روانشناسی رنگ ها از دیرباز مورد توجه روانشناسان بوده است. اگرچه دانشمندان هنوز دلیل علمی روشنی‌ برای ارتباط بین هر رنگ و ایجاد احساسات مختلف در ما پیدا نکرده‌اند، اما اینکه چنین ارتباطی وجود دارد بعنوان یک حقیقت در روانشانسی رنگ ها پذیرفته شده است.

بنابراین با در نظر گرفتن اینکه هر رنگی می‌تواند  بر احساسات مختلف ما تاثیر گذارد یا باعث ایجاد احساس خاصی در ما شود، می‌توان در رنگ آمیزی محیط خانه یا محل کار،  از تکنیک رواشناسی رنگ ها بهره برد چرا که مشخص شده است رنگ ها تاثیر بسزایی بر روی احساسات،  افکار و اعمال ما دارند.

در تکنیک روانشناسی رنگ ها هر رنگی چه احساسی ایجاد می‌کند؟

ما گاهی در مورد اینکه رنگ سبز یعنی رنگ حسادت است یا رنگ آبی تیره باعث ایجاد غم می‌شود شنیده‌ایم، اما آیا واقعا این رنگها نشانه‌ی این احساسات هستند و یا چنین احساساتی را به ما القا می‌کنند؟

به منظور انتخاب صحیح یک رنگ  برای طراحی خانه خود  که هماهنگ با شخصیت شما و محیط آنجا و یا حتی آب وهوای آن منطقه باشد ، بهتر است کمی‌ در مورد روانشانسی رنگ‌ ها صحبت کنیم و بررسی کنیم که چگونه رنگهای موجود در یک اتاق می‌توانند بر حالات احساسی فرد تاثیر بگذارد.

در روانشناسی رنگ ها به هر رنگی یک شخصیت داده شده است. شخصیتی که ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در نتیجه اگر فرض کنیم هر رنگی برای خودش یک شخصیت دارد، بنابراین هر رنگی که بیشتر در یک اتاق وجود داشته باشد مثل شخصیتی است که بر آن محیط تاثیر گذار خواهد بود.

از طرفی هر یک از طیف‌های مختلف از یک رنگ نیز، تاثیرات مختلف خودشان را دارند و برانگیزاننده‌ی احساسات مختلف هستند. مثلا از روشن‌ترین آبی تا تیره‌ترین آبی، هر یک شخصیت جداگانه‌ای دارند.  یا مثلا اگر چه رنگ قرمز  یک رنگ تند و پرتکاپو به حساب می‌‌آید اما اگر کمرنگ شده به رنگ صورتی تبدیل شود ارتعاش کاملا متفاوتی خواهد داشت و تندی و تیزی آن کاسته می‌شود.

دو گروه اصلی در روانشانسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

در روانشاسی رنگ ها، و گروه رنگ های سرد و گرم مورد بررسی قرار می‌گیرند.  برای طراحی اتاق یا خانه یا محل کار، بهترین راه  این است که بین رنگهای سرد و گرم،  تعادل برقرار کنید. تعادل بین گرمی و سردی محیط، بهترین نوع طراحی رنگ هاست. بنابریان بهتر است تلفیقی از هر دو طیف رنگی را انتخاب کنید.

رنگ های گرم

رنگهای گرم که در یک سمت طیف رنگها قرار دارند  شامل قرمز و نارنجی و زرد و انشعابات آنها هستند.  رنگ نارجی-قرمز یا  زرد-سبز  تابش بیشتری داشته و در دسته رنگهای دنج قرار دارند. این رنگها باعث می‌شوند یک اتاق کوچک، کوچک‌تر به نظر برسد و یک فضای بزرگ تبدیل به یک فضای دنج و صمیمی‌ شود.

رنگ‌ های سرد

این رنگها در طیف مقابل رنگهای گرم قرار دارند که شامل آبی ، سبز ، بنفش و رنگهای آبی-سبز هستند. این رنگها تاثیر آرامش بخش دارند. استفاده از این رنگها باعث می‌شود آن اتاق بزرگتر نشان داده شود. بهتر است از این رنگها در اتاق‌هایی که در معرض تابش زیاد نور خورشید است استفاده شود و در اتاق هایی که نور طبیعی کمی‌  از رنگهای سرد نیز کمتر استفاده شود.

رنگ های خنثی

رنگهای سفید ، خاکستری و سیاه جز رنگهای خنثی هستند. رنگهای سفید و سیاه دارای زیرمجموعه‌های زیادی هستند که هم در دسته‌ی رنگهای سرد قرار دارند و هم درگروه رنگهای گرم.

رنگهای اصلی یا اولیه

روانشناسی رنگ ها

سه رنگ اولیه یا اصلی  قرمز ، سبز و زرد  اگر به تنهایی استفاده شوند یادآورنده‌ی روزهای پیش دبستانی خواهند بود چون رنگهای بسیار ساده‌ای هستند. سعی کنید یا  از ترکیبهای گوناگون این سه رنگ استفاده کنید یا اینکه اگر می‌خواهید مستقیما از آنها استفاده  در مقیاس‌های کوچک مثل بالشت‌ها یا بافتها باشد نه اینکه تمام فضا را به رنگهای اصلی اختصاص دهید.

رنگ آبی

در روانشناسی رنگ‌ ها ، گفته می‌شود که رنگ آبی،  رنگ آرامش است.  باعث احساس ریلکس شدن یا وانهادگی در ما می‌شود.  این رنگ مناسب در اتاق خواب است. رنگ آبی باعث ایجاد تمرکز و نیز بالاتر رفتن میزان کارایی فرد نیز  می‌شود. بنابریان یک آبی ملایم ،  بهترین انتخاب برای مکان مطالعه و درس کودکان یا دفتر کار است.  آبی بعنوان یک رنگ تمیز نیز شناخته شده است و در محیط‌هایی مثل حمام یا رختشوی‌خانه می‌توان از آن استفاده کرد. اگرچه رنگ آبی تیره می‌تواند برانگیزاننده‌ی احساس غم و ناراحتی در فرد شود اما می‌توان از شدت رنگ آن کم کرد و از آبی ملایم استفاده نمود به خصوص برای مکان‌هایی که نور زیاد خورشید دارد آبی ملایم انتخاب خوبی است.

رنگ قرمز

رنگ قرمز همراه با انرژی فراوان است و حس شور و اشتیاق و شادابی را منتقل می‌کند. این رنگ می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را زیاد کند. همچنین بعنوان رنگی برای افزایش اشتها و بهبود مکالمات شناخته شده است. اگر قصد دارید خانه یا اتاق خود را قرمز کنید از رنگهای ملایم‌تر و کدرتر قرمز استفاده کنید.

رنگ زرد

رنگ زرد باعث ایجاد نشاط و شادی می‌شود. این رنگ انرژی خوبی دارد. بعنوان رنگ خلاقیت نیز شناخته شده.  اما زردهای کم‌رنگ می‌توانند میزانی از اضطراب و خستگی را در فرد ایجاد کنند در صورتیکه  رنگ زرد  زدچوبه‌ای رنگی است که در دراز مدت می‌توان به راحتی با آن زندگی کرد.  رنگ زرد کمرنگ نسبت به زرد پررنگ  بعنوان پس زمینه برای مطالعه بهتر است.  به طور کلی رنگ زرد بازتابی از نور خورشید است  برای همین در مکانهایی که نورطبیعی خورشید کم است  انتخاب خوبی به حساب می‌‌آید. همچنین برای رنگ سقف نیز یک انتخاب مناسب است.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Tonya Lee

منبع:  thespruce