لباس بافتنی و کشباف گشاد شده خود را با این روش‌های ساده کوچک کنید


یکی از معایب لباس‌های بافتنی این است که پس از مدتی استفاده و البته نگهداری نادرست گشاد می‌شود و فرم خود را از دست می‌دهد. اگر در منزل لباس بافتنی یا کشبافی دارید که به هر دلیلی گشاد شده و یا در قسمت‌هایی دچار کشیدگی شده است لزومی ندارد آن را دور بیندازید چون این ایراد به سادگی قابل برطرف شدن است. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم آموخت که چگونه لباس بافتنی و کشباف خود را با چند ترفند ساده تعمیر کرده و  دوباره کوچک و اندازه کنید.


کوچک کردن تمام لباس بافتنی

مشخص کنید که لباس بافتنی شما چقدر و چگونه باید کوچک شود:

ابتدا به لباس خود نگاه کنید، آن را بپوشید تا متوجه شوید کدام قسمت‌های لباس و به چه اندازه کش آمده است. گاهی لباس بافتنی به طور یکسان در همه قسمت‌ها گشاد می‌شود و کش می‌آید و گاهی تنها در قسمت یقه و یا آستین دچار گشاد می‌شود. پس از مشخص کردن این مورد باید میزان کش آمدن را بررسی کنید، اگر مقدار گشادشدگی کم و در حد کمتر از دو سانتی‌متر باشد بدون نیاز به کار خاصی قابل برطرف شدن است و به سادگی می‌توان به دست به آن شکل داد. حال اگر میزان گشادشدگی بیش از این مقدار باشد و در همه جای لباس یکسان باشد به روش زیر عمل کنید.

لباس را خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید:

یک تشت را با آب ولرم پر کنید و لباس کشباف یا بافتنی خود را در آن غوطه ور کنید تا کاملا خیس شود و در همه قسمت‌های آب آب جذب شود. سپس لباس را از داخل آب خارج کرده و با دست فشار دهید تا همه آب اضافی آن خارج شود و خیس بماند اما آب از آن نچکد. هرگز آن را نچالید و بیش از حد فشار ندهید چون این کار باعث آسیب به الیاف لباس می‌شود.

چگونه لباس بافتنی را کوتاه کنیم

به لباس شکل دهید:

لباس خیس را روی یک حوله تمیز پهن کنید و با دستان خود به لباس شکل دهید و آن را کوچک کنید سپس آن را به کناری بگذارید تا خشک شود.

آن را با دقت خشک کنید:

برای خشک کردن لباس بافتنی هرگز آن را از جایی آویزان نکنید، بند رخت، چوب رختی و هرچیزی مانند آن باعث تغییر شکل و بدفرم شدن لباس شما خواهد شد چون وزن لباس به خصوص زمانی که خیس است به الیاف آن فشار وارد کرده و فرم آن را تغییر خواهد داد. فقط کافی است لباس نمدار بافتنی خود را به یک حوله تمیز متصل کرده و در جایی امن که در معرض گردوغبار و کثیفی و دسترس کودکان نباشد قرار دهید تا خشک شود.

آن را مجددا خیس کنید:

اگر با یک بار انجام این کار نتیجه مورد نظر را نگرفتید می‌توانید مراحل کار را مجددا تکرار کنید. برای کوچک شدن بیشتر لباس آن را بیشتر خیس کنید و برای این که لباس مقدار کمی کوچک شود می‌توانید تنها آب را روی آن اسپری کنید تا زیاد خیس نشود.

لباس بافتنی را داخل خشک کن قرار دهید:

زمانی که می‌خواهید ژاکت بافتنی یا لباس دیگری را که به طور یکسان کش آمده است کوچک کنید اگر میزان کش آمدگی زیاد است برای خشک کردن آن از خشک کن استفاده کنید. تنظیمات خشک کن را در بالاترین دمای ممکن قرار دهید و لباس را در آن قرار دهید تا کاملا خشک شود. این کار می‌تواند لباس بافتنی شما را تا دو سایز هم کوچک کند.


کوتاه یا کوچک کردن بخشی از لباس بافتنی

یک ظرف آب جوش آماده کنید:

اگر همه قسمت‌های لباس شما دچار مشکل نیست و فقط بخشی از آن مثلا در یقه یا سرآستین یا لبه‌ها دچار کشیدگی شده است باید به این روش عمل کنید.  کتری را از آب پر کرده و آن را جوش آورید سپس مقداری از آب را داخل ظرفی با اندازه مناسب بریزید. اندازه ظرف باید طوری باشد که قسمت آسیب دیده لباس شما در آن جا شود.

نقاط مورد نظر را که می‌خواهید کوچک شود خیس کنید:

حال لباس آسیب دیده خود را بردارید و قسمت‌هایی را که دچار کشیدگی شده است داخل آب جوش قرار دهید تا خیس شود. برای این کار دستکش پلاستیکی بپوشید تا آب جوش و بخار حال از آن دستان شما را نسوزاند. پس از این که قسمت مورد نظر کاملا خیس شد آن را از آب خارج کنید.

به لباس بافتنی شکل دهید:

مانند روش قبل عمل کرده و لباس را روی یک حوله پهن کنید. آب اضافی آن را بگیرید و با دستان خود به آن شکل دهید تا کوچک‌تر شود. میزان کوچک شدن را با قسمت‌های دیگر لباس بسنجید تا لباس شما دفرمه نشود مثلا گشادی یک آستین را با آستین دیگر در نظر بگیرید.

با سشوار آن را خشک کنید:

پس از این که فرآیند شکل دادن به پایان رسید سشوار را بیاورید و روی پایین‌ترین درجه قرار دهید و به تدریج درجه آن را افزایش دهید تا خشک شود. پس از خشک شدن لباس بافتنی شما کاملا کوچک و اندازه خواهد شد.


پیشگیری از کش آمدن لباس های بافتنی

به جای آویزان کردن از چوب رختی آن را تا کنید:

یکی از دلایل اصلی کش آمدن لباس‌های بافتنی آویزان کردن آن از چوب رختی است. این کار تناسبات لباس را به هم می‌زند و باعث آسیب دیدن الیاف آن می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق لباس‌های بافتنی خود را تا کرده و در قفسه‌ها بگذارید.

اگر مجبور به آویزان کردن لباس بافتنی هستید احتیاط کنید:

اگر مجبور به آویزان کردن لباس‌های بافتنی خود هستید از چوب‌رختی‌های عریض و دارای پد استفاده کنید تا آسیب به لباس را به حداقل برساند. روش دیگر، تا کردن لباس روی قسمت پایین چوب رختی است که امکان کش آمدن را به حداقل می‌رساند، اما امکان چروک شدن را بیشتر می‌کند. برای جلوگیری از چروک شدن لباس در این روش مانند تصویر زیر از یک لوله مقوایی استفاده کنید.

کوتاه کردن لباس بافتنی

آن را با دست بشویید:

همیشه سعی کنید لباس‌های کشباف و بافتنی را با دست و در آب ولرم و سرد بشویید و از مقدار کمی پودر رختشویی و نرم کننده لباس استفاده کنید. آن را به آرامی و بدون چنگ زدن بشویید و پس از شستن با نچلانید تا الیاف لباس آسیب نبیند بلکه با دست آب اضافی را بگیرید و روی یک سطح تمیز پهن کنید تا خشک شود.