آموزش درست کردن شربت سکنجبین ساده با گلاب و نعنا تازه

طرز تهیه شربت سکنجبین

نحوه درست کردن شربت سکنجبین با خیار به مقدار زیاد

شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشابه‌های طبیعیه که خاصیت اصلی خودش رو زمانی نشون میده که از شدت گرما تمام تصاویر ذهنت تبدیل به صحراهای داغ شده و، خوردن یه لیوان از این شربت باعث میشه که تو اون صحرا برف بباره.

طرز تهیه شربت سکنجبین اصیل و خوشمزه به شدت راحته و خیلی هم ارزونه و از همه مهمتر، تو کمترین زمان ممکن درست میشه و خیلی وقتتون رو نمیگیره.

برای تهیه هر نوع شربت خانگی میتونید از یه سری دستور تهیه و نکات مهم، استفاده کنید تا از خاصیت‌هایی بهره ببرید که به هیچ وجه تو محصولات آماده پیدا نمیشه و اینم از غنی بودن طب سنتیه جاییه که داریم زندگی میکنیم.

نحوه درست درست کردن سنکنجبین رو به ۲ روش متقاوت براتون آماده کردم که در ادامه میتونید ببینید و یادتون باشه که حتما به نکات مهم توجه کنید که یه شربت غلیظ و شفاف داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین

مواد لازم برای ۸ نفر
سرکه انگور۱۰۰ گرم
آب۳ لیوان
شکر۱ کیلو
نعناع۱۰۰ گرم

طرز تهیه شربت سکنجبین خوشمزه

گام اول

طرز تهیه شربت سکنجبین خوشمزه رو با انتخاب یه قابلمه مناسب شروع میکنیم. آب رو داخلش بریزید و روی حرارت گذاشته و در ابتدا شکر رو داخل قابلمه ریخته و حرارت رو زیاد کنید بزارید که به جوش بیاد.

گام دوم

ادامه کار وقتی شربت جوشید و شکر کاملا حل شد، حرارت رو ملایم کرده تا ترکیب شکر و آب به یه شهد غلیظ تبدیل بشه، اما مراقب باشید که شربت بیش از حد رو گاز نباشه چون در آخر باعث تلخی میشه.

گام سوم

درست کردن شربت سکنجبین رو با شستن نعناع‌های تازه ادامه بدید، اما اگه از نعناع خشک استفاده می‌کنید نیاز به شستن نداره و حالا نعنا رو داخل شربتی که تهیه کردید بریزید که عطر و طعم نعنا با شربت مخلوط بشه.

گام چهارم

سرکه رو کم کم داخل مواد شربت سکنجبین ریخته و هم بزنید به طوری که شربت به قوام برسه و حتما این مراحل رو با حرارت ملایم انجام بدید و زمانی که فکر کردید به قوام مناسب رسیده، قابلمه رو از روی حرارات بردارید.

نکته: حتما بعد از درست شدن، شربت رو از یه پارچه نخی تمیز عبور بدید که صاف بشه.

گام پنجم

برای این که بدونید شربت سکنجبین به قوام مناسب رسیده، یه مقدار از شربت رو داخل یه فنجان ریخته و اجازه بدید که خنک بشه. اگه بعد از این که دمای شربت پایین اومد کمی سفت و غلیظ بود، یعنی به قوام مناسب رسیده.

گام ششم

شربت سکنجبین رو تو دمای محیط بزارید که به خوبی خنک بشه و در ادامه اون رو داخل یه بطری مناسب بریزید و در داخل یخچال نگه داری کنید.

طریقه مصرف هم به این صورت هست که یه مقدار از شربت رو داخل لیوان بریزید و بهش آب سرد و یخ اضافه کرده و به خوبی هم بزنید و نوش جان کنید.

نکته: استفاده از مقدار اندازه استفاده از سرکه سلیقه‌ایه و میتونید مقدارش رو کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه شربت خیار سکنجبین

مواد لازم برای ۲ لیوان شربت سکنجبین
سرکهنصف لیوان
آب۲ لیوان
نعناع۵۰ گرم
شکر۴ لیوان
خیار۳ عدد

آماده سازی

  1. برای درست کردن شربت خیار سکنجبین در ابتدای کار آب و شکر رو داخل یه قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت بزارید که به جوش بیاد و خیلی کم، هم بزنید که شکر قاطی و حل بشه.
  2. شکر که حل شد حرارت رو پایین بیارید و اجازه بدید که یکم غلیظ بشه و در ادامه نعناع‌های شسته شده رو به شربت اضافه کرده و اجازه بدید که با حرارت کم شربت به مدت ۲۰ دقیقه بجوشه.
    نکته: بعد از این زمان شربت رو تست کنید. اگه بین انگشتتون کش اومد، یعنی به قوام رسیده.
  3. برای تهیه شربت خیار سکنجبین بعد از اینکه طعم نعنا با شربت مخلوط شد، سرکه رو کم کم اضافه کرده و بعد از ۳ دقیقه که جوشید، قابلمه رو از روی حرارت بردارید.
    نکته: یادتون باشه که سرکه رو بعد از به قوام رسیدن شربت اضافه کنید. و در حین جوشیدن اصلا هم نزنید.
  4. واسه اینکه نعناع‌ها رو جدا کنید، بهتره که شربت رو از یه پارچه نخی عبور بدید که هم برگ‌های نعنا و هم اضافات شکر گرفته بشه و شربت شفاف و تمیزی داشته باشید.
  5. حالا ۳ قاشق از شربت رو داخل لیوان بریزید و بهش آب سرد و یخ اضافه کنید و ۱ عدد خیار رو رنده کرده و داخل لیوان بریزید و به خوبی هم بزنید و نو جان کنید.

خواص شربت سکنجبین

  • تسکین عطش
  • تقویت معده
  • بازکردن انسداد عروق
  • تقویت کبد
  • رفع صفرا
  • رفع تب
  • خنک کننده

مضرات شربت سکنجبین

  • نامناسب برای افراد مبتلا به ضعف اعصاب
  • مضر برای افراد دارای معده سرد و ضعیف
  • تشدید دردهای رحمی
  • نامناسب برای مبتلایان به زخم های گوارشی
  • تشدید حالت تهوع
  • باعث تشدید تکرر ادرار

اینم از طرز تهیه شربت سکنجبین به دو روش که امیدوارم خوشتون اومده باشه. فراموش نکنید که استفاده از شربت طبیعی خواص زیادی داره و از همه مهم تر اینه که خودتون اون رو تهیه میکنید که باعث میشه خیالتون از سالم بودنش راحت باشه.

آخرین بروز رسانی در: 28 جولای 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه