کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی و سلامت، مدتی است که توجه گسترده‌ای را به سمت خود جلب کرده است. اما یک کارآفرین موفق بودن در این حوزه، نیازمند یادگیری نکات زیادی است و نمی‌توان صرفاً به دلیل علاقه جهت کارآفرین موفق شدن، در این حوزه شیرجه زد! مانند کارآفرینی در حیطه‌های دیگر، کارآفرینی در این حوزه نیز با مسائل و چالش‌های مخصوص به خود رو به روست. مسائلی از جمله: مشکلات مالی و سرمایه‌گذاری، سیستم بوروکراسی حاکم در این حوزه، هماهنگ شدن با قوانین موجود، رقابت و سایر چالش‌ها.

برای شروع به کارآفرینی در حوزه‌ی پزشکی، نکاتی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را مد نظر قرار دهید تا بتوانید در این عرصه موفق شوید. در ادامه به شماری از این نکات که هر کارآفرین پزشکی باید بداند، اشاره می‌نمائیم.

نکات مفید جهت یک کارآفرین موفق شدن در حوزه‌ی پزشکی

برآورد نیاز از طریق تحقیقات بازار

یک کارآفرین موفق در حوزه‌ی پزشکی، قبل از درگیر شدن با کار ابتدا باید نیاز بازار را بسنجند تا برای آن نیاز یک راه حل ارائه نمایند. تحقیقات بازار گسترده و مطالعات عمیق درباره‌ی تخصص‌های مختلف در حوزه‌ی سلامت، در نقطه‌ی شروع حائز اهمیت هستند و باید از ابتدا به آن‌ها توجه نمائید.

با تحلیل تقاضای محلی یا منطقه‌ای، که در مورد محصولات و خدمات متنوعی در حوزه‌ی سلامت وجود دارد، کارآفرینان می‌توانند حوزه‌ی مطلوب رابیابند. آن‌ها می‌توانند به سمت یک بازار دست نخورده (niche market) بروند و یا اینکه استانداردهایی را برای یک بازار رقابتی از طریق تحقیقات و مطالعاتشان تهیه کنند.

آن دسته از کارآفرینان پزشکی که نیاز بازار را می‌فهمند و می‌توانند از طریق پر کردن فاصله بین نیاز مشتریان و وضعیت موجود در حوزه‌ی سلامت و پزشکی، بهتر با مشتریان ارتباط برقرار کنند، به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

مثلاً ایجاد امکانات عمومی پزشکی در شهری که در آن تعداد زیادی از افراد این امکانات را ارائه می‌دهند، احتمالاً ایده‌‌ای عالی نباشد. راه بهتر این است که به مناطقی توجه کنید که فاقد شمار زیادی از این امکانات پزشکی و سلامت هستند محصولات یا خدمات خود را برای مردم آن ناحیه تدارک ببینید و به آن‌ها ارائه نمائید. با این کار، نه تنها به سود مالی دست پیدا خواهید کرد، بلکه از نظر اجتماعی نیز کار بسیار مفیدی را انجام داده‌اید.برای یک کارآفرین موفق بودن، مهم است که سرمایه‌گذاری را پیدا کنید که به چشم اندازی که پیش رویتان در نظر دارید اهمیت بدهد.

یافتن سرمایه‌گذاران مناسب

هیچ کس نمی‌تواند منکر تاثیر زیاد سرمایه‌گذاران در فرآیند رشد یک کسب و کار شود. هر کارآفرین در هر حوزه، با چالش پیدا کردن سرمایه‌گذار مناسب رو به روست و کارآفرینان در حوزه‌ی پزشکی نیز از این قاعده مثتسنی نیستند.

در حوزه‌ی پزشکی، برای یک کارآفرین موفق بودن، مهم است که سرمایه‌گذاری را پیدا کنید که به چشم اندازی که پیش رویتان در نظر دارید اهمیت بدهد. اختلافات بین اهداف و ارزش‌ها بین شما و سرمایه‌گذاران، در دراز مدت باعث ایجاد چالش‌های اساسی خواهد شد. اگر بتوانید شخصی را پیدا کنید که اطلاعات پایه‌ای را نیز در مورد کاری که می‌خواهید در حوزه‌ی پزشکی انجام دهید داشته باشد، نیز یک مزیت است. البته اگر سرمایه‌گذار مورد نظر، فاقد اطلاعات کافی در مورد کاری که شما قرار است انجام بدهید باشد، نیاز به شخصی که در این موارد اطلاعاتی داشته باشد، در کسب و کار شما احساس می‌شود و باید این فرد را در کنار تیمتان داشته باشید تا بتوانید در دراز مدت به رشد خود ادامه داده و در بازار بقا و دوام داشته باشید.

به میزان کافی شبکه‌سازی کردن، مشارکت با سازمان‌ها و آکادمی‌های پزشکی، انجام دادن صحیح تحقیقات بازار  و اطلاعات در مورد قوانین صنعت پزشکی و فرصت‌های موجود در این حوزه، در جذب سرمایه‌گذاران مناسب به شما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین اگر تحت حمایت یک برند بزرگ باشید، به شما و کارتان اعتبار خواهد بخشید و باعث ارتقای برندتان خواهد شد.

باید بین مسئولیت اجتماعی و سودآوری تعادل ایجاد نمائید.

حفظ تعادل بین مسئولیت اجتماعی و سودآوری

یکی از تنگناهای اخلاقی که کارآفرینان پرشکی با ان مواجه هستند، نیاز برای ایجاد یک کسب و کار پر سود، در کنار مسئولیت اجتماعیشان در راستای سلامت عمومی مردم است.

امروزه یک مساله‌ی اصلی در حوزه‌ی سلامت، کمبود درمان‌ها و خدمات مقرون به صرفه در این حوزه، به خصوص در مورد مردم فقیر و وجود فاصله‌ی زیاد بین خدماتی که به صورت تخصصی برای مردم شهری و مردم روستایی عرضه می‌شود، است. البته که نمی‌توان کلینیک‌های رایگان ایجاد کرد چرا که در این صورت هرگز به نقطه‌ی سر به سر (نقطه‌ی که درآمدها هزینه‌ها را پوشش می‌دهند و آغاز سودآوری کسب و کار است) نخواهیم رسید؛ اما می‌توان با همکاری با سازمان‌های خیریه و کارهای داوطلبانه‌ای که برای کارمندان سازمان برای رفتن به کمپ‌های روستایی تعریف می‌کنیم، مسئولیت اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام دهیم.

نوآوری در تکنولوژی به صورت مداوم

می‌توان گفت خلاقیت، کلید حصول به سرمایه برای هر کارآفرین موفق است. لازم است که کارآفرینان پزشکی، همگام با محیط متغیر تکنولوژیکی به پیش روند و در جریان این تغییرات باشند و همچنین به روندهایی که در حوزه‌ی سلامت در حال شکل‌گیری است توجه داشته باشند.

می‌توانید با پرسیدن سوال از بیماران یا دیگر افراد در مورد اینکه چگونه خدماتتان را ارتقا دهید یا با خلق نوآوری یک مزیت رقابتی برای خود کسب کنید، به موفقیت دست پیدا کرده و چه بسا نیازهای پنهان مردم را کشف کرده و در این زمینه از رقبا جلوتر بروید.

یک کارآفرین موفق در حوزه‌ی پزشکی، قبل از درگیر شدن با کار ابتدا باید نیاز بازار را بسنجند

آگاه بودن نسبت به محدودیت‌ها 

همیشه سودآور بودن، وسوسه انگیز است اما در روند کار، عدم اطلاعات کافی می‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند و مانع از سودآور بودنتان شود. توانایی مشاوران پزشکی که در تیمتان حضور دارند را مد نظر داشته باشید و از محدودیت‌هایتان آگاه باشید.

اگر تیم کسب و کار شما، در زمینه‌ی کمک‌های اولیه و ابتدایی در حوزه‌ی پزشکی فعالیت می‌کند، اگر بدون اطلاعات تخصصی به سراغ کارهای حرفه‌ای‌تر در حوزه‌ی پزشکی بروید، با احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد.

فیدبک‌ها یا بازخوردهایی که از مشتریان خودتان می‌گیرید، می‌تواند راهنمایی برای شما جهت توسعه‌ی کسب و کارتان باشد و اینکه آن حوزه‌ها را ارتقا دهید. بنابراین احتمال اینکه یک کارآفرین موفق شوید، افزایش می‌یابد.

در روند کار، عدم اطلاعات کافی می‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند و مانع از سودآور بودنتان شود.

بازی با نقاط قوت خودتان

بلندهمتی (آرزوهای بزرگ و تلاش برای رسیدن به آن‌ها)، چیزی است که باعث می‌شود یک کارآفرین موفق شود. هر کارآفرین پزشکی، باید اهداف مشخصی را  برای خود و صنعت سلامت تدوین کند و تلاش کند تا با نقاط قوتی که دارد، به این اهداف دست یابد. این اهداف می‌تواند در رابطه با توسعه و تحقیقات درباره‌ی بیماری‌های مزمن و یا یک انقلاب دیجیتالی در حوزه‌ی درمان باشد.

در انتها، به یاد داشته باشید که رقابت سالم در کسب و کارها، برای هر ملتی مفید است؛ مخصوصاً اگر درباره‌ی دستیابی به سلامت و نجات زندگی انسان‌ها باشد.

ترجمه‌ی اختصاصی از مجله قرمز/ با تصرف و تلخیص

منبع: www.entrepreneur.com

دوست گرامی، اگر درباره‌ی مطالبی که در مجله قرمز موجود است پیشنهاد و یا انتقادی دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک کنید.