارزه با چاقی

چای سبز یکی از مواردی است که برای درمان چاقی و اضافه وزن به کار گرفته می شود. چاقی از جمله بیماری هایی است که جذا از مشقت و عذاب آور بودن خود پایه ای برای بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون بالا، دیابت  و  بیماری های قلبی عروقی می باشد. روش های مختلفی برای کاهش وزن و مبارزه با چاقی وجود دارد که بعضی سخت و بعضی دارای اثر سو هستند ولی از روش های جدید استفاده از مکمل های گیاهی کم ضرر و کارا است . یکی از این مکمل ها چای سبز است.  این مطالعه در مورد تعیین  اثر چای سبز در کاهش وزن و همچنین  حفظ وزن پس از کاهش وزن بدن در افراد چاق و  دارای اضافه وزن است .

چاقی و عوامل موثر در آن

افزایش بروز چاقی یک مشکل پزشکی به رسمیت شناخته شده در کشورهای توسعه یافته  است. چاقی عامل عمده ای در تعدادی از بیماری ها، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون، دیابت غیر وابسته به انسولین، اختلال عملکرد ریوی، آرتروز و انواع خاصی از سرطان است. عوامل مربوط به افزایش چاقی کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش مصرف انرژی هستند.

اثرات کاهش وزن و چالش های موجود در این زمینه

 کاهش وزن و از دست دادن چربی بدن می تواند در نتیجه کاهش دریافت انرژی  ورودی به بدن و  یا افزایش  انرژی مصرفی باشد. درمان چاقی و یا  کاهش وزن خطر ابتلا به ابتلای به بیماری ها و متعاقب آن، مرگ و میر را کاهش می دهد. حتی از دست دادن وزن به طور  متوسط، ۵٪ تا ۱۰٪ از وزن اولیه بدن، باعث اثرات سودمندی بر سلامتی می شود.

با این حال، نگهداری طولانی مدت وزن بدن  و کاهش وزن می تواند ناموفق باشدو  وزن ناخواسته مجددا بالا رود. مطالعات نشان می دهد که افرادی که در این مطالعات شرکت کردند  نتوانستند عادات غذایی  و فعالیت های خود را به در حد مطلوب تغییر دهند .  به خاطر همین به مداخلاتی به منظور  بهبود  کاهش و نگهداری وزن در دراز مدت برای درمان موثر چاقی نیاز است.  محدودیت تأثیر طولانی مدت  مدیریت متعارف وزن (مداخله در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و رفتار درمانی) منجر به توسعه استراتژی های  جایگزین کاهش وزن شد.

چای سبز و مکانیسم اثر آن

استفاده از مکمل های گیاهی به سرعت در حال رشد  است. یکی از این مکمل ها  چای سبز مخلوط با کافئین (اپیگالوکتشین گالات به علاوه کافئین) است، که ادعا  خواص ضد چاقی را افزایش تولید حرارت و اکسیداسیون چربی دارد. مخلوطی چای کافئین سبز حاوی کافئین ممکن است باعث تحریک در  گرمازایی و اکسیداسیون چربی از طریق مهار فسفودی استراز ، (آنزیمی که باعث کاهش  AMP حلقوی داخل سلولی از طریق آنتاگونیسم اثر تعدیلی منفی آدنوزین در افزایش ترشح نورآدرنالین می شود) شود. مطالعات انسانی نشان داده است که کافئین باعث تحریک تولید حرارت و اکسیداسیون چربی می شود. علاوه بر این، چای سبز حاوی مقادیر زیادی از ترکیب های موجود در چای است ، که نشان داده شده است  که باعث  مهار کاتکول او-متیل ترانسفراز می شود.

مکانیسم اثر چای سبز

مطالعه اثرات چای سبز  مارگریت وسترترپ پلاتنگا و همکاران  در ماستریخت هلند

 در این مطالعه نود مرد و زن دارای اضافه وزن و چاق با  ۱۸ تا ۶۰ سال سن و با نمایه توده بدنی (BMI) بین ۲۵ و ۳۵ ، از مردم محلی  مرد مطالعه قرار گرفتند. آنها تحت یک معاینه پزشکی قرار گرفتند.  انتخاب بر مبنای  داشتن سطح خوبی از سلامت ، غیرسیگاری، استفاده نکردن  از دارو، و الکل بود. هفتاد و شش نفر واجد شرایط برای شرکت در این مطالعه بودند.  آنها بر اساس جنس، نمایه توده بدنی(BMI)، سن و خویشتن داری در رژیم غذایی   به دو گروه طبقه بندی شده تقسیم شدند. همچنین میزان مصرف کافئین آنها مشخص شد: مصرف کنندگان کافئین کم (تعداد ۳۸ مصرف کافئین را کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز داشتند ) و یا به مصرف کنندگان کافئین زیاد (تعداد ۳۸ نفر مصرف کافئین بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز را داشتند). جدای از این  در مورد مصرف کافئین با استفاده از رژیم غذایی فردی از جمله تمام نوشیدنی ها یا مواد غذایی  حاوی کافئین ( مانند قهوه، چای، شکلات، کوکا کولا، ردبول) سوال شد. پس از آن، در گروه های  مصرف کافئین پایین یا بالا، افراد بیشتر با توجه به ویژگی ذکر شده در بالا و به صورت تصادفی به رنگ سبز  در گروه  های درمان ترکیبی چای کافئین و گروه دارونما برای فاز نگهداری وزن طبقه بندی شدند.

پس از آن، در گروه های  مصرف کافئین پایین یا بالا، افراد بیشتر با توجه به ویژگی ذکر شده در بالا و به صورت تصادفی به رنگ سبز  در گروه  های درمان ترکیبی آینده نگر چای کافئین و گروه دارونما برای فاز نگهداری وزن طبقه بندی شدند.  در طول مطالعه  به  افراد مخلوطی از  چای سبز مخلوط با کافئین را دریافت  کردند[۴۵ میلی گرم گالات + ۲۵ میلی گرم کافئین + ۳۸۰ میلی گرم دارونما (روغن نباتی) / ۶ کپسول در روز و به صورت ۲ کپسول قبل از هر وعده غذایی) و یا دارونما [۴۵۰ میلی گرم دارونما (روغن نباتی) / ۶ کپسول در روز و به صورت ۲ کپسول قبل از هر وعده غذایی)  داده شد.

هیچ عارضه جانبی رخ نداد و مصرف چای سبز باعث کاهش سطح لپتین در هردو جنس شد. میزان لپتین رابطه معکوسی با مصرف چای سبز داشت که احتمالا کاهش سطح لپتین، به دلیل از دست دادن وزن بدن به صورت  پایدار بود. لپتین در بافت چربی سفید که توسط سیستم عصبی سمپاتیک از طریق رسپتورهای آدرنرژیک β۳ تنظیم می شود، تولید می شود. اثر تحریک کافئین بر سیستم عصبی سمپاتیک ممکن است به تنظیم برای  انتشار پایین  لپتین  منجر شود.

از دست دادن وزن بدن در گروهی که چای سبز را با کافئین بالا مصرف می کردند بیشتر بود همچنین، در طول دوره نگهداری وزن ، درصد وزن بدن  افزایش در گروه مصرفی که چای سبز را با مقدار کمی کافئین  مصرف می کردند به طرز قابل توجهی کوچکتر از گروهی بود که دارونما مصرف می کردند. همچنین در طول نگهداری وزن، افزایش وزن بدن در گروه مصرف کننده ی  دارونما ۲٫۲ کیلوگرم بیشتر از سایر گروه ها  در طول ۹۰ روز بود.

منبع: onlinelibrary.wiley

این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ

 

۰ ۰ vote
Article Rating
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
31
لوازم آرایشی
بهترین برندهای لوازم آرایشی در ایمالز
23
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی هر کدام از چه فیلترهای UV استفاده می‌کنند؟
62
ضد آفتاب
ضد آفتاب خوب را بر اساس چه نکات و ویژگی‌هایی انتخاب کنیم؟
84
چربی گونه
نکات مهم درباره چربی استفاده شده در گونه
170
پی اچ پوست
پی اچ پوست ؛ چرا لازم است در این باره اطلاعات دقیق داشته باشیم؟
73

مقالات سلامت

بیماری آدیسون
بیماری آدیسون چه عللی دارد و چگونه باید با آن مقابله کرد؟
25
ناخن
۳ روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها
31
داروی نورپیس
داروی نورپیس و نگاهی به ویژگی های مهم کارکردی این دارو
36
پیتریازیس رزا
پیتریازیس رزا یا جوش پولکی؛ علت، تشخیص و درمان
190
چربی گونه
نکات مهم درباره چربی استفاده شده در گونه
170
عفونت گوش
عفونت گوش و آنچه باید راجع به تشخیص و درمان آن بدانید
164

مقالات آشپزی

کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
181
خشک کردن ریحان
خشک کردن ریحان به چندین روش مختلف برای افراد مبتدی
1,492
کدو سبز شکم پر
کدو سبز شکم پر با رویه پنیری برای میانه تابستان
411
خوراک برنج و مرغ در فر
خوراک برنج و مرغ در فر با ادویه ایتالیایی و طعم عالی
435
سیب زمینی برشته در فر
سیب زمینی برشته در فر با حداقل روغن و سرشار از ادویه
798
طرز تهیه نان خامه ای
طرز تهیه نان خامه ای به صورت حرفه‌ای و با ارائه همه نکات لازم
612

مقالات تغذیه

فیبر غذایی
فیبر غذایی چیست و میزان مصرف توصیه شده آن چقدر است؟
53
استرس چیست و از طریق چه منابعی در بدن ایجاد می‌شود؟
112
رژیم غذایی لاغری
رژیم غذایی خود را با دانستن این نکات دقیق، بهتر تنظیم کنید!
91
غذای تاریخ گذشته
۱۲ غذای تاریخ گذشته که هرگز نباید پس از تاریخ انقضا مصرف شوند
110
معرفی خواص میخک
خواص میخک و معرفی چند مورد از ویژگی های چشمگیر این گیاه دارویی
466
بهترین زمان مصرف ویتامین
بهترین زمان مصرف ویتامین ها، مواد معدنی و انواع مکمل چیست؟
205