آموزش درست کردن شیرینی پادرازی سنتی به روش قزوینی

طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوینی

نحوه درست کردن شیرینی پادرازی قزوینی به روش سنتی

شیرینی پادرازی یکی از شیرینی‌های سنتی و معروف ایرانیه که خواستگاهش به شهر قزوین برمیگرده و به خاطر داشتن طرفدارهای زیاد، این شیرینی به یکی از سوغاتی‌‎های این شهر تبدیل شده و با اشکال مختلف و طعم‌های متنوع تهیه میشه.

طرز تهیه شیرینی پادرازی نیازمند رعایت دستور پخت مخصوص این شیرینیه، و به خاطر داشتن رومال، باید مواد رو طبق اصول گفته شده و به اندازه مشخص ترکیب کنید تا خمیر پادرازی به خوبی به عمل بیاد و طعم اصیل خودش رو حفظ کنه.

اگه دلتون می‌خواد که تو خونه شیرینی درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن شیرینی پادرازی مخصوص قزوین آشنا کنید تا با پختنش، عطر و بوی مخصوص، کل فضای خونه رو در بر بگیره.

مواد لازم برای تهیه شیرینی مجلسی پادرازی قزوینی

مواد لازم
روغن قنادی۲۲۰ گرم
آرد سفید۱۳۰ گرم
آرد نخودچی۱۲۰ گرم
آرد برنج۱۰۰ گرم
پودر قند۵۰ گرم
عسل۵۰ گرم
پودر هل۱/۵ قاشق چای خوری
مواد لازم برای رومال
ماست۱ قاشق غذا خوری
روغن مایع۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کردهنصف قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد

طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوینی خوشمزه


مرحله اول (مخلوط کردن پودر قند و روغن قنادی)

طرز تهیه شیرینی پادرازی رو با انتخاب یه کاسه مناسب شروع کنید و سپس پودر قند رو داخل الک بریزید و داخل کاسه الک کنید تا نرم و یکدست بشه و سپس، روغن قنادی رو داخل کاسه بریزید و با دور تند همزن به مدت ۴ دقیقه هم بزنید تا مواد با هم مخلوط بشن.


مرحله دوم (اضافه کردن عسل، پودر هل و زعفران)

بعد از به دست اومدن مایه روشن و یکدست، به مقدار گفته شده زعفران دم کرده، عسل و پودر هل رو داخل کاسه بریزید و با دوباره با دور تند همزن به مدت ۱ دقیقه مواد رو مخلوط کنید تا با هم یکدست بشن.


مرحله سوم (مخلوط کردن آرد، آرد نخود چی و آرد برنج)

روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی پادرازی رو با انتخاب یه کاسه مناسب ادامه داده و آرد سفید، آرد نخودچی و آرد برنج رو داخل الک ریخته و ۳ بار داخل کاسه الک کنید. در ادامه مخلوط آرد الک شده رو دوباره داخل الک بریزید.


مرحله چهارم (اضافه کردن مخلوط آرد به مایه شیرینی)

در این مرحله بهتره مخلوط آرد رو به صورت کم کم به مواد داخل کاسه اضافه کنید. به این صورت که یه مقدار آرد بریزید، هم بزنید و دوباره اضافه کنید و با لیسک مواد رو هم بزنید تا آرد کاملا مخلوط بشه و از گلوله شدنش جلوگیری بشه.


مرحله پنجم (استراحت دادن به خمیر)

خمیر به دست اومده رو با نوک انگشت ورز بدید تا یه خمیر صاف و منسجم به دست بیاد. در ادامه بهتره خمیر رو داخل نایلون قرار بدید و حدود ۱۲ ساعت اجازه بدید تا توی دمای محیط استراحت کنه و برای پخت آماده بشه.


مرحله ششم (صاف کردن خمیر با وردنه شیار دار)

برای درست کردن شیرینی پادرازی، بهتره که یه کاغذ روغنی روی سطح کار قرار داده و خمیر رو روی کاغذ بزارید. بهتره روی خمیر یه نایلون قرار بدید و سپس با یه وردنه شیاردار، خمیر رو به ضخامت نیم سانتی‌متر صاف کنید.


مرحله هفتم (قالب زدن خمیر با قالب شیرینی زبان)

در ادامه خمیر صاف شده رو با قالب شیرینی زبان برش بزنید و روی سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشونید. سپس خیمر شیرینی قالب زده شده رو با فاصله روی سینی فر بچینید که بریم سراغ درست کردن رومال.


مرحله هشتم (آماده سازی مواد رومال)

برای درست کردن رومال شیرینی پادرازی، بهتره که زرده تخم مرغ، ماست، زعفران و روغن مایع رو داخل یه کاسه مناسب ریخته و با استفاده از چنگال، مواد رو هم بزنید تا زرده تخم مرغ از لختگی بیرون بیاد و مواد با هم یکدست بشن.


مرحله نهم (پختن شیرینی پادرازی)

قبل از ادامه کار، بهتره که فر رو با دمای ۱۷۰ درجه بزارید تا گرم بشه و سپس، با استفاده از فرچه آشپزی، شیرینی ها رو رومال کرده و بعد از گرم شدن فر، سینی رو طبقه وسط فر قرار بدید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کاملا پخته بشن.


مرحله دهم (آماده شدن شیرینی پادرازی)

یادتون باشه که لحظه آخر پخت، گریل رو روشن کنید تا روی شیرینی ها پادرازی به خوبی طلایی و خوشرنگ بشه. در ادامه سینی رو از فر بیرون بیارید و اجازه بدید تا شیرینی ها به خوبی خنک بشن و سپس با چای نوش جان کنید.

نکات تکمیلی مهم برای تهیه شیرینی پادرازی

  • اولین نکته برای درست کردن این شیرنی، اینه که کره رو قبل از شروع کار بیرون بزارید تا به دمای محیط برسه.
  • آرد رو حتما الک کنید و سپس در چند مرحله به مواد اضافه کنید تا از گلوله شدن آرد جلوگیری بشه.
  • خمیر این شیرینی رو با کف دست ورز ندید تا از روغن انداختن خمیر جلوگیری بشه.
  • بهتره فر رو قبل از شروع آماده سازی مواد، روشن کنید تا کاملا گرم و آماده بشه.
  • برای درست کردن این شیرینی بهتره که وردنه شیاردار و قالب شیرینی زبان داشته باشید.

سخن آخر

شیرینی پادرازی طرز پخت خیلی راحتی داره، اما با این حال برای رسیدن به بافت و طعم اصیل این شیرینی، بهتره که مرحله به مرحله دستور پخت رو رعایت کنید تا خمیر صاف و یکدست به عمل بیاد و شیرینی بافت نرمی داشته باشه.

این شیرینی طعم خیلی خوب و ماندگاری بالایی داره، و همونطور که در این مطلب گفته شد، خمیر این شیرینی باید به مدت ۱۲ ساعت تو دمای محیط استراحت کنه، پس بهتره وقت کافی برای درست کردن پادرازی قروینی داشته باشید.

آخرین بروز رسانی در: 7 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه