آموزش درست کردن خورشت فسنجان لذیذ و جا افتاده برای 4 نفر

خورشت فسنجان

نحوه درست کردن خورشت فسنجون خوشمزه با مرغ به روش رستورانی

فسنجان یکی از خورشت‌های مجلسی و خیلی خوشمزه ایرانیه که طعم خیلی متفاوتی نسبت به دیگر خورشت‌ها داره و از غذا بیشتر به عنوان یکی از غذاهای اعیانی و برای مهمانی‌ها خودمونی یا رسمی استفاده میشه.

طرز تهیه خورشت فسنجان خیلی راحته، اما! طبخ این خورشت نیاز به صبر و حوصله داره و بهتره بدونید که باید بر طبق اصول پخت پیش برید تا در نهایت بتونید به طعم اصیل این غذا برسید و خورشت به خوبی جا بیوفته و روغن بندازه.

با پختن این خورش مخصوص و لذیذ؛ عطر و بوی مطبوعی که داره کل فضای خونه رو در بر می‌گیره و باعث میشه که همه گشنشون بشه، در ادامه با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز پخت خورشت فسنجان روغن انداخته و غلیظ رو بهتون آموزش بدیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت فسنجان با مرغ

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغچهار تکه سینه یا ران
گردو۳۵۰ گرم
رب انار۲ تا ۳ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد بزرگ
زرد چوبهنصف قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی


مرحله اول (چرخ کردن گردو)

طرز تهیه خورش فسنجان رو با چرخ کردن گردو شروع کنید و سپس، گردو رو داخل قابلمه مناسب برای تهیه خورش بریزید و بدون استفاه از روغن، با حرارت ملایم حدود ۵ دقیقه گردو رو تفت بدید تا زمانی که رنگش تغییر کنه.


مرحله دوم (اضافه کردن آب برای پختن گردو)

در ادامه برای این که گردوها از خامی بیرون بیان، بهتره چند لیوان آب داخل قابلمه حاوی گردو بریزید و اجازه بددید تا با حرارت ملایم گردوها به مدت ۲ الی ۳ ساعت با آب پخته بشن تا به خوبی روغن پس بدن.

نکته: واسه خورشت فسنجان حتما از گردویی استفاده کنید که تازه و چرب باشه، در این صورت اصلا نیازی به روغن، برای تفت اون ندارید. اگه گردو رو زیادی تفت بدید، یا حرارت بالا باشه، امکان داره که مزه سوخته به خودش بگیره.


مرحله سوم (خرد کردن و تفت دادن پیاز)

برای درست کردن خورشت فسنجان مجلسی، مرغ رو به خوبی خرد کنید و کنار بزارید. در ادامه پیاز رو به اندازه نگینی ریز خرد کرده و یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه.


مرحله چهارم (تفت دادن مرغ)

بعد از داغ شدن روغن، پیاز رو داخل قابلمه بریزید و تفت بدید تا شفاف و شیشه‌ای بشه و سپس، تکه‌های خرد شده مرغ رو داخل قابلمه بریزید و شروع کنید به تفت دادن تا رنگ مرغ عوض بشه.


مرحله پنجم (اضافه کردن آب برای پخت خورشت)

این مرحله یه مقدار زردچوبه روی مرغ بریزید و تفت بدید تا مواد با هم یکدست بشن و پس از پخته شدن مرغ، چند لیوان آب ولرم به قابلمه اضافه کنید. ابتدا حرارت رو بالا ببرید تا آب به حوش بیاد و سپس حرارت رو کم کنید و اجازه بدید تا مرغ به خوبی پخته بشه.


مرحله ششم (اضافه کردن آب مرغ به گردو)

در ادامه تکه‌های مرغ پخته شده رو از قابلمه بیرون بیارید و آب مرغ رو داخل قابلمه حاوی گردوی در حال پختن بریزید. یادتون باشه که خورشت فسنجان برای پخته شدن و جا افتادن به زمان زیادی نیاز داره تا گردوها به خوبی روغن بندازن و رنگ خورشت تیره بشه.

نکته: اگه مرغ‌ها به اندازه کافی پخته بشن، دیگه نیاز نیست که تا آخر پختن و جا افتادن خورشت فسنجان اون‌ها رو به گردوها اظافه کنید، چون احتمال اینکه بافت مرغ نرم و از هم جدا بشه زیاده. در غیر این صورت هیچ ایرادی برای اظافه کردن مرغ، تا زمان جا افتادن خورشت وجود نداره.


مرحله هفتم (اضافه کردن رب انار)

برای درست کردن خورشت فسنجان باید صبر کنید تا زمانی که خورشت به خوبی جا بیوفته. هر زمان که متوجه شدید که گردو روغن انداخته، وقتشه که رب انار اضافه کنید. برای این کار ابتدا یک قاشق رب انار بریزید.


مرحل هشتم (مقدار اضافه کردن رب انار)

در ادامه بعد از اضافه کردن رب انار، بسته به ذائقه خودتون که خورشت ترش دوست دارید یا ملس یا شیرین، رب انار اضافه کنید. بهتره هر بار به مقدار مناسب اضافه کنید، فسنحان رو هم بزنید و سپس از خورشت بچشید تا طعم مورد نظر رو به دست بیارید.


مرحله نهم (مقدار پختن مرغ)

فسنجان از جمله خورشت‌هایی محسوب میشه که مرغ رو هم میتونید از اول داخل قابلمه بزارید و هم میتونید این مرحله بعد از رب انار، تکه‌های مرغ رو داخل قابلمه بریزید تا طعم مواد به خورد هم بره و خورشت طعم ویژه‌ای داشته باشه.


مرحله دهم (آماده شدن خورشت فسنجان)

خورشت فسنجان لذیذ و خوشمزه شما آماده شده، در آخرین مرحله از پخت، نمک اضافه کنید و هم بزنید و سپس، غذا رو داخل ظرف مناسب بریزید و نوش جان کنید.

نکته: میتونید برای غلیظ‌تر شدن خورشت فسنجان، یک قاشق آرد رو با یک قاشق رب گوجه تفت بدید و در ساعت آخر جا افتادن فسنجان، یعنی بعد اظافه کردن رب انار، اون رو اظافه کنید. یا به جای این کار، میتونید چند تکه کدو حلوایی رو رنده کرده و بعد تفت بدید، و در آخر به خورشت اظافه کنید. یادتون باشه که اگه خواستید فسنجانی که پختید ملس باشه، می‌تونید به اون شکر اظافه کنید.


نکات تکمیلی برای تهیه خورشت فسنجان

  • استفاده از یه مقدار مغز پسته به همراه مغز گردو
  • اظافه کردن رب آلو
  • اصلا از روغن استفاده نکنید، چون گردو به انده کافی چربه و ممکنه خورشتی که پختید چرب‌تر بشه.
  • اظافه کردن شکر به خورشت، واسه اینکه طعم متعادلی داشته باشه یا ملس بشه.
  • استفاده از کدو حلوایی تفت داده شده برای غلظت بیشتر
  • میتونید یه قاشق ارد با رب گوجه تفت بدید و در آخر به خورشت اظافه کنید.
  • برای روغن پس دادنه بیشتر گردوها، آخر سر یک ته استکان آب سرد داخل خورش بریزید.

سخن آخر

اینم از طرز تهیه خورشت فسنچان خیلی خوشمزه و مجلسی که برای درست کردنش باید صبور باشید و اجازه بدید تا بدون استفاده از روغن، گردو روغن خودش رو پس بده تا هم غذا به خوبی جا بیوفته و هم طعم خاص خودش رو حفظ کنه.

برای درست کردن فسنجان میتونید مرغ رو جداگانه بپزید و در آخر پخت به خورشت اضافه کنید یا این که میتونید برای درست کردن یه خورشت فسنجان کاملا حرفه‌ای، مرغ رو بپزید، آب مرغ رو با گردو مخلوط کرده و بعد از اضافه کردن رب انار، دوباره تکه‌های مرغ رو داخل قابلمه خورشت بریزید و تا طعم مواد به خورد هم بره.

آخرین بروز رسانی در: 25 آوریل 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه