چروکهای صورت بخش ناخوشایند دوران پس از جوانی هر انسانی هستند، بسیاری از افراد میانسال اغلب به دنبال روشهای کمتر تهاجمی برای رفع چروکهای صورت هستند. طب سوزنی صورت یکی از روشهای رفع چروک صورت است که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است خصوصا که این روش نسبت به بسیاری از روشهای جوانسازی پوست کم هزینه‌تر است. اما آیا واقعا این روش برای رفع چروکهای صورت موثر است و اگر بله تا چه حد تاثیر دارد.

طب سوزنی از قرن‌ها پیش وجود داشته است. بخشی از طب سنتی چین که ممکن است به درمان درد بدن، سردرد یا حالت تهوع کمک کند. اما فواید مکمل طب سوزنی ممکن است شما را متعجب کند مخصوصا اگر تصمیم بگیرید که طب سوزنی برای صورت را در مورد خطوط لبخند انجام دهید.

این درمان زیبایی یک بخش جنبی طب سوزنی است. گفته می‌شود که به طور طبیعی کمک می‌کند تا ظاهر پوست به طور طبیعی جوانتر، صافتر و در کل سالمتر به نظر برسد. و برخلاف روش‌های تزریقی نه تنها علائم پیری بلکه سلامت کلی پوست را نیز مورد توجه قرار دهد.

آماندا بیزل متخصص طب سوزنی و موسس کلینیک جوانسازی SKN توضیح می‌دهد: این روش از داخل کار می‌کند تا سلامت بدن را بهبود دهد و همزمان به افزایش ظاهر پوست نیز کمک می‌کند.

چه علمی در ورای طب سوزنی صورت است؟طب سوزنی صورت

بعد از یک درمان طب سوزنی کامل بدن، درمانگر طب سوزنی به درمان بخش صورت خواهد پرداخت. بیزل توصیه نمی‌کند که کارشناس طب سوزنی فقط درمان بخش صورت را انجام دهد.

اگر شما فقط قرار بود تعداد زیادی سوزن روی صورت قرار دهید و نه تمام بدن، این امر منجر به تراکم انرژی در صورت خواهد شد. یک مراجعه کننده ممکن است کندی، سردرد و ناراحتی را تجربه کند. هنگامی که درمان شما با بدن شروع می‌شود، جریان کامل انرژی را حس می‌کنید که به تامین طب سوزنی صورت کمک می‌کند.

متخصص طب سوزنی ۴۰ تا ۷۰ سوزن کوچک و بدون درد را وارد خواهد کرد. همچنان که سوزن‌ها پوست را سوراخ می‌کنند، زخمهایی داخل سطح پوست ایجاد می‌کنند که میکروترومای مثبت هستند. وقتی بدن شما این زخمها را احساس می‌کند، به حالت ترمیم می‌رود. این همان ایده‌ای است که از میکرونیدلینگ برای روشنی و اثرات ضدپیری پوست استفاده می‌کند به جز این  طب سوزنی، با میانگین حدود ۵۰ سوزن، شدت کمتری دارد.

این سوزنها جریان لنف و سیستم گردش خون را تحریک می‌کند که با هم همکاری می‌کنند تا مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای پوست تحویل دهند، یعنی تغذیه پوست از بیرون به سمت داخل. این حتی به ظاهر بیرونی پوست شما کمک می‌کند و درخشش پوست را تقویت می‌کند. میکروتروماهای مثبت تولید کلاژن را تحریک می‌کند. این به بهبود انعطاف پذیری پوست، به حداقل رساندن خطوط ریز و چین و چروک صورت کمک می‌کند.

هزینه طب سوزنی صورت چقدر است؟

هزینه طب سوزنی بستگی به این دارد که علاوه بر طب سوزنی صورت درمان بدن هم دارید یا فقط طب سوزنی صورت. تعداد جلسات معمولا حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۴ جلسه است. این البته در صورتی خواهد بود که بخواهید فقط برای صورت خود مراجعه کنید. هزینه طب سوزنی بر حسب جایی که استفاده می‌شود، متفاوت است. طبق تعرفه‌‌های جدید حداقل ۱۵ تومان است و اگر شما بخواهید بیش از ۲۰ جلسه صرف کنید، هزینه آن حداقل بالای ۳۰۰ هزارتومان خواهد شد که در مقایسه با هزینه ۲ میلیون تومانی هایفوتراپی مقرون به صرفه‌تر است. البته اگر شما بخواهید آن را برای کل بدن و صورت انجام دهید هزینه آن ممکن است با روشهای دیگر برابری کند اما در این روش شما علاوه بر بهبود پوست، بهبود در کل بدن را دریافت خواهید کرد.

