آموزش درست کردن شیرینی پسته ای ساده در خانه در کمترین زمان

طرز تهیه شیرینی پسته ای ساده و خوشمزه

نحوه درست کردن شیرینی پسته ای خیلی خوشمزه به روش قنادی

شیرینی پسته ای یکی از انواع شیرینی‌های مخصوص ایرانیه که نوع‌های مختلفی داره و تو شهرهای مختلف، با طعم و شکل‌های گوناگون پخته میشه و یکی از بهترین گزینه‌ها، برای عید نوروز به حساب میاد، چون طعم به شدت لذیذ و بافت خیلی نرمی داره.

طرز تهیه شیرینی پسته ای خیلی راحته و خیلی زود درست میشه. با این حال برای درست کردنش باید طبق دستور پخت، نسبت مخلوط کردن و مقدار مواد اولیه رو رعایت کنید تا در نهایت، بافت خمیر لازم رو به بهترین نحو به دست بیارید و با پختن این خمیر، به طعم اصلی این شیرینی برسید.

پختن شیرینی تو خونه باعث میشه که کل فضا رو عطر بوی مخصوص و خیلی خوشمزه در بر بگیره و اگه قصد دارید برای مناسبت‌های مهم و مهمانی‌ها، خودتون شیرینی بپزید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا نحوه پخت شیرینی پسته ای مخصوص رو به مشا همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پسته ای به روش قنادی

مواد لازم
آرد سیفد۳۵۰ گرم
پودر پسته۳۰۰ گرم
پودر قند۱۵۰ گرم
روغن جامد۱۰۰ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد

طرز تهیه شیرینی پسته ای خوشمزه و حرفه ای


مرحله اول (مخلوط کردن پودرها با آرد)

طرز تهیه شیرینی پست ای رو با انتخاب یه کاسه مناسب شروع کنید و سپس آرد، پودر پسته و پودر قند رو داخلش بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا ترکیب بشن و کاسه رو تا ادامه کار کنار بزارید.


مرحله دوم (مخلوط کردن روغن با زرده تخم مرغ)

در ادامه یه کاسه جادار و بزرگ رو انتخاب کرده و روغن جامد رو داخلش بریزید و سپس، زرده تخم مرغ رو هم اضافه کنید و با استفاده از همزن برقی، اون‌ها را به خوبی مخلوط کنید تا یکدست بشن و تخم مرغ از حالت لختگی بیرون بیاد.


مرحله سوم (ترکیب کردن مواد با روغن)

روند پخت این شیرینی مخصوص سنتی رو با اضافه کردن مخلوط پودر پسته، آرد و پودر قند به کاسه حاوی روغن و زرده تخم مرغ ادامه بدید و این مواد رو در ۳ مرحله، و به صورت کم کم اضافه کرده و هربار هم بزنید، تا از گلوله شدن آرد و خراب شدن شیرینی جلوگیری بشه.


مرحله چهارم (مدل های مختلف همزدن مواد اولیه)

بهتره بدونید که برای پخت این نوع شیرینی به روش مخصوص، باید در مرحله‌ی اول ترکیب کردن مواد از دور متوسط همزن استفاده کرده و سپس در مرحله دوم اضافه کردن بقیه مواد از لیسک برای یکدست کردن مواد اولیه غذایی با همدیگه استفاده کنید.


مرحله پنجم (مقدار ورز دادن خمیر)

ادامه روند به دست آوردن خمیر شیرینی پسته رو با ورز دادن خمیر ادامه بدید. البته به یاد داشته باشید که اگه بافت خمیر انسجام لازم رو نداره، با چرخ گوشت خمیر رو دوبار چرخ کنید و داخل کاسه مناسب بریزید و با دست به خوبی ورز بدید.


مرحله ششم (نحوه صاف کردن خمیر)

حالا برای شکل دادن به شیرینی، بهتره که خمیر رو بردارید و با استفاده از دست، خمیر رو گرد کرده و به حالت دایره شکل بدید. یک نایلون روی سطح کار گذاشته و خمیر رو بر روی نایلون بزارید و دوباره روی خمیر یه نایلون دیگه قرار بدید و با یه وردنه خمیر رو کاملا صاف کنید.


مرحله هفتم (قالب زدن و استراحت دادن به خمیر)

خمیر شیرینی پسته ای رو به شکل دلخواه قالب بزنید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه داخل یخچال بزارید تا بافت خمیر برای پخت کاملا آماده بشه و به خوبی استراحت کنه. در ادامه به سراغ سینی فر برید.


مرحله هشتم (آماده سازی فر و سینی فر)

بر روی سینی فر یه کاغذ روغنی قرار بدید و سپس با استفاده از قلم مو به مقدار خیلی کم، روغن روی کاغذ بمالید تا از چسبیدن بیش از حد این شیرینی به کاغذ جلوگیری بشه. فر رو هم روی دمای ۱۸۰ درجه بزارید تا گرم بشه.


مرحله نهم (پختن شیرینی پسته ای)

خمیرهای شیرینی رو به فاصله روی سینی بچینید و سپس سینی رو طبقه وسط فر قرار بدید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شیرینی پسته ای به خوبی پخته بشه. در ادامه سینی رو بیرون بیارید و بزارید تا سرد بشه و سپس نوش جان کنید.


نکات مهم شیرینی پسته ای خوشمزه

  • در صورت تمایل می‌تونید مقدار بیشتری پودر پسته به جای آرد استفاده کنید.
  • بهتره خمیر تهیه شده این شیرینی رو جای تاریک بزارید، چون این نوع خمیر به سرعت رنگش عوض میشه.
  • حتما فر رو از قبل گرم کنید تا قبل از پخت شیرینی، کاملا آماده بشه.
  • برای پهن کردن خمیر، حتما اون رو بین ۲ نایلون قرار داده و بهتره نایلون‌ها رو چرب کنید.
  • به دلخواه خودتون می‌تونید خمیر شیرینی پسته ای رو قالب بزنید.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید، شیرینی پسته‌ای با استفاده از پودر پسته و آرد درست میشه و بعد از به عمل اومدن خمیر، به سلیقه خودتون می‌تونید به شکل دلخواه این شیرینی رو قالب بزنید.

طبخ شیرینی پسته ای تو خونه خیلی راحته و هربار می‌تونید با استفاده از مواد اولیه مختلف، این شیرینی خوشمزه رو با طعم‌های متفاوت و شکل‌های گوناگون طبخ کنید و از خوردنش لذت ببرید.

آخرین بروز رسانی در: 8 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه