چرم‌ها انواع مختلف دارند که هر کدام از پوست حیوانات خاصی تهیه می‌شوند و فرآیند تولید متفاوتی دارند. چرم سبک یکی از انواع چرم‌های طبیعی است که در ساخت کیف و کفش و البسه چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چرم نرمی خاصی دارد و ظرافت و سبکی آن باعث شده کاربرد زیادی در تولید پوشاک چرمی داشته باشد. اما این نوع چرم آسیب پذیری بیشتری نسبت به انواع دیگر چرم دارد و باید نگهداری از چرم سبک نیاز به رعایت نکات خاصی دارد که در این مقاله خواهید خواند.

چرم سبک چیست؟

در یک دسته بندی چرم‌ها را بر اساس پوست حیوانی که از آن به دست آمده است به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند مانند چرم بز، چرم گاو، چرم کروکودیل، چرم گوساله، چرم گوسفند، چرم شترمرغ و … . در دسته بندی کلی‌تری چرم‌ها بر اساس ضخامت و میزان استحکام و نرمی آن به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، چرم سبک، چرم نیمه‌سنگین و چرم سنگین. چرم سبک از پوست حیواناتی مثل گوسفند، بره و بز به دست می‌آید و نسبت به انواع دیگر چرم نرم‌تر و سبک‌تر است و به همین دلیل در ساخت پالتو و کاپشن چرم که راحتی در آن اهمیت دارد و انواعی از کیف و کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چرم چون نرم‌تر است راحت‌تر چروک می‌شود و احتمال آسیب و ساییدگی در آن بیشتر است به همین دلیل نگهداری از آن اهمیت بیشتری دارد.

چرم گوسفندی از انواع چرم سبک است

تمیز کردن و ضدآب کردن چرم سبک

نگهداری و مراقبت از چرم سبک نیاز به انجام کارهایی دارد که این کارها در چند مرحل صورت می‌گیرد. برای مراقبت از چرم سبک شما به ابزارهای زیر نیاز دارید:

  • اسپری پاک کننده سطوح چرمی
  • پارچه سفید تمیز
  • یک محل با تهویه مناسب
  • یک سطح صاف که کثیف شدن آن مساله ای نداشته باشد

گام اول: برای شروع کار ابتدا ابزارهای مناسب را تهیه کنید، مطمئن شوید اسپری پاک کننده سطوح چرمی برای لباس و کیف و کفش چرمی شما مناسب است و جهت اطمینان آن را روی قسمت کوچکی از لباس تست کنید تا از عدم آسیب به بافت و رنگ آن مطمئن شوید.

گام دوم: با دستمال سفید تمیز لباس یا کیف و کفش را کاملا پاک کنید سپس مطابق دستورالعمل روی اسپری کار کنید و اسپری را به طور یکنواخت روی لباس بزنید و در جایی با تهویه مناسب قرار دهید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

گام سوم: برای مراقبت بیشتر از چرم سبک از روغن مثل پارافین استفاده کنید. این روغن باعث نرم‌تر شدن چرم شده و از خشک شدن و چروک شدن و آسیب به آن پیش گیری می‌کند. برای ضدآب کردن چرم از موم زنبور عسل و یا شمع استفاده کنید، موم یا شمع را روی لباس بمالید تا یک لایه نازک از آن روی چرم تشکیل شده و آن را ضدآب کند. برای این کار می‌توانید از اسپری‌های ضدآب هم استفاده کنید.

کفش چرم سبک را با اسپری مخصوص تمیز کنید

نکاتی برای نگهداری از چرم سبک

  • لباس‌هایی را که از چرم سبک تهیه شده‌اند بلافاصله پس از خرید و قبل از پوشیدن ضدآب کنید و از اسپری حفاظت کننده روی آن استفاده کنید تا عمر چرم بیشتر شود.
  • اگر روی لباس چرمی شما لکه و کثیفی ایجاد شد که با روش تمیز کردن معمولی از بین نمی‌رود آن را به خشکشویی بسپارید تا یک فرد متخصص آن را برای شما تمیز کند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در مراقبت از چرم سبک توجه به نحوه انبار کردن آن است. برای انبار کردن درست لباس‌های چرم سبک از چوب رختی‌های دارای پد استفاده کنید تا لباس به مدت طولانی در حالت چروک باقی نماند.
  • داخل پوتین‌های چرم را پر کنید و آن‌ها را خالی در جاکفشی قرار ندهید چون باعث چروک شدن و ترک خوردن آن می‌شود. برای پر کردن پوتین‌ها می‌توانید از بالشتک‌های مخصوص استفاده کنید و یا یک مجله را لوله کرده و داخل آن قرار دهید.
  • لباس‌های چرم را داخل کاور پلاستیکی قرار ندهید چون باعث خشک شدن و ترک خوردن و تغییر رنگ لباس می‌شود.
  • کیف‌های چرم سبک را نیز مانند پوتین پر کنید و داخل کمد بگذارید. قرار دادن کیف به صورت خالی باعث چروک شدن و آسیب به آن می‌شود.
  • چرم سبک در مکان خشک و خنک و تاریک بیشترین عمر را می‌کند اما در مقابل تابش نور خوشید و در گرما و رطوبت عمر آن کاهش یافته و به سرعت آسیب می‌بیند.

کیف چرم سبک را پر کنید و در کمد بگذارید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز، شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید.

منبع: Shoes of Pray (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)