اثرات طب سوزنی صورت تا چه مدت پایدار خواهد بود؟

به گفته بیزل، نتیجه اصلی که مردم انتظار دارند روشن شدن پوست است. وی می‌گوید: به نظر می‌رسد پوست از یک خواب طولانی و عمیق بیدار شده است. تمام خون تازه و اکسیژن به صورت جریان پیدا می‌کند و واقعا پوست را به زندگی بر می‌گرداند.

اما برخلاف بوتاکس و یا فیلرهای پوستی، یک راه حل سریع برای هر نوع نیست. بیزل توضیح می‌دهد: من دوست دارم انتظارات مراجعه کنندگان را مدیریت کنم. تمرکز بر ایجاد تغییرات طولانی مدت در سلامت پوست و بدن است نه تغییرات سریع کوتاه مدت. این کار به معنای تحریک بهتر کلاژن، رنگ پوست روشن، کاهش تنش فک و ظاهر نرم‌تر به طور کلی مزایای بهداشتی مانند کاهش اضطراب و تنش است.

یک تحقیق نشان داد که اکثر مردم تنها پس از ۵ جلسه بهبود پیدا می‌کنند اما بیزل توصیه می‌کند که ۱۰ بار به صورت یکبار یا دو بار در هفته انجام شود تا نتایج مطلوبی به بار آید. بعد از آن شما می‌توانید به مرحله‌ای بروید که مرحله نگهداری نامیده می‌شود و درمان در طی ۴ تا ۸ هفته دیگر انجام می‌شود. وی می‌گوید: این درمان عالی برای کسانی است که واقعا مشغول هستند. این به بدن فرصتی برای استراحت و بهبود می‌دهد.

اگر شما قادر به اتخاد چنین بازه زمانی یا پول برای درمانهای دوره نگهداری نیستید، راه دیگر تغذیه پوست از طریق یک رژیم غذایی متعادل و روتین فرموله شده برای مراقبت از پوست است.

با هر روش موفقی همیشه یک عارضه جانبی وجود دارد

شایعترین عوارض جانبی طب سوزنی صورت یا هر نوع طب سوزنی، کبودی است.

بیسل می‌گوید: این موضوع تنها ۲۰ درصد اوقات رخ می‌دهد اما با این وجود امکان پذیر است. کبودی باید قبل از پایان هفته، بهبود یابد. برای جلوگیری از کبودی و در عوض دست یافتن به بهترین نتایج، شخص دریافت کننده درمان باید در وضعیت سلامتی خوبی برای توانایی حداکثر بهبودی داشته باشد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اختلالات خونریزی یا دیابت نوع۲ کنترل نشده نباید این روش درمانی را استفاده کنند. اگر دچار کبودی شوید، بیسل به شما اطمینان می‌دهد که هر نوع کبودی اغلب اوقات به سرعت بهبود می‌یابد.

آیا طب سوزنی صورت واقعا موثر است؟

پژوهش امیدوار کننده به نظر می‌رسد اما همانطور که این تحقیق در مجله طب فیزیکی نشان می‌دهد، تحقیقات کافی برای نتیجه گیری کامل در مورد فواید مراقبت‌های پوستی و سلامتی طب سوزنی صورت انجام نشده است. با این حال اگر شما اخیرا برای دردهای دیگر، سوزش و یا نیازهای دیگر (همچون سردرد یا آلرژی‌)، این مانع از درخواست شما برای اضافه کردن طب سوزنی صورت نمی‌شود.

سوال و جواب

آیا طب سوزنی صورت مطمئن است؟

طب سوزنی برای هزاران سال است که استفاده می‌شود. این روش بوسیله سازمان بهداشت جهانی با دستورالعمل‌های مشخص شده، به رسمیت شناخته شده است. در ایالات متحده پزشکان طب سوزنی تحت پوشش وزارت بهداشت کشور خود مجوز دارند. برای اطمینان از قابل اعتماد بودن و آموزش دیده بودن پزشک، مجوزها را بررسی کنید.

نمی‌توانید طب سوزنی صورت را انجام دهید؟ این روش را انجام دهید

بدن را با تغذیه از غذاهای کامل و غذاهای فوق العاده در هر روز تامین کنید و از مصرف شکر، الکل و غذاهای پردازش شده، اجتناب کنید. و پوست را با دوز بالایی از مواد مغذی و آبرسانی کامل برای حفظ سلامت و عملکرد آن در سطح مناسب خود، تامین کنید.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline