آموزش درست کردن شیرینی بامیه مجلسی با طعم عالی و ماندگاری بالا در خانه

طرز تهیه شیرینی بامیه رمضان

طرز تهیه بامیه مجلسی برای ماه رمضان

شیرینی بامیه یکی از شیرینی‌های خیلی خوشمزه و پر طرفداره که به روش‌های مختلف تو تمام شهرهای ایران پخته میشه و مخصوصا در ماه رمضان فروش زیادی داره و باعث شده که افراد یادی به درست کردن این شیرینی شهد‌ دار و خیلی لذیذ تو خونه تمایل داشته باشن.

طرز تهیه شیرینی بامیه مجلسی خیلی راحته و به سرعت آماده میشه. اما باید طبق اصول گفته شده برای تهیه خمیر این شیرینی پیش برید تا هم، بافت ترد و نرم خودش رو حفظ کنه و هم این که بیش از اندازه سفت و خشک نشه.

برای درست کردن بامیه خونگی برای مناسب‌های مختلف با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز پخت بامیه به ۳ روش مختلف رو بهتون آموزش بدیم تا بتونید این شیرینی مخصوص رو برای سحری و افطار در ماه رمضان طبخ کنید و از خوردنش لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه بامیه ترد و خوشمزه

مواد لازم 
آرد۱۵۰ گرم
آب۲۴۰ گرم
کره یا روغن جامد۲۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
مواد لازم برای تهیه شربت بار
آب۲ لیوان
شکر۲/۵ ال ۳ لیوان
گلاب¾ لیوان
جوهر لیمونوک قاشق چای خوری
زعفرانبه میزان لازم

طرز پخت شربت بار برای تهیه بامیه مجلسی

۱- برای درست کردن شربت بار شیرینی بامیه مجلسی، یه قابلمه مناسب انتخاب کنید و روی حرارت ملایم بزارید. به مقدار گفته شده آب داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا به جوش بیاد و سپس جوهر لیمو اضافه کنید.

۲- ترکیب جوهر لیمو با  آب در حال جوش، باعث میشه که آب حالت کف مانند پیدا کنه و حالا موقشه که شکر رو برای درست شدن شربت بار، داخل قابلمه بریزید و بدون هم زدن اجازه بدید با جوشش آب شکر حل بشه.

۳- در ادامه زمانی که شکر کاملا حل شد، صبر کنید تا شربت شفاف بشه و سپس، گلاب و زعفران رو داخل قابلمه بریزید و دمای زیر قابلمه رو پایین بیارید تا شربت به آرامی به قوام مناسب برسه.

نکته: یادتون باشه که اگه شربت رو با حرارت بالا درست کنید، باعث میشه که شکرک بزنه.

۴- این که شربت به قوام برسه، خیلی مهمه چون شربت به قوام نرسیده باعث میشه شیرینی بامیه نرم بشه و شربتی که بیش از حد غلیظ بشه هم، ممکنه باعث شکرک زدن بامیه یا زولبیا بشه.

۵- برای آماده شدن شربت بار بهتره به صورت چشمی به غلظت شربت توجه داشته باشید و با حرارت پایین، بهتره که حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس حرارت رو خاموش کرده و بزارید تو دمای محیط سرد بشه.


طرز تهیه شیرینی بامیه مخصوص برای ماه رمضان

مرحله اول

طرز تهیه شیرینی خوشمزه بامیه رو با انتخاب یه قابلمه مناسب شروع کنید. در ادامه آب رو به‌همراه کره داخل قابلمه بریزید، اجازه بدید آب به جوش بیاد و همزمان کره هم آب بشه.

نکته: در صورت امکان، از قابلمه نچسب استفاده کنید.

مرحله دوم

در این مرحله باید تا قبل از به جوش اومدن آب، آرد رو الک کنید. در ادامه بعد از قل قل زدن آب، آرد رو داخل قابلمه بریزید و به سرعت مواد رو هم بزنید تا زمانی که آرد تبدیل به خمیر بشه.

نکته: بهتره بدونید که کره باعث میشه آب به سرعت بخار بشه. برای اضافه کردن آرد، بهتره قبل از بخار شدن آب اون رو اضافه کنید.

مرحله سوم

حرارت رو پایین بیارید و خمیر شیرینی بامیه رو به سرعت هم بزنید. انجام این کار خیلی مهم هست که، خمیر رو به تکه‌های مختلف تقسیم کنید. به صورتی که برای پخته شدن خمیر، اون رو هربار از هم جدا کرده . دوباره جمع کنید.

نکته: خمیر بامیه رو تا جایی که آب درونش کشیده بشه بپزید.

مرحله چهارم

بامیه یکی از شیرینی‌هاییه که خمیرش باید داغ بشه. برای این کار حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه، بسته به جنس قابلمه باید خمیر رو بپزید. بلافاصله بعد از آماده شدن خمیر، قابلمه رو از روی گاز بردارید.

مرحله پنجم

حالا وقتشه که خمیر شیرینی بامیه رو از قابلمه بیرون بیارید. صبر کنید تا حرارت خمیر پایین بیاد، اما نباید کاملا سرد بشه. در ادامه وقتشه که یک قاشق از شربت بار خوشمزه رو با خمیر به دست اومده مخلوط کنید.

مرحله ششم

برای درست کردن شیرینی بامیه، باید تخم مرغ‌ها رو با خمیر ترکیب کنید. برای انجام این کار، یکی از تخم‌مرغ‌های به دمای محیط رسیده رو با همزن به خوبی با خمیر مخلوط کنید تا جایی که خمیر، تمام تخم‌مرغ رو به خودش جذب کنه.

مرحله هفتم

این مرحله خمیر یه حالت چسبنده پیدا می‌کنه. در ادامه تخم مرغ دوم رو هم اضافه کنید و به خوبی با استفاده از همزن مخلوط کنید تا خمیر شیرینی بامیه یه حالت چسبنده پیدا کنه.

نکته: در صورتی که خمیر چسبندگی لازم رو نداشت، یک تخم‌مرغ رو هم بزنید و هربار یک قاشق روی خمیر بریزید و هم بزنید تا چسبندگی لازم به دست بیاد.

مرحله هشتم

برای آماده سازی خمیر بامیه خانگی قبل از پخت، قیف رو آماده کرده و ماسوره مخصوص بامیه رو داخل قیف پارچه‌ای قرار بدید و خمیر رو هم، داخل قیف بریزید و کنار بزارید.

مرحله نهم

نحوه سرخ کردن شیرینی بامیه با آماده یه تابه ادامه بدید و به مقدار شناور شدن بهش روعن اضافه کنید. اما تابه رو قبل از قرار دادن روی گاز، باید با شیرینی بامیه پر کنید.

مرحله دهم

حالا قیف حاوی خمیر رو بردارید و خمیر رو داخل روغن سرد قیف کنید و به اندازه دلخواتون، هربار با قیچی اون رو برش بزنید. به همین روش تابه رو از خمیر بامیه پر کنید و در آخر روی حرارت ملایم قرار بدید.

مرحله یازدهم

اجازه بدید تا خمیر به آرامی داخل روغن پف کنه و خودش رو بگیره. هر طرف از بامیه‌ها که طلایی شد، اون رو برگردونید تا کاملا یکدست و سرخ بشن و سپس با کفگیر سوراخ دار، از روغن بیرون بیارید و داخل شربت بار قرار بدید.

مرحله دوازدهم

بامیه‌های مجلسی خوشمزه شما آماده شده، بعد از گذشت ۵ دقیقه از شربت بیرون بیارید و روی توری قرار بدید تا شربت اضافه کشیده بشه و سپس، داخل ظرف مورد نظر بچینید و نوش جان کنید.


طرز تهیه بامیه عربی خوشمزه به روش حرفه ای

طرز تهیه بامیه مجلسی برای ماه رمضان، طرز پخت بامیه عربی

مواد لازم برای تهیه بامیه عربی
آرد شیرینی پزی۲/۵ پیمانه
تخم مرغتخم مرغ
ماست چکیده۳ قاشق غذا خوری
کره۳ قاشق غذا خوری
زعفران۱ قاشق غذا خوری
پودر هلنوک قاشق چای خوری
دارچین۱/۳ قاشق چای خوری
شکر۱ قاشق چای خوری
خمیر مایه فوری۱/۵ قاشق چای خوری
آب ولرمنصف لیوان

دستور پخت:

  1. برای درست کردن بامیه عربی در ابتدای کار تخم مرغ و کره رو بیرون بزارید تا با دمای محیط هماهنگ بشن. در ادامه یه کاسه مناسب انتخاب کنید و آب و شکر رو داخل کاسه با هم مخلوط کنید تا شکر به طور کامل حل بشه.
  2. پودر خمیر مایه فوری رو داخل کاسه بریزید و با آب و شکر هم بزنید تا یکدست بشن و سپس، کاسه رو جای نسبتا گرم بزارید و ۱۰ دقیقه زمان بدید تا خمیر مایه به عمل بیاد.
  3. در ادامه برا درست کردن بامیه عربی، یه ظرف جادار انتخاب کنید و ماست به همراه کره به دمای محیط رسیده رو داخل کاسه بریزید و دارچین، پودر هل و مخلوط خمیر مایه رو هم اضافه کنید.
  4. در ادامه برای درست شدن خمیر بامیه عربی، آرد رو ابتدا الک کرده و کم کم داخل ظرف حاوی مواد بریزید و به خوبی هم بزنید تا زمانی که خمیر یه حالت چسبنده پیدا کنه.
  5. حالا وقتشه که خمیر به دست اومده رو ۳ الی ۴ دقیقه با دست ورز بدید تا کاملا برای پخت آماده بشه و سپس، روی طرف رو با سلفون بپوشونید و در جای گرم قرار بدید تا به مدت ۱ ساعت خمیر استراحت کنه و حجمش دوبرابر بشه.
  6. روند آماده سازی مواد اولیه شیرینی بامیه رو با ورز دادن خمیر استراحت کرده ادامه بدید تا پف اضافی اون بخوابه و سپس، یک عدد تخم‌مرغ داخل ظرف بریزید و به همراه همزن با خمیر مخلوط کنید.
  7. در ادامه تخم‌مرغ دوم رو هم اضافه کنید و با هم زن بزنید تا خمیر به خوبی تخم مرغ رو به خودش جذب کنه. تو این مرحله باید خمیر یه حالت چسبناک پیدا کنه و یعنی خمیر ما آماده شده.
  8. برای درست کردن شیرینی بامیه عربی، یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا به خوبی داغ بشه. در این مدت خمیر رو داخل قیف ماسوره‌دار بریزید.
  9. بعد از داغ شدن روغن، قیف رو داخل تابه فشار بدید و به همراه قیچی اون به اندازه دلخواه برش بدید. تابه رو از بامیه عربی پر کنید و هر کدوم رو برگردونید تا هردوطرفشون به خوبی طلایی و سرخ بشه.
  10. شیرینی بامیه عربی خوشمزه شما آماده شده، اون‌ها رو از تابه بیرون بیارید و روی توری قرار بدید تا روغن اضافیشون به خوبی گرفته بشه و بلافاصله داخل شربت بار قرار بدید تا خوشمزه بشن و نوش جان کنید. (دستور شربت بار در بالا نوشته شده)

طرز تهیه بامیه عسلی با گلوکز مایع

نحوه درست کردن بامیه مجلسی برای ماه رمضان, بامیه عسلی مخصوص

بامیه یکی از شیرینی‌های قدیمی و خوشمزه‌اس که انواع مختلفی داره که هرکدوم در اندازه‌های متفاوت با مواد اولیه مختلف درست میشن و این بار قصد داریم روش تهیه بامیه عسلی براق با گلوکز رو بهتون آموزش بدیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه بامیه عسلی برای رمضان
آرد۱ پیمانه
آب۱/۵ پیمانه
کره۲۵ گرم
تخم مرغ۲ عدد
وانیلنصف قاشق چای خوری
مواد لازم شربت بار بامیه عسلی مجلسی
شکر۲ پیمانه
آب۱ پیمانه
جوهر لیمو¼ قاشق چای خوری
گلوکز۱ قاشق غذا خوری سر خالی
زعفران غلیظ۱ قاشق غذا خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری
پودر هلنوک قاشق چای خوری

نحوه درست کردن شربت بار بامیه عسلی

  1. برای درست کردن شربت باز شیرینی بامیه عسلی، یه قابلمه مناسب آماده کرده و آب و شکر رو داخلش بریزید و روی حرایت ملایم قرار بدید تا به جوش بیاد و شکر با قل قل خوردن آب حل بشه.
  2. بعد از حل شدن شکر یه مقدار مواد رو هم بزنید و سپس، گلوکز مایع و جوهر لیمو رو هم داخل قابلمه بریزید و به خوبی مواد رو هم بزنید و حدود ۱۵ دقیقه بزارید با حرارت ملایم بجوشه.
  3. در ادامه، باید مواد طعم دهنده رو اضافه کنید. برای این کار، بعد از گذشت مدت زمان گفته شده از جوشیدن مواد، پودر هل، گلاب و زعفران رو به مقدار گفته شده به مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
  4. شربت بار رو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید تا به خوبی خنک بشه که بریم برای درست کردن خمیر بامیه عسلی مخصوص برای ماه رمضان.

دستور پخت بامیه عسلی

گام اول

برای درست کردن بامیه عسلی، یه قابلمه مناسب و ترجبحا نچسب، روی حرارت ملایم بزارید و کره به دمای محیط رسیده، آب و ۱ قاشق شربت بار داخل تابه بریزید و مواد رو هم بزنید تا زمانی که آب به جوش بیاد.

گام دوم

در ادامه بعد از اینکه آب به جوش اومد، به مقدار گفته شده آرد اضافه کنید. البته بهتره آرد رو کم کم اضافه کرده و هر بار به خوبی هم بزنید و این کار رو تا ۱۵ دقیقه انجام بدید تا آب اضافی داخل خمیر به خوبی تبخیر بشه.

گام سوم

روند آماده سازی خمیر بامیه عسلی رو با برداشتن تابه از روی حرارت ادامه داده و جایی بزارید تا به خوبی خنک بشه. البته فقط کافیه تا از داغی بیوفته و نیاز نیست که حتما سرد بشه.

گام چهارم

حالا وقتشه که بریم سراغ اضافه کردن تخم مرغ، برای این کار بهتره در ابتدا ۱ عدد تخم مرغ روی خمیر بشکنید و با همزن، به خوبی خمیر رو هم بزنید تا تخم مرغ رو به خودش جذب کنه و سپس، تخم مرغ دوم رو به همین ترتیب با خمیر مخلوط کنید.

نکته: برای این کار از همزن برقی استفاده کنید.

گام پنجم

در آخرین لحظه از آماده شدن خمیر بامیه، وانیل رو هم اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. در ادامه خمیر بامیه رو داخل قیف ماسوره‌دار بریزید یا برای شکل دادن خمیر بامیه، از جای سس استفاده کنید.

گام ششم

برای سرخ کردن بامیه، به مقدار شناور شدن خمیر بامیه به تابه روغن اضافه کنید و سپس، خمیر رو داخل تابه قیف کنید و با استفاده از قیچی چرب شده به اندازه مناسب اون‌ها رو برش بزنید و به همین ترتیب تابه رو از خمیر بامیه پر کنید.

گام هفتم

حالا تابه روی حرارت ملایم بزارید تا داغ بشه و بامیه ها کاملا پخته بشن. در ادامه بامیه ها رو داخل شربت بار بزارید و سپس داخل ظرف مناسب بچینید و نوش جان کنید.


نکات مهم برای تهیه بامیه

  • حتما برای اضافه کردن تخم مرغ ها، اون ها رو یکی یکی و جدا از هم با خمیر مخلوط کنید.
  • بامیه ها رو بلافاصله بعد از سرخ شدن داخل شربت بار بزارید.
  • برا جلوگیری از شکرک نزدن شربت بار، بدون هم زدن مواد بزارید تا آماده بشه.
  • برای ترکیب کردن تخم مرغ با خمیر بامیه، از همزن برقی استفاد کنید.
  • یادتون باشه کهه قیبل از بخار شدن آب، آرد اضافه کنید.
  • خمیر بامیه رو ابتدا در روغن سرد قرار بدید و سپس پخت رو شروع کنید.

سخن آخر

برای درست کردن شیرینی بامیه بهتره که طبق اصول پخت پیش برید. این شیرینی به راحتی ممکنه نرم بشه و قابل استفاده نباشه یا این که به خاطر قوام بیش از اندازه شربت بار، شکرک بزنه. در ادامه بهتره بدونید که تو این مقاله ۳ روش مختلف برای درست کردن بامیه آورده شده که هرکدوم از پرطرفدارترین شیرینی‌های بامیه هستن.

آخرین بروز رسانی در: 7 مارس 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه