آموزش درست کردن شیرینی حاجی بادام مجلسی در خانه

طرز تهیه شیرینی حاجی بادام

نحوه درست کردن شیرینی حاجی بادام سنتی در کمترین زمان

حاجی بادام یکی از شیرینی های سنتی مخصوص ایرانیه که خواستگاهش به استان یزد برمیگرده. این شیرینی بافت نرم و لطیفی داره و به خاطر داشتن بادام، آرد نخودچی و جوز هندی، ارزش غذایی بالایی داره و خیلی سالم و خوشمزه‌‌س.

طرز تهیه شیرینی حاجی بادام خیلی راحته و به سرعت آماده میشه. برای درست کردن این شیرینی بهتره که طبق دستور پخت پیش برید تا به طعم سنتی و مخصوصی که داره برسید. حاجی بادام بافت تو خالی داره و برای میان وعده به همراه چایی خورده میشه.

اگه قصد دارید که برای عصرانه یه شیرینی سنتی خوشمزه و متفاوت درست کنید، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا به شما نحوه درست کردن شیرینی حاجی بادام سنتی مخصوص یزد رو آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی حاجی بادام با ماندگاری بالا

مواد لازم برای ۱۰ نفر
پورد بادام۱۵۰ گرم
پودر قند۲۰۰ گرم
آرد نخود چی۸۰ گرم
آرد۱ قاشق غذا خوری
هل۱ قاشق چای خوری
جوز هندی۱ قاشق چای خوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
زرده تخم مرغ۵ عدد

طرز تهیه شیرینی حاجی بادام با طعم بی نظیر


مرحله اول (آماده سازی بادام)

طرز تهیه شیرینی حاجی بادام لذیذ و خوشمزه رو با پودر کردن بادام شروع کنید. اگه پودر بادام داشتید که هیچ، اما اگه قراره خودتون بادام رو پودر کنید، بهتره که در ادامه این مراحل رو انجام بدید تا به خوبی برای پخت شیرینی آماده بشه.


مرحله دوم  (پختن بادام)

برای درست کردن پودر بادام یه قابله مناسب رو با آب پرکرده و روی حرارت متوسط قرار بدید. بعد از به جوش اومدن آب، بادام‌ها رو داخل قابلمه ریخته و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا کاملا پخته بشن. در ادامه یه ظرف آب یخ کنار دستتون بزارید.


مرحله سوم (پودر کردن بادام)

بادام‌های پخته شده رو بلافاصله داخل ظرف آب یخ قرار بدید و شروع کنید به پوست گرفتن اون‌ها. برای سریع خشک شدن بهتره بادام رو داخل سینی فر قرار بدید و در حد چند دقیقه، داخل فر بزارید تا کاملا پخته و نرم بشن و بادام ها رو با غذا ساز در طی چند مرحله پودر کنید.


مرحله چهارم (جدا کردن زرده تخم مرغ)

برای تهیه شیرینی حاجی بادام یه کاسه مناسب انتخاب کرده و زرده‌های تخم مرغ رو جدا کنید و داخل کاسه بریزید و با هم زن برقی، به خوبی هم بزنید تا از لختگی بیرون بیاد و صاف و یکدست بشه.


مرحله پنجم (اضافه کردن جوزهندی و هل)

در ادامه روند پخت شیرینی حاجی بادام، جوز هندی و هل رو به زرده تخم مرغ اضافه کنید و سپس به خوبی مخلوط کنید تا کاملا نرم و یکدست بشن. حالا وقتشه که پودر بادام و آرد نخود چی و یک قاشق آرد رو، تو یه ظرف جداگانه با هم مخلوط کرده و الک کنید.


مرحله ششم (مخلوط کردن بیکنگ پودر با آرد نخود چی)

حالا وقتشه که بکینگ پودر رو هم به مخلوط آرد و بادام اضافه کرده و سپس با استفاده از قاشق، به صورت کم کم با مخلوط زرده تخم مرغ ترکیب کرده و با هم زن دستی به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست بشن و یه خمیر لطیف به دست بیاد.


مرحله هفتم (مقدار سفت شدن خمیر شیرینی)

با توجه به مقدار سفت یا شل بودن خمیر این نوع شیرینی باید در نظر داشته باشید که حاجی بادام نیاز به ورز دادن نداره و فقط با استفاده از انگشت دست یه مقدار خمیر رو ورز بدید تا کاملا منسجم بشه. اگه خیلی شل شد، یه مقدار آر نخودچی اضافه کنید.


مرحله هشتم (استراحت دادن به خمیر)

حالا روی خمیر رو با سلفون بپوشونید و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال بزارید تا استراحت کنه. در ادامه فر رو با دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید و سپس روی سینی فر رو با کاغذ روغنی بپوشونید.


مرحله نهم (پختن شیرینی حاجی بادام در فر)

خمیر به دست اومده شیرینی حاجی بادام رو داخل قیف بریزید و با استفاده از ماسوره، روی سینی فر پایپ کنید. بعد از شکل دادن به خمیر، سینی رو داخل فر بزارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کاملا پخته و آماده بشه.


مرحله دهم (آماده شدن شیرینی)

شیرینی حاجی بادام سنتی شما آماده شده، بهتره بعد از خارج کردن سینی ۵ دقیقه زمان بدید تا دمای شیرینی با محیط هماهنگ بشه و سپس داخل ظرف سرو بچینید و نوش جان کنید.


نکات کلیدی مهم برای پخت شیرینی حاجی بادام

  • برای طعم دادن به این شیرینی می‌تونید از زعفران و گلاب هم استفاده کنید.
  • یادتون باشه که حتما پوست بادام رو به خوبی بگیرید تا طعم اصیل شیرینی حفظ بشه.
  • بادام رو طی چند مرحله با غذاساز یا آسیاب پودر کنید.
  • حتما پودر بادام رو الک کنید تا بافت خمیر شیرینی کاملا نرم و لطیف بشه.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید، این شیرینی مخصوص، به راحتی درست میشه و خیلی وقتتون رو نمی‌گیره. فقط کافیه از دستور پخت پیروی کنید و گام به گام پیش برید تا نتیجه زحمتی که می‌کشید رو، با طعم خوب این شیرینی به دست بیارید.

اگه تجربه طبخ حاجی بادام رو تو خونه دارید، خوشحال میشیم که با ما و دیگر کاربران در کامنت‌ها به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 31 ژانویه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه