هر کسی یک رنگ محبوب برای خود دارد و دوست دارد که از این رنگ در لباس‌ها و محیط زندگی خود استفاده کند. کاربرد رنگ در دکوراسیون منزل می‌تواند یک روش عالی برای دلپذیر کردن زندگی، شخصی کردن محیط و معرفی سبک زندگی شما به دیگران باشد. مطالعات نشان داده است که رنگ‌ها می‌توانند بر حالات روحی و حتی جسمی ما اثر داشته باشند و به همین دلیل کاربرد رنگ در دکوراسیون خانه می‌تواند محیط را به دلخواه شما تغییر دهد. اما از هر رنگی به چه شکل می‌توان برای دکوراسیون خانه استفاده کرد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به کاربرد رنگ در خانه خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که از هر رنگ و سبک رنگی به چه شکلی در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون منزل

سفید یک رنگ پایه عالی است که می‌تواند فضای منزل را بزرگ‌تر نشان دهد. این رنگ با تمیزی و پاکیزگی ارتباط مستقیمی دارد و می‌تواند در هر فضایی اعم از اتاق خواب، آشپزخانه و سرویس بهداشتی از آن استفاده کرد. البته سفید تنها یک رنگ خاص نیست و طیف‌های مختلفی را شامل می‌شود مثل یخی یا عاجی و استخوانی که هر کدام تاثیر و زیبایی خاصی دارند. هرگز قدرت و تاثیر رنگ سفید را در دکوراسیون منزل دست کم نگیرید و از این رنگ برای ساخت زمینه‌ای پاک و یکدست در محیط منزل کمک بگیرید.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ مشکی در دکوراسیون منزل

مشکی بالاترین رنگ است و همه ما تعداد زیادی لباس مشکی در کمد لباس‌های خود داریم چون معتقدیم این رنگ با همه رنگ‌ها هماهنگی دارد. در مورد دکوراسیون منزل هم این اصل صادق است در حالی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چون مردم حس خوبی به این رنگ ندارند و می‌ترسند که مشکی محیط زندگی آن‌ها را تیره و کم نور کند. اما اگر مشکی با رنگ مناسبی همراه شود نه تنها فضا را تاریک نمی‌کند بلکه به آن عمق و زیبایی بیشتری هم می‌دهد. رنگ مشکی بهترین انتخاب برای ایجاد حس و جاذبه در فضای اتاق است و حالتی مدرن به آن می‌دهد.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ زرد در دکوراسیون منزل

زرد یک رنگ شاد و روشن است که یاد آور درخشش خورشید تابستانی است و بدون تردید اثر انرژی بخش و شاد کننده دارد. البته همان طور که کاربرد رنگ زرد در لباس‌ها کمی دشوار است در دکوراسیون منزل هم باید به این مساله دقت شود. حسی که شما می‌خواهید در فضای اتاق ایجاد کنید به شدت وابسته به نوع رنگ زردی است که می‌خواهید به کار ببرید، طیف‌های مات زرد اثر آرامش بخش دارند و برای اتاق خواب مناسب هستند در حالی که طیف‌های روشن و تند آن برای یک فضای شاد و پرانرژی مثل راهرو یا آشپزخانه مناسب هستند.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ بنفش در دکوراسیون منزل

رنگ بنفش حسی از شکوه و سطح بالا بودن به فضای منزل اضافه می‌کند. طیف‌های تیره‌تر رنگ بنفش حالتی دراماتیک و احساسی دارند و برای فضاهایی مثل اتاق نشیمن مناسب هستند در حالی که طیف‌های روشن‌تر بنفش مثل یاسی اثر آرامش بخش و برای دکور اتاق خواب بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید از رنگ بنفش برای رنگ کردن دیوارها استفاده کنید و یا آن را در لوازم منزل مثل کاناپه و … به کار ببرید تا اثر احساسی یا آرامش بخش خود را داشته باشند.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ صورتی در دکوراسیون منزل

در حال حاضر رنگ صورتی جزو محبوب‌ترین رنگ‌ها به خصوص در میان نسل جوان است. این رنگ یک رنگ مدرن و شیک است که هماهنگی زیادی با رنگ‌های دیگر به خصوص رنگ خاکستری و سرمه‌ای و آبی دارد. اگر علاقمند به رنگ صورتی هستید لازم نیست در استفاده از ان زیاده روی کرده و فضایی دخترانه به وجود آورید، تنها یک مبل صورتی هم می‌تواند حالتی غیرمنتظره و جذاب در محیط خانه شما به وجود آورد و آن را مدرن و دوست داشتنی‌تر کند.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ قرمز در دکوراسیون منزل

رنگ قرمز یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها است که در دکوراسیون منزل هم می‌توان از آن استفاده کرد از طیف‌های تیره قرمز یعنی زرشکی گرفته تا طیف‌های روشن و درخشان آن مثل قرمز خالص و گیلاسی می‌توانند گرما و دلپذیری خاصی به فضای منزل بدهند و آن را زیباتر کنند. رنگ قرمز انتخابی عالی برای اتاق نشیمن است و زمینه‌ای مناسب برای برگزاری مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی به وجود می‌اورد. رنگ قرمز با رنگ‌های خانواده کرم و رنگ‌های چوب هماهنگی خوبی دارد و می‌توانید از این رنگ‌ها در کنار هم استفاده کنید.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل

کاربرد رنگ خاکستری در دکوراسیون منزل طی سال‌های اخیر مجددا محبوب و مد روز شده است و یک انتخاب بدون ریسک برای کسانی است که می‌خواهند خانه‌ای مدرن و رویایی داشته باشند. این رنگ یک رنگ ایده‌آل برای استفاده در سبک اسکاندویناویایی است و به خصوص زمانی که با رنگ‌های تیره‌تر مثل مشکی و روشن‌تر مثل صورتی و زرد همراه می‌شود زیبایی خود را بیشتر نشان می‌دهد. خاکستری یک رنگ سرد و تطبیق پذیر است که اثر آرامش بخش هم دارد و برای اتاق خواب و حمام انتخابی عالی به شمار می‌رود.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ‌های خنثی در دکوراسیون منزل

از نظر بیشتر افراد شاید رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی خسته کننده باشند اما این رنگ‌ها رنگ محبوب طراحان داخلی هستند و حتما دلیلی برای این کار وجود دارد. رنگ‌های خنثی سرد و آرامش بخش هستند و بدون تلاش فضایی مدرن و زیبا می‌آفرینند. از این رنگ‌های می‌توان در هر فضایی و در هر خانه‌ای استفاده کرد بدون آن که لازم باشد نگران هماهنگی این رنگ‌ها با رنگ‌های روشن و تیره اطراف آن باشید.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ آبی در دکوراسیون منزل

آبی آسمانی، آبی فیروزه‌ای، آبی کربنی، سرمه‌ای و همه انواع دیگر آبی از رنگ‌های محبوب در دکوراسیون منزل هستند چون رنگ آبی یک رنگ آرامش بخش و زیبا است و با وجود طیف‌های متنوعی که دارد همه به آن علاقمند هستند. رنگ آبی نماد پایداری و حسی از تعقل و آرامش را در شما به وجود می‌آورد. بر اساس روانشناسی رنگ‌ها، رنک آبی رنگ ذهن است و می‌تواند فعالیت‌های ذهنی را تقویت کند در نتیجه این رنگ بهترین انتخاب برای محیط کار و اتاق کار است. این رنگ با طبیعت هم ارتباط دارد و از این نظر می‌تواند برای همه اتاق‌های منزل مناسب باشد.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ سبز در دکوراسیون منزل

رنگ سبز یک رنگ شاد است که همه را به یاد طبیعت و زیبایی‌های آن می‌اندارد. استفاده از رنگ سبز در اتاق‌ها یک راه مناسب برای خنک کردن و آرام کردن فضا است چون این رنگ در میانه طیف رنگ‌ها قرار می‌گیرد و یک رنگ متعادل و چندمنظوره است. طیف‌های تیره سبز با رنگ‌های چوب هماهنگی دارند و فضایی نوستالژیک به وجود می‌آورند و طیف‌های روشن را نیز می‌توان برای ایجاد فضایی جسورانه به کار برد. بهتر است رنگ سبز را در محیطی به کار ببرید که از مقدار زیادی نور طبیعی برخوردار است تا فضا تحت الشعاع این رنگ قرار نگیرد.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ‌های متالیک در دکوراسیون منزل

رنگ‌های متالیک با درخششی که دارند نشانه زندگی هستند و همیشه جزو رنگ‌های پراستفاده در دکوراسیون منزل بوده‌اند. از طیف‌های گرم رنگ مسی و برنزی و طلایی گرفته تا طیف‌های سرد نقره‌ای و فولادی این رنگ‌ها همیشه مد روز بوده‌اند اما برخی از این طیف‌ها بهتر است در فصل‌های خاصی مورد استفاده قرار بگیرند مثلا رنگ طلایی برای فصل پاییز عالی است و رنگ نقره‌ای برای فصل زمستان. در حالی که رنگ مسی را در همه فصل‌ها می‌توان مورد استفاده قرار داد.

کاربرد رنگ در خانه

کاربرد رنگ نارنجی در دکوراسیون منزل

برای افرادی که اهل ریسک کردن هستند رنگ نارنجی یک انتخاب عالی است. این رنگ یک رنگ گرم و روشن است که می‌توان بیانگر باشد و حس آزادی و بی‌خیالی و نوستالژی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را در ذهن تداعی کند. اگر به دنبال یک مبلمان جسورانه هستید رنگ نارنجی را انتخاب کنید و یا برای اضافه کردن گرمی به فضای منزل از وسایل نارنجی رنگ در دکوراسیون آشپزخانه و اتاق‌ها استفاده کنید، خواهید دید که این رنگ به تدریج با فضای منزل تطبیق پیدا خواهد کرد و به آن اصالت و زیبایی خواهد داد.

کاربرد رنگ در خانه

سبک تکرنگ در دکوراسیون منزل

اگر به دنبال یک سبک شیک برای دکوراسیون هستید که هرگز هم از مد نیفتد سبک تکرنگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این روش شما همه وسایل و دیوارهای منزل را در رنگ‌های سیاه و سفید و یا طیف‌های مختلف یک رنگ خاص مثلا آبی (به همراه سیاه و سفید) انتخاب می‌کنید. این سبک برای همه قسمت‌های منزل از اتاق خواب گرفته تا آشپزخانه و حمام مناسب است. برای این که فضا تک بعدی و کسل کننده نشود سعی کنید از تضاد رنگ و بافت در قسمت‌های مختلف استفاده کنید.

کاربرد رنگ در خانه

سبک چندرنگ در دکوراسیون منزل

اگر انتخاب رنگی خاص برای دکوراسیون منزل شما را گیج و سردرگم کرده است می‌توانید سراغ سبک چندرنگ بروید. در این روش شما از چندین رنگ متنوع در کنار هم استفاده می‌کنید و خودتان را به رنگی خاص محدود نمی‌کنید. این سبک فضای منزل را روشن و زیبا می‌کند و حالتی شاداب و سرگرم کننده به آن می‌دهد. البته بهتر است این سبک را به اتاق نشیمن و آشپزخانه محدود کنید و برای حفظ آرامش در اتاق خواب‌ها، در این قسمت از رنگ‌های محدود و ملایم استفاده کنید.

کاربرد رنگ در خانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Amara (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)