رپورتاژ آگهی


چگونه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

احتمالا تاکنون لباس‌های شما هم بر اثر برخی اتفاقات ناخوشایند با جوهر خودکار یا ماژیک کثیف شده است و نمی‌دانسته‌اید چگونه آن را از بین ببرید. پاک کردن انواع جوهر از روی لباس‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد به قدری سخت باشد که به کلی قید لباس خود را بزنند و آن را دور بیاندازند. در حالیکه پاک کردن انواع جوهر از روی لباس روش‌های مخصوصی دارد که محض احتیاط بهتر است آن‌ها را بدانید و در صورت کثیف شدن لباستان به آسانی آن را تمیز کنید.

نحوه پاک کردن جوهر از روی لباس‌ها

به طور کلی پاک کردن انواع لکه جوهر از روی لباس متفاوت است و روش‌های مختلفی برای آن‌ وجود دارد. برای مثال لکه جوهرهایی که چندان سخت نیستند و پایه آبی دارند ( مانند ماژیک‌های وایت برد ) به آسانی از روی لباس پاک می‌شوند. در حالیکه پاک کردن سایر انواع جوهرها مانند جوهر خودکار و ماژیک‌های غیر وایت برد کمی سخت‌تر است و باید از محلول‌های قوی برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید.

برخی از روش‌های رایج برای از بین بردن لکه لباس، شامل موارد زیر می‌باشند:

– آب و مایع یا پودر لباسشویی

یکی از آسان‌ترین و معمول‌ترین روش‌ها برای پاک کردن جوهرهایی مثل ماژیک وایت برد از روی انواع لباس از جمله شومیز و بلوز زنانه، استفاده از محلول آب و مایع لباسشویی است. برای این کار باید یک پارچه تمیز زیر لباس و یک حوله یا پارچه دیگر روی آن قرار داده و محلول آب و مایع لباسشویی را به آرامی روی محل لک بریزید تا لکه جوهر به پارچه‌های دیگر منتقل شود. سپس لباس را با آب گرم و مایع لباسشویی بار دیگر به خوبی بشویید و مطمئن شوید که لکه جوهر از روی آن پاک شده باشد.

– خمیر دندان

اگر لک جوهر روی لباس شما جدید است، می‌توانید کمی خمیر دندان روی لکه لباس بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا جوهر از بافت لباس خارج شود. سپس بلافاصله لباستان را با آب گرم و مایع لباسشویی بشویید.

– مخلوط نشاسته و سرکه

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید از آن برای پاک کردن لکه جوهر روی لباس استفاده کنید، مخلوط نشاسته و سرکه است. برای این کار می‌توانید یک قاشق غذا خوری سرکه را با کمی نشاسته مخلوط کنید تا خمیری به دست بیاید. سپس آن را روی لکه جوهر بگذارید و صبر کنید تا مخلوط کاملا‌ خشک شود و لکه جوهر از بین برود. پس از آن می‌توانید لباس را با آب گرم و صابون بشویید و مطمئن شوید که لکه جوهر از بین رفته است.

– الکل

برای جوهرهای سخت که شامل جوهرهای خودکارها و روان نویس‌ها هستند، می‌توانید از الکل استفاده کنید. با وجود اینکه احتمال دارد الکل تمام لکه را به خوبی از بین نبرد، اما می‌تواند به طور قابل توجهی آن را کمرنگ کند. برای از بین بردن لکه جوهر با الکل نیز بهتر است یک حوله تمیز زیر لباس قرار داده و روی لباس کمی الکل بریزید و منتظر بمانید تا جوهر به حوله پس داده شود. سپس می‌توانید لباس را با آب ملایم و مایع لباسشویی شسته و آن را در معرض نور آفتاب خشک کنید.

چگونه جوهر را از روی لباس پاک کنیم؟

– لاک پاک کن یا استن

یکی از محلول‌های بسیار قوی که می‌توانید از آن برای پاک کردن لکه جوهر روی انواع لباس از جمله لباس رسمی و مجلسی و حتی لباس راحتی زنانه استفاده کنید، لاک پاک کن یا استن است. برای این کار ابتدا بهتر است بخشی از لباس را با محلول استن تست کنید و مطمئن شوید که آسیبی به الیاف پارچه وارد نمی‌شود. سپس یک پارچه تمیز را به استن آغشته کرده و به آرامی روی لک جوهر بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه جوهر تماماً از بافت پارچه خارج شود. سپس لباس را با دمای ملایم و مایع لباسشویی مناسب شستشو دهید.

– شیر

اگر لکه روی لباس شما چندان پررنگ نیست، می‌توانید از شیر نیز برای پاک کردن آن استفاده کنید. برای این کار کمی شیر را در یک ظرف بریزید و لکه لباس را طوری در ظرف قرار دهید که در ظرف شیر غوطه ور شود. برای پاک شدن لکه جوهر با این روش بهتر است یک شبانه روز صبر کنید تا لکه جوهر کاملا از بین برود و سپس آن را شستشو دهید.

– اسپری مو

اسپری‌های مو حاوی مقادیر زیادی الکل هستند، بنابراین می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن لکه جوهر روی لباس استفاده کرد. برای این کار می‌بایست لباس را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و سپس روی لک یک پارچه نازک قرار دهید و مقداری از محلول را روی لک اسپری کنید تا لکه جوهر خارج شود. پس از اینکه لکه جوهر روی لباس کمرنگ شد می‌توانید لباس را به روش معمول بشویید.

– آبلیمو

استفاده از آبلیمو نیز می‌تواند لکه‌های جوهر لباس از جمله انواع پیراهن، شومیز و شلوار زنانه را به آسانی از بین ببرد. برای این کار کافیست چند قطره آبلیمو روی لکه لباس بریزید و صبر کنید تا لکه جوهر از بافت لباس خارج شود.

– نمک

استفاده از نمک برای از بین بردن لکه جوهر از روی لباس‌ها ممکن است کمی برای شما غیرمنتظره باشد، اما کارساز است. اگر لکه جوهر شما تازه است، می‌توانید روی لکه را با نمک بپوشانید و یک دستمال نم دار روی آن قرار دهید تا لکه جوهر از لباس خارج شود.

– پاک کننده‌های صنعتی

با فراوان شدن پاک کننده‌های صنعتی بازار دیگر نیازی نیست نگران لکه‌های لباس خود باشید. اگر لباس شما هم به لکه‌های جوهر آغشته شده است و می‌خواهید به آسانی آن را پاک کنید، می‌توانید از پاک کننده‌های صنعتی مخصوص لباس استفاده کنید. چند قطره از این محلول کافیست تا لباس شما را مثل روز اول کند.