جالب و خواندنی


از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید

به هنگام عرق کردن، بدن بوی بدی می‌گیرد، همچنین نشانه‌های تعرق بر روی لباس مشخص می‌شود و جلوه نامطلوبی به ظاهر فرد می‌بخشد. بیشترین میزان عرق در نقاط مختلفی از بدن بویژه گردن و زیر بغل رخ می‌دهد، به همین دلیل لباس‌ها در این نقاط دچار کثیفی بیشتری می‌شوند. احتمالاً شما هم بارها لکه‌های زرد عرق را دور یقه یا زیر بغل لباستان دیده‌اید. می‌توان گفت از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید قلق خاصی دارد. وقتی لباس‌ها یکبار شسته می‌شوند، تمیز و پاکیزه می‌گردند، اما لکه‌های زرد عرق به این راحتی از بین نمی‌روند.

جلوگیری از لکه عرق روی لباس

لکه‌های عرق علاوه بر بو، موجب تغییر رنگ لباس می‌شوند، حتی اگر شما وانمود کنید که بوی عرق نمی‌دهید، در صورتی که لباس به درستی شسته نشود، نشانه‌های تعریق همانند بو و لکه در پارچه باقی می‌ماند. میزان این تعرق در مناطقی که آب و هوای شرجی دارند، مانند شهرهای اهواز و استان‌های شمال کشور مانند رامسر، تنکابن و … که نزدیک دریا هستند بیشتر است. آب و هوای شرجی این مناطق باعث می‌شود که افراد به طور ناخودآگاه دچار تعرق زیاد گردند. به همین دلیل لباس‌هایشان همیشه مشکل لکه‌های زرد عرق را دارند.

برای مثال در شهر اهواز تمیز نمودن این لکه‌ها از روی انواع لباس‌های رنگی و سفید یکی از معضلاتی است که افراد با آن مواجه هستند؛ چرا که هر بار که خودشان بخواهند به از بین بردن این لکه‌ها بپردازند، ممکن است به بافت لباس آسیب برسانند، بنابراین بهتر است کار را به کاردان بسپارند! آنها می‌توانند لباس‌هایشان را به نزدیکترین و بهترین خشکشویی در اهواز بدهند که ادرس سایتش را قرار داده ایم؛ تا لباس هایشان عاری از هرگونه لک زرد عرق شوند و دیگر هزینه اضافی برای خرید مجدد لباس نپردازند.

عرق به خودی خود رنگی ندارد، چرا که حاوی نمک و مواد معدنی زیادی است. استفاده از ضدتعریق یا دئودورانت باعث می‌شود تا عرق بدن با مواد شیمیایی موجود در ضدعرق همانند آلومینیوم ترکیب شود که حاصل آن تولید لکه‌های زرد عرق خواهد بود. البته می‌توان با استفاده از راهکارهای به جلوگیری از لکه عرق روی لباس کمک کرد.

استفاده از لباس‌ها با الیاف طبیعی

یکی از ترفندهای که نقش موثری در کاهش تعرق بدن دارد، استفاده از لباس‌ها با الیاف طبیعی است‌. پس زمانی که قصد خرید انواع لباس‌ها را دارید، جنس لباس را مورد بررسی قرار دهید. برخی از لباس‌های مناسب جهت کاهش میزان عرق و لکه‌های برجا مانده آن به قرار زیر هستند:

لباس پنبه

پنبه از جمله پرکاربردترین الیاف طبیعی است که در تولید انواع لباس‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. انواع لباس‌های ساخته شده از جنس پنبه گستردگی بالایی دارند، به همین دلیل امکان استفاده از آنها در تمامی فصول سال وجود دارد.

