آموزش درست کردن خورشت بامیه برای 4 نفر

طرز تهیه خورشت بامیه

نحوه درست کردن خورشت بامیه مجلسی با طعم مخصوص

خورشت بامیه یکی از بهترین خورشت‌های محلی ایرانیه که طعم مخصوصی داره و این خورشت به خاطر داشتن بامیه، لعاب خاصی داره که لذت خوردن این غذا با پلو رو دوچندان می‌کنه و طرفدار‌های زیادی داره که هیچوقت از خوردن این غذا دست نمی‌کشن.

طرز پخت خورشت بامیه خیلی راحته؛ اما! نیاز به پیروی از اصول پخت داره که هم باید با حرارت ملایم پخته بشه و هم این که مقدار پخت بامیه خیلی مهمه که توی دستور پخت به این نکته‌ها اشاره شده.

بامیه یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان شناخته می‌شه و تو ایران هم، خورشت بامیه از جمله غذاهای معروف و خیلی خوشمزه‌اس که به استان‌های جنوب کشور و مناطق گرمسیر ایران تعلق داره.

اگه دلتون یه خورشت غلیظ، جا افتاده با لعاب زیاد می‌خواد، بهتره همین الان مواد اولیه لازم رو تهیه کرده و با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا طرز تهیه خورشت بامیه حرفه‌ای رو بهتون آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه

مواد لازم برای ۴ نفر
بامیه۳۵۰ گرم
گوشت خورشتی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
گوجه فرنگی۲ عدد
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهنوک قاشق غذا خوری
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
آبلیموبه مقدار دلخواه

طرز تهیه خورشت بامیه مجلسی و خوشمزه


مرحله اول (خرد کردن پیاز و سیر)

طرز تهیه خورشت بامیه رو با تفت دادن پیاز شروع کنید. به این صورت که ابتدا یک عدد پیاز رو پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کرده و سپس سیر رو هم به اندازه ریز خرد کنید و کنار بزارید.


مرحله دوم (تفت دادن پیاز)

در ادامه یه قابلمه مناسب برای پخت خورشت روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا به خوبی داغ بشه و سپس، پیاز رو داخل قابلمه بریزید و به خوبی تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه و در آخر زردچوبه اضافه کنید.


مرحله سوم (اضافه کردن سیر)

روند آماده سازی مواد اولیه خورشت بامیه رو با تفت دادن پیاز و زردچوبه ادامه بدید و سیر رو هم اضافه کنید و به خوبی مواد رو هم بزنید تا با هم یکدست بشن و هم عطر بوی سیر توی فضا پخش بشه.


مرحله چهارم (اضافه کردن گوشت خورشتی)

حالا وقتشه که گوشت خورشتی خرد شده رو داخل قابلمه بریزید و به همراه دیگر مواد به اندازه کافی تفت بدید تا به خوبی پخته بشه و رنگش هم عوض بشه. یادتون باشه که زیاد از حد تفت دادن گوشت باعث میشه سفت بشه.


مرحله پنجم (تفت دادن رب گوجه)

برای رنگ گرفتن خورشت، در ادامه به مقدار گفته شده رب داخل قابلمه بریزید و ابتدا رب رو تفت داده و سپس با گوشت مخلوط کنید تا یکدست بشن. در ادامه گوجه‌ها رو هم پوست بگیرید، رنده کنید و داخل قابلمه بریزید و به خوبی هم بزنید.


مرحله ششم (اضافه کردن آب برای پختن گوشت)

برای خوشمزه شدن خورشت بامیه، رب گوجه رو به خوی تفت بدید تا خامی اون گرفته بشه. حالا وقتشه که ۴ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و در ابتدا با حرارت زیاد بزارید تا آب به جوش بیاد و سپس حرارت رو پایین بیارید تا طبخ خورشت به آرامی انجام بشه.


مرحله هفتم (پاک کردن بامیه)

تا زمانی که گوشت داره پخته میشه، به سراغ بامیه‌ها رفته و اون‌ها رو به خوبی پاک کنید. به این صورت که فقط سر و دم اون‌ها رو بگیرید و سپس بشویید. یادتون باشه که به بافت بامیه آسیب نزنید تا موقع پختن از هم وا نره.


مرحله هشتم (تفت دادن بامیه)

در ادامه این مرحله یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس بامیه‌ها رو برای این که بافتشون بعد از پخت از هم وا نره، تفت بدید تا رنگشون عوض بشه.


مرحله نهم (اضافه کردن بامیه به خورشت)

بهتره صبر کنید تا زمانی که گوشت به خوبی پخته بشه و سپس بعد از گذشت حدود ۲ ساعت، بامیه‌ها رو داخل قابلمه حاوی مواد خورشت بریزید. در ادامه برای طعم گرفتن خورشت از غوره یا آبلیمو استفاده کرده و سپس به مقدار گفته فلفل سیاه هم به مواد اضافه کنید.


مرحله دهم (مدت زمان لازم برای جا افتادن خورشت)

برای جا افتادن خورشت بامیه، بهتره که اجازه بدید بامیه به مدت ۴۰ دقیقه با گوشت پخته بشه تا هم آب اضافی خورشت گرفته بشه و هم این که این خورشت باید لعابدار باشه و بهتره بزارید تا حسابی جا بیوفته.


مرحله یازدهم (آماده شدن غذا)

خورشت بامیه لذیذ و مجلسی شما آماده شده، بهتره در آخرین مرحله از پخت خورشت نمک اضافه کنید. یادتون باشه که بیش از حد پختن باعث میشه بامیه از هم وا بره و روی ظاهر خورشت تاثیر منفی داره.


نکات لازم برای تهیه خورشت بامیه

  • گوشت قرمز رو به اندازه سرخ کنید تا جایی که بافتش سفت و دیر پز نشه.
  • بهتره تا آخرین مرحله از پخت خورش بامیه نمک اضافه نکنید.
  • بامیه رو قبل از اضافه کردن به خورشت به خوبی تفت بدید تا سفت بشه.
  • مدت زمان پخت بامیه نباید از ۱ ساعت بیشار بشه، چون بافتش ااز هم وا میره.
  • خورشت بامیه رو با حرارت ملایم بپزید تا به خوبی جا بیوفته و غلیظ بشه.

سخن آخر

اینم از طرز تهیه خورشت بامیه خوشمزه و مجلسی که امیدوارم خوشتون اومده باشه. بهتره بدونید برای درست کردن این خورشت باید گوشت رو به اندازه مناسب سرخ کنید تا هم آبدار باشه و هم این که سفت و خشک نشه. خورشت بامیه باید با حرارت ملایم پخته بشه تا به خوبی لعابدار و خوشمزه بشه. در صورتی که تجربه درست کردن خورشت بامیه رو دارید، خوشجال میشیم که با ما و دیگر کاربران به اشتراک بزارید.

آخرین بروز رسانی در: 4 می 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه