آیا انواع طب مکمل و سنتی برای سرطان مفید هستند؟


آیا انواع طب سنتی و مکمل می‌توانند برای درمان سرطان موثر باشند؟ ما برای یافتن جواب این سوال به سایت موسسه ملی طب مکمل آمریکا مراجعه کرده و مقاله حاضر را تهیه کرده‌ایم. ابتدا خلاصه‌ای از مطالب ارائه خواهند شد:

  • رویکردهای طب سنتی و مکمل می‌توانند در مراقبت از بدن در مقابل سرطان نقش داشته باشند، اما استفاده نامناسب از آن‌ها می‌تواند مضر باشد.

برای امنیت سلامتی‌تان:

  • برای درمان سرطان از محصولات یا روش‌های اثبات‌نشده به عنوان جایگزین درمان‌های پزشکی یا به تاخیر انداختن آن استفاده نکنید.
  • اگر سرطان دارید، قبل از افزودن هر گونه محصول یا روش بهداشتی مکمل به برنامه درمانی خود با پزشک خود مشورت کنید.

درمورد فواید انواع طب سنتی و مکمل برای درمان سرطان چه می‌دانیم؟

  • هیچ رویکرد پزشکی مکملی برای پیشگیری یا درمان سرطان شناسایی نشده است.
  • برخی از رویکردهای طب مکمل، مانند طب سوزنی، کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و یوگا ممکن است به مدیریت علائم سرطان و عوارض جانبی درمان کمک کنند.

درباره ایمنی روش‌های طب سنتی و مکمل برای درمان سرطان چه می‌دانیم؟

  • تمرینات روانی و فیزیکی مانند هیپنوتیزم، ماساژ درمانی و یوگا معمولاً در صورت استفاده مناسب بی‌خطر هستند. با این حال ممکن است لازم باشد اقدامات احتیاطی ویژه‌ای انجام شود تا برخی از این اقدامات برای افراد مبتلا به سرطان ایمن باشند.
  • برخی از رویکردهای طب مکمل می‌توانند با درمان‌های معمول پزشکی سرطان تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از گیاهان دارویی می‌توانند اثربخشی داروهای شیمی‌درمانی را کاهش دهند.
  • برخی از «درمان‌های» تقلبی سرطان که از طریق اینترنت به بازار عرضه می‌شوند به خودی خود خطرناک هستند و برخی دیگر می‌توانند مضر باشند، اگر مردم به جای جستجوی درمان‌های پزشکی مؤثر از آن‌ها استفاده کنند.

درباره سرطان

سرطان اصطلاحی برای بیماری‌هایی است که در آن‌ها سلول‌های غیر طبیعی بدون کنترل تقسیم می‌شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کرده و از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی به سایر نقاط بدن گسترش یابند. اگرچه سرطان دومین علت اصلی مرگ‌ومیر در ایالات متحده است، اما پیشرفت در غربالگری، تشخیص، درمان و مراقبت باعث افزایش تعداد بهبودیافتگان از سرطان شده است و کارشناسان انتظار دارند که تعداد بهبودیافتگان این بیماری در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد.

طب سنتی برای سرطان


درباره رویکردهای طب مکمل

رویکردهای مکمل سلامتی گروهی از سیستم‌ها، شیوه‌ها و محصولات متنوع پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی هستند که منشاء آن‌ها خارج از طب رایج است. این رویکردها شامل محصولات و شیوه‌هایی مانند مکمل‌های گیاهی، مکمل‌های غذایی، مدیتیشن، دستکاری ستون فقرات و طب سوزنی هستند.

رویکردهای مکمل را می‌توان بر اساس ورودی اصلی درمانی آنها (نحوه انجام یا ارائه درمان) طبقه‌بندی کرد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغذیه‌ای (به عنوان مثال رژیم‌های غذایی خاص، مکمل‌های غذایی، گیاهان دارویی، پروبیوتیک‌ها و درمان‌های مبتنی بر میکروب).
  • روانشناختی (به عنوان مثال مدیتیشن، هیپنوتیزم، موسیقی درمانی، ریلکسیشن درمانی).
  • فیزیکی (به عنوان مثال طب سوزنی، ماساژ، دستکاری ستون فقرات).
  • ترکیبی مانند روانشناختی و فیزیکی (مانند یوگا، تای‌چی، رقص درمانی، برخی از انواع هنر درمانی) یا روانشناختی و تغذیه‌ای (به عنوان مثال خوردن آگاهانه).

همان ارزیابی علمی دقیق که برای ارزیابی درمان‌های متداول پزشکی استفاده می‌شوند باید برای ارزیابی رویکردهای مکمل نیز مورد استفاده قرار گیرد. برخی از رویکردهای مکمل در حال یافتن موقعیت‌هایی در درمان سرطان هستند – نه به عنوان درمان، بلکه به عنوان مکملی که به برنامه‌های درمانی اضافه می‌شود و ممکن است به بیماران در مقابله با علائم بیماری و عوارض جانبی درمان کمک کرده و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشد.


ترکیب انواع طب سنتی و  مکمل در مراقبت از سلامتی در مقابل سرطان

انجمن طب مکمل تومورشناسی آمریکا دستورالعمل‌های بالینی مبتنی بر شواهد را برای پزشکان صادر کرده است تا در هنگام ترکیب رویکردهای مختلف طب مکمل در مراقبت از افراد مبتلا به سرطان این دستورالعمل‌ها در نظر داشته باشند.

این دستورالعمل‌ها وقتی در کنار درمان‌های مرسوم استفاده می‌شود، به کنترل علائم و افزایش رفاه بیماران کمک می‌کنند. با این حال، دستورالعمل‌ها هشدار می‌دهند که روش‌های اثبات‌نشده نباید به جای درمان‌های پزشکی متعارف استفاده شوند، زیرا تاخیر در درمان سرطان احتمال بهبودی یا درمان را کاهش می‌دهد.


رویکردهای طب سنتی و مکمل برای بهبود علائم سرطان و عوارض جانبی درمان‌های آن

برخی از رویکردهای طب مکمل ممکن است در مدیریت علائم سرطان یا عوارض جانبی درمان به افراد کمک کنند. با این حال، برخی از این رویکردها ممکن است با درمان مرسوم سرطان تداخل داشته یا خطرات دیگری داشته باشند. افرادی که سرطان در آن‌ها تشخیص داده شده است باید قبل از استفاده از هر رویکرد طب سنتی و مکمل با پزشکان خود مشورت کنند.

طب سوزنی برای سرطان


رویکردهای روانی و فیزیکی طب سنتی و مکمل برای سرطان

طب سوزنی

چند ارزیابی از شواهد موجود به این نتیجه رسیده‌اند که طب سوزنی می‌تواند به مدیریت تهوع و استفراغ ناشی از درمان‌های سرطان کمک کند.

  • آنالیز ترکیبی ۱۴ مطالعه (۹۲۰ شرکت‌کننده) در سال ۲۰۲۰ نشان داد که طب سوزنی با کاهش قابل توجه درد در افراد مبتلا به سرطان همراه است، هم در مطالعاتی که طب سوزنی با طب سوزنی شبیه‌سازی‌شده مقایسه شده است و هم در مطالعاتی که طب سوزنی با هیچ درمان دیگری مقایسه نشده است. در دو مطالعه، استفاده از طب سوزنی یا طب فشاری علاوه بر داروی ضد درد به افراد مبتلا به سرطان کمک کرد تا دوز داروی مسکن خود را کاهش دهند.
  • مروری بر ۱۰ مطالعه (۱۳۲۷ شرکت‌کننده) در سال ۲۰۱۸ نشان داد که طب سوزنی ممکن است مفیدتر از طب سوزنی شبیه‌سازی‌شده یا مراقبت‌های معمول در تسکین خستگی ناشی از سرطان باشد.
  • تحقیقات درمورد اثرات طب سوزنی بر گرگرفتگی مرتبط با سرطان محدود است.

تا زمانی که متخصص طب سوزنی از سوزن‌های استریل و روش‌های مناسب استفاده می‌کند عوارض ناشی از آن نادر است. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، بنابراین برای پزشکان طب سوزنی بسیار مهم است که در هنگام درمان افراد مبتلا به سرطان برای کاهش خطر عفونت از روش‌های دقیق و بهداشتی طب سوزنی پیروی کنند.

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم می‌تواند برای درد ناشی از خود سرطان یا روش‌های مورد استفاده در مراقبت علیه سرطان، برای تهوع و استفراغ در افراد مبتلا به سرطان سینه، و برای اضطراب و ناراحتی درمورد روش‌های جراحی و پزشکی در بزرگسالان و کودکان مفید باشد. همچنین ممکن است برای گرگرفتگی در زنان مبتلا به سرطان سینه نیز مفید باشد.

هیپنوتیزم وقتی یک تکنیک ایمن است که توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی آموزش‌دیده، با تجربه و دارای مجوز انجام شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی، با یا بدون استفاده از روغن‌ها، برای کاهش درد، اضطراب و سایر علائم در افراد مبتلا به سرطان استفاده شده است. با این حال، شواهد بسیار محدودی درمورد مفید و مؤثر بودن آن وجود دارد.

  • یک مقاله مروری که در سال ۲۰۲۱ از ۱۳ مطالعه (۱۱۰۰ شرکت‌کننده) استفاده کرده بود و درمورد درمان‌های مختلفی که با دست انجام می‌شد و فقط محدود به ماساژ درمانی نبود، شواهدی را درمورد مزایای این روش‌ها برای درد، عملکرد فیزیکی، و حال کلی افراد ارائه کرد، اما تأثیری در خستگی، حالت تهوع، اضطراب یا افسردگی گزارش نشد. نتایج حاصل از این مقاله مروری باید با احتیاط تفسیر شوند زیرا انواع مختلفی از درمان‌های دستی و تکنیک‌های اندازه‌گیری در آن وجود دارد و برخی از مطالعات آن شامل تعداد کمی از شرکت‌کنندگان بوده یا کیفیت پایینی داشتند.
  • یک ارزیابی در سال ۲۰۱۶ از ۱۹ مطالعه (بیش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده) درباره ماساژ برای افراد مبتلا به سرطان شواهدی را نشان داد که ماساژ ممکن است به کاهش درد و اضطراب این افراد کمک کند، اما کیفیت شواهد بسیار پایین بود و یافته‌ها سازگار نبودند.

درمانگران ماساژ ممکن است نیاز به اصلاح تکنیک‌های معمول خود در هنگام کار با افراد مبتلا به سرطان داشته باشند. برای مثال، ممکن است به دلیل سرطان یا درمان‌های انجام‌شده برای سرطان مجبور شوند فشار کمتری نسبت به معمول در مناطق خاصی اعمال کنند.

کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی

بررسی سال ۲۰۲۰ از ۲۶ مطالعه (۳۴۷۶ شرکت‌کننده) روی افراد مبتلا به انواع سرطان نشان داد که افرادی که در مداخلات مبتنی بر ذهن‌آگاهی شرکت کردند نسبت به افرادی که در این برنامه‌ها شرکت نکردند اضطراب، افسردگی، خستگی و استرس کمتر و کیفیت زندگی بهتری داشتند.

ذهن‌آگاهی و سایر اشکال مدیتیشن به طور کلی برای افراد سالم بی‌خطر هستند. با این حال، ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند تا برای افرادی که برخی از شرایط سلامتی دارند، ایمن و راحت باشند. به عنوان مثال، اگر نمی‌توانید برای مدت طولانی آرام بنشینید، مربی مراقبه شما می‌تواند تمرین مدیتیشن را طوری تنظیم کند که نیازی به انجام این کار نداشته باشید.

ای‌چی و چی‌گونگ (Qigong)

  • یک مقاله مروری در سال ۲۰۲۰ به بررسی ۱۶ مطالعه (۱۲۶۸ شرکت‌کننده) درمورد تای‌چی در زنان مبتلا به سرطان سینه پرداخت. برخی از مطالعات، تای چی را به عنوان جایگزینی برای مداخلات مراقبتی حمایتی مرسوم مانند ورزش هوازی و درمان‌های رفتاری شناختنی کردند و برخی دیگر آن‌ها را به عنوان مکملی برای مراقبت‌ها و درمان‌های پزشکی مرسوم ارزیابی کردند. تای‌چی وقتی که به عنوان مکملی برای مراقبت‌های مرسوم استفاده می‌شود (دو مطالعه) خستگی را بهبود می‌بخشد، اما نه زمانی که به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های مرسوم استفاده می‌شود (دو مطالعه).
  • یک مقاله مروری در سال ۲۰۱۹ از ۱۲ مطالعه (۹۱۵ شرکت‌کننده) درمورد چی‌گونگ یا تای‌چی برای بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان، اثرات مطلوبی بر علائم خستگی و کیفیت خواب نشان داد که به اندازه‌ای بزرگ بود که برای بیماران قابل فهم بود.

تای‌چی و چیگونگ به طور کلی به عنوان تمرین‌های ایمن در نظر گرفته می‌شوند.

یوگا و سرطان

یوگا

  • یک ارزیابی که در سال ۲۰۲۰ از ۲۴ مطالعه یوگا برای زنان مبتلا به سرطان سینه استفاده کرده بود و در مجموع شامل بیش از ۱۶۰۰ شرکت‌کننده بود، به این نتیجه رسید که یوگا در مقایسه با مداخلاتی که شامل فعالیت بدنی نمی‌شود، بهبودهای جزئی تا متوسطی در خستگی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ایجاد می‌کند. بنابراین، می‌تواند یک مداخله حمایتی برای زنان مبتلا به سرطان سینه، به عنوان مکمل درمان‌های مرسوم و استاندارد باشد.
  • مقاله مروری سال ۲۰۲۱ از ۲۶ مطالعه مداخلات مبتنی بر یوگا برای علائم افسردگی (۱۴۸۶ شرکت‌کننده) و ۱۶ مطالعه مداخلات مبتنی بر یوگا برای علائم اضطراب (۹۷۷ شرکت‌کننده) در افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان شواهدی را نشان داد که این مداخلات برای هر دو نوع علائم مفید بودند. اکثر مطالعات این مقاله مروری مربوط به زنان مبتلا به سرطان سینه بود.

یوگا به طور کلی یک شکل ایمن از فعالیت بدنی برای افراد سالم در نظر گرفته می‌شود اگر به‌درستی تحت راهنمایی یک مربی واجد شرایط انجام شود. با این حال، مانند سایر اشکال فعالیت بدنی، صدماتی نیز ممکن است رخ دهد. شایع‌ترین آسیب‌های مربوط به آن رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی است. صدمات جدی در این موراد نادر است. در مطالعات یوگا درمود افراد مبتلا به سرطان، عوارض جانبی عمدتا جزئی بوده است. با این حال، داشتن یک مشکل سلامتی مداوم مانند سرطان ممکن است خطرات انجام یوگا را افزایش دهد. اگر سرطان دارید، با ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید تا بفهمید که آیا هر یک از جنبه‌های یوگا ممکن است برای شما ناامن باشد یا خیر.


رویکردهای تغذیه‌ای

زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که به عنوان مکمل غذایی به فروش می‌رسد. یک ارزیابی در سال ۲۰۱۹ از ۱۸ مطالعه با بیش از ۱۶۰۰ شرکت‌کننده به این نتیجه رسید که شواهد مربوط به مفید بودن زنجبیل برای حالت تهوع مرتبط با شیمی‌درمانی سرطان ضد و نقیض است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل به کنترل حالت تهوع کمک می‌کند، اما در مطالعات دیگر، به نظر نمی‌رسد که زنجبیل تاثیری در این مورد داشته باشد. افراد مبتلا به سرطان باید قبل از مصرف زنجبیل یا هر مکمل غذایی دیگر با پزشک خود مشورت کنند.

هیچ رویکرد مکملی برای درمان سرطان یا بهبود آن اثبات داده نشده است. برخی از محصولات یا شیوه‌هایی که برای درمان سرطان مورد حمایت قرار گرفته‌اند ممکن است با درمان‌های مرسوم سرطان تداخل داشته یا خطرات دیگری داشته باشند. اگر سرطان در شما تشخیص داده شده است، باید قبل از استفاده از هر رویکرد طب سنتی و مکملی با پزشکان خود مشورت کنید.

مکمل‌های گیاهی

مطالعات درمورد اینکه آیا مکمل‌های گیاهی یا مواد مشتق‌شده از آن‌ها ممکن است در درمان سرطان مفید باشند در مراحل اولیه خود هستند و شواهد علمی هنوز بسیار محدود است. مکمل‌های گیاهی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، و برخی دیگر نیز می‌توانند با داروها، از جمله داروهای مورد استفاده در درمان سرطان، تداخل داشته باشند.


مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان

اثرات مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی، از جمله مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی، در طول درمان سرطان نامشخص است. از آنجایی که این مکمل‌ها ممکن است با اثربخشی شیمی‌درمانی یا سایر درمان‌های سرطان تداخل داشته باشند، اگر تحت درمان سرطان هستید، باید استفاده از آن‌ها را با پزشکان خود در میان بگذارید.

مرهم سیاه (Black salves)

محصولاتی به نام مرهم سیاه برای خوددرمانی انواع بیماری‌های پوستی از جمله سرطان پوست به بازار عرضه شده‌اند. این محصولات نه بی‌خطر هستند و نه موثر. وقتی که این محصولات برای درمان سرطان پوست استفاده می‌شوند ممکن است حتی باعث گسترش سرطان و جدی‌تر شدن آن شود. همچنین، مرهم سیاه می‌تواند پوست سرطانی و سالم را با هم از بین ببرد. این محصولات می‌توانند باعث ایجاد اسکار و آسیب بافتی شوند که گاهی اوقات شدید و بسیار بدشکل است. بیشتر تحقیقات انجام شده درمورد مرهم سیاه شامل مطالعات موردی است و آزمایشات بالینی آن نیز به‌به صورت کنترل شده انجام نشده است.

لاتریل

Laetrile نام دیگر ماده طبیعی آمیگدالین است، یک ماده شیمیایی که در هسته‌های بسیاری از میوه‌ها یافت می‌شود. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ از تحقیقاتی که بر روی لاتریل انجام شده بود هیچ شواهد بالینی را نشان نداد که این ماده در درمان سرطان موثر است. Laetrile می‌تواند اثرات سمی داشته باشد.

ویتامین سی داخل وریدی

مطالعات درمورد مزایای استفاده از ویتامین سی داخل وریدی با دوز بالا برای سرطان نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. تحقیقات انجام‌شده درمورد انسان‌ها محدود است و بیشترشواهد بر اساس تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی گزارش شده است. شواهد گزارش‌شده ترکیبی از تأثیر ویتامین C داخل وریدی بر رشد تومور یا بقای کلی فرد هستند. برخی از مطالعات افزایش کیفیت زندگی و کاهش سمیت مربوط به درمان‌های سرطان را نشان داده‌اند، اما این یافته‌ها هنوز قطعی نیستند.

درمان با ویتامین سی داخل وریدی عموماً به‌خوبی قابل تحمل و بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما بیمارانی که شرایط خاصی دارند (مانند اضافه بار آهن، بیماری کلیوی) در معرض خطر مسمومیت جدی هستند.

کورکومین (ماده رنگی زردچوبه)

کورکومین، ماده ای که در زردچوبه یافت می‌شود، برای اثرات احتمالی بر رشد و پیشرفت سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. از آنجایی که محصولات متفاوت و دوزهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، مطالعات انجام‌شده مختصر بوده‌اند و فقط تعداد کمی از افراد را شامل می‌شده‌اند، شواهد کافی برای توصیه محصولات حاوی کورکومین برای درمان افراد مبتلا به سرطان وجود ندارد.

محققان در حال بررسی فواید کورکومین برای کاهش عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان، مانند موکوزیت دهان و درماتیت ناشی از تشعشع (بثورات پوستی ناشی از پرتو درمانی)، و همچنین کیفیت زندگی هستند.


مراقب محصولات تقلبی برای درمان سرطان باشید

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به مردم هشدار داده است که مراقب درمان‌ها و داروهای تقلبی سرطان که در وب‌سایت‌ها یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند باشند.

برخی از درمان‌های تقلبی سرطان به خودی خود مضر هستند و برخی دیگر می‌توانند به‌طور غیرمستقیم مضر باشند، زیرا ممکن است افراد در حین آزمایش آن‌ها مراجعه به مراجع پزشکی را به تأخیر بیندازند، یا با درمان‌های اثبات‌شده سرطان تداخل داشته باشند.

داروها و درمان‌ها تقلبی سرطان که تبلیغ می‌شوند، اغلب با ادعاهایی مانند «همه انواع سرطان را درمان می‌کند»، «سرطان را درمان می‌کند»، «به‌طور انتخابی سلول‌های سرطانی را می‌کشد» یا «موثرتر از شیمی‌درمانی» همراه هستند .

اگر در نظر دارید از محصولات ضد سرطانی که در تبلیغات دیده‌اید استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

پیشگیری از سرطان


رویکردهای طب سنتی و مکمل برای پیشگیری از سرطان

ما می‌توانیم خطر ابتلا به سرطان را به روش‌های مختلفی کاهش دهیم، از جمله انتخاب‌های سالم (مانند اجتناب از تنباکو و حفظ وزن سالم)، دریافت واکسن‌های توصیه شده علیه هپاتیت B و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، و انجام آزمایش‌های غربالگری سرطان. همچنین تحقیقاتی انجام شده است تا روشن شود که آیا رویکردهای مختلف تغذیه‌ای ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند یا خیر.

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده – یک گروه متخصص که توصیه‌هایی درمورد انواع مراقبت‌های بهداشتی که افراد باید برای پیشگیری از بیماری‌ها دریافت کنند را ارائه می‌دهد – شواهد مربوط به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی و پیشگیری از سرطان را در سال ۲۰۱۴ ارزیابی کرد. (به روز رسانی گزارش ۲۰۲۱ در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که همین توصیه را ارائه دهد.)

این توصیه‌ها بیان می‌کنند که:

  • نباید از مکمل‌های ویتامین E به منظور پیشگیری از سرطان استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند که این ویتامین در پیشگیری از سرطان تأثیری نداشته است ( این ویتامین اثرات مفید دیگری در بدن دارد.).
  • نباید از مکمل‌های بتاکاروتن به منظور پیشگیری از سرطان استفاده کنید. مطالعات نشان داده‌اند که این ویتامین در پیشگیری از سرطان تأثیری نداشته است و می‌توانند به برخی افراد، مانند کسانی که سیگار می‌کشند، آسیب برسانند.
  • برای سایر مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی – از جمله ویتامین‌ها یا مواد معدنی منفرد، ترکیباتی مانند کلسیم به علاوه ویتامین D و مولتی ویتامین‌ها – شواهد کافی وجود ندارد که بگوییم آیا آن‌ها می‌توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند یا خیر. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده توصیه‌ای برای استفاده از این مکمل‌ها ارائه نکرده است.

چای سبز

مطالعات انجام‌شده درمورد چای سبز و سرطان در افراد نتایج متناقضی داشته است. بر اساس شواهد فعلی، نمی‌توان گفت که آیا چای سبز به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند یا خیر.

اعتقاد بر این است که چای سبز زمانی که به عنوان یک نوشیدنی در مقادیر متوسط مصرف شود بی‌خطر است. مشکلات کبدی در تعداد کمی از افرادی که عصاره غلیظ چای سبز مصرف کرده بودند گزارش شده است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که عصاره چای سبز باید همراه با غذا مصرف شود، افراد مبتلا به مشکلات کبدی نباید عصاره چای سبز مصرف کنند و مصرف‌کنندگان در صورت بروز علائم مشکلات کبدی مانند درد شکم، تیرگی ادرار یا زردی (زردی پوست یا چشم) مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنند.

سایر رویکردهای تغذیه‌ای

چند مکمل غذایی دیگر، از جمله سیر، جینکو بیلوبا ( Ginkgo biloba)، نونی (noni) و عصاره هسته انگور، برای اثرات احتمالی پیشگیری از سرطان مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اما شواهد درمورد این مواد برای نتیجه‌گیری بسیار محدود است.

در دو مطالعه مشاهده‌ای بزرگ که در آن محققان افراد را در طی سال‌ها ردیابی کردند، افرادی که گلوکزامین و کندرویتین مصرف می‌کردند کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند. از آنجایی که این مطالعات به جای آزمایشاتی که در آن افراد به طور تصادفی مکمل یا دارونما مصرف می‌کردند، مطالعات مشاهده‌ای بودند، نتایج فقط می‌تواند سرنخ هایی برای تحقیقات بیشتر ارائه دهد. این نوع مطالعات نمی‌توانند رابطه علت و معلولی را ثابت کنند زیرا عوامل دیگری نیز می‌توانند در نتیجه دخیل باشند.


تحقیقات مؤسسه ملی سلامت آمریکا درمورد انواع طب سنتی و مکمل برای سرطان

برخی از مطالعات در حال انجام مربوط به رویکردهای طب مکمل و سرطان با بودجه مرکز ملی طب مکمل و یکپارچه (NCCIH) درمورد موارد زیر است:

  • آیا پاناکسینول، ماده‌ای از جینسینگ آمریکایی، می‌تواند ورم مخاط روده بزرگ را سرکوب کرده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد؟
  • مزایای بالقوه مداخلات چندوجهی ذهن و بدن برای کاهش ترس از عود سرطان
  • هیپنوتیزم خودگردان برای مدیریت گرگرفتگی (که ممکن است ناشی از درمان سرطان سینه باشد)
  • مزایای بالقوه یوگا به عنوان درمانی برای بیماری اعصاب محیطی که یک عارضه جانبی دردناک برخی از انواع شیمی درمانی سرطان است.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز منبع: سایت موسسه ملی طب مکمل آمریکا

(National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH), Cancer and Complementary Health Approaches: What You Need To Know, Last Updated: October 2021)