پنبه از جمله الیاف تنفس پذیر است، یعنی رطوبت جا مانده از تعریق را از روی بدن تبخیر می‌کند، به همین دلیل این لباس‌ها به جلوگیری از تعریق و ایجاد لکه عرق روی لباس کمک می‌کنند.‌

لباس کتان

لباس‌های کتان نیز از جمله لباس‌های ساخته شده با الیاف طبیعی هستند که با داشتن خنکای بالا در تابستان بسیار به کار گرفته می‌شود. این لباس‌ها مانع از بالا رفتن دمای بدن می‌شوند، چرا که تنفس پذیرند. بدین ترتیب پوشیدن این لباس‌ها به جلوگیری از ایجاد لکه عرق روی لباس کمک فراوانی می‌کند.

لباس پشمی

خیلی‌ها تصور می‌کنند پارچه‌های پشمی با توجه به تراکم و ضخامتی که دارند، تنها مناسب استفاده در زمستان هستند، اما در واقع نمونه‌ای از پارچه‌های پشمی وجود دارند که کمترین تراکم را داشته و برای استفاده در فصل گرم سال مفید هستند.

از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید

استفاده از مام یا ضدعرق‌های بدون آلومینیوم

با توجه به این که بسیاری از لکه‌های زرد عرق به دلیل واکنش با آلومینیوم ایجاد می‌شود، بهتر است از ضدعرق‌ها یا مام‌های بدون آلومینیوم آن هم به میزان کم استفاده کرد. از آنجایی که زیاد استفاده کردن از این مام‌ها هیچ تأثیری در کاهش میزان عرق ندارد، تنها موجب می‌شود لباس به زیر بغل بچسبد و لک زردی بر روی آن بر جای بماند‌.

استفاده از پودر بچه

اگر بعد از شستن لباس‌، آن را پشت و رو کرد و در قسمت‌های از لباس که مستعد جذب عرق هستند مانند زیر بغل، دور گردن و… پودر بچه پاشید، این کار مانع از ایجاد لکه عرق روی لباس می‌گردد.

استفاده از لکه بر در همه شستشوها

اگر از لکه برهای خانگی مانند ترکیب سرکه سفید با آب، لیمو با آب و … در هر شستشو برای رفع لکه‌های تازه عرق استفاده کرد، جای این لکه‌های خیلی سریع رفع می‌شود.

چگونه لکه عرق را پاک کنیم؟

خیلی‌ها علاقه زیادی به پوشیدن لباس‌های سفید و رنگ روشن بویژه در فصول گرم سال دارند، اما ایجاد لکه عرق روی لباس سفید و انواع لباس رنگی، موجب می‌شود تا فکر پوشیدن این لباس‌ها از سرشان بیفتد! لباس‌های روشن و سفید قابلیت لکه‌دار شدن زیادی دارند و خیلی زود زیر بغل، دور یقه و… آنها دچار لکه‌های عرق با ظاهر ناخوشایندی می‌شوند، توجه نکردن به این لکه‌ها باعث ماندگاری بالایی آنها می‌گردد. بنابراین با استفاده از راه‌های می‌توان خیلی زود به پاک کردن لکه عرق از روی لباس پرداخت، برخی از این روش‌ها به قرار زیر هستند:

استفاده از آب اکسیژنه و جوش شیرین

بکارگیری آب اکسیژنه و جوش شیرین نقش موثری در از بین بردن لکه عرق روی لباس سفید و رنگی دارد. برای استفاده از این روش کافیست آب اکسیژنه و جوش شیرین را با هم مخلوط نمود و لکه‌های عرق را به مدت نیم ساعت در آن بگذارید، سپس با کمک یک مسواک نرم، لکه عرق را از روی لباس پاک کنید. حال لباس را با استفاده از یک شوینده خوب بشویید تا هیچ گونه اثر لکه عرق بر روی لباس باقی نماند.

رفع لکه عرق با سرکه سفید

لباس‌های رنگی به خوبی لکه‌های عرق را نشان نمی‌دهند، اما جای لکه‌ها را کم کم به خود می‌گیرند.‌ معمولا برای پاک کردن لکه عرق از روی لباس، کافیست سرکه سفید را با آب ترکیب کرد، اکنون به مدت سی دقیقه محل لکه عرق را درون این ترکیب قرار داد. بعد از سپری شدن این زمان، باید با استفاده از پارچه‌ی نرم یا مسواک به پاک کردن لکه عرق پرداخت. زمانی که لکه عرق از روی لباس محو شود، می‌توان با شوینده مناسب به شستشوی لباس‌ها پرداخت. لازم به ذکر است برای شستن هر لباس با لباسشویی، توجه به برچسب موجود بر روی لباس ضروری است تا آن را با دما و برنامه مناسب به خوبی شست.

پاک کردن لکه عرق با سفید کننده

سفیدکننده‌ها بیشتر برای از بین بردن لکه عرق روی لباس سفید و لباس‌های زیر به کار گرفته می‌شوند. برای این کار بهتر است، مقداری آب ولرم در تشت بریزد و سفیدکننده به آن بیفزایید، لکه ی عرق زیر بغل لباس سفید، روی لباس زیر و… را به مدت پنج دقیقه در این ترکیب قرار دهید، سپس با پارچه یا مسواکی نرم لکه را پاک کنید، در آخر همه‌ی لباس را با شوینده مناسب بشوید تا تمیز گردد.

بکارگیری بکینگ پودر برای رفع لکه عرق

باورتان می‌شود برای از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید می‌توان از بکینگ پودر هم کمک گرفت! برای استفاده از این روش، به میزان لکه عرق توجه کنید و براساس بزرگی لکه از چند قاشق غذاخوری بکینگ پودر استفاده نمایید. در واقع چند قاشق غذاخوری بکینگ پودر را باید با آب مخلوط نمود تا حالت خمیری مانند به خود بگیرد، سپس خمیر بدست آماده را به مدت یک تا دو ساعت روی لکه عرق قرار دهید تا خشک شود، سپس لباس را آبکشی کرد تا به خوبی تمیز گردد.

استفاده از نمک برای پاک کردن لکه عرق

برای این کار در یک لیتر آب داغ، چهار قاشق غذاخوری نمک بریزید، اکنون لباس حاوی لکه را درون این ترکیب بگذارید و محل لکه لباس را با پارچه‌ی نرم چنگ دهید تا اثر لکه از بین برود.

استفاده از آسپرین و رفع لکه عرق

برای از بین بردن لکه عرق روی لباس سفید یا رنگی، می‌توان از آسپرین نیز استفاده کرد. کافیست پودر داخل کپسول آسپرین را در فنجانی آب حل کنید، سپس به مدت دو ساعت لکه را در این محلول بگذارید. بعد از سپری شدن زمان لازم، لباس را به خوبی بشوید، می بینید جای لکه‌ی عرق به راحتی پاک شده است.

استفاده از آب سرد

در صورتی که لباس شما در حال زدن لکه زرد عرق است، زیر آب سرد محل لکه را چنگ بزنید تا تمیز شود. ذکر این نکته لازم است تا جایی که امکان دارد از آب گرم برای شستشوی لکه زرد عرق استفاده نکنید، چرا که جای لکه‌ها بر روی لباس ثابت می‌شود.

از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید

مواد لازم برای از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید

ایجاد لکه زرد عرق بر روی لباس در فصل تابستان، اثر خوشایندی ندارد و جلوه نامطلوبی به لباس می‌دهد، بنابراین خیلی‌ها به دنبال استفاده از موادی هستند که به آنها کمک می‌کند تا لکه‌های عرق موجود روی لباس رنگی یا سفید را از بین ببرند. برخی از مواد لازم برای از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی و سفید بشرح زیر هستند:

  • گوشت: اگر محل لکه عرق را قبل از شستن کمی مرطوب کنید و مقداری گوشت روی آن بمالید، جای لکه از بین می‌رود.
  • مایع ظرفشویی: استفاده از میزان مشخصی از مایع ظرفشویی به همراه آب اکسیژنه می‌تواند به رفع محل لکه عرق کمک کند. کافیست به مدت دو ساعت محل لکه را در این ترکیب بگذارید تا اثر لکه از بین برود.
  • لیمو: مخلوط آب و لیمو می‌تواند شما را از شر جای لکه‌های زرد عرق بر روی لباستان نجات دهد.

از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی

مشاهده لکه عرق تنها بر روی لباس‌های سفید آزاردهنده نیست، دیدن این لکه‌ها بر روی لباس‌های رنگی نیز حس ناخوشایندی به افراد می‌دهد. تقریباً روش‌های از بین بردن لکه عرق روی لباس رنگی بسیار شبیه به لباس‌های سفید است، اما باید به نکاتی توجه نمایید تا رنگ لباس دستخوش تغییر نگردد. یکی از مهمترین نکات در این باره استفاده نکردن از مواد سفیدکننده همانند هیدروژن پراکسید و جوش شیرین برای رفع لکه‌های این لباس‌ها است. بکارگیری این مواد برای رفع لکه عرق لباس رنگی آسیب جدی به رنگ لباس وارد می‌کند. بنابراین از مواد دیگری همچون ترکیب آب و سرکه سفید می‌توان جهت رفع این لکه‌ها کمک گرفت.

برای این منظور، ابتدا محل لکه لباس رنگی را مدتی در آب گرم بگذارید تا کاملا خیس شود. اکنون مقداری سرکه سفید و آب را با هم ترکیب کنید و روی لباس بریزید. اکنون به مدت بیست دقیقه صبر کنید تا کم کم از شدت زردی لکه عرق کاسته شود. البته درصورتی که لکه‌ها خیلی پر رنگ هستند، می‌توان اجازه داد ترکیب شوینده به مدت یک تا چند روز بر روی محل لکه بماند تا اثر لکه محو شود.

از بین بردن لکه عرق زیر بغل لباس سفید

با دیدن لکه عرق زرد رنگ زیر بغل لباس سفیدتان چه حسی دارید! احتمالا از دیدن این لکه‌ها خجالت‌زده می‌شوید، حتی ممکن است اعصابتان به هم بریزد و فکر کنید لباس سفیدی که تازه خریدید با این لکه‌ها زشت شده، حالا باید آن را دور بیندازید و به فکر خرید لباسی جدید و هزینه دوباره برای آن باشید! اما بر اعصابتان مسلط شوید، روش‌هایی عالی برای از بین بردن لکه ی عرق زیر بغل لباس سفید وجود دارد که لباستان را تمیز می‌کند مانند روز اولش!

بهتر است یک لکه بر درست کنید، برخی از لکه برهای مناسب برای رفع این لکه‌ها شامل:

  • ترکیب سرکه سفید با آب

  • مخلوط سه تا چهار قرص آسپرین با آب

  • ترکیب الکل با مایع ظرفشویی

  • مخلوط یک پیمانه آب با یک پیمانه آمونیاک

  • ترکیب جوش شیرین به همراه سرکه سفید با آب

  • مخلوط آب لیمو به همراه آب

با توجه به اثر ضعیف یا قوی لکه‌ی عرق می‌توان یک یا چند نوع از این ترکیبات را جهت رفع جای لکه به کار برد. محل لکه عرق زیر بغل را با لکه بر مورد نظرتان آغشته کنید. چند ساعت صبر کنید تا مواد لکه‌بر کار خود را انجام دهند، سپس با استفاده از مسواک یا فرچه نرم محل لکه‌ی لباس را بمالید. حال لباس را در یک تشت آب یا در ماشین لباسشویی با درجه مطلوب بگذارید و با ماده شوینده مناسب آن را شستشو دهید.