آموزش درست کردن باسلوق خانگی با نشاسته و ژلاتین

طرز تهیه باسلوق گردویی

نحوه درست کردن باسلوق مجلسی خانگی در کمترین زمان

باسلوق یه شیرینی مخصوص و خیلی خاصه که طعم به شدت جذابی داره. این شیرینی سنتی به شیوه‌های سنتی و مدرن‌تر درست میشه، و تو اکثر شهرهای ایران به عنوان یه شیرینی مناسبتی، برای جشن‌های مختلف و عید نوروز پخته می‌شه و با یه بار درست کردن این شیرینی، عاشقش می‌شید.

طرز تهیه باسلوق چند نکته خیلی مهم داره، و یکی از این نکات اینه که، به خاطر داشتن نشاسته‌ای که تو بعضی از دستورهای باسلوق استفاده میشه، به خاطر رعایت نکردن شرایط تفت دادن نشاسته، مزه‌اش بد میشه که در ادامه این نکات رو متوجه می‌شید.

اگه دلتون می‌خواد یه شیرینی مخصوص رو در کنار چایی، واسه مهمونی درست کنید، که همه ‌ازش خوششون بیاد، با بخش آَشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با نحوه درست کردن باسلوق خوشمزه و کشدار آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه باسلوق سنتی

مواد لازم برای ۴ نفر
مغز گردو۸ عدد
پودر نارگیلبه میزان لازم
آب سرد۱/۸ پیمانه
نشاسته گل۱ پیمانه
پودر ژلاتین۲ قاشق غذا خوری
آب۲ پیمانه
وانیل½ قاشق چای خوری
پودر هل¼ قاشق چای خوری
شکر۱ پیمانه سر پر
گلاب½ پیمانه
کره۳۰ گرم

طرز تهیه باسلوق خوشمزه و حرفه ای


مرحله اول (آماده سازی پودر ژلاتین)

طرز تهیه باسلوق خوشمزه سنتی رو با انتخاب یه ظرف مناسب شروع کنید و سپس پودر ژلاتین رو داخل ظرف بریزید و به مقدار مناسب، آب سرد اضافه کرده و اجازه بدید تا پودر ژلاتین به خوبی به عمل بیاد.


مرحله دوم (خیساندن نشاسته گل)

در ادامه یه کاسه مناسب دیگه انتخاب کرده و پودر نشاسته گل رو به همراه آب به مقدار گفته شده، درون کاسه بریزید و به خوبی مخلوط کنید و سپس پودر وانیل و پودر هل رو هم به نشاسته اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا یکدست بشن.


مرحله سوم (الک کردن و تفت دادن نشاسته ذرت)

روند آماده سازی مواد اولیه برای درست کردن باسلوق رو با انتخاب یه تابه مناسب ادامه بدید و پودر نشاسته ذرت رو با الک به خوبی الک کنید تا صاف و یکدست بشه و سپس، داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم، به صورت مداوم به مدت ۴۰ ثانیه هم بزنید.


مرحله چهارم (اضافه کردن گلاب و شکر)

حالا وقتشه که بعد از تفت خوردن نشاسته، گلاب و شکر رو داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید تا مواد با هم یکدست بشن و بعد از حل شدن شکر، پودر ژلاتین رو هم داخل تابه بریزید و به همراه بقیه مواد کاملا هم بزنید تا به رنگ شفاف در بیاد.


مرحله پنجم (مخلوط کردن کره با مواد داخل تابه)

برای درست کردن باسلوق سنتی بهتره کره رو بعد از ژلاتین داخل تابه ریخته و با یه قاشق به خوبی هم بزنید تا کره کامل آب بشه و بهتره بدونید که، در صورت تمایل می‌تونید برای داشتن یه باسلوق کشدار، مایع گلوکز به مواد اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.


مرحله ششم (جمع شدن مواد باسلوق)

در این مرحله و بعد از مخلوط کردن مواد اولیه، مواد باسلوق شبیه به حلوا جمع میشه و معنیش اینه که باید تابه رو از روی حرارت بردارید تابه خوبی خنک بشه که بریم برای ادامه کار.


مرحله هفتم (آماده سازی مواد برای شکل دادن به باسلوق)

برای شکل دادن به مایه باسلوق، یه قیف یکبار مصرف یا یه نایلون فریزر رو آماده کرده و، مایه خنک شده این شیرینی سنتی رو داخلش بریزید. در ادامه یه کاسه مناسب کنار دستتون بزارید و پودر نارگیل رو داخل کاسه بریزید و مغز گردوها رو هم جدا کنید.


مرحله هشتم (استفاده از قیف برای شکل دادن به باسلوق)

روند درست کردن باسلوق رو با باز کردن یه حفره وسط پودر نارگیل ادامه داده و سپس، نصف مغز گردو رو به صورت برعکس روی حفره قرار بدید و مایه باسلوق رو با استفاده از قیف، روی گردو خالی کرده و روی اون پودر نارگیل بپاشید.


مرحله نهم  (آماده شدن شیرینی)

باسلوق خوشمزه خونگی شما آماده شده. بهتره قبل از مصرف به مدت ۲ ساعت داخل یخچال بزارید که بافت مواد تشکیل دهنده این شیرینی خودش رو بگیره. بهتره واسه این که طعم باسلوق رو بیشتر حس کنید، یه چایی یا نوشیدنی گرم رو هم در کنار این شیرینی بزارید.


نکات مهم تهیه باسلوق سنتی

  • اولین نکته مهم برای درست کردن باسلوق اینه که تمام مواد رو با حرارت پایین درست کنید.
  • برای بد مزه نشدن طعم باسلوق، نشاسته رو به آرومی و حرارت خیلی کم تفت بدید تا به خوبی از خامی بیرون بیاد.
  • به راحتی می‌تونید از پودر ژله برای رنگی شدن باسلوق استفاده کنید.
  • باسلوق از نوع شیرینی‌هایی محسوب می‌شه که بهتره با صبر و حوصله زیاد درست بشه.

سخن آخر

باسلوق جزو اون دسته از شیرینی‌هایی محسوب میشه که درست کردن اون، بیشتر از مهارت آشپزی به صبر و حوصله نیاز داره. این نوع از شیرینی سنتی به شیوه‌های مختلف درست میشه که هرکدوم بنا به نوع مواد اولیه، طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی دارن.

بهترین مزیت درست کردن باسلوق با این دستور، اینه که به راحتی می‌تونید از ژله برای درست کردن باسلوق‌های رنگارنگ استفاده کرده و میز مهمونی رو با این شیرینی خیلی خوشمزه و مخصوص تزیین کنید.

آخرین بروز رسانی در: 8 فوریه 2023| نویسنده: پوریا زنگیشه