استفاده از اسانس برای درمان آلرژی یکی از روشهای درمانی است که این روزها بشدت مورد توجه محققین، قرار گرفته است. البته استفاده از این روش درمانی، باید با احتیاط و زیر نظر کارشناسان رایحه درمانی و مشورت با پزشک معالج انجام شود. برای آشنایی با اسانس های موثر برای درمان آلرژی و اثرات درمانی آنها با ما همراه باشید.

شما ممکن است که آلرژی های فصلی در اواخر زمستان یا بهار یا حتی در اواخر تا بستان و پاییز را تجربه کنید. آلرژی‌ها ممکن است بطور اتفاقی بصورت حساسیت به گل‌ها رخ دهد، یا آلرژی‌های دوره‌ای در طول ماه‌های خاص بصورت فصلی باشد. اسانس‌ها ممکن است به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل برای علائم آلرژی استفاده شود.

اسانس‌ها از گیاهان مشتق شده اند و می‌توان به روشهای مختلفی از آنها استفاده کرد. روش‌های عمومی برای استفاده از آنها شامل موارد زیر است :

  • بخور آنها درون هوا
  • استفاده از آنها در محصولات حمام و سالنها
  • بکار بردن آنها برای پوست بصورت رقیق
  • اسپری کردن آنها در هوا
  • تنفس آنها بطور مستقیم از ظرف

تنفس در عطرهای روغنی به عنوان آروماتراپی یا رایحه درمانی شناخته می‌شود. این عمل بدن شما را از طریق حس بویایی، تحریک می‌کند. با توجه به اینکه شما چه بویی را  استشمام می‌کنید، بر روی بخشهایی خاصی از بدن شما، اثر می‌گذارد.

درست مثل آروماتراپی، استفاده از روغن برای بدن شما منجر به وارد شدن آنها به جریان خون می‌شود. شما همیشه باید قبل از استفاده از اسانس‌ها بر روی پوست خود، آنها را رقیق کنید. یک روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون می‌تواند به خوبی برای این منظور استفاده شود. شما معمولا حدود ۵ قطره روغن اسانس را با ۳۰ میلی‌لیتر روغن حامل مخلوط کنید.

اگر می‌خواهید اسانسهای روغنی را به زندگی خود وارد کنید تا علائم آلرژی را از بین ببرید، در اینجا چند مورد برای امتحان کردن وجود دارد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس، به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، اسانس‌ محبوبی است. این اسانس، ممکن است بخاطر توانایی آن برای اثرات آرام بخش و کاهش التهاب، علائم شما را در طول فصل آلرژی تسکین دهد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که اسانس روغنی مانع از التهاب آلرژیک و بزرگ شدن سلول‌های مخاطی می‌شود.

سعی کنید از اسطوخودوس در یک دستگاه بخور برای آروماتراپی استفاده کنید، یا آن را در یک روغن حامل رقیق کنید و بگذارید در وان حمام،خیس بخورنداستفاده از اسانس اسطوخودوس برای آلرِژی

مخلوط چوب صندل، کندر و روغن راونسارا

در یک تحقیق از ترکیبی از چوب صندل، کندر و روغن راونسارا برای درمان رینیت آلرژیک چند ساله استفاده کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق، بهبود انسداد مجاری بینی، خارش و آبریزش و عطسه را گزارش کردند. این نشان می‌دهد که ترکیب روغن‌ها می‌تواند به رفع علائم، کیفیت زندگی مرتبط با آلرژی و خواب بهتر کمک کند.

برای استفاده از این اسانس مخلوط ، آن را با روغن‌های حامل همچون روغن بادام رقیق کرده، در دستگاه بخور بریزید تا در هوا پخش شود.

اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس به عنوان یک ضد التهاب شناخته شده است و ممکن است برای تنگی نفس شما مفید باشد. احساس خنک کننده‌ای که هنگام تنفس از آن تجربه می‌کنید نیز ممکن است به شما کمک کند تا احساس آرامش کنید، زیرا شما با آلرژی‌های فصلی مبارزه می‌کنید.

سعی کنید آن را در هوا پخش کنید یا از بطری آن را نفس بکشید تا راحتی شما را فراهم کند.

روغن تی تری یا درخت چای

هنوز تحقیقات زیادی برای ارتباط بین اسانس و تسکین آلرژی باید انجام شود، اما تی تری ممکن است به علائم آلرژی کمک کند. این به خاطر این است که این روغن به عنوان ضدالتهاب شناخته شده است.

از روغن درخت چای به صورت موضعی استفاده کنید. نباید خورده شود.

نعناع فلفلی

اسانس نعناع به عنوان کاهش دهنده التهاب مشهور است. پس از رقیق کردن با روغن حامل می‌توانید با بخور کردن و یا حتی استفاده از آن بر روی پوست، راحت‌تر نفس بکشید. مخلوط اسانس نعناع با اسطوخودوس و لیمو، ترکیبی موثر و آرام بخش برای تسکین آلرژی، ایجاد می‌کند.

لیمو

از اسانس‌ های مرکبات اغلب در آروماتراپی برای تقویت هوشیاری و انرژی استفاده می شود. اسانس لیمو همچنین می‌تواند برای سینوس‌های شما مفید بوده و باعث کاهش علائم شایع آلرژی فصلی می‌شود. اگر در حال استفاده از روغن لیمو یا اسانس مرکبات هستید، به هنگام زیر آفتاب رفتن یا تختهای برنزه، مراقب باشید. سعی کنید این اسانس را برای بهبود روحیه‌تان بخور دهید یا بر روی پوست برای کمک به بهبود آلرژی بکار ببرید.اسانس لیمو برای درمان آلرژی

خطرات و عوارض بالقوه استفاده از اسانس

سعی کنید از اسانس بدون ضرر استفاده کنید. خلوص و کیفیت اسانس‌ها بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا بررسی نشده است. به عبارت بهتر، برای استفاده از اسانس ها، بصورت کنترل شده این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که از تولیدات با کیفیت استفاده می‌کنید.

در هنگام استفاده از اسانس‌ها، نکات دیگری نیز در این زمینه وجود دارد :

  • شما ممکن است نسبت به اسانس روغنی، حساسیت داشته باشید، پس برای اولین بار، با احتیاط، از آنها استفاده کنید. روغن مخلوط شده در روغن حامل را روی پوست بازو و یا ساعد خود تست کنید. اگر پس از ۲۴ ساعت واکنش نشان نداد، می‌توانید از آن استفاده کنید. هر اسانس جدید را ابتدا تست کنید، به خصوص اگر دچار آلرژی هستید.
  • هرگز اسانس را بدون رقیق کردن با روغن حامل، مستقیما به روی پوست خود بکار نبرید.
  • اسانس خوراکی استفاده نکنید.
  • هنگام استفاده از روغن برای زنان باردار یا شیرده و کودکان؛ بخصوص بچه‌های کوچک، احتیاط کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اسانس گیاهان و خواص آنها، مقالات بخش زیبایی را مطالعه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : healtline.com