آموزش درست کردن حلوا زعفرانی مجلسی با آرد گندم

طرز تهیه حلوا

نحوه پختن انواع حلوا مجلسی ساده و قالبی

طرز تهیه حلوا واسه علاقه مندان به شیرینی و دسر خیلی کاربردیه و انگار به یه دستور جادویی شیرینی پزی دست پیدا کردی که اصلا تمومی نداره، چون حلوا انقد تنوع داره که هیچوقت نمیشه همه‌شون رو تو یه مقاله جمع کرد.

نحوه پخت انواع حلوا رو اگه بلد باشی تا یه مدت طولانی میتونی هربار یه حلوا با طعم جدید و دیزاین جدید درست کنی که همین تنوع، باعث میشه که طعم حلوایی که اول پختی رو یادت بره.

این دسر یا شیرینی خیلی خوشمزه و پر طرفدار اصالتی خاورمیانه‌ای داره و البته تو ایران هم تاریخ زیادی داره و از قدیم مردم ما بنا به تفاوت فرهنگی هر منطقه دستور ها متنوعی رو از حلوا به وجو آوردن.

حلوا نه تنها واسه طعمش مشهوره، بلکه به خاطر بافت نرم و لطیفی که داره، واسه تزئینش به حدی کارای مختلفی انجام میدن که آدم، سر یه دوراهی میمونه حلوا رو نگاه کنه یا بخوره.

واسه درست کردن این شیرینی خوشمزه نیاز به دونستن یه سری نکات مهم هست که باعث میشه حلوایی که درست می‌کنید خوشرنگ، یک دست و خوش طعم باشه.

در ادامه مقاله با من همراه باشید که طرز تهیه حلوا رو به ۳ نوع و طعم مختلف براتون آماده کردم که امیدوارم خوشتون بیاد و فراموش نکنید که طبق دستور پیش برید که نکات مهمش رو یاد بگیرید.


دستور اول

طرز تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم ساده و زعفران

مواد اولیه لازم برای تهیه حلوا
آرد گندم۲ پیمانه
شکریک و نیم پیمانه
آبیک و نیم پیمانه
گلابنصف پیمانه
زعفران دم کردهبه میزان لازم
عرق هلیک چهارم پیمانه
روغن مایع و کرهروی هم رفته یک الی یک و نیم پیمانه

مراحل تهیه حلوا مجلسی

۱- طرز تهیه حلوا ساده رو با درست کردن شربت شروع میکنیم، به این صورت که یه قابلمه مناسب انتخاب کرده و آب، شکر، گلاب، عرق هل و زعفران دم کرده رو داخلش بریزید.

۲- مواد رو با هم مخلوط کنید و در ادامه زیر شعله رو روشن کنید و به خوبی مواد رو با هم قاطی کنید که شکر کاملا حل بشه و وقتی که قل زد، قابلمه رو از روی گاز بردارید.

نکته: اضافه کردن زعفران تو رنگ حلوا خیلی تاثیر داره.

۳- نحوه درست کردن حلوا رو با الک کردن آرد داخل یه تابه مناسب ادامه بدید، و تابه رو روی حرارت ملایم بزارید و شروع کنید به تفت دادن آرد به مدت نیم ساعت.

۴- آرد رو برای درست کردن حلوا اگه زیاد تفت بدید، رنگ حلوا تیره میشه و اگه کمتر تفت بدید رنگ حلوا روشن میشه. در ادامه بعد از اینکه خامی آرد گرفته شد، یک بار دیگه آرد رو الک کنید و دوباره داخل تابه بریزید.

نکته: حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آرد رو تفت بدید.

۵- حالا که آرد داره آماده میشه، کره و روغن رو داخل یه قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بزارید که کره آب بشه و با هم مخلوط بشن، و بعد از آماده شدن آرد، مخلوط کره و روغن رو داخل تابه‌ی آرد بریزید.

۶- طرز پخت حلوای خوشمزه مجلسی رو با هم زدن مواد ادامه بدید تا جایی که یکدست شده و حالا نوبت اضافه کردن شربت میرسه و کم کم شربت رو به حلوا اضافه کنید و به مخلوط کردن ادامه بدید.

نکته: فراموش نکنید که به طور مرتب هم بزنید که بافت حلوا از بین نره.

۷- حلوای مجلسی رو انقد هم بزنید که خودش رو بگیره و یه جورایی منسجم بشه، و وقتی که حلوا در وسط تابه جمع شد، تابه رو به صورت گهواره‌ای تکون بدید که حلوا خودش رو بگیره.

۸- حالا حلوایی که پختید آماده‌اس و میتونید به هر شکلی که بخواید اون رو تزیین کرده و نوش جان کنید.


دستور دوم

طرز تهیه حلوای هویج مجلسی با زعفران

مواد لازم برای تهیه حلوای هویج
هویجنیم کیلو
گلاب۱ پیمانه
شکر۱ پیمانه
کره۳۰ گرم
آبنصف لیوان
آرد۱ پیمانه
زعفرانبه اندازه دلخواه
روغن مایعنصف پیمانه

مراحل تهیه حلوای هویج با زعفران

طرز تهیه حلوای هویج رو با پوست گرفتن هویج‌ها شروع میکنیم و بعد اونها رو به اندازه دلخواه خورد کنید و یه قابلمه روی حرارت بزارید و هویج‌ها رو برای پختن، داخلش بریزید.

در ادامه هویج‌های پخته شده رو با مخلوط کن یا غذا ساز به خوبی پوره کنید. حالا شکر، آب، گلاب، زعفران رو توی یه قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بزارید که شکر حل بشه و وقتی به جوش اومد زیرش رو خاموش کنید.

پخت حوای هویج رو با الک کردن آرد ادامه بدید و آرد رو داخل یه تابه بریزید و بزارید روی حرارت خیلی کم و هم بزنید که خامی آرد گرفته بشه اما، نباید تغیر رنگ بده. همزمان روغن و کره رو توی یه قابلمه بریزید که داغ بشن.

حالا کره و روغن رو داخل تابه آرد بریزید و مدام هم بزنید که با هم یکدست بشن و بعد از حدود ۵ دقیقه هم زدن، نوبت به اضافه کردن پوره هویج به مخلوط آرد و روغن میرسه.

بعد از اضافه کردن پوره هویج، مواد رو به خوبی با همدیگه قاطی کنید و در نهایت شربت رو آروم آروم به مواد حلوا اضافه کرده و مدام هم بزنید که حلوا خودش رو بگیره و گهواره‌ای بشه.

نکته: برای تهیه حلوای هویج، هرچی هویج بهتر پوره بشه، حلوای بهتر و منسجم تری به دست میاد.


دستور سوم

طرز تهیه حلوا سوهان با آرد سنگک و شیر

مواد لازم تهیه حوای سوهان
آرد سنگک۳ لیوان
شیرتقریبا ۱/۲ لیوان
روغن مایعبه مقدار لازم
مواد لازم شربت
شکریک و نیم لیوان
شیر۲ لیوان
پودر هل۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۲ قاشق چای خوری
گلاب۱ لیوان

مرحله اول: درست کردن شربت

  1. برای تهیه حلوای سوهان یه قابلمه رو روی حرارت خیلی کم بزارید و شیر و شکر رو داخلش بریزید و به خوبی هم بزنید که شکر حل بشه اما یادتون باشه که شیر نباید بجوشه.
  2. در ادامه‌ی کار و زمانی که شکر حل شد، گلاب، پودر هل و زعفران رو اضافه کنید و یه مقدار هم بزنید و قابلمه رو از روی گاز بردارید که دمای شربت پایین بیاد.

مرحله دوم: آماده سازی مواد حلوای سوهان

طرز تهیه حلوا سوهان مخصوص رو با الک کردن آرد سنگک داخل یه تابه مناسب شروع میکنیم، قبل از اینکه تابه رو روی حرارت بزارید، روغن مایع رو اضافه کرده و با آرد مخلوط کنید و بعد شیر رو روی مواد بریزید و هم بزنید.

حالا تابه رو روی حرارت ملایم بزراید و به طور مداوم مواد رو هم بزنید که حلوا کم کم یکدست بشه و تبخیر شدن شیر داخل مواد شروع بشه.

درست کردن حلوای سوهان رو فقط با هم زدن ادامه بدید، به این صورت که روان و رقیق شدن حلوا به مرور اتفاق میوفته و همش باید مواد حلوا رو روی حرارت خیلی کم هم بزنید تا در نهایت حلوا خودش رو بگیره و روان بشه.

نکته: این مرحله حدود یک ساعت طول میکشه و باید صبور باشید.

وقتی که حلوا کاملا روان شد، ده دقیقه دیگه باز هم به مخلوط کردن مواد ادامه بدید که رنگ حلوا عوض بشه و به رنگ سوهان در بیاد.

حلوای سوهان وقتی که خودش رو بگیره و خوش رنگ بشه و به رنگ سوهان در بیاد، باید حرارت زیرش رو خاموش کنید و بعد شربت رو اضافه کنید.

اضافه کردن شربت به این طریقه که یه ملاقه داخل مواد بریزید و مخلوط کنید، و دوباره به همین طریق شربت رو با مواد حلوا ترکیب کنید و در آخر وقتی که حلوا نرم و شیرین شد، تابه رو به صورت گهواره‌ای تکون بدید که روغن پس بده.

نکته: حلوای سوهان رو اگه به طور مداوم هم نزنید باعث میشه که گلوله بشه. و اظافه کردن شربت موقعی انجام میشه که تابه روی حرارت نباشه.


سخن آخر

درست کردن حلوا به عنوان یه دسر یا شیرینی خانگی یه حرکت خیلی مثبته که جدا از اقتصادی بودن این کاز، شما رو از خریدن شیرینی و دسری که با مواد افزودنی ونگه‌دارنده تولید میشن بی نیاز میکنه و همونطور که در بالا مشاهده کردید تو این مقاله دستور درست کردن حلوای ساده، حلوای هویج و حلوا سوهان رو براتون شرح دادم که امیدوارم ازش خوشتون بیاد و فراموش نکنید که هر دستور غذایی رو اگه از رو نکات گفته شده انجام بدید، قطعا به بهترین نتیجه میرسید.

پایان.

آخرین بروز رسانی در: 29 سپتامبر 2022| نویسنده: پوریا زنگیشه