رپورتاژ


صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با گسترش روزافزون دامنه استفاده از اینترنت، فروشگاه‌های فیزیکی هم برای عقب نماندن از رقبای آنلاین خود اقدام‌به تاسیس وب‌سایت‌هایشان کرده‌اند.

فضای اینترنت و افزایش علاقه مردم به خریدهای آنلاین باعث شد تا حتی فروشگاه‌هایی که به‌صورت فیزیکی در مکانی عمومی حضور نداشتند هم به‌وجود بیایند و در مدت زمان بسیار اندکی از فروشگاه‌های فیزیکی از نظر میزان فروش پیشی بگیرند!

ما در این مقاله قصد داریم که سراغ مراحل راه‌اندازی سایت برویم و به شما بگوییم که برای تاسیس فروشگاه آنلاین خود، چه مسیری را باید طی کنید؛ پس با ما همراه باشید.

خرید هاست و دامنه

مرحله اول در ایجاد فروشگاهی آنلاین، خرید هاست و دامنه است. هاست از تقسیم‌بندی یک سرور به‌وجود می‌آید و به شما این امکان را می‌دهد تا با آپلود اطلاعات وب‌سایتتان روی آن، همیشه سایتتان در دسترس باشد. بعد از خرید هاست و دامنه باید با تغییر دی ان اس دامنه در شرکتی که دامنه را از آن خریداری کرده اید به هاست مورد نظر متصل کنید.

ازطرفی‌دیگر هم دامنه همان متنی است که برای دسترسی به یک وب‌سایت در مرورگر خود وارد می‌کنید. دامنه سایت شما، باید ارتباط مستقیمی با اسم فروشگاهی که می‌خواهید تاسیس کنید داشته باشد.

البته، بسیاری از فروشگاه‌های حضوری نامی دیگر برای فروشگاه آنلاین خود درنظر می‌گیرند تا بااستفاده‌از ترفندهای بازاریابی، به‌صورتی بهتر بتوانند خودشان را در ذهن کاربران احتمالی خود ماندگار کنند.

در پایان این مراحل هم شما باید سراغ دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی بروید تا کسب‌وکار شما جنبه‌ای قانونی هم داشته باشد. عدم دریافت مجوز مساوی خواهد بود با عدم امکان پرداخت آنلاین و به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که هر فروشگاهی باید داشته باشد را شما ندارید!

طراحی یک سایت

صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بعد از خرید هاست و دامنه و دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی، نوبت به طراحی سایت می‌رسد. طراحی سایت مهم‌ترین بخش در زمینه تاسیس یک سایت فروشگاهی است و شما باید وقت کافی را برای آن بگذارید.

طراحی سایت از طراحی رابط کاربری شروع می‌شود و با برنامه‌نویسی قسمت‌های بک‌اند و فرانت‌اند به پایان می‌رسد. رابط کاربری دقیقا همان چیزی است که یک کاربر با ورود به وب‌سایت شما مشاهده می‌کند.

پیشنهاد ما این است که طراحی رابط کاربری را به فردی واگذار کنید که در این زمینه تخصص کافی را دارد و می‌تواند باتوجه‌به هویتی که برای فروشگاه خود متصور هستید، رابط کاربری عالی را طراحی کند.

بعد از طراحی رابط کاربری، نوبت به برنامه‌نویسی می‌رسد. شما برای این قسمت می‌توانید دو رویکرد کاملا متفاوت داشته باشید؛ یا سراغ ایجاد سایت وردپرسی بروید یا اینکه هزینه بیشتری را به یک یا چند برنامه‌نویس بپردازید تا سایت شما را از صفر بسازند.

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های ایجاد سایت وردپرسی، آزمون و خطا است؛ یعنی شما می‌توانید با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر، یک سایت داشته باشید تا بااستفاده‌از آن متوجه شوید که آیا فروشگاه شما آنطور که باید فروش دارد که سراغ ایجاد سایت اختصاصی بروید یا خیر.

ازطرفی‌دیگر هم ایجاد سایت اختصاصی از همان ابتدا به شما این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های مورد نیاز احتمالی خود را در آینده‌ای نزدیک به‌راحتی به سایتتان اضافه کنید.

در کل ما در این بخش توصیه می‌کنیم که در ابتدای مسیر خود سراغ ایجاد سایت وردپرسی بروید تا هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود و هم ریزه‌کاری‌های فروش آنلاین را بهتر یادبگیرید.

در پایان هم باید به این نکته توجه کنید که حتما وب‌سایت شما واکنش‌گرا باشد. طراحی وب سایت واکنش گرا باعث می‌شود تا کاربران با هر دستگاهی که دراختیار دارند، بتوانند سایت شما را در بهترین حالت ممکن مشاهده کنند.

سئو خدمات و محصولات

تقریبا می‌توانیم بگوییم که اصلی‌ترین کانال ورود کاربران به سایت شما، موتورهای جستجوی آنلاین، مثل گوگل، یاهو و بینگ، هستند. این موتورهای جستجو براساس یک‌سری از معیارهایی که دارند، به سایت‌ها نمره‌هایی می‌دهند و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث می‌شود موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را بهتر درک کنند و نمره بهتری به آن بدهند، سئو کردن آن است. اگر سایت شما سئو نشده باشد، موتورهای جستجو هم در رده‌بندی خود جایگاه پایین‌تری را به آن اختصاص می‌دهند و عملا ورودی کاربرانتان از این روش به صفر خواهد رسید.

آخرین آمارهای منتشر شده به ما نشان می‌دهند که کاربران معمولا سه تا پنج سایت اول در نتایج هر جستجو را مشاهده می‌کنند و همه سایت‌های فروشگاهی در تلاشند تا بتوانند این جایگاه‌ها را تصاحب کنند.

سئو کردن سایت هم کار فردی عادی نیست و شما باید این فرایند را به کارشناسان فعال در این زمینه بسپارید. آن‌ها با تحلیل داده‌های وب‌سایت شما و نتایج به‌دست آمده از موتورهای جستجو، بهترین استراتژی سئویی را روی وب‌سایت شما پیاده‌سازی خواهند کرد.

جمع‌بندی

تاسیس فروشگاه آنلاین نه‌تنها باعث افزایش فروش شما خواهد شد، بلکه شکلی حرفه‌ای‌تر هم به کسب‌وکار شما می‌دهد. داشتن یک فروشگاه آنلاین به ارتباط بهتر با مشتریان شما کمک خواهد کرد و حتی باعث می‌شود که کانال‌های فروش خود را در شبکه‌های اجتماعی هم گسترش دهید.

شما با خواندن این مقاله متوجه شدید که برای داشتن یک فروشگاه آنلاین باید چه مراحلی را طی کنید و چه پستی و بلندی‌هایی در مسیر شما وجود دارد؛ پس به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر هنوز سایتتان را تاسیس نکرده‌اید، سریع‌تر این کار را انجام دهید.