آموزش دستور پخت شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی با فر

نحوه درست کردن شیرینی کشمشی ساده خانگی

شیرینی کشمشی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانه که از قدیم تو کارگاه‌های خانگی تا قنادی‌ها پخته شده و به عنوان، یه شیرینی خشک شناخته میشه که دوام زیادی داره و باعث میشه که زود خراب نشه و خب یه همین دلیل طرفدارهای زیادی داره که می‌تونن مدت زمان زیادی این شیرینی رو بدون افت کیفیت نگه داری کنن.

طرز تهیه شیرینی کشمشی به شدت راحته اما نیازمند دقت زیاد و استفاده از دستور پخته، چون باید قدم به قدم و به مقدار گفته شده‌ی دستور غذایی توجه کنید به این دلیل که هرنوع تغییر در نسبت مواد اولیه شیرینی باعث به هم خوردن روند پخت و تغییر طعم و شکل شیرینی میشه.

این شیرینی‌های حاوی کشمش، خاصیت زیادی دارن و وقتی که این شیرینی رو گاز بزنی و یه کشمش زیر دندونت بیوفته یهو متوجه ترکیب طعم‌ها میشی و خب وقتی که خودت این شیرینی رو درست کرده باشی حتما از خودت تشکر می‌کنی و به راحتی میتونی همیشه درستش کنی.

اگه می‌خواید که خودتون تو خونه دست به کار بشید و به راحتی شیرینی بپزید، مواد اولیه مورد نیاز رو تهیه کنید و با مجله قرمز همراه باشید، که ما براتون طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده و خوشمزه رو آماده کردیم.

مواد لازم تهیه شیرینی کشمشی

مواد لازم برای ۱۰ نفر
آرد قنادی۲ لیوان
کشمشنصف لیوان
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ۲ عدد
کره۱۵۰
پودر قند۱/۵ لیوان

طرز تهیه شیرینی کشمشی خوشمزه ایرانی

مرحله اول

طرز تهیه شیرینی کشمشی ایرانی رو با بیرون آوردن کره و تخم مرغ از یخچال شروع کنید. به این دلیل که به دمای محیط برسن و با این کار در حین آماده سازی مواد شیرینی از به هم خوردن دمای مواد اولیه جلوگیری می‌شه.

مرحله دوم

کره رو که به خوبی نرم شده، داخل یه ظرف مناسب و جادار بریزید و سپس پودر قند رو بهش اضافه کرده و با دور کند همزن، ۵ دقیقه به خوبی هم بزنید تا یه مخلوط سفید رنگ و کشدار به دست بیاد.

مرحله سوم

نحوه پخت شیرینی کشمشی رو با اضافه کردن تخم مرغ ها به فاصله یک دقیقه از هم به ظرف حاوی کره و پودر قند ادامه داده و سپس به خوبی هم بزنید و بعد وانیل رو اضافه کنید و تا ۲ دقیقه مواد رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشن.

مرحله چهارم

حالا نوبت به کشمش ها میررسه که بهتره با آب به خوبی اونها رو بشویید و داخل آبکش بریزید در ادامه چوب‌های اضافی ته اونها رو بگیرید و پس از خارج شدن آب اضافی کشمش ها، اونها رو داخل کاسه‌ی حاوی مواد ریخته و مخلوط کنید.

نکته: بهتره که کشمش ها رو به مدت ۲۰ دقیقه توی آب سرد بزارید.

مرحله پنجم

برای به دست آوردن خمیر شیرینی کشمشی بهتره که آرد رو با بکینگ پودر مخلوط کرده وسپس اونها رو داخل یه کاسه مناسب ۳ بار الک کنید که به خوبی نرم و یکدست بشن و در حین استفاده از گلوله شدن آرد جلوگیری بشه.

مرحله ششم

مخلوط آرد و بکینگ پودر الک شده رو به آرامی و در چند مرحله به مواد داخل کاسه اضافه کرده و با یه قاشق به خوبی هم بزنید تا خمیر شیرینی به دست بیاد و یادتون باشه که نباید آرد گلوله بشه و حتما با قاشق یا لیسه مواد رو مخلوط کنید.

مرحله هفتم

فر رو با دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد، از قبل گرم کنید تا بعد از آماده شدن خمیر شیرینی کشمشی معطل نشید. سینی فر رو آماده کرده و برای اینکه شیرینی بعد از پخت به کف سینی نچسبه از کاغذ روغنی استفاده کنید.

نکته: در صروت در دسترس نبودن کاغذ روغنی، سعی کنید از روغن جدا کننده شیرینی از سینی فر استفاده کنید.


مرحله هشتم

برای پختن شیرینی کشمشی با استفاده از قیف مواد رو روی سینی فر با فاصله از هم قیف کنید، یا با قاشق به اندازه گلوله‌های گردو از مایه شیرینی برداشته و روی سینی فر بزارید.

نکته: خمیر شیرینی کشمشی بعد از پخت باز میشه و حتما با فاصله از هم مواد رو روی سینی بچبنبد.


مرحله نهم

حالا که به لحظات خوشمزه کار نزدیک میشید، سینی فر رو به مدت ۱۰ دقیقه داخل فر قرار بدید. یا اگه خواستید شیرینی‌ای که میپزید خشک و شکننده باشه، سینی حاوی شیرینی رو به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر بزارید.


مرحله دهم

شیرینی کشمشی وقتی آماده شده که اطرافش طلایی باشه و بعد سینی رو از فر خارج کنید تا به دمای محیط برسه و سپس داخل ظرف مورد نظر بچینید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه شیرینی کشمشی

  • برای خشک نشدن بیش از حد شیرینی ها، از ۱۰ دقیقه قبل یه کاسه آب داخل فر بزارید.
  • میتونید برای ترد شدن بشتر شیرینی آرد بیشتری داخل مواد بریزید.
  • شیرینی کشمشی به سینی فر می‌چسبه و در صورت امکان حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید.
  • استفاده از ۱ قاشق زعفران دم کرده باعث میشه که رنگ شیرینی‌ها طلایی بشه.
  • استفاده از ۵۰ گرم مغز گردو به مایه شیرینی باعث میشه که یه شیرینی مجلسی داشته باشید.

سخن آخر اینکه با توجه به دستوری که تو این مقاله گفته شد، بهتره بدونید که جدا از اصول آشپزی که برای پخت شیرینی خیلی مهمه، شما می‌تونید یه سری مواد اولیه مثل: دارچین، هل، گلاب و زعفران رو هم به این دستورات اضافه کنید و با سلیقه خودتون این شیرینی خوشمزه رو بپزید. ممنون که ما رو همراهی می‌کنید و در صورتی که پیشنهادی دارید که چطور می‌شه این شیرین رو بهتر درست کرد با ما در میون بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 5 